Domů
Obnovitelné zdroje
Jihoafričtí řidiči dopravující uhlí protestovali proti rozvoji OZE
Nákladní automobil převážející uhlí
Nákladní automobil převážející uhlí. Zdroj: public domain

Jihoafričtí řidiči dopravující uhlí protestovali proti rozvoji OZE

Tisíce řidičů, kteří se v Jihoafrické republice živí převážením uhlí, se sešly v hlavním městě Pretorii, aby vyjádřili svůj nesouhlas s národním programem podpory energie z obnovitelných zdrojů. Uhlí má v Jihoafrické republice významný podíl na výrobě energie a omezování jeho využívání může připravit o práci tisíce lidí.

Rozvoj obnovitelných zdrojů v minulém měsíci podpořil i jihoafrický prezident Jacob Zuma. Ve svém proslovu k parlamentu na začátku února uvedl, že státní společnost Eskom uzavře v oblasti obnovitelných zdrojů nové kontrakty. Podle přepravců uhlí však tyto kroky mohou vést v zemi, která se již nyní potýká s vysokou mírou nezaměstnanosti, ke ztrátě až 30 tisíc pracovních míst.

„Jsme proti podpisu programu nezávislých producentů energie. Všechny doly, které produkují uhlí, budou programem zasaženy a elektrárny budou přinuceny ukončit svůj provoz,“ řekla Mary Phadi, mluvčí dopravního fóra.

Podle Phadi dorazily do Pretorie zhruba 2 tisíce protestujících, kteří následně předali kanceláři prezidenta své požadavky. Protestující řidiči dorazili do hlavního města ve svých nákladních vozech, kterými zablokovali provoz na dálnici.

Eskom smlouvy dopravcům prodloužit neplánuje

V průběhu protestu nicméně výkonný ředitel společnosti Eskom Matshela Koko oznámil, že smlouvy s dopravci uhlