Domů
Rychlé zprávy
Buďte v zisku. Využívejte řízení fotovoltaické elektrárny a tepelného čerpadla umělou inteligencí!
Ad
Zdroj: Schlieger
Zdroj: Schlieger

Buďte v zisku. Využívejte řízení fotovoltaické elektrárny a tepelného čerpadla umělou inteligencí!

Pokud jste se rozhodli pořídit fotovoltaickou elektrárnu, nejvýhodnější je její pořízení a provoz kombinovat i s tepelným čerpadlem.  Proč? Jednoduše znásobíte efekt produkce vlastní elektřiny, kdy tepelné čerpadlo v závislosti na své účinnosti dodá násobně více kW, než potřebujete pro svůj provoz. Tím samozřejmě ještě více ušetříte, a navíc zvýšíte svoji energetickou nezávislost.

Při investici do fotovoltaické elektrárny byste vždy měli zvážit, jak komplexní váš energetický systém bude, a především se rozhodovat s výhledem ne na roky, ale spíše desetiletí dopředu. V průměru ztrácí fotovoltaický panel 0,5 % účinnosti ročně. Sepište si vaše potřeby, kde a jakou energii spotřebováváte dnes, jaký je váš současný zdroj vytápění a jaké máte plány na další léta. Rozmyslete se, zda uvažujete o pořízení elektromobilu, plánujete si postavit vytápěný bazén nebo třeba vlastní saunu. Zda byste chtěli pomoci rodinnému rozpočtu ještě prodejem přebytků elektřiny a místo negativní měsíční bilance mít každý měsíc na faktuře za elektřinu příjem? Potom se najednou může objevit trochu jiný obrázek toho, co byste potřebovali, než jste původně zamýšleli.

Synergie a efektivita fotovoltaiky s tepelným čerpadlem

Jedním z nejefektivnějších řešení energetických systémů pro domácnosti je pak kombinace fotovoltaické elektrárny s tepelným čerpadlem, kde se fotovoltaická elektrárna stará o výrobu elektřiny ze slunce a tu pak kromě napájení spotřebičů v domácnosti můžete použít na pohon tepelného čerpadla, které je účinnější, než přímé vytápění elektřinou vyrobenou fotovoltaickou elektrárnou. Důvod je prostý, tepelné čerpadlo podle svého topného faktoru, tedy účinnosti COP (Coefficient of Performance), vyrobí dané množství tepla na 1 kW spotřebované energie. COP tedy vyjadřuje poměr mezi vyrobeným teplem a spotřebovanou energií. Například COP 3,5 kW znamená, že za každý 1 kW spotřebované energie dostanete zpět 3,5 kW tepla. Nejnovější řada revolučních tepelných čerpadel Schlieger Premium PRO má COP až 5,03 (*detailní přehled v tabulce níže). Pokud tedy k vytápění a ohřevu vody používáte například elektrokotel, dokážete kombinací fotovoltaiky a tepelného čerpadla ideálně ušetřit až 80 % nákladů na vytápění.

Umělá inteligence z vás udělá profesionálního brokera na energetické burze

Přínosem rodinnému rozpočtu nemusejí být pouze přímé úspory na energiích, ale máte také možnost případné přebytky prodat na spotovém trhu s elektřinou za aktuální ceny. Samozřejmě pro běžného uživatele je nemyslitelné, aby celý den seděl před počítačem a hlídal měnící se ceny elektřiny z hodiny na hodinu a kvalifikovaně predikoval, jak nabídka s poptávkou, počasí nebo roční období ovlivní cenu. To ale dokáže umělá inteligence, protože komponenty fotovoltaické elektrárny Schlieger jsou A.I. ready a jsou připravené na spolupráci s chytrou krabičkou Schlieger Smart A.I. Box využívajícími umělou inteligenci (A.I.). Ta bude umět například mapovat vzorce chování domácnosti, sledovat předpověď počasí, optimalizovat spotřebu energie, nabíjet bateriová úložiště za výhodné spotové ceny, nebo elektřinu při vysokých výkupních cenách elektřiny naopak prodávat. Podle propočtů společnosti Schlieger se díky umělé inteligenci (A.I.) urychlí návratnost investic do fotovoltaiky až o dalších 30 %!

Chytrá energetika

Jedním z komponent, který umí spolupracovat s A.I. a stará se o prodej a nákup elektřiny, je třífázový asymetrický střídač Schlieger Asymo Hybrid. Ten rozděluje střídavý proud nerovnoměrně mezi jednotlivé fáze a zároveň umožňuje připojit bateriové úložiště, jakým je Schlieger Power H. Jde o modulární baterii „Plug & Play“ s technologií LiFePO4, kterou jednoduše rozšíříte z 11,23 kWh až na kapacitu 93,5 kWh. V podstatě na sebe skládáte jednotlivé bateriové bloky jako krabice. Power H garantuje přes 6 000 vybíjecích cyklů, kdy dlouhá životnost článků baterie je zajištěna striktními výrobními procesy. I tato baterie je A.I. ready a umožňuje se podílet na prodeji a nákupu elektřiny na spotovém trhu elektřiny. Asi si říkáte, proč bychom nakupovali elektřinu? Například v zimním období může být obecně nedostatek elektrické energie nebo nedokážete ze slunce pokrýt vlastní spotřebu. V tom případě budete muset odebrat energii ze sítě. Umělá inteligence Schlieger A.I. Box včas dokáže pro vás tuto energii nakoupit výhodněji, třeba v noci, když spíte, abyste nemuseli platit za dražší proud během dne, ale samozřejmě ji musí někam uložit.

Nezapomeňte na mobilitu

V okamžiku, kdy pořizujete sestavu fotovoltaické elektrárny, určitě nezapomeňte na nabíječku elektromobilu, i když žádný elektromobil zatím nemáte. Díky dotačnímu programu NZÚ vychází třeba nabíjecí stanice Schlieger Dualpoint Smart, která nabíjí až dva elektromobily najednou (2 x 22 kW), jen na tři tisíce korun.

Využijte dotace

Při pořizování kombinovaného řešení fotovoltaické elektrárny a tepelného čerpadla můžete využít i státní dotační programy. Obě zařízení patří do státem podporovaných, takže při jejich pořízení výrazně ušetříte. Ale nezapomeňte, že aktuální výše dotací je garantována do 31. 1. 2024.  Samozřejmě nemusíte studovat, co vše pod dotační tituly spadá, ale přímo se můžete obrátit s dotazem na zástupce Schlieger, kteří vám rádi s výběrem řešení a financováním poradí.

* Topný faktor (COP) tepelných čerpadel Schlieger řady Premium PRO. Zdroj: Schlieger

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
Richard Vacek
24. leden 2024, 06:06

Výroba FV elektrárny závisí na lokální oblačnosti. Lokální oblačnost se nejhůře předpovídá. S tím nic nenadělá nejen umělá inteligence, ale ani inteligence neumělá. A když nevím, kolik vyrobím, jsou na tom všechna supergeniální řízení stejně jako řízení jednoduchá.

Bob
24. leden 2024, 12:06

Velké plus za zveřejnění závislosti TF na venkovní teplotě a teplotě topné vody. S tím se výrobci TČ většinou nechlubí.

Jinak je to samozřejmě reklamní článek.

Spolupráce FVE a TČ je velmi problematická.

V létě OK, ale na to není potřeba drahé TČ, stačí akumulační nádrž s topnou patronou.

V zimě zase FVE vyrobí minimum.

I v přechodných obdobích může být lepším řešením navýšení plochy FVE a levný přímotop apod. individuálně v každé místnosti regulovaný samostatným termostatem.

Regulovat teplovodní topení (zvláště podlahové) v dobře zatepleném domě je daleko složitější, dražší a ještě s horšími výsledky.

Navíc i v zimě za mrazu a současně plného svitu (kdy také FVE něco vyrábí) jsou v dobře zatepleném domě takové solární zisky okny, že topit netřeba.

Omega
24. leden 2024, 13:18

S tou regulací vodního topení máte pravdu. Po prvním roce jsem to vzdal - tepelná setrvačnost domu je +-6 hodin, s tím se to regulovat normálně nedá. Navíc s hloupou rekuperací pro větrání jsem se nedokázal dostat na větší rozdíl v místnostech než 3°C

Ale protože na to teď je dotační program, je potřeba ho propagovat

Omega
24. leden 2024, 13:47

Tak jsem si přečetl jak to jejich A.I. bude fungovat

---

Umělá inteligence se bude učit vzorce chování – kdy má zákazník během dne nejvyšší, a kdy naopak nejnižší energetické nároky. Bude si umět vyhodnotit, kdy nabíjet a kdy prodávat elektřinu na spotovém trhu, aby pokryla energetické nároky zákazníka co nejvýhodněji. Bude při tom zohledňovat nejen vzorce chování a preference členů domácnosti, ale například i stín dopadající na solární panely v průběhu dne nebo předpověď počasí,“ říká Němeček a pokračuje: „Předpokládáme, že umělá inteligence od Schliegeru urychlí návratnost investice například do FVE až o 30 %.“

---

a představil si jak by to fungovalo v mém případě - mám u FVE baterii a pokud jede FVE přes den, tak se přes noc nevybije. A když FVE elektřina není, tak se musí nakoupit - mám fixed price.

Aby to vůbec generovalo nějaký finanční efekt - musel bych se pohybovat na čtvrthodinovém spotovém trhu kde by umělá inteligence "predikovala" že mi může vysát baterii, nebo naopak nakoupit do baterie. No a vzhledem k tomu, že denní cena skáče v rozsahu 50EUR/MWh a denní spotřeba je tak 20kWh - tak se bavíme o potenciální úspoře 1Euro denně.

Petr prochaska
24. leden 2024, 14:17

Oni mají asi na mysli brzo ráno pozdě večer posílat maximum do sítě a brát z baterky a v poledne dobíjet baterku a ohřívat vodu.

Omega
24. leden 2024, 15:07

No koukal jsem na spotové ceny a opravdu je tam prakticky každý den špička kolem 8 ráno a potom kolem 6 večer. A pokles ve 12.

Takže by se to opravdu dalo nastavit aby se mezi 7-9 a po 17té hodině vše vyrobené posílalo na trh pokud baterie má dostatečnou kapacitu do dalšího dne. Ten propad mezi ranní a odpolední špičkou je cca 30-35EUR (odpoledne je to jedno, to už jde celý výkon na prodej). Takže se bavíme o cca 4kWh na prodej v ranní špičce se ziskem 12Eurocentů (3kč) po dobu cca 8mi měsíců. Při zapojení baterie, že by dodávala elektřinu do sítě (a víc se cyklovala) se bavíme o 8kWh a 6ti korunách - to dává krásných 1500 za rok navíc.

(bavíme se o klasické domácí 10kW/10kWh FVE)

CarlosEV
24. leden 2024, 18:01

Během prosince a ledna kdy bývá největší zima a nejmenší výroba, tak mi FVE nepokryje některé dny ani základní spotřebu domů a to mám v panelech 13kWp ... kolik bych musel mít v panelech aby aspoň trocha kWh mohlo jít ještě do TČ ?

Tohle je holý nesmysl a klamavá reklama !!

Pravoslav Motyčka
24. leden 2024, 20:54

Pánové ,

Spolupráce FVE+TČ je velmi dobrá ,protože většina výroby FVE je u nás v topné sezóně , která je od září do května. Žádnou speciální řídící jednotku za desítky tis. kč nepotřebujete . Funguje to tak , kupujete za spot, od 06:00 uděláte topnou přestávku do cca 9:20, pak začnete topit topíte něco dává FVE , tím že to hned spotřebuje čerpadlo neopotřebováváte baterku. V poledne začíná pásmo levné elektřiny a zároveň muže být vysoká výroba FVE , je třeba nahřát TUV , když není dost slunce je to alespoň laciné. Pak normálně topíte a v večer pokud máte dost akumulace, tak můžete udělat topnou přestávku mezi 18:00-20:00, pak normálně topíte, od 11 hodin v noci je levná elektřina , cca od půlnoci je vhodné o něco zvýšit teplotu topení aby se dům akumuloval a dohnal méně topení přes den , pak od 2 hodin v noci nahřívat TUV aby byla na dopoledne. Zvýšené topení končí v 6:00 kdy začíná topná přestávka. Z FVE prodáváte samozřejmě za fix , protože prodávat za spot je k ničemu. Dejme tomu ,že mám průměrnou cenu silové elektřiny bez DPH včetně odměny obchodníka za cca 2kč/kWh. Celková cena 3,87kč/kWh, protože část energie dá FVE , tak topíte velmi levně. Dobré taky je , že když je mizerné počasí jako třeba dnes a FVE dá méně, tak fouká a cena elektřiny je nízká zejména v noci , když vy jí potřebujete pro TČ. I ten kdo FVE nemá tak si může pořídit hodinové ceny a šetřit. Za to co se dnes dá pořídit elektřina na burze , za to mnozí kupují jen silovku bez DPH z a obchodníci si na nich mastí kapsy. Jinak elektřina z FVE se prodává zásadně za fix ,protože SPOT bude klesat když svítí a žádná chytrost nepomůže , zejména je naprostý nesmysl vybíjet baterku a elektřinu prodávat za spot baterie není zadarmo a ničit si jí je výhodné maximálně pro obchodníka.

Emil
24. leden 2024, 21:06

Akorát že většina tepla (56 % v roce 2022) se spotřebuje v období listopad-březen, kdy ale fotovoltaika vyrobí jen 19 % roční výroby. To se zas tak dobře nepotkává.

Pravoslav Motyčka
24. leden 2024, 22:26

Záleží jak je FVE situovaná. A jaký je sklon panelů 35° Jih dává 23%, ale vy potřebujete i těch 45% tepla a tam vyrábí FVE dobře. Kdo má výborně izolovaný dům , tak má sice topnou sezónu kratší ,ale zase má celoročně vyrovnanější spotřebu elektřiny , takže to také není špatné. Nevím mě to vyhovuje. Samozřejmě v zimě kupuji letos leden výroba FVE je zatím na 39% mojí spotřeby , ale úspora je vyšší , protože já potřebuji elektřinu převážně v noci , kdy je levná , takže úspora bude dejme domu nějakých 55% nákladů. Leden bývá nejhorší měsíc co se spotřeby a výroby týče v únoru už budu topit ze sítě výhradně v noci. Chce to mít výrobu FVE 3 násobek celoroční spotřeby a baterii takovou aby vydržela přes noc , takové FVE bude mít vysoké pokrytí vlastní spotřeby i v lednu.

Pravoslav Motyčka
24. leden 2024, 22:30

Kdo má třeba NED a má spotřebu s TČ třeba 7kWh ročně , tak se může dát FVE 21kW pokud na to má prostor a vyrobí dost energie i zimě.

Emil
24. leden 2024, 23:07

A v létě s tou elektřinou bude dělat co přesně? Nakonec stejně, až přijde 14 dní v kuse inverze, bude muset mít nějaké náhradní řešení, nebo bude klepat kosu. Nedává to sice vůbec žádný smysl, ale jestli vám to vyhovuje, tak proti gustu...

Bob
24. leden 2024, 21:47

Akorát, že v dobře zatepleném domě není topná sezóna od září do května, ale cca od prosince do února. A i v té době za slunečného počasí jsou tak velké solární zisky okny, že společně s vnitřními zisky a pokud moc nemrzne to způsobí, že topit netřeba, nebo jen minimálně přes noc.

Celková absolutní spotřeba elektřiny na topení v PD je tak malá, že je cena za ni je únosná i pro přímotopy apod.

Investice do TČ je pak nenávratná.

Nehledě na obtížnost regulace teplovodního topení v takovém objektu, jak jsem psal už jinde.

Pravoslav Motyčka
24. leden 2024, 22:38

Ale ano , tak máte přímotopy a nízkou spotřebu topíte v noci takže neplatíte ani sazbu za jistič a za těch 8 hodin to bez problémů vytopíte, ale i tady se Vám přiměřeně velká FVE vyplatí , protože máte celoročně podobnou spotřebu elektřiny a časem budete mít elektromobil.

Bob
25. leden 2024, 10:22

No já nemám ani PD, ani přímotopy. Topím plynovým KK (loni jsem ho musel po 17 letech vyměnit za nový) do PT. I tak by se mi TČ těžko vyplatilo. Zvlášť proto, že už dříve jsem byl odpovědný a pořídil si KK, takže jsem nyní neměl nárok na dotaci.

Za jistič se pro topení samozřejmě platí, možná jste to myslel tak, že v PD ho není potřeba (nebo jen mírně) zvyšovat kvůli topení. Mimochodem pro ty, co topí elektřinou se tato platba zvedla nejvíce.

Co to je přiměřeně velká FVE? Pokud byste chtěl pokrýt alespoň většinu roku topení, tak se podívejte do tabulky špičkové TČ má při -15°C TF 2,1-2,7 (podle toho, zda topíte do radiátorů, nebo PT). To abyste měl FVE i pro PD a TČ nejméně tak 20-30 kWp. Pro příklad: 20 kWp na ploché střeše dá v posledních dnech kolem 9,5 kWh za den.

To ale znamená, že na takový výkon musíte mít hlavní jistič. pro 20 kW 3*32A a tomu odpovídají poplatky. Ledaže byste FVE vypínal a nedodával do sítě. Ovšem to by se zase prodražila hodně ta FVE. Ostatně aktuální nabídka výkupu je opět jen cca 1 Kč/KWh.

Xoor
25. leden 2024, 11:02

"Akorát, že v dobře zatepleném domě není topná sezóna od září do května, ale cca od prosince do února. "

Statistiky i výpočty ukazují , že ta topná sezóna je přeci jen delší.

Většina pd potřebuje na vytápění cca 15kWh/m2/rok což je u menšího domu (130m2) kolem 2MWh jen na topení. Závisí to samozřejmě na zimě, ale ty výpočty jsou dnes celkem přesné. TUVko v elektrice dělá cca 1MWh/rok/osobu. Topit se musí převážně v noci, kdy nesvítí a velké prosklené plochy jsou naopak celkem velkým ochlazovatelem ( UW0,8 vs Uzdi kolem 0,14 je prostě velký rozdíl).

Pokud se spojí levné tč (do 120kkč), které vyrábí i TUV a umí i chladit je to přeci jen veselejší. Pokud byla cena elektřiny cca 3kč s DPH a vším mohl jsem si spokojeně žít i bez FVE. Nyní, když je kolem 6-7kč, začínám přemýšlet nad FVE.

V PD se celkem blbě reguluje teplota per místnost. Já ji nastavil nějak a už jsem na to 5 let nešáhl.

Ikdyž leden a únor je co do počtu slunodní/hodin mnohem lepší než prosinec. I tak jsem měl za 5 let v těchto měsících, větší spotřebu na topení, protože více mrzne.

Bob
25. leden 2024, 12:12

Co se týká oken a solárních zisků: Přes den se dům nahřeje, přes noc trochu zchladne, ale v případě PD je to v pohodě a odpovídá to potřebám člověka.

To se týká i regulace. Není potřeba každá místnost jinak (i když i to trochu jde). Optimální je odpoledne tepleji všude, na noc chladněji. S rozehřátým PT to moc nejde (a to nemám PD), s přímotopem mnohem snadněji. Mohl jsem si to vyzkoušet vloni, když mi starý plynový kotel padal do poruchy a používal jsem nouzově teplovzdušné ventilátory.

Kolik má TF TČ do 120kkč ? Není pak už levnější (a nakonec i ekologičtější) ten ZP spálit s účinností blížící se 100% (ke spalnému teplu), než ho spálit v plynové elektrárně? Protože u nás je a bude většinovým OZE FVE zálohovaná na zimu plynem.

Xoor
25. leden 2024, 16:08

"Co se týká oken a solárních zisků: Přes den se dům nahřeje, přes noc trochu zchladne, ale v případě PD je to v pohodě a odpovídá to potřebám člověka."

Mám PD (výpočetně, reálně to bude malinko horší třeba 17-18kWh/m2/rok), tak mohu porovnat. Ano, když svítí a slunce je nízko, tak to vytopí, ale převážně vzduch a předměty a plochy u oken. Zároveň pokud máte kolem 0 a níže, jakmile zapadne slunce tento teplý vzduch rychle "chladne", protože zase velké prosklé plochy ty mají 2-4x horší vlastnosti než zbytek konstrukce. Dlouho vám to bez topení nevydží a čím máte větší přestávku v topení, tak topný výkon stejně musíte dodat, protože setrvačnost.

Například 8KW tč vzduch/voda při -15C COP 1,8-2,9 při -5C 2,3-3,6 , 0C 2,5-3,8, 5C 3-4,8 . Nižší číslo je teplota vody 55C vyšší pak 35C což by mohlo stačit menším a hůře zatepleným objektům a opravdu se tomu dá věřit. 55C je většinou pro TUV. Tč stojí 45k bez dph jen jednotka. Musíte si spočítat sám, jestli je to pro vás výhodné.

CarlosEV
24. leden 2024, 21:54

Na 2 Kč včetně DPH a marže obchodníka se třeba teď v lednu dostat v průměru nedá a jak už jsem psal, mám větší FVE než průměr a sotva pokryje spotřebu domu některé dny na TČ by nic nezbylo ... pokud bych měl třeba 40kWp tak by to byl jiný příběh ale to drtivá většina domkářů nemá kam dát

Bob
24. leden 2024, 22:41

Jenže i kdyby na těch 40 kWp místo bylo, tak co byste s tím dělal přes léto? A to i kdyby Vám takové přetoky povolili.

Musel byste na to mít dimenzovaný hlavní jistič - celý rok vysoké stálé platby. Představte si více takových ve Vaší obci. Jak by pak musela být dimenzovaná distribuční síť? Nehledě na to, že když bude FVE hodně a s velkým instalovaným výkonem, budou ty přetoky bezcenné, protože to bude v době nízkých až záporných cen elektřiny.

Takže to pak dopadne tak, že sice budete mít lepší pokrytí spotřeby elektřiny v zimě, ale většinu (letní) výrobu elektřiny neprodáte.

A když ji neprodáte (pro příklad polovinu), bude pro Vás drahá (v příkladu dvojnásobně).

CarlosEV
25. leden 2024, 16:08

@BOB v létě povolené pretoky do 10kW zbytek by nevyráběl nebo nabíjel auta ohříval TUV atd.

a násobně dráž to nevyjde na pořízení ... rozdíl mezi střídačem 10kW a 30kW není tak velký a panely jsou nejlevnější komponenta ve FVE

Xoor
25. leden 2024, 16:39

".... rozdíl mezi střídačem 10kW a 30kW není tak velký... " to sice né, ale pak je tam větší spotřeba a většinou mají jen 2 MPPT( pokud jsou to hybridní střídače). Pak už je dobré zvolit spíše studer nebo victron, ty jsou na rozšířování FVE nejlepší volbou, ale zase je to dražší a prostorově náročnější řešení.

Pravoslav Motyčka
25. leden 2024, 00:51

Průměr burzy za měsíc ( 30 dní zpět ) je 1,79kč naistalujte si nějakou chytrou aplikaci na mobil a nebo se podívejte na OTE. Těch 1,79kč máte , když máte stejnou spotřebu 24/7 jenže s tepelným čerpadlem můžete topit jak já popisuji tj mimo špičku a pak se dostanete níže třeba teď je cena 1,15kč/kWh. Samozřejmě , že čím větší FVE tím větší spotřebu přes den pokryjete to je jasné , ale i bez FVE se dostanete níže a je dobré na to myslet , když se TČ kupuje - je třeba vzít silnější model. V každém případě čím větší FVE tím lepší, ale asi je lepší v zimě něco koupit a v létě něco prodat a vypočítat čistou nulu. Na to je třeba FVE , která vyrobí asi 2 násobek toho , co spotřebujete to Vám zaplatí paušály i elektřinu co musíte koupit a přestanete platit účty.... A kdo na to nemá peníze tak alespoň utéct na burzu a využívat poklesy cen díky VTE FVE , víkendům , den/noc. Asi nejhorší se udělat si z obýváku kotelnu a pálit dříví....

Bob
25. leden 2024, 13:31

Není trochu kontraproduktivní topit TČ v noci, kdy je sice levnější cena elektřiny, ale zase nižší TF TČ?

Zrovna nedávno jsme měli noci s -15°C a to bych tedy s TČ topit nechtěl. Oproti tomu ve dne bylo -5°C a sluníčko.

Petr prochaska
25. leden 2024, 14:50

Co máte proti topení dřevem? To je nejekologičtější vytápění vůbec. Pro dobu kdy několik dní nesvítí je to ideální řešení jak být soběstačný. A trocha dřeva se vždycky najde. Na zahradě pokácíte strom a co s ním?

Xoor
25. leden 2024, 16:13

"To je nejekologičtější vytápění vůbec." jasný ten smrad a částečky v ovzduší, které musím čichat si nechte. I sousedi s novými vložkami a kamny častokrát čudí. Můžete mít kotel jaký chcete. Když je komín vychladlý dochází vždy ke špatnému spalování.

PS vím čím topí, všechno suché tvrdé dřevo.

PS2 dnes je bohužel v kurzu mít kotelnu v obýváku.

CarlosEV
25. leden 2024, 16:12

@Pravoslav chytrou app mám a tu cenu tam vidím taky ... jednak je zkreslená skoro nulovými cenami přes Vánoce a Silvestra a druhak to je cena bez DPH a bez marže obchodníka !! Takže z vašich 1.79 Kč se rázem stává 2.59 Kč

A ano 1.10 taky souhlasí ale to je po týdnu poprvé cena pod 1.50 asi proto že dost fouká

Pravoslav Motyčka
25. leden 2024, 21:27

Ale tak samozřejmě že máte pravdu , dostanete se cca na 3,9kč celkově tj včetně distribuce , OZE DPH a dalších poplatků, máte možnost šetřit , přesunem spotřeby do levnějších hodin a jste na tom mnohem lepší než s fixem. Co se týče ceny ,kterou jsem uvedl je to posledních 30 dní. Kdybyste měl hodinové ceny , tak se Vám bude cena elektřiny v únoru snižovat , protože Vaše FVE bude mít mnohem větší výkon , takže budete kupovat převážně v noci a v levnějších hodinách. Mě se hodinové ceny hodí , nemám tak velikou baterii , abych mohl s tepelným čerpadlem topit celou noc , ale zase mi baterie pokud je nabitá vydrží než přes večerní špičku. Samozřejmě , že leden není právě měsíc kdy je výroba v FVE vysoká. Ale únor už je někde jinde.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se