autobahn_a8_windrc3a4der_rapsfeld

Energiewende v dopravě – slabý článek energetické transformace

Německo je známou automobilovou velmocí, která stojí za celou pětinou všech aut na světě. Málokdo ale ví, že s automobilismem (a dopravou obecně) je silně propojeno i jiné německé specifikum, Energiewende. Energetická transformace se dotýká i dopravy a bude-li chtít Německo splnit své ambiciózní cíle, bude muset na poli dopravy ještě silně zapracovat. I přes nemalé investice do výzkumu a vývoje Energiewende v dopravě stále pokulhává.

Německé automobilky patří mezi největší světové hráče v oblasti silniční dopravy. Daimler-Benz, Volkswagen, BMW, Porsche a Audi jsou svojí ekonomickou silou srovnatelné s HDP celého Dánska. Energiewende, která si v dopravě klade řadu ambiciózních cílů, ovšem zatím sektoru dopravy (a jeho dekarbonizaci) nepřikládala takovou prioritu jako například oblasti obnovitelných zdrojů. Podle studie PwC se ale bez transformace celého sektoru dopravy cíle pro dekarbonizaci a snižování spotřeby naplnit nepodaří.

Množství emisí z dopravy v Německu neklesá. Zdroj: UBA

Množství emisí z dopravy v Německu neklesá. Zdroj: UBA

Na rozdíl od cílů mířících do energetiky, není v oblasti dopravy dostatečný tlak ze strany odvětví, ani politiků. I přes jasné cíle, vysoké investice a řadu návrhů neexistuje jasná shoda na tom, jak by měl být „energetický přechod“ v dopravě proveden. Ve světě se velmi nadějně rozvíjí například elektromobilita, která se ale v Německu teprve dere na světlo a její podpora byla spuštěna teprve nedávno.

Energiewende v dopravě

Podle mezinárodních statistik je sektor dopravy zodpovědný za téměř čtvrtinu všech emisí CO2 na světě. V Německu sice průměrné množství CO2 vypouštěné z nových aut pokleslo od roku 2008 o 17 %, ale hodnota je založena na laboratorním testování a výsledky tak díky odhalení emisního skandálu VW nemusí být reálné. Celkové množství emisí z dopravy se v Německu od roku 2007 téměř nemění.

Podíl jednotlivých druhů dopravy v Německu na emisích. Zdroj: PwC

Podíl jednotlivých druhů dopravy v Německu na emisích. Zdroj: PwC

Dopravní strategie, které berou v potaz klimatické závazky, má jak samotné Německo, tak i celá EU. Němci ve své Energiewende plánují v dopravě 10% pokles spotřeby energie do roku 2020 a 40% pokles do roku 2050, oboje vůči roku 2005. S tím souvisí i ambiciózní plán snížit do roku 2020 emise CO2 o 40 % oproti hodnotám z roku 1990. K roku 2020 by také na německých silnicích měl jezdit zhruba milion elektromobilů. Evropský plán počítá především s redukcí CO2 z nových automobilů, které by k roku 2021 měly snížit průměr svých emisí CO2 o 40 % (max 95 g/km), vůči roku 2007 (hodnota CO2 158,7 g/km).

Německá dopravní strategie se opírá i o Národní akční plán pro energetickou účinnost, který počítá s podporou pro elektromobily, vodíkové technologie, palivové články i biopaliva. Dále se počítá s emisními daněmi, výstavbou koridorů pro nákladní dopravu nebo rozšiřováním sítě železnic. Koncepce je však kritizována za přehnanou podporu biopaliv, kterých není dostatek a naopak nízké ambice v oblasti alternativních způsobů dopravy.

Současný stav

Německo je známé kvalitní dopravní infrastrukturou a obecně sektorem dopravy na velmi vysoké úrovní. Doprava se v Německu podílí z 28 % na konečné spotřebě energie a produkuje 164 milionů tun CO2, tedy zhruba pětinu všech německých emisí CO2. Z osobní automobilové dopravy pochází 55 % emisí spadajících do sektoru dopravy, následováno nákladní dopravou (23 %) a letectvím (15 %). Již delší dobu roste množství přepravovaného zboží pomocí dieselových nákladních automobilů. Podíl fosilních paliv na dopravě je více než 94 % a jen méně než 6 % potřebné energie tak pochází z OZE.

