Evropská Komise, Evropská Unie

Experti mají problémy vyznat se v „síťových kodexech“ EU

Zpravodajský portál EURACTIV informoval, že se regulátoři a operátoři trhů sešli, aby prodiskutovali implementaci síťových kodexů. Jak experti, tak regulátoři považují pokyny k síťovým kodexům za velice složité. Zatím se bude muset implementovat osm síťových kodexů.

Evropská unie představila návrh nového designu jednotného trhu s elektřinou minulý listopad. Plány pro tento design jsou základním kamenem projektu Energetické unie, ve které by měli být zákazníci hlavní hnací silou trhu.

Základ pro design trhu s elektřinou

Evropská komise má v plánu vytvořit trh s elektřinou, který by byl schopen pojmout narůstající podíl výroby z obnovitelných zdrojů. V tomto trhu by potom koncoví zákazníci mohli reagovat na okamžitou cenu elektřiny a přizpůsobit tomu svojí spotřebu.

Alfou a omegou plánu jsou takzvané „síťové kodexy“, které definují, jakým způsobem se bude elektřina obchodovat v různých přenosových soustavách v zemích EU. Legislativa je pro tuto část téměř kompletní.

„Již máme jeden design trhu,“ sdělil Klaus-Dieter Borchard z Evropské komise. „Síťové kodexy a pokyny… vytvářejí základy pro vývoj designu trhu, který je nyní na stole.“

Složitost legislativy

Regulátoři a operátoři trhů, kteří byli zaúkolováni s implementací síťových kodexů, se sešli v Bruselu ve středu minulý týden. Bohužel i regulátoři z Bruselu či experti na energetiku jsou zmateni ze složitosti síťových kodexů. Pokyny k síťovým kodexům jsou zatím ve fázi vývoje a budou muset ještě projít velkými úpravami.

V současnosti existuje osm síťových kodexů pro elektřinu, které se musí implementovat. První kodex, který vešel v platnost v srpnu 2015, byly pokyny pro přidělování kapacit a řízení přetížení (Capacity Allocation and Congestion Management). Ty se zabývají využitím přeshraničních kapacit.

Vývojem síťových kodexů se zabývá především ENTSO-E, které nyní pracuje celkem na deseti kodexech, které jsou v různé fázi vývoje a implementace.

Předseda rady European Energy Regulators lord John Mock označil kodexy za příliš detailní. Takto detailní pravidla svazují všem zúčastněným stranám ruce a je značně komplikované je měnit nebo aktualizovat. Borchard z Evropské komise se však brání, že na výběr byly dvě cesty. Jedna cesta vede skrz obecnější principy a druhá skrz detailní pravidla. A vzhledem k rozdílnosti jednotlivých členských států si hned na začátku Evropská komise vymezila, že stanový podrobná pravidla.

Zdroj úvodní fotografie: www.flick.com by www.GlynLowe.com

Autor:



4 odpovědí na Experti mají problémy vyznat se v „síťových kodexech“ EU

  1. Vláďa napsal:

    Trh je kouzelná věc. Druhý problém je realita. Pokud některé zdroje budou dotované je trh poněkud pokroucený. Když výrobce el. energie bude též investovat do akumulace a dokáže energii dodávat 24 hod denně proč mu nepomoci s investicí která má dlouhou dobu návratnosti. Když bude výrobce dodávat pouze když svítí tak dotovat toho kdo dokáže pokrýt spotřebu když nesvítí (nefouká).

  2. Petr napsal:

    To je tak když blbí byrokraté z Brusele získají pocit, že jsou těmi nejchytřejšími v celé Evropě.
    Tyhle pravomoce mají mít jen lidi co za to ručí celým svým majetkem, případně životem. Fakt ti západní imbecilové jedou podle komunistického vzoru na neomylnost a dlouhodobé budování obřího průšvihu s pernamentním odstřelováním těch, co na chyby poukazují. I v RVHP měli jednotlivé státy víc volnosti a zodpovědnosti za případné chyby v implementaci rámcové nařízené ideologie na vlastním území.

    • Petr napsal:

      Pokud si chcete představit přibližně jak to asi dopadne, tak minule co EU byrokraté vymýšleli takto složité a podrobné předpisy, tak to bylo v případě „superpřesných“ laboratorních měření výfukových plynů a spotřeby automobilů, na čemž Evropa prodělala desítky a desítky miliard, plus 10 let ztraceného výzkumu nepoužitelných blbostí a lží.

      • C napsal:

        Měření byla správná, problém byl v SW části, která, záměrně, řídila motor tak aby vyhovoval normám jen při testech, nikoliv v běžném provozu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *