Domů
Elektromobilita
Odbory: Koncern VW by mohl baterie v elektromobilech zákazníkům pronajímat
Porsche baterie elektromobilita (Zdroj: Porsche)
Zdroj: Porsche

Odbory: Koncern VW by mohl baterie v elektromobilech zákazníkům pronajímat

Elektromobilita
4 komentáře
23. září 2021, 09:48
ČTK

Koncern Volkswagen by mohl baterie v elektromobilech svým zákazníkům pouze pronajímat. Vlastníky baterií by tak zůstávala každá koncernová značka, díky čemuž by klesla cena nových elektromobilů. O úvahách informoval dozorčí radu Škody Auto zástupce vlastnické rodiny koncernu Daniell Porsche, uvedl dnes týdeník Škodovácký odborář.

„Pokud by tento obchodní model někdo propracoval, byl by to velký posun. Baterie se dá navíc mnohostranně využít jako úložiště elektrické energie, například jako powerbanka ve velkém pojetí, kterou dnes v menším měřítku používáme k nabití mobilu tam, kde není dostatek elektrické energie. Hodilo by se k tomu, abychom je dokázali ve svůj prospěch recyklovat,“ řekl předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík.

Baterie jsou podle Povšíka plné těžko dostupných vzácných kovů a „takřka stoprocentní recyklace by vytvořila jinou dimenzi pro e-mobilitu,“ uvedl. „Kdybych chtěl pronájem baterií k něčemu připodobnit, tak například plynovou láhev k vařiči nebo ke grilu si můžeme také půjčit, bombičku do sifonu rovněž a mnohé další lahve jsou taktéž zálohované,“ dodal předseda.

Na dozorčí radě se řešil také nedostatek čipů pro výrobu. „Momentálně vyhrávají asijské značky, jako Hyundai a Kia, které mají lepší přísun čipů z Asie a dokonce dostávají i lepší čipy,“ řekl Povšík. Kvůli nedostatku čipů se v příštím týdnu zcela zastaví výroba v českých závodech Škody Auto, odstávka zde začíná již dnes, pokračovat se bude pouze na dodělávání rozpracovaných vozů, které jsou nedokončené odstavené právě kvůli chybějícím čipům.

Problémy s nedostatkem čipů se podle odborů dají čekat až do poloviny příštího roku. „Čipy jsou riziko číslo jedna, ale není to jediný problém. Každý týden sedíme a plánujeme, respektive umazáváme směny. Není to v žádném případě jednoduchá situace,“ uvedl Povšík. Směny se budou rušit i v týdnu od 4. října.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
jozka
23. září 2021, 10:58

Tak at se poptaji u Renaultu. Ten tenhle obchodni model pouzival. A posleze opustil.

Martin Prokš
23. září 2021, 15:37

Dobrý den,

To je velmi zajímavá myšlenka. Renault to už dělal, zajímaly by mě podrobnosti a zkušenosti. Ale s tím se asi nikdo nepodělí.

To si jako člověk koupí auto za nějakých 400 000 kč, ale k tomu platí ročně za pronájem baterky v hodnotě dalších 400 000? Takže člověk typicky platí dvě částky, jeden leasing 5let na auto v hodnotě cca 8 000 kč měsíčně a pak pronájem baterky v hodnotě cca 5 000 kč (aby se za 8 let zaplatila)? Plus vlastně leasingem vyžadované havarijní připojištění a samozřejmě poviné ručení. To je moc pěkná částka dohromady. Ve finále to je na úrovni fabie za milion.

A když bude auto prodávat, tak vlastně prodává co? Auto se závazkem co žere peníze pronájmem baterky i když stojí na dešti na parkovišti a nikdo s ním nejezdí?

Jak to bude v případě, že člověk auto za 3 roky zruší třeba na nehodu? Bude člověk ještě doplácet za poškození či zničení pronajaté baterky?

Co když se pronajatá baterka poškodí nezávisle na uživateli? Prostě vadná? Nebo po osmi letech odejde stářím a cykly? Kdo bude platit demontáž pronajaté vadné komponenty z auta a montáž nové? Tohle není plynová flaška, která by měla relativně nevýznamnou hodnotu a jejíž výměna je jen o tom ji odšroubovat, odnést, přinést a příšroubovat. Tohle je baterka která je integrální součástí konstrukce podlahy pod celým vozem a její výměna je zásadní zásah do vozidla.

Omega
24. září 2021, 11:25

No Renault to zkoušel. Pronájem měsíčně vyšel na 40EUR. V Izraeli byl startup, který na téhle koncepci měnil vybité baterie za nabité. Oba tyto koncepty skončili na řidičích. Pronájem byl drahý (40EUR nájezd 1200 ročně) z toho dělal luxus (nafta, benzín vyšli levněji). U výměny zase lidi odmítali, protože by nevěděli původ a stav baterie - ono mít baterii s dojezdem 300km a vyměnit za dojezd 100km lidi odmítali.

Dušan
25. září 2021, 20:38

No čítať sa to dá i inak.

V dohľadnej dobe lacné batérie nebudú. A to "požičanie" nie je nič iné ako formálne zníženie cien EV .... a zvyšok si človek zaplatí pri prenajímaní.

Osobne to považujem za nezmysel.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se