Domů
Obnovitelné zdroje
Přírůstek solárního výkonu letos poprvé přesáhne 400 GW
Solární elektrárna
Zdroj: Pixabay

Přírůstek solárního výkonu letos poprvé přesáhne 400 GW

S blížícím se koncem roku 2023 i nadále přibývá nových instalací solárních elektráren a podle aktualizovaného výhledu výzkumníků z BloombergNEF (BNEF) by se konečná hodnota letošního přírůstku solárního výkonu mohla zastavit až na hodnotě 413 GW. To je o 64 % vyšší hodnota ve srovnání s rokem 2022 a zhruba dvojnásobek nově zprovozněného výkonu solárních elektráren v roce 2021. 

BNEF uvedl, že zatímco několik trhů vykazuje pomalejší rozvoj solárních elektráren, než bylo očekáváno, tak rozvoj v Číně naopak překonává očekávání.

"Největší úprava směrem nahoru proběhla u Číny, která by letos mohla přidat 240 GW nového výkonu, ale ve světě je nyní 33 trhů, kde se každý rok instaluje alespoň 1 GW," uvedl BNEF.

Historie a výhled nově zprovozněného výkonu solárních elektráren. Zdroj: BNEF

Výroba převyšuje poptávku, ceny panelů padají

I přes prudký nárůst nových instalací solárních elektráren poptávka ani zdaleka nedosahuje výrobních kapacit předních dodavatelů solárních panelů.

"Celková výrobní kapacita předních výrobců je 839 GW. V Evropě se tak hromadí zásoby panelů, jelikož trh s rezidenčními solárními elektrárnami je mírně slabší než v roce 2022 kvůli klesajícím cenám elektřiny," dodal BNEF.

Ceny solárních panelů v důsledku rostoucích zásob dále padají a podle výzkumníků z BNEF se koncem listopadu dostaly až na 0,128 dolarů na watt (zhruba 2 900 Kč/kWp). Většina výrobců nicméně i přes tuto skutečnost neplánuje snížit svoji produkci a cena panelů by se tak mohla v následujících měsících propadnout až k 0,12 dolarům za watt (zhruba 2 700 Kč/kWp).

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
Karásek
10. prosinec 2023, 00:45

Vypadá to, že celosvětová roční výroba EE z fotovoltaiky brzy překoná jádro.

Honza Nedvěd
10. prosinec 2023, 11:04

400GW instalovaného výkonu ve FV znamená 500 TWh roční produkce. To odpovídá 20% globální produkce z JE. V následujících 4 letech tedy pouhý přírůstek globální produkce z FV vyrovná to, co JE budovala 70 let.

Pravoslav Motyčka
10. prosinec 2023, 15:50

Jenže takto to nemůžete brát, protože JE využívá jen malá skupina zemí na světě. Například u nás FVE nepřekonají JE. Stejně jako na Slovensku , v Maďarsku nebo ve Francii. Ono nic neroste až do nebe , rozvoj FVE se časem zpomalí , protože se naplní kapacita sítí.

Karásek
10. prosinec 2023, 16:26

Někteří se z prozíravosti do jaderné energetiky nikdy nepouštěli. Ti méně šťastní co jaderné elektrárny provozovali a provozují se popasují ještě s pořádnými problémy.

Viz toto video. https://youtu.be/Cqfg4pzfMIc?si=C_Ec2_Fd3Qt__yvJ

hlpb
10. prosinec 2023, 16:47

V roce 2022 FVE vyrobily už 1350 TWh, v letošním roce FVE vyrobí celosvětově cca 1800 TWh. Roční výrobu jaderných elektráren překonají FVE už v roce 2025.

Vladimír Šťastný
11. prosinec 2023, 10:21

Kolikpak toho daly za prosinec?

hlpb
11. prosinec 2023, 11:52

Za prosinec k 10. 12. celosvětově FVE = 40 TWh, VTE = 76 TWh (JE za stejné období 75 TWh)

Honza Nedvěd
14. prosinec 2023, 23:45

Vladimír si myslí, že v prosinci je zima, zataženo a krátký den globálně na celé planetě ? Vzdělávej se a nebuď jako Vladimír ?

Xoor
11. prosinec 2023, 14:41

..... Vladimíre, nikoho nezajímají vaše jízlivé poznámky. Je snad jasné, že FVE v zimě nic moc nedá..... My tu přece hrajeme na výrobu za celý rok. V létě nevíme kam s tím, ale hlavně, že vyrábíme! V zimě každej správnej solárník běha a odmetá sníh, aby se alespoň pokryla systémová režije a možná nevytekl mrazák, ale má se oteplit, tzn slunce na panelech a odmetadlo bude mít pauzu!

Petr Hariprasad Hajič
14. prosinec 2023, 14:34

Nezapomínejte, že hodně FVE je v Austrálii a Novém Zélandu a také, že mnoho zemí na severní polokouli má dostatek slunečných dní i v zimě. Náš lokální zimní nedostatek je jen problém malé části světa a pokud budeme chtít, tak to vyřešíme. Pokud budeme...

asdfrb
10. prosinec 2023, 20:55

Petr prochaska > Takze CR si vystaci z dovozom Nemecka?

Ano, dnes 10.12. nad Nemeckom fukalo, takze veterniky produkovali 63% spotreby Nemecka, tak mohli aj vyvazat. Naposledy im slusne fukalo pred vyse dvoma tyzdnami.

8.12. produkovali veterniky 27% , 7.12. 11.15%, 6.12 14.3%, 5.12 30%, 4.12. 28.8%, 3.12 16.8%, 2.12 6.5%

1.12 6,1%, 30.11 4.2%, 29.11. 26,6%, 27.11 27% 26.11 16,5%, 25.11 38%, 24.11 55%

Mam otazku, kolko elektriny by Cesko by moholo dovies z Nemecka, ked 30.11 nad baltom nefukalo a veterniky pokrili 4.2% a zvysok dodavali uholne a plynove elektrane ako dive. Vy osobne by ste sa spoliahali na zdroj, pri ktorom v priebehu 14 dni je rozdiel produkcie medzi minimom a maximom 15 nasobny.?

CarlosEV
10. prosinec 2023, 23:52

Mě dneska (skoro nejkratší den v roce) vyrobila FVE 6.2kWh EE, tak na co bych potřeboval 0.5MWh baterku ?

Vladimír Šťastný
11. prosinec 2023, 10:23

Co včera a předevčírem?

Petr Hariprasad Hajič
14. prosinec 2023, 14:37

Koukněte, co dělá pro dekarbonizaci Čína, Amerika a Indie. Evropa toho dělá dost málo a ČR prakticky nic.

Emil
14. prosinec 2023, 18:58

Tak jsem se tedy kouknul když říkáte a je to samozřejmě úplně naopak než tvrdíte. Emise Číny rostou, emise Indie prudce rostou, zatímco emise USA, Evropy a ČR klesají. Vrchol emisí EU byl v roce 1979, vrchol emisí USA v roce 2007. To je taky důvod proč jsou emise EU téměř poloviční než emise USA.

Milan Vaněček
9. prosinec 2023, 16:22

Fotovoltaiku už ve světě nikdo nezastaví, naopak, bude se ještě ninimálně tuto dekádu rozvíjet exponenciálně než pak někdy mezi 2030 a 2040 přejde "jen" do lineárního růstu.

Pěkně je to popsáno zde

pv-magazine.com/2023/12/05/empirical-approach-shows-pv-is-getting-cheaper-than-all-the-forecasters-expect/

cituji "Using an empirical approach, my team estimates solar’s exponential expansion phase will continue beyond 2030. We expect the volume of installed solar generation capacity to rise from 1.24 TW, in 2022, to around 14 TW in 2030. The module price will fall from $0.22 per Watt-peak of generation capacity, in summer 2023, to $0.097/Wp in 2030. Global volume will rise by a factor of 11 and the price will more than halve. The following chart shows the expected volume growth and price reduction from 2023 as a forecast based on previous developments"

Takže zhruba v roce 2030 (já jsem konzervativní, tak klidně bych i 1 či 2 roky přidal, u dosažení 1 TW instalovaného výkonu jsem tipoval rok 2023 a bylo to 2022) bude fotovoltaika ve světě vyrábět cca 20 000 TWh elektřiny ročně, což je tak 6-7 krát více než vyrobí za rok ve světě všechny jaderné elektrárny.

UŽ OKOLO ROKU 2030 !! GAME OVER

Díky masové robotizované výrobě solárních panelů jejich cena stále klesá a nyní již začíná i robotizovaná výstavba velkých fotovoltaických elektráren v USA a v Číně....

Pavol
10. prosinec 2023, 09:34

Vaše "game over" znamená, že sa v roku 2030 vyrobí z FPV celosvetovo 10% elektrickej energie (celkovo asi 3% všetkej spotrebovanej energie), čo je síce pekné, ale vôbec to nerieši problém ako nahradiť fosílne zdoje. Chápete, že cieľom ako spomaliť globálne otepľovanie je nahradenie fosílných zdrojov energie. A jadro tam jednoznačne môže pomôcť.

hlpb
10. prosinec 2023, 17:00

Špatně počítáš, v roce 2030 budou FVE vyrábět cca 7000 TWh, to samé budou vyrábět VTE. Celkem tedy FVE + VTE budou vyrábět 14.000 TWh/rok a budou pokrývat cca 40% celkové výroby elektřiny. V Evropě to bude o něco víc cca 50-60%.

Jiří Švarc
10. prosinec 2023, 12:12

Ne, v roce 2030 opravdu nebude FVE generovat 20 PWh.

Jak se můžete dočíst v článku, není problém výrobní kapacita, ale poptávka a když už teď poptávka vázne, jak můžete predikovat brutální exponenciální růst? Ceny panelů jsou v celkových nákladech minoritní položka, i kdyby stály nula, tak to nic nezmění.

Přírůstek 413 GW jsou ve výrobě přibližně 2 procentní body elektroenergetického mixu, takže předpověď průměrného nahrazení 10 procent výroby elektřiny ročně s cílem 80 % za 7 let je s prominutím totální kravina. Těch důvodů je asi milion, ale pár za všechny, zkuste si sám spočítat, vzít si výrobu FVE v průběhu celého roku, přidat řekněme 4hodinovou zálohu a schválně kolik vám vyjde poměr maximálního možného využití a 80 % to opravdu nebude ani zdaleka.

Další k zamyšlení pro vás - průměrný světový výkon generované EE je 2,5-3 TW a vy počítáte s peakem 14 TW, ani tohle se vám nezdá nesmyslné?

A v neposlední řadě nejmenší nutná (a zdaleka ne všechno řešící) 4 hodinová záloha je skoro 60 TWh baterií. Ty vezmete v roce 2030 kde? Nebo snad je eso v rukávu 10 TW elektrolyzérů?

Neříkám, že tu nebude žádný růst, ale zkuste trochu zůstat nohama na zemi.

Jan Veselý
9. prosinec 2023, 17:07

A v Evropě. Cena výroby už šla tak moc dolů a hlavně marže jsou tak malé, že se velcí výrobci začínají snažit mít výrobu co nejblíže zákazníkům, aby se ušetřilo za dopravu.

A po posledních letech, kdy globální obchod nefungoval úplně hladce, je v tom velcí zákazníci a jejich státy podporují.

Emil
9. prosinec 2023, 17:20

V Evropě se velcí výrobci tak moc "začínají snažit mít výrobu co nejblíže zákazníkům, aby se ušetřilo za dopravu", že ten dosud největší výrobce zrušil výstavbu závodu v Německu a postaví ho radši v Coloradu:

rechargenews. com/energy-transition/chinas-eu-dumping-makes-subsidy-rich-us-a-no-brainer-for-growth-says-renewables-player/2-1-1502572

a hrozí úplným přesunem výroby do USA:

spiegel. de/wirtschaft/meyer-burger-groesster-deutscher-solarzellen-hersteller-droht-mit-abwanderung-a-79e4c1cb-1fe7-4c61-89e4-a10b96501be3

Zdůvodňuje to mimo jiné drahými energiemi, což je zvláštní, když chce prý ve skutečnosti ušetřit za dopravu, a ještě víc zvláštní je, proč si elektřinu nevyrobí sám, když jsou ty panely, které sám vyrábí, údajně tak levné.

Jan Veselý
9. prosinec 2023, 17:58

Mayer Burger není jediný a Německo není EU.