Méně než 6 % z paliv pro sektor dopravy pocházelo z OZE. Zdroj: BMWi

Méně než 6 % z paliv pro sektor dopravy pocházelo z OZE. Zdroj: BMWi

Nevýrazné zapojení nízkoemisní dopravy bylo Německu vytčeno ve zprávě o výhledech OZE (IRENA report).

“Německý rapidní rozvoj obnovitelných zdrojů dokazuje celému světu, že i ambiciózního cíle ve formě 30% podílu OZE lze dosáhnout. Ovšem k dosažení ještě vyššího podílu OZE a vybudování světově vysoce efektivního a zároveň udržitelného a nízkoemisního energetického systému musí Německo rozšířit svůj záměr dále než jen na sektor energetiky. Především je třeba se zaměřit na oblasti vytápění a dopravy.“

Adnan Z. Amin, ředitel IRENA

Elektromobilita

Přístup Německa k elektromobilům se celkem razantně změnil s nástupem americké automobilky Tesla, která dokázala se svými vozy, že dojezd i nabíjení nemusí být s nástupem inovativních technologií výrazné problémy. Dřívější zaměření na hybridy, plyn, vodík a palivové články se tak začíná významněji přiklánět i k elektromobilům.

Vzhledem k dřívějšímu zaměření se na začátku roku 2016 v Německu nacházelo jen něco okolo 25500 čistě elektrických automobilů. Pro srovnání, Norsko, které je světovým lídrem v elektromobilech na obyvatele, má registrováno téměř dvakrát tolik elektromobilů co Německo a to při populaci pouhých 5 milionů obyvatel (Německo má 81 milionů obyvatel). Dalším příkladem může být Kalifornie, kde se po silnicích prohání celkově čtyřikrát více elektromobilů než v Německu.

Množství registrovaných elektromobilů (BEV) a hybridních automobilů (PHEV). Zdroj: VDA

Množství registrovaných elektromobilů (BEV) a hybridních automobilů (PHEV). Zdroj: VDA

V roce 2015 bylo přitom v Německu z 3,2 milionů nově registrovaných aut jen 12363 elektromobilů, což je pouhé 0,4 %. Finanční podpora při nákupu elektromobilů byla v Německu zavedena teprve nedávno a další výhody jako například desetileté daňové prázdniny (silniční daň), možnost jízdy v pruzích pro autobusy, nebo speciální výhody pro parkování a průjezdy tichými zónami zatím řidiče pro nákup elektromobilu nadchnout nedokázaly. Na začátku 2016 přitom bylo na trhu 29 modelů elektromobilů vyráběných německými automobilkami.

Výzkum a vývoj

I když by se na první pohled mohlo zdát, že našemu západnímu sousedovi pomalu ujíždí vlak, není tomu úplně tak. Především v oblasti výzkumu a vývoje (R&D) Německo investuje významné částky do oblasti dopravy. Německá asociace automobilového průmyslu (VDA) přišla se zprávou, kde hodnotí investice tamních automobilek. Ty investují miliardy eur do R&D, z čehož jde většina financí na čistou mobilitu (alternativní mobilita a vývoj palivové efektivity).

Jen v roce 2014 bylo investováno 17,6 mld. eur (třetina ze všech peněz v Německu vynaložených na R&D) do sektoru dopravy, což rovněž znamená i 93000 pracovních míst v oblasti výzkumu a vývoje. Německá vláda podpořila vývoj v oblasti vozidel další sumou ve výši 1,5 mld. eur.

Jak dál?

Plánovaný německý přechod k nízkouhlíkové ekonomice bude znamenat výrazný pokles využívání dnešních technologií v dopravě. Je třeba razantně změnit přístup i obchodní modely velkých automobilek a zapojit do dopravní Energiewende nejen výrobce, ale i jednotlivé spolkové republiky, města a samozřejmě i občany.

Zatím stále technologicky neutrální přístup k Energiewende v dopravě dává dobrý startovací základ, který nikoho nediskriminuje, ale zároveň nevytváří jasnou vizi pro cestu k udržitelné dopravě. Není tak jasné, jestli se jako prioritní technologie využijí elektromobily, hybridní vozidla, vodík, biopaliva, syntetická paliva, nebo například alternativní dopravní prostředky (např. kola), případně kombinace všeho zmíněného. Konečný plán pro dopravu se ale bude muset dotýkat jak osobních i nákladních automobilů všech kategorií, tak i autobusů, vlaků, lodí, letadel, MHD a nemotorových dopravních prostředků.

Autor:

Zajímáte se o energetiku?

Nenechte si uniknout to nejzajímavější!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *