Domů
Ropa
OPEC: Celosvětová poptávka po ropě vzroste do roku 2045 na 110 mil. barelů denně
Těžba ropy, pokles cen ropy

OPEC: Celosvětová poptávka po ropě vzroste do roku 2045 na 110 mil. barelů denně

Ropa
7 komentářů
26. červen 2023, 13:18
ČTK

Celosvětová poptávka po ropě vzroste do roku 2045 na 110 milionů barelů denně, což zvýší světovou poptávku po energii o 23 procent. Na konferenci Energy Asia to dnes uvedla Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC). Informoval o tom zpravodajský server CNBC.

„Ropa bude v dohledné budoucnosti nenahraditelná,“ řekl generální tajemník organizace OPEC na konferenci Energy Asia, která se koná v malajsijském hlavním městě Kuala Lumpur.

„V našem celosvětovém výhledu odhadujeme, že do roku 2045 vzroste celosvětová poptávka po ropě na 110 milionů barelů denně,“ řekl. Dodal, že ropa bude v té době stále tvořit přibližně 29 procent energetického mixu.

Tato prognóza je v rozporu s odhadem Mezinárodní agentury pro energii (IEA), která předpokládá, že se roční růst poptávky sníží z letošních 2,4 milionu barelů denně na 400.000 barelů denně v roce 2028.

Ilustrační foto

Před dvěma týdny IEA odhadla, že celosvětová poptávka po ropě mezi lety 2022 a 2028 stoupne o šest procent na 105,7 milionu barelů denně, a to vlivem petrochemického sektoru a letecké dopravy.

Generální tajemník OPEC dodal, že nedostatečné investice do ropného průmyslu pouze ohrozí životaschopnost současných energetických systémů a povedou k „energetickému chaosu“.

Štítky:ropa
IEA
OPEC

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Jimi
26. červen 2023, 13:48

OPEC se zuby-nehty snaží udržet nějakou relevanci ve světě, kdy o jeho služby nadále není zájem :D

Poptávka po ropě bude klesat o 1MBPD ročně nejbližší roky a od 2028 i o víc, v roce 2035 se dostaneme blízko k 70

Ivan
26. červen 2023, 14:59

náhodou čísla do sportky nevíte, když Vám jdou tak dobře předpovědi?

Jan Stehlik
26. červen 2023, 15:37

Vezměme si příklad u ocele. Indie má výrobu ocele sotva pár procent oproti Číně. Laicky řečeno velká většina světa chce teprve budovat infrastrukturu a k tomu potřebuji energii. Západ je opravdu jen vrcholek ledovce a doprava je základem civilizace.

U elektromobility je velký problém se surovinami. Už jenom měď je dost nedostatkové zboží. V principu jen pro bohate. A základem rozvoje jsou levné energie.

Jiří Švarc
26. červen 2023, 16:12

Ha ha, dobrý vtip. To jako letadla začnou létat na pampelišky? :-)

Co se týče pozemní přepravy, tak počet spalováků stále roste. Předpokládejme, že se v průměru vyřazuje 25 let staré auto a tedy stačí porovnat prodeje spalováků nyní a před čtvrt stoletím. V roce 2035 bude na silnicích tak třetina EV. A co se týče nákladní přepravy, tak tam to bude stěží desetina.

Pokud zůstane v roce 2035 spotřeba ropy přibližně na současné úrovni, tak to bude skoro zázrak.

Jiří Švarc
26. červen 2023, 16:17

O poptávku bych se nebál, ale s nabídkou to bude zajímavé. Do roku 2035, tedy za 12 let, se spotřebuje ropa odpovídající aktuálním zásobám Saudské Arábie + Kanady.

intfor
26. červen 2023, 16:58

Kdyby ropa byla levná, tak by jí mnohem více spotřebovávaly i všechny chudé země světa, kde nejsou zvyklí na to, že mají doma 20°C i v zimě, že mohou létat a druhý konec světa... Růst ostatních zemí světa se postará o další spotřebu ropy.

Pravoslav Motyčka
27. červen 2023, 00:27

Poptávka po ropě může růst i klesat nicméně v každém případě o budoucnosti poptávky nerozhoduje EU, ale zhruba 5 miliard dnes chudých lidí , kteří do budoucna budou zvyšovat svojí spotřebu energie. Jaké zdroje budou využívat oni na růst své životní úrovně to rozhodne o růstu nebo naopak propadu poptávky po tom či jiném zdroji. Osobně si spíše myslím ,že dojde k poklesu poptávky po ropě. Protože budou k dispozici nové technologie typu levné sodíkové baterie vhodné pro elektromobilitu a to povede k postupnému odklonu od ropy v určitých sektorech dopravy. Na druhou stranu pokud by zůstaly baterie drahé a el. mobilita by se stala jen dražší variantou vozidel se spalovacím motorem pak by její rozvoj nebyl tak rychlý a celá elektrifikace by probíhala mnohem pomaleji asi podobně jako u elektrizací tratí kde sice stoupají dopravní výkony v elektrifikované dopravě už celá desetiletí , ale stále je většina světových železnic neelektrifikovaná. Nakonec takový vývoj můžeme sledovat i u tepelných čerpadel minimálně 15 let jsou na trhu moderní invertorová čerpadla vzduch/ voda a stále přes svoje výhody nejsou dominantním zdrojem vytápění v budovách. Podobně může dopadnout celosvětově i elektromobilita.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se