Domů
Elektromobilita
Škoda: Prodej elektrických a spalovacích aut se v ČR vyrovná v roce 2032
Škoda Enyaq
Zdroj: Skoda-auto.cz

Škoda: Prodej elektrických a spalovacích aut se v ČR vyrovná v roce 2032

Elektromobilita
18 komentářů
5. prosinec 2023, 22:48
ČTK

Prodej nových elektromobilů v Česku se vyrovná odbytu vozů s konvenčními spalovacími motory v roce 2032, což je zhruba o čtyři roky později, než se prodejní křivky protnou v Evropě. Vyplývá to z nové prognózy Škody Auto, kterou dnes představila novinářům na prezentaci v rakouském městě Leogang. Firma chce do roku 2030 dosáhnout 70procentní podíl elektromobilů na celkových prodejích v Evropě. Letos se v Česku prodá asi 220.000 nových osobních aut, z toho budou elektromobily tvořit zhruba tři procenta.

Vedle modelové řady Enyaq Škoda plánuje do roku 2026 uvést na trh minimálně tři další plně elektrické modely. Má mezi nimi být kompaktní SUV Elroq a městský malý elektromobil segmentu A0.

„Škoda Auto od začátku výroby do konce letošního října dodala zákazníkům 160.000 elektromobilů Enyaq a přijala celkem 215.000 objednávek,“ řekl během prezentace inovovaného vozu Enyaq novinářům Jan Hrbek z tiskového oddělení společnosti.

Ilustrační foto

Letos za devět měsíců automobilka prodala přibližně 55.000 elektromobilů Enyaq, což představuje meziroční nárůst o více než 47 procent. „Pečlivě jsme naslouchali našim zákazníkům, proto v novém modelovém roce představujeme novou výbavovou řadu Enyaq L&K, ještě výkonnější a účinnější pohonné jednotky a novou verzi softwaru s rozhraním infotainmentu, které má více funkcí a je intuitivnější než kdykoli předtím,“ uvedl na dnešní prezentaci člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast prodeje a marketing Martin Jahn.

Modelový rok 2024 přináší rozsáhlá technická vylepšení rodiny Enyaq a rozšíření portfolia o novou výbavovou řadu Laurin & Klement. Enyaq dostane nové motory z evropské produkce se zvýšeným výkonem o 15 až 60 kW na 210 až 250 kW. Vylepšení v oblasti správy baterie a nová funkce předehřívání baterie zkracují dobu nabíjení až o 22 procent. Nabití z deseti na 80 procent tak trvá 28 minut a maximální dojezd se prodloužil o 24 km až na 570 km.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Jiří Švarc
6. prosinec 2023, 01:20

Aby tu Škodovka ještě v roce 2032 byla.

Čínský BYD prodal druhý měsíc po sobě přes 300 tisíc elektromobilů a to před 2 lety byla prakticky neznámá značka menší než Škoda a teď je na tom v prodejích 4x lépe.

Tesla v listopadu v ČR prodeje rekordních 228 kusů a letos bude mít nejprodávanější auto na světě (model Y) a Škoda i v roce 2024 bude mít stále jen jeden prodávaný elektromobil.

Ty předpovědi bych posunul o 2 roky dopředu. EV/ICE 50:50 v Evropě 2026, v ČR 2030, v Číně v některém měsíci už koncem příštího roku.

Kurz
6. prosinec 2023, 10:31

Hlavně to nesedí s tím, jak automobilky ohlásily svévolný odchod od ICE k EV. V roce 2032 už nabídka ICE tak jak to plánují nyní, rozhodně nebude tak pestrá a mnohé automobilky už mají mít konec ICE v roce 2030.

Michal K.
6. prosinec 2023, 10:40

s tou Skodovkou je to dobra poznamka. Hlavne pokial by sa dnes mali zivit len predajom BEV, tak by skrachovali. Gro businessu su stale spalovaky.

Co sa tyka predpovedi zastupenia BEV, nie je to take jednoduche. Treba si uvedomit, ze BEV su dotovane horom dolom na roznych urovniach (EU, automobilky, niekedy priame dotacie). Skusenosti ukazuju, ze stacilo, ze sa obmedzila len priama dotacia (ostatne dotacie ostali) a predaje, zleteli prudko nadol.

Skor rastu skusenosti s BEV v sirsom meradle:

auto. pravda.sk/magazin/clanok/686686-vo-velkej-britanii-nabijacky-uz-strazi-policia-ludia-sa-o-ne-biju-doslova/

Zdeněk
6. prosinec 2023, 11:19

Jeden příklad za sebe. Pokud mi po roce 2030 zakážou spalovák za 400tis.kč a místo toho mi na dojíždění do práce zbude koupit si BEV za 900+tis.kč, tak moje reakce nebude koupě BEV, ale žádost o trvalý HO nebo změna práce, kam nebudu auto potřebovat.

Fakt si nehodlám kupovat nákupní vodík za 900+tis. A myslím, že to tak bude mít hodně lidí.

Michal K.
6. prosinec 2023, 12:22

tak ono je to uz ekonomicky dokazane, ze vykonnejsia je slobodna krajina zo slobodnym trhom ako diktatorska krajina s centralnym planovanim este aj kriviaca trh dotaciami

Jiří Švarc
6. prosinec 2023, 12:40

V příštím roce se bude prodávat třeba Renault 5 za 600 tisíc, Citroen ë-C3 za 550 tisíc a BYD Seagull za 500 tisíc. Po roce 2030 budou všechny jeté pod 200 tisic.

K tomu v roce 2025 tu budou i "dospělá" auta Tesla 2 a VW ID.2 za 700 tisíc.

Michal K.
6. prosinec 2023, 13:17

akurat par dni dozadu, nejaky borec pred obchodakom predaval BEV Nissan leaf z 2014 za 8900 eciek. S dojazdom 80km :-)

Teslu 3 oznacil nemecky TUV report za najporuchovejsie auta. Asi tiez "dospele".

Uz buduci rok, mozno '25 pojde velke mnozstvo BEV na sekundarny trh. Uprimne som zvedavy ako sa to bude vyvijat.

Baton David
6. prosinec 2023, 14:25

Jiří Švarc: jako že by si někdo svéprávnej koupil 7 let starej elektromobil? Spalovák vyrobený před 7 lety je celkem atraktivní ojetina, ale bev 7 let v provozu s vycyklovanou baterkou na to se budou určitě stát fronty, s degradací baterie neklesá jen její kapacita ale i nabíjecí a vybíjecí výkon, pro techniky - náhradní schéma je ideální zdroj s odporem v serii a ten používáním a i věkem narůstá

Jiří Švarc
6. prosinec 2023, 18:04

Souhlasím v případě třeba toho uvedeného Leafa. Auta s původním dojezdem pod 150 km ještě s příhlédnutím, že se cykly zrychlují jak klesá kapacita, mají za sebou 1000 cyklů při nájezdu okolo 100 tisíc km a koupit takovou ojetinu je nesmysl (pokud to nemá být náhrada skútru s cenou pod 100 tisíc), ale nová auta s LFP bateriemi vydrží těch cyklů přes 2000 a při dojezdu 300 km už je to přes půl milionu km a taková ojetina s nájezdem 150 tisíc km bude velmi atraktivní a za 200 tisíc kč vydrží dalších 300+ tisíc km úplně v pohodě.

Michal K.
7. prosinec 2023, 11:56

@Jiří Švarc:

Ak teda tie LFP baterie vydrzia 2000 cyklov, tak to by mohli davat autmobilky vacsiu zaruku ako 8 rokov alebo 150 000 km. To by potom cena BEV nemusela klesat tak dramaticky, a malo to zmysel kupovat aj jazdene.

A je to tak, davaju vyrobcovia lepsie zaruky v tomto pripade ?

Baton David
7. prosinec 2023, 20:57

Neuvědomujete si že baterie cykluje i za jízdy, každá decelerace baterii dobíjí výkonem v desítkách kW než se decelerace zvrhne v brždění a přidají se k akci i brzdy vozidla. Na každý plný nabíjecí cyklus tak připadá i velké mnoštví mikrocyklů

hlpb
6. prosinec 2023, 18:26

Tak přesně podobné řeči si pamatuji, když se objevily poprvé chytré mobily, všichni říkali, nikdy si takovou blbost nekoupím, je to drahý, baterka nevydrží ani den, snadno se to rozbije, je do moc velký atd. a dnes už víme..... Nebo ještě před třemi roky, spousta mých kamarádů říkalo, nikdy si nekoupím střešní FVE, to do baráku, nikdy! A po několika letech už 5 podobných zásadových kamarádů, má na střechách panely + baterka v garáži : ). Jeno z nejlepších životních pravidel zní, nikdy neříkej nikdy = pravidlo tří N

Vladimír Šťastný
7. prosinec 2023, 08:16

hlpb

A zkusil by jsi odhadnout, kolik těch telefonů a FVE by se prodalo, kdyby ty telefony nebyly za korunu k tarifu a na FVE nepřispíval stát půlkou?

hlpb
7. prosinec 2023, 09:48

Vladimíre, děláš si srandu, že? Jako, že ti někde dá iPhone, nebo Samsung za korunu, tak to určitě. Jinak pořád se prodávají tlačítkové telefony stojí cca 1000,-Kč. Vydrží nabité 14 dnů, jsou téměř nerozbitné, ale skoro nikdo je nekupuje, lidé si raději kupují iPhone za 15-30.000,-Kč. Nokia by mohla vyprávět. Podobný osud čeká, některé automobilky, které pozdě pochopily, že spalováky končí a elektromobily je vytlačí, stejně jako chytré mobily vytlačily tlačítkové. A s FVE jsi úplně mimo, mám 10 kamarádů, kteří si v posledních dvou letech pořídily FVE s baterií, všech jsem se ptal, proč se rozhodli investovat 250.000 tisíc ze svého do FVE. Všech deset mi odpovědělo stejně, dlouhodobě ušetřím za energii. Všichni mají návratnost své investice 6-7 let. Tzn. že během životnosti FVE ušetří stovky tisíc.

Vladimír Šťastný
7. prosinec 2023, 18:10

hlpb

Pořád stejný pohádkář. A neodpověděl jsi mi na otázku. Proč se ty zázraky dodnes podporují dotacemi nebo výhodnými obchodními cenami, které nezohledňují ani výrobní cenu?

FVE podle tebe ušetří statisíce, tak proč si je investoři nezaplatí celé, a ždímou nepřímo dotaci na ostatních?

Kurz
6. prosinec 2023, 16:53

Cena Tesly se hůř porovnává s jinými auty, když ve sportovnějších verzích to je v pár kategoriích nejrychlejší auto, kde konkurence v supersportech stojí násobně více.

Jen chvíli, jen do nějaké vzdálenosti, ale na machrovinky stačí.

Michal K.
7. prosinec 2023, 10:10

otazka je co chapete pod pojmom rychlost.

v zrychleni a v jazde po priamke su BEV bezkonkurencne.

Ale ako nahle pridete to zakruty situacia sa meni.

Staci sa pozriet na casy na kolo na Nordschleife a tam Tesla 3 performance zajazdila cas cca ako opel corsa. A nebudem tvrdit, ze opel corsa stoji nasobne viacej.

Alebo honda civic ma lepsi cas ako tesla S85D. A opat nebudem tvrdit, ze honda stoji nasobok tesly. atd.

jiri sekerac
6. prosinec 2023, 23:16

BYD stavi v Madarsku fabriku. Az se rozbehne ta a dalsi, zacnou diktovat vlastni cenovy kurz Evrope. Tezko cesky trh hodnodit, kdyz pres 70 procent novych prodanych vozu jsou podnikove. To sam o sobe neni normalni

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se