Emil
9. prosinec 2023, 18:08

Nepsal jsem že je jediný ale že je největší, o EU také zatím nikdo nic nepsal.

Jan Veselý
9. prosinec 2023, 18:29

A byl to úplně jiný Emil, co?:

Emil
9. prosinec 2023, 18:45

Citujte kde v tomto vláknu jakýkoliv Emil psal něco o EU.

Pravoslav Motyčka
9. prosinec 2023, 16:53

FVE je jediný reálný způsob jak si vlastník domu nebo bytu může vyrobit vlastní elektřinu, proto jsou FVE tak populární a cena elektřiny je nízká. V Jižních zemích bude tento způsob výroby elektřiny dominovat.

Jirka94535
10. prosinec 2023, 07:34

Vlastník domu, u bytu to vidím v nějakém rozumném množství o dost složitější, ne-li nemožné. Jinak souhlas. Jen chybí levná akumulace, chtělo by to 0,5-1MW. Pro domkaře s mírně předimenzovanou FVE by už šlo uvažovat o odpojení. Než se vyřeší akumulace (pokud se někdy vyřeší) nevidím pro ČR jinou možnost než dostavět minimálně 2GW v jádru.

Milan Vaněček
10. prosinec 2023, 08:21

Akumulace je řešena a brzo jí Číňané a Elon Musk vyřeší (auta dojezd 1000 km, životnost delší než auto), baterie nejdřív za polovic, po pár letech zase na polovic ceny, podívejte se na solární panely, masivní nasazení robotizace, velký růst výrobních kapacit a cena během letošného roku spadla na polovinu.

Úžasné.

Akumulace pro rodinné domy, to bude to samé, ale vzhledem k tomu, že nebudete potřebovat Li, kobalt, tak ještě mnohem levnější.

CATL jede ve všech směrech, jen ta jedna firma, světová jednička, dává do výzkumu víc peněz než EU a USA dohromady, přes 20 tisíc výzkumníků na to ve firmě maká...

Už jsem na to dával odkaz.

Na druhou stranu, to bude dávno vyřešeno aly ty 2 GW v jádru v ČR ještě nebudou (a skončí to s Dukovany 2, podobně jako v USA v posledních 40 letech, jak popisuji jinde)

Jirka94535
10. prosinec 2023, 15:20

Vsázel bych na jistotu. Možná JE bude drahá, možná se opozdí, ale bude. Srazit cenu současných baterek na přijatelnou cenu vidím jako velice problematické. Musela by přijít nějaká revoluční technologie. Je to můj názor proti Vašemu.

Koukám na nabídku z 05/2023, Baterie Dyness Tower T10 143tisíc. Ano, zahlédl jsem jí nedávno o něco levnější. K překlenutí zimy bych jich potřepoval zhruba 50! Předpokládejme, že budete mít pravdu a do pěti let se cena sníží na čtvrtinu, ať se nám to dobře počítá 10KWh bude stát 25T. To je 1,25M za 0,5MWh. Kolik lidí/rodin na to bude mít a kolik z nich si za tu cenu bude chtít samostatnost koupit? Minimálně 6GW jádra a robusní síť se mi jeví jako celospolečensky nejlevnější řešení k zajištění základu.

Petr prochaska
10. prosinec 2023, 18:54

Ceny baterií spadnou tak jak spadly ceny panelů. Výrobci nyní ale nestíhají, takže jsou ceny vysoké. Ta vaše 10 kWh baterka klidně může stát 130 USD/kWh, neboli 30 tisíc Kč bez daně. Cena může sletět opravdu rychle tak jak se to stalo u panelů.

Co se týče dodávek EE, tak například dnes v 13:00 bereme z Německa 2,8GW, 3,1GW je uhlí a 3,7 GW je jádro. Zbytek je skoro nic. Stačilo by z Německa postavit další vedení a ČR by si v tuto dobu vystačila jen JE+dovoz z Německa. Nyní jsme ale v nejhorším období roku co se týče FVE, které rychle bude růst a i v zimě něco málo udělá.

intfor
10. prosinec 2023, 22:11

Dnes fouká, tak v Německu jedou VtE, před 3 dny nefoukalo, tak VtE (a FVE) nedělaly skoro nic) a vše se muselo dělat uhlí/plyn.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se