Domů
Energetický dvoutýdeník
Top 10 událostí z energetiky za poslední týden

Top 10 událostí z energetiky za poslední týden

1. E.ON zprovoznil bateriové úložiště pro kompenzaci vlastní odchylky

Projekt P2G E.ONu ve Falkenhagenu v Německu. Zdroj: eon

Energetická společnost E.ON uvedla dnes v Mydlovarech na Českobudějovicku do zkušebního provozu velkokapacitní systém pro ukládání energie. Bateriové úložiště má kapacitu až 1,75 megawatthodiny (MWh), firma uvádí, že momentálně jde o nejvyšší kapacitu v ČR. Kapacita by dokázala pokrýt denní spotřebu elektrické energie 100 rodinných domů. E.ON ji ale využije k tomu, aby kompenzoval odchylky obchodníka s elektrickou energií. ČTK to dnes řekla mluvčí společnosti E.ON Martina Slavíková.

Když bude provoz úspěšný, může se kapacita úložiště rozšířit až na deset MWh. Jde o investici za 24 milionů Kč. Baterie je v areálu teplárny.

2. Jaderná elektrárna Mochovce se blíží ke svému dokončení

Reaktorová hala třetího bloku elektrárny Mochovce v roce 2016 (zdroj Mochovce).

Společnost Slovenské Elektrárne v pondělí připojila 3. blok k elektrické síti. Třetí a čtvrtý blok Jaderné elektrárny Mochovce, která se nachází v jižní části středního Slovenska, jsou blízko svému dokončení.

Hlavní výrobce elektrické energie v zemi a provozovatel JE Mochovce, Slovenské Elektrárne, připojil v pondělí třetí blok k národní elektrizační soustavě. Připojení k elektrizační soustavě nyní slouží jako hlavní zdroj elektřiny pro stavbu a uvedení bloku do provozu. Poté, co budou ukončeny veškeré práce, začne blok vyrábět elektrickou energii, která bude tímto připojením vyvedena do elektrické sítě.

3. Dostavba Dukovan by si na Vysočině vyžádala miliardovou investici do silnic

JE dukovany

Kraj Vysočina by v případě stavby nového jaderného zdroje v elektrárně Dukovany musel investovat do svých silnic více než miliardu korun, aby se po nich daly přepravit nadrozměrné a těžké díly. Nejdražší by byl obchvat města Brtnice na silnici II/405 mezi Jihlavou a Třebíčí. Vyplývá to z materiálu, který dnes vzala na vědomí krajská rada. Hejtman Jiří Běhounek (za ČSSD) pak novinářům řekl, že pro přípravu těchto investic je stěžejní rozhodnutí, jestli se nový blok Dukovan skutečně postaví.

„To je zcela zásadní věc. Pokud se stavět bude, tak se ty úpravy udělat musí,“ řekl Běhounek.

4. Tesla ohlásila rekordní ztrátu za rok 2017 a plány na rok 2018

Společnost Tesla vydala zprávu, ve které hodnotí své hospodaření za poslední čtvrtletí a celý rok 2017 – obě období se vyznačují značnou ztrátou, což sice pro Teslu není překvapivé, nicméně tentokrát dosáhla ztráta rekordní výše. Kvůli problémům s produkcí Modelu 3 není zatím automobilka schopna plnit své původní cíle, i tak za minulý rok dodala rekordní počet nových elektromobilů. V tomto roce se pak Tesla chystá kromě rozjezdu výroby Modelu 3 začít s plánováním nového crossoveru a v oblasti energetických řešení nadále rozvíjet solární a bateriové systémy.

Americká společnost Tesla minulý týden zveřejnila výsledky svého hospodaření za poslední čtvrtletí roku 2017, ve kterém vytvořila rekordní ztrátu ve výši 675,4 milionů dolarů (téměř 14 miliard korun). Za celý rok 2017 pak Tesla vykázala ztrátu skoro 2 miliardy dolarů (přes 40 miliard korun). Na druhou stranu Tesla za poslední tři měsíce minulého roku dodala rekordní množství svých elektromobilů, konkrétně 29 967, na čemž měli téměř 95% podíl Model S a Model X.

5. EIB schválila půjčku pro evropskou „Gigafactory“ na lithiové baterie

Představenstvo Evropské investiční banky (EIB) schválilo úvěr na výstavbu a provoz evropské továrny na výrobu lithium-iontových bateriích, která má vyrůst ve švédském městě Västerås. Půjčka ve výši až 52,5 milionů EUR (1,3 miliard Kč) přispěje na výstavbu demonstračního závodu spolufinancovaného švédskou vládou, jehož součástí bude i výzkumné centrum.

Demonstrační továrna společnosti Northvolt, jejíž výstavbu společnost plánuje zahájit v nejbližších měsících, má prokázat komerční životaschopnost konceptu. Baterie budou určeny pro použití v dopravě, pro stacionární úložiště a nasazení v průmyslovém a spotřebitelském sektoru.

6. LNG terminály se zmenšují a stávají se flexibilnějšími

Švédský LNG terminál v oblasti Nynashamn se po své otevření v roce 2011 stal prvním zařízením v oblasti Baltského moře. Autor: Jan Arrhénborg / AGA

Ačkoliv trh se zkapalněným zemním plynem každým rokem roste, LNG terminály se naopak zmenšují. Důvodem je fakt, že kupující chtějí menší objemy plynu v rámci kratších a flexibilnějších kontraktů. V severní Americe se momentálně budují první malé a středně velké terminály, které bude možné v reakci na rostoucí poptávku relativně jednoduše zvětšit.

Poptávka po zkapalněném zemním plynu v posledních letech rychle roste. V roce 2016 byla celková denní globální spotřeba LNG 33,1 miliard kubických stop (asi 937 milionů kubických metrů). To je zhruba 10 % celkové spotřeby zemního plynu. Americký Úřad pro energetické informace (EIA) očekává, že spotřeba LNG do roku 2027 vzroste o dalších 75 %.

7. První čtvrtletí provozu plovoucí větrné farmy Hywind předčilo očekávání

Navzdory složitým povětrnostním podmínkám předčily první tři měsíce provozu větrného parku Hywind všechna očekávání. Projekt skládající se z 5 plovoucích větrných elektráren, každé o výkonu 6 MW, má rozlohu 4 km² a je umístěn zhruba 25 km od skotského pobřeží. V období zimních měsíců bývá standardní koeficient využití instalovaného výkonu (capacity factor) offshore větrných elektráren 45 – 60 %. Plovoucí větrný park norského energetického koncernu Statoil však dosáhl za první tři měsíce svého provozu (listopad 2017 – leden 2018) využití instalovaného výkonu 65 %.

Z pohledu počasí byla pro větrný park Hywind zatím největší zatěžkávací zkouškou prosincová bouře Caroline. Nárazy větru během bouře dosahovaly 160 km/h a v lokalitě plovoucích větrných turbín byly zaznamenány vlny přesahující výšku 8,2 metru. Řídicí systém elektráren průběžně vyhodnocuje povětrnostní podmínky a pokud dojde k překročení předem definovaných kritických stavů, je elektrárna automaticky odstavena.

8. Čína plánuje demonstrační projekt jaderného vytápění

Čínská společnost China General Nuclear (CGN) ve spolupráci s univerzitou Čching-chua připravují studii proveditelnosti, týkající se výstavby první čínské jaderné teplárny, určené pro dálkové vytápění a dodávku tepla. Jaderná teplárna by měla využívat v Číně vyvinutý reaktor NHR200-II, který je inovovanou verzí dřívějšího reaktoru a navazuje na dřívější jaderný výzkum v Číně.

Čínská národní energetická agentura (NEA) nedávno uspořádala setkání k možnostem jaderného vytápění v oblasti severní Číny. Výsledkem setkání byla dohoda mezi společností CGN a pekingskou univerzitou Čching-chua, které společně připraví projekt jaderné teplárny. Prvotní část projektu zahrnuje plánování a výběr možných lokalit, plán využití půdy a vody, přípravu havarijních plánů a návrhy na způsob komunikace s veřejností.

9. Spotřeba energie v EU klesá pozvolna, k dosažení cíle zbývá stále několik procent

ELektroměr a úspory energie

Primární spotřeba energie v Evropské unii byla v roce 2016 o 4 % nad cílem stanoveným pro rok 2020. Konečná spotřeba energie byla vyšší o 2 %. Oba ukazatele nicméně podléhají značným fluktuacím a i přes zřejmý trend není zřejmé, zda bude cíle dosaženo.

Jedním z cílů Evropské unie do roku 2020 je snížení primární a konečné spotřeby energie o 20 % oproti dřívějším predikcím. Cíle, známe také pod označením 20-20-20, byly přijaty v roce 2007, kdy oba měřené ukazatele vykazovaly téměř nejvyšší hodnoty.

10. OECD vyzývá vlády k většímu zdanění energie

planová kogenerace v německu

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) dnes vyzvala vlády k většímu využívání zdanění energie v rámci boje proti klimatickým změnám. V řadě zemí je podle OECD zdanění energie stále příliš nízké.

„Daně jsou efektivním nástrojem při snižování škodlivých emisí pocházejících z využívání energie, vlády by je však mohly používat lépe,“, uvedla OECD ve své dnešní zprávě.

Téma

Autobahn pod nadvládou Tesly?

Tesla Model S při západu slunce. Zdroj: HybridCars.com

Dle prognóz se v letošním roce Německo stane třetím největším trhem pro hybridní automobily a elektromobily na světě. Předčí tak i dlouholetého evropského lídra v elektromobilitě – Norsko. Informaci uvedla agentura Bloomberg New Energy Finance. Situaci nahrává skandál kolem podvodů společnosti Volkswagen AG a nárůst povědomí a boje veřejnosti proti městskému znečištění ovzduší. Na prvním místě pomyslného žebříčku prodeje aut s alternativními pohony je Čína, následuje USA.

Hustší síť nabíjecích stanic

Základem pro rapidní růst elektromobility u našeho západního souseda je především rozvoj sítě nabíjecích stanic. Ta je již nyní pětkrát hustší než ve Spojených státech. Počet stanic vzrostl minulý rok o třetinu na 8515, v průměru je to jedna na každých 16 čtverečních kilometrů. Potenciálním kupcům elektromobilu tak odpadá podstatný problém v podobě nutnosti plánování cesty tak, aby bylo vždy možno vozidlu nabít baterie. Právě tento fakt často zájemce od koupi odrazuje. Na stavbě infrastruktur se budou podílet i tradiční výrobci automobilů jako BMW AG, Ford Motor Co. a VW.

Zájem Číny o podíl v provozovateli přenosové soustavy 50Hertz budí v Německu obavy

Německé větrné elektrárny s přenosovým vedením

Čínský energetický gigant plánuje získat podíl v jednom z provozovatelů přenosové soustavy v Německu. Odpůrci tohoto kroku, mezi nimiž jsou i někteří politici, upozorňují na nebezpečí spojená s prodejem klíčové infrastruktury a agresivní akviziční strategii Číny s cílem získat know-how. 

Čínská společnost State Grid Corporation of China (SGCC) se uchází o podíl v jednom ze čtyř provozovatelů přenosové soustavy v Německu, společnosti 50Hertz. 50Hertz provozuje soustavu na severovýchodě Německa na ploše přesahující 100 000 km², jedná se o část soustavy disponující nejvyšším množstvím obnovitelných zdrojů energie (OZE) v Německu. SGCC vlastní většinu čínské elektrizační soustavy a nedávno odkoupila podíl v provozovatelích přenosových soustav po celém světě, včetně Austrálie, Brazílie, Řecka a Itálie.

Energostat: výroba elektřiny v ČR

Energostat: výroba elektřiny v Německu

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se