Domů
Jaderné elektrárny
Finové poskytnou své expertní know-how polskému jadernému programu
První polská jaderná elektrárna (vizualizace) Zdroj: Polskie Elektrownie Jądrowe
Zdroj: Polskie Elektrownie Jądrowe

Finové poskytnou své expertní know-how polskému jadernému programu

Konsorcium finských společností Fortum a TVO poskytne Polsku své znalosti a zkušenosti s jadernou energetikou. Obě strany se dohodly na minimálně dvouleté podpoře licenční a projektové fáze první polské jaderné elektrárny v Pomořansku. Polsko hledá v jádru náhradu pro své uhelné elektrárny a cílí na první provozovaný reaktor v roce 2033.

Polská společnost Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ), která má na starosti výstavbu první jaderné elektrárny v zemi, oznámila uzavření dohody s konsorciem finských společností Fortum a TVO Nuclear Services. Předmětem dvouleté smlouvy je sdílení zkušeností s výstavbou a provozem jaderných bloků.

„Fortum i TVO mají jedinečné zkušenosti a kompetence jako vlastníci a provozovatelé jaderných zařízení po mnoho desetiletí. To nás odlišuje od mnoha jiných poskytovatelů služeb. Jsme rádi, že můžeme společně přispět k energetické transformaci Polska,“ uvedla Anni Jaarinenová, viceprezidentka pro jaderné služby společnosti Fortum.

Finští experti podpoří PEJ zejména ve fázi projektování a licenčního procesu. Dále mají polským kolegům radit při sestavování plánů provozních činností a údržby a plánů školení pro zaměstnance.

„Velmi si vážíme příležitosti podpořit našeho zákazníka a využít naše dlouhodobé odborné znalosti. A to jak s nově budovanými projekty, tak s provozem jaderných elektráren a řízením životního cyklu aktiv. Poslední zkušenosti máme z projektu Olkiluoto 3 (PWR, 1600 MW),“ řekl Ari Leppänen, generální ředitel TVO Nuclear Services.

Zahájení výstavby do dvou let

První polská jaderná elektrárna má disponovat až třemi bloky AP1000 s celkovým výkonem až 3 750 MW. Smlouvu s americkou společností Westinghouse vláda podepsala loni v květnu, v říjnu pak první jaderná elektrárna získala i územní rozhodnutí. Zahájení výstavby v lokalitě Lubiatowo-Kopalino na severu Polska je naplánováno na rok 2026. Se zahájením komerčního provozu pak PEJ počítá v roce 2033.

Rozvoj jaderné energetiky je jedním z pilířů energetické transformace Polska při odklonu od výroby elektřiny z fosilních paliv. Druhou velkou jadernou elektrárnu země plánuje ve spolupráci s jihokorejskou KHNP. V lokalitě Patnów-Konin mají vyrůst dva bloky APR1400.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Roman Kosařík
19. únor 2024, 11:10

Co budeme mít do dvou let oproti Polákům my? Bude to zrušený tendr a z ostudy kabát nebo konečně vybraného kandidáta? Třetí (a dle mého názoru nejpravděpodobnější) možností je, že nebudeme ani o píď dál než dnes.

Petr prochaska
19. únor 2024, 12:16

Ano bude to zrušený tendr. Westinghouse to i tak vyhodnotil. Sám má zkušenosti se zrušenou JE v průběhu výstavby V.C.Summer. Polsko narozdíl od ČR nemá žádnou JE, která by dělala základní výrobu a má jinou polohu oproti ČR. U nás budou stačit stávající JE, když zafouká v Německu tak se bude brát elektřina od nich. Propojení v rámci Německa si němci vyřeší, takže nebude problém od nich brát 5GW výkonu, když to situace dovolí. Podobně se nasází soláry na jihu Evropy. Před několika dny, kdy hodně svítilo v Maďarsku, tak jsme dováželi EE přes Slovensko z Maďarska. Slovensko je vývozcem a bude ještě větším až si dostaví další JE. Itálie a Chorvatsko, což jsou silně deficitní země u elektřiny si postaví soláry. Do toho mraky solárů u nás. Ve výsledku bude ČR potřebovat záložní zdroje, když nebude svítít a foukat. Takže nezbyde nic jiného než dostavět plynovky. Popřípadě si v EU vymoci prodloužení provozu uhelek, které by fungovaly pouze v určité týdny v zimě.

Vítězslav Novák
19. únor 2024, 12:59

To bude dost drahá elektřina, z těch uhelek fungujících jen pár týdnů v zimě...

Miloslav Černý
19. únor 2024, 13:37

Ještě dražší a to podstatněji bude dlouhodobý potřebný provoz těch nových plánovaných mamutů včetně i kdyby jenom jednoho. Za 25 let bude i ta akumulace někde jinde, když je na to upnutá taková pozornost včetně vkládaných celosvětových investic

Petr prochaska
19. únor 2024, 13:54

Stále levnější než stavět JE, které pojedou jen pár týdnů v zimě, protože pro ně nebude jiné využití. Dá se očekávat, že v době, kdy nebude svítit ani foukat, tak bude EE hodně drahá, což bude lidi motivovat, aby si na těchto pár týdnů v roce zatopili v krbu.

Bob
19. únor 2024, 14:46

Jednak na uhelné elektrárny nám už kapacitní platby nepovolí a je otázka, jestli na plynové. Mimo to z plynu to bude drahé už jen kvůli jeho ceně a povolenek. Až brzo najedou ty GV nových plynovek (hlavně Německo), nepočítejte s tím, že plyn bude levný a bude ho nadbytek.

Pro krby a jednoduchá kamna (bez lambda sondy a řízeného přívodu vzduchu) na dřevo se také chystá zákaz.

Jinak JE jsou ideálním zdrojem pro výrobu vodíku. Některé nově připravované vysokoteplotní se přímo projektují pro možný termický rozklad vody (ne přes elektro lýzu).

Ale i ty současné mohou dodávat elektřinu pro výrobu vodíku.

Nebo si myslíte, že bude racionální provoz elektro lyzérů jen polovinu roku a to jen některé dny a to ještě jen cca 4 hodiny denně v případě FVE? I při zapojení VtE to vychází hůře časově a s cenou elektřiny se už dostanete cca na úroveň nového jádra a nad úroveň ceny ze "starých" JE.

Emil
19. únor 2024, 14:51

Neexistuje vůbec žádný důvod, proč by měla jaderná elektrárna jet "jen pár týdnů v zimě", vaše představy jsou stále stejně špatné.

Roman Kosařík
19. únor 2024, 15:33

V tomhle souhlasim s Emilem. Pokud uz bude jaderka postavena a pobezi, byla by naprosto kardinalni blbost mit ji pustenou jen v zime. Spise bychom meli pro FVE/VTE nastavit podminky tak, aby se jim nehrnuly prostredky i za to, ze nemohou vyrabet.

Petr prochaska
19. únor 2024, 16:14

Topení v krbu je emisně neutrální, spalování biomasy se všeobecně podporuje.

Neví se jaká bude cena emisních povolenek ani jaká bude cena plynu. Vyrábět vodík z JE, které budou produkovat elektřinu za 150 EUR/MWh se nevyplatí, když lze vyrobit vodík z OZE, které jsou levnější a budou přebytky. I použití solár + baterie bude levnější než JE.

Teď si představte léto. Běží 3,5GW z JE, potřeba je 4,5GW v noci a 7,5GW ve dne, což pokryjí stávající JE, soláry, baterky a přečerpávačky. Cena elektřiny je prakticky nulová. Jak využijete 4x1000MWh z nových JE, které produkují elektřinu za 150 EUR/MWh?

Bob
19. únor 2024, 16:38

Německo:

"V současnosti pro krbová kamna platí limit 0,075 g prachových částic na m3. Už od začátku příštího roku se však výrazně zpřísní, a to na 0,04 g / m3"

To splňuje jen menšina nových zařízení, na ostatní nutno namontovat odlučovač pevných částí. Nebude to levné a nedovedu si přestavit, co to udělá s tahem (nutný odtahový ventilátor?). A neřeší to emise VOC.

Aha, vodík vyrobený z JE ze stále dodávané elektřiny za 150 €/MWh je drahý, ale občas dodávaný z VtE (bez akumulace) za 146 €/MWh je levný.

Cena elektřiny z FVE může být nulová (nebo i záporná) jen proto, že dostanou zaplacenou kdykoliv minimální zaručenou cenu (i když neprodají). To bude brzo a ve velkém množství neudržitelné. Spotřebitel tak zaplatí 2*. Jinak i s minimální (nedostatečnou) krátkodobou akumulací nejméně 100 €/MWh (loňská aukce v Německu).

Kromě toho máme staré bloky JE, kde se uvádí výrobní cena cca 40 €/MWh.

Emil
19. únor 2024, 16:49

I kdyby měly být celkové náklady jaderné elektrárny těch vašich "150 EUR/MWh", ačkoliv tomu nic nenasvědčuje a počítá se s částkou do 100 €/MWh, tak o uplatnění na trhu již postavené elektrárny nerozhodují celkové ale marginální náklady, tj. o kolik je dražší elektřinu vyrobit než jí nevyrábět. A marginální náklady jsou u jaderných elektráren mnohem nižší než 150 EUR/MWh. Náklady na palivo jsou do 10 €/MWh, povolenky kupovat nemusí, z krátkodobého hlediska jsou tedy marginální náklady do 10 €, z dlouhodobého (kde hraje roli i údržba, náklady na personál atd.) jsou cca 20-30 €/MWh. To bohatě stačí na to, aby již existující jaderná elektrárna mohla běžet celoročně a nikoliv "jen pár týdnů v zimě", protože i když dostane 30 €/MWh, pořád se víc vyplatí ji nechat běžet než ji odstavit. Přitom průměrná cena elektřiny s dekarbonizací nutně bude mnohem vyšší než těch 30 €/MWh.

Za celý loňský rok bylo jen 131 hodin, kdy bylo potřeba jen těch vašich 4,5 GW, takže to můžeme klidně zanedbat, navíc nikdo nepočítá s tím že by v létě běželo 3,5 GW z JE + 4 GW z nových. Než se eventuálně spustí všechny čtyři nové jaderné bloky, jiné čtyři v Dukovanech budou odstaveny, dále se na léto plánují odstávky, spotřeba elektřiny s dekarbonizací nutně poroste atd...

Petr prochaska
19. únor 2024, 17:30

to Bob: limit 0,04 g / m3 je jen německá záležitost na jejich národní úrovni. EU nic takového zavádět nechce a například u nás nejlépe vychází energetický štítek u nových staveb pokud máte kamna na dřevo. Ani nemusíte tolik zateplovat.

to Emil: pokud si koupíte nový dům, tak budete platit třeba 40 tis za měsíc na hypotéku. To jsou fixní náklady. Dále budete platit 5 tisíc na energie a služby, to jsou variabilní náklady. Přijdete o práci. Podle Vás jste v pohodě, protože z podpory v nezaměstanosti Vám zbyde na variabilní náklady. Nicméně banka bude mít na Vaši pohodu jiný názor. Podobně je tomu i u JE, úvěry bude muset splácet.

Emil
19. únor 2024, 17:49

to Petr prochaska: Akorát vám stále nedochází, že banka by si v takovém hypotetickém případě nijak nepomohla, kdyby elektrárna nevyráběla nic. Pro banku je pořád mnohem lepší když vyrábí a splácí aspoň něco, než když bude stát a splácet nebude vůbec nic. Takže zapomeňte na to, že již postavená jaderná elektrárna "pojede jen pár týdnů v zimě", k tomu opravdu není žádný logický důvod ani v hypoteickém případě, že by průměrná tržní cena elektřiny byla nižší než její celkové náklady. Rozhodují právě jen a pouze ty variabilní, takže argumentovat tu vámi vymyšlenými 150 €/MWh je opravdu scestné.

Petr prochaska
19. únor 2024, 18:13

to Emil: A kdo tedy tu splátku zaplatí? Myslíte si, že s tím bude banka ok, když splátku nedostane? Banka si na půjčku kupuje zdroje. Například banka dá úvěr za 7%, peníze nakoupí na trhu za 6%, 1% použije na náklady a zisk. Když banka nedostane peníze ze splátek, tak hrozí její krach.

Ivan Novák
19. únor 2024, 19:28

Akcionáři příslušného syndikátu bank by uvažovali stejně jako provozovatel JE, totiž že je lepší mít nižší než plánované zisky, než žádné banky, a dohodli by nový splátkový kalendář. Když se nestane technologický zázrak, cena daná úplnými náklady mixu zdrojů s velkým podílem nahodilého provozu, a koupěschopností odběratelů v EU, skončí příštích mnoho desítek let vždy dostatečně vysoká, aby dokončená JE vyráběla.

Rizika jsou při výstavbě: investor stavby musí vybrat dodavatele, kteří stavět umí, a své věci rozumět dost na to, aby dodavatele nebavilo tahat z něj postupně další a další peníze vařenou nudlí utopených nákladů.

Emil
19. únor 2024, 20:43

Jak píše pan Novák - nemám co bych dodal.

Petr prochaska
20. únor 2024, 00:05

JE stejně jako auta mají určitou životnost. Nelze odkládat splátky do nekonečna.

Emil
20. únor 2024, 06:49

Což pořád ani v tomto hypotetickém případě, který ještě nikdy nenastal, není důvod provozovat elektrárnu "jen pár týdnů v zimě", jak jste tvrdil.

Milan Vaněček
20. únor 2024, 08:22

Souhlasím s Emilem že není důvod provozovat JE "jen pár týdnů v zimě", tací hlupáci snad nikde nejsou. Není důvod a nestojí za to ji provozovat ani pár měsíců v zimě, nevydělala by si na sebe (na splácení té obrovské investice). A hlavně, není důvod ji provozovat celý rok, neboť v létě a i zimních obdobích se silným větrem bude její elektřina neprodejná.

Takže je jediné řešení, co dělat: nepostavit žádnou novou JE, jen dobře udržovat ty staré, fungující, již zaplacené, aby nenastala zase krize jako byla ve Francii při zanedbání údržby.

Emil
20. únor 2024, 10:02

Když jsme si konečně vysvětlili, že jsou všechny důvody proč vypínat již existující jadernou elektrárnu liché, dorazí Vaněček a mohli bychom začít nanovo. Nezačneme, ti se schopností chápat psaný text si to přečtou a na těch ostatních nezáleží.

Milan Vaněček
20. únor 2024, 11:27

Ano, tak jsme si to vysvětlili, cituji:

1) "Rizika jsou při výstavbě: investor stavby musí vybrat dodavatele, kteří stavět umí, a své věci rozumět dost na to, aby dodavatele nebavilo tahat z něj postupně další a další peníze vařenou nudlí utopených nákladů."

Ale vždyť víme že v EU a USA v tomto století ty peníze VŽDY během stavby vzrostly 2x či 3x

2)"I kdyby měly být celkové náklady jaderné elektrárny těch vašich "150 EUR/MWh", ačkoliv tomu nic nenasvědčuje a počítá se s částkou do 100 €/MWh //to je asi vtip těch do 100 EUR//, tak o uplatnění na trhu již postavené elektrárny nerozhodují celkové ale marginální náklady..."

Rozhoduje cena elektřiny ze závěrné (nabízející nejvyšší cenu) elektrárny. A tou bude elektrárna plynová či paroplynová. Tedy levnější. To by musela EU vyhnat cenu povolenek sebevražedně (pro průmysl EU) vysoko.

A když JE bude prodávat jen za cenu paliva, tak kdo to doplatí do ceny dohodnuté v CfD nebo v PPA se státem? Náš stát, tedy jeho daňoví poplatníci.

Proto jak stále říkám, v ČR po postavení nových JE elektřina nikdy nebude levná, vysokou cenu budeme platit buď přímo nebo ve zvýšených daních za dorovnání ceny tržní vůči ceně zaručeného kontraktu.

hlpb
20. únor 2024, 13:19

Představa, že bude super platit garantovanou cenu 100-150 €/MWh z nových jaderných elektráren v létě, kdy bude tržní cena 30-50 €/MWh, je fakt mimo. Za šest měsíců jara a léta (to nové bloky vyrobí cca 20 TWh) by tato ekonomická blbost stála občany ČR na dorovnání garantované ceny 40 miliard Kč. Než toto dobrodružství začne realizovat, že to dopadne velice špatně, protože 90% odběratelů si nainstaluje svojí FVE. A nové JE se budou muset na půl roku stejně zavřít, protože nebude komu dodávat.

Emil
20. únor 2024, 13:48

Ztráta času na tohle reagovat, ani jsem to nedočetl do konce. Mimo jako vždy.

Milan Vaněček
20. únor 2024, 14:09

Já jen citoval z diskusního příspěvku pana Nováka a Emila. S pár vysvětlujícími poznámkami. To k Vaší poznámce ...schopností chápat psaný text... (zase jsem citoval).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se