Domů
Plynárenství
První v Česku: Kamiony Lidlu jezdí na bioLNG od GasNetu
Ad
bioLNG pro nákladní dopravu. Zdroj: GasNet
Zdroj: GasNet

První v Česku: Kamiony Lidlu jezdí na bioLNG od GasNetu

Řetězec Lidl začal jako první v Česku při dopravě zboží využívat zkapalněný biometan (bioLNG). Ve srovnání s naftou má kamion na bioLNG o 95 % nižší emisní stopu. Tahače tankují unikátní palivo v největší síti LNG plnicích stanic v Česku. Tu provozuje skupina GasNet, která jako jediná v tuzemsku tento obnovitelný plyn pro nákladní silniční dopravu nabízí.

Pro obchodníky s rychloobrátkovým zbožím, jejichž byznys stojí na efektivní logistice, je přechod na bioLNG rychlý a snadný způsob, jak okamžitě začít snižovat emisní stopu své nákladní silniční dopravy. Mohou tak plnit svoje závazky v oblasti společenské odpovědnosti a ESG, které sehrávají ve světě byznysu stále významnější roli.

Jsme nesmírně rádi, že našim prvním zákazníkem, který přechází na obnovitelný zkapalněný biometan, je právě společnost Lidl. Je to největší český obchodní řetězec a jako lídr opět ukazuje cestu celému trhu. Beze zbytku tím potvrzuje svoje hodnoty v oblasti udržitelnosti a zodpovědného přístupu. Snižuje tím svoje přímé i nepřímé emise, protože bioLNG je plně obnovitelné palivo. Zájem o bioLNG roste a brzy se bezpochyby připojí i další velcí hráči,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.

LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů dusíku. Navíc se při spalování LNG neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nejbližším okolí. LNG motor je ve srovnání s dieselem také o 9 dB tišší.

Zkapalněný biometan výrazně snižuje emisní zátěž plynoucí z těžby a výroby klasických fosilních paliv. Přispívá i k tomu, že je bezprostřední okolí, kudy náklad projíždí, daleko méně postiženo dopady plynoucími z této dopravy. Jen v letošním roce budeme mít v provozu minimálně deset tahačů využívajících zkapalněný biometan, aktuálně jich máme ve flotile už sedm. Naplňujeme tím naše zásady nasazovat do našeho každodenního provozu technologie, které přispějí ke zlepšení životního prostředí v Česku, a to nejen v okolí našich prodejen, říká mluvčí společnosti Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková.

LNG a bioLNG: rychlé řešení pro ekologickou dopravu

BioLNG se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu a oproti dieselu má v průměru emise nižší o 95 %.

bioLNG pro nákladní dopravu.

Lidl je prvním velkým hráčem na trhu, který se rozhodl pro přímou spolupráci s jediným dodavatelem bioLNG v Česku. Skupina GasNet začala nabízet toto nízkoemisní palivo na konci loňského roku.

Poptávka po zelené a udržitelné dopravě roste. BioLNG je momentálně jediným dostupným palivem, které dokáže na tento zájem efektivně odpovědět. Není to přitom jen věcí logistických společností, ale hlavně těch, kteří si u nich přepravu svého zboží objednávají. Právě oni mají s ohledem na své ESG strategie a cíle odpovědného podnikání zájem snižovat emisní stopu nejen ve své výrobě, ale samozřejmě i v distribuci svých výrobků,“ vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.

Česká republika se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie zavázala k naplňování klimatických cílů EU, jako je snížení emisí skleníkových plynů v dopravě o 14,5 % nebo dosažení podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 % do roku 2030.

Motivace pro přechod na nízkoemisní LNG nebo pokročilejší bioLNG má i své ekonomické opodstatnění. Od roku 2027 se budou nově týkat emisní povolenky i silniční dopravy. Nákupy povolenek promítnou do svých konečných cen prodejci paliv. V praxi tak bude rozšíření znamenat, že si dopravci, a tím i jejich zákazníci připlatí za každý litr fosilního paliva, zejména nafty. Už teď se s náklady na emise dopravci setkávají při tankování paliva v Německu. Řešením je právě větší využití zkapalněného zemního plynu a zejména zkapalněného biometanu (bioLNG).

Tahače Lidlu tankují na šesti plničkách GasNetu v Hradci Králové (dálnice D11), v Jažlovicích u Říčan (D1), v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10), v Nýřanech (D5) a Kaplici (budoucí D3).

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Luke G
19. únor 2024, 16:36

Bylo by fajn přebudovat bioplynové stanice v čr na výrobu bioLNG . Oproti výrobě baseload elektřiny s 30% účinností by to byl velký posun v efektivitě.

Bob
19. únor 2024, 17:02

Už se tak děje (za dotace).

Ono by bylo dobré i postavit v bioplynkách patřičně velké plynojemy a vyrábět elektřinu jen ve špičkách.

Jenže proč by to dělali (stavět plynojem a přidat více KGJ), když mají dotovaný stálý odběr elektřiny.

Nicméně i zde je vidět, jak idiotský je zákaz spalovacích motorů. I spalovací motory mohou být "zelené". Dokonce i zelené a současně ekonomicky přijatelné.

Pravoslav Motyčka
19. únor 2024, 18:38

Bioplyn není zelený je to vesměs pálení umělých hnojiv za dotace.

Bob
19. únor 2024, 18:49

Podle klasifikace EU patři mezi "zelené" obnovitelné zdroje.

A může být skutečně "zelený", pokud se k výrobě použijí odpady. Včetně třeba trávy, která se nehnojí a stejně se musí posekat, jinak nevyužitelných odpadů z výroby potravin, apod.

Pravoslav Motyčka
19. únor 2024, 19:23

Jenže realita je taková , že do bioplynek se používá kukuřice nebo ještě lépe přímo hnojiva třeba kravský hnuj. A tráva není odpad je to krmivo. Kdyby ty kamiony jezdily na naftu rozhodně by to bylo ekologičtější než na bio LNG.

Bob
19. únor 2024, 19:32

Jo a taky prasečí kejda, nebo kravský hnůj z roštových chovů (bez slámy), který na pole jako hnojivo nelze vyvážet.

Pravoslav Motyčka
19. únor 2024, 22:38

Roštovných chovů krav - ty u nás snad už ani nejsou. V zemědělství není nic co by se muselo dávat do bioplynové stanice, Ty co existují ve skutečnosti produkují energii z fosilních paliv.

Karel Zeman
19. únor 2024, 23:00

Kejda na pole samotná samozřejmě smí. Výhoda když jde přes BPS, hlavně u prasečí, která nesmí na TTP, je že už to pak nesmrdí, protože prasečí kejda smrdí dlouho… Kejda u krav není je z roštových chovů, ale moderní kravíny nejsou stlané a kejda se shrnuje shrnovacími lopatami. 75% nových stájí pro dojnice tak je, jinak to je u mladého skotu…. A zrovna umělých hnojiv bioplynka moc nepotřebuje, když jejím odpadním produktem je velmi kvalitní hnojivo. Problém je spíš, že náklady jsou okolo 3 Kč/kwh elektřiny. Výhodou zas řiditelnost. Kombinace špičkování sítě a čištění plynu do sítě je podle mě budoucnost BPS….

Bob
19. únor 2024, 23:18

Prasečí kejda může na pole jen po předchozí úpravě jinak spálí rostliny. Třeba v BPS. Ostatně původně se v 80. letech u nás řešila likvidace kejdy jako nepoužitelného a nepříjemného odpadu. Bioplyn byl jen benefit.

Jan
19. únor 2024, 22:52

Zrovna včera jsem viděl Poláka ,měl Iveco na lng ale když pustil frigo, bylo to jak dýmovnice. A co Lidl, nechť se pochlubi jak ekologické jsou dieselagregáty na návěsu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se