Poslko emise CO2

Sandbag: Odchod Británie z EU by neměl významný dopad na přebytek povolenek v EU ETS

Možný odchod Spojeného království z Evropského systému emisního obchodování (EU ETS) nebude mít významný vliv na přebytek emisních povolenek ke konci 4. obchodovacího období. Vyplývá to z reportu klimatického think-tanku Sandbag, který byl zveřejněn v pátek.

Možný odchod Spojeného království z EU ETS by měl podle Sandbagu za následek snížení přebytku emisních povolenek ke konci 4. obchodovacího období, tedy k roku 2030, o pouhých 230 milionů povolenek. To odpovídá zhruba 1,5 % celkového množství povolenek určeného pro toto obchodovací období.

Toto mírné snížení přebytku povolenek bude mít dle Sandbagu pouze nepatrný dopad na cenu emisní povolenky pro zbytek států Evropské unie.

„Indikativně očekáváme, že snížení emisí v důsledku vyšší ceny emisní povolenky bude ve 4. obchodovacím období menší než 100 milionů tun (0,7 % celkového množství povolenek),“ uvádí report.

Sandbag zároveň doporučuje, že pokud Spojené království skutečně hodlá opustit systém EU ETS, mělo by tak učinit před koncem 3. obchodovacího období, které končí v roce 2020, čímž by snížilo narušení rovnováhy na trhu.

Velká Británie v posledních letech díky uhlíkové dani proměnila svůj elektroenergetický mix a výrazně nahradila uhlí zemním plynem. Více na: Energostat

Dopad na uhlíkovou daň

Report se zabývá také dopadem možného odchodu Spojeného království z EU ETS na stávající uhlíkovou daň zavedenou v roce 2013. Uhlíková daň, jejíž aktuální výše je 18 £/t CO2, má výrazný vliv na emise britského energetického sektoru. I přes její značný úspěch se však koncem loňského roku začalo spekulovat o jejím zrušení.

„Carbon Price Support a Climate Change Levy, které oba efektivně vytváří uhlíkovou daň v sektorech pokrytých systémem EU ETS, by měly být upraveny a posíleny, aby odrážely absenci cenového signálu EU ETS,“ uvádí report.

V dlouhodobém horizontu Sandbag Spojenému království doporučuje vytvoření vlastního efektivního systému pro obchodování s emisemi. Plné napojení na samotné EU ETS by však dle reportu nebylo přínosné kvůli přetrvávajícímu značnému přebytku povolenek v EU ETS.

Autor:



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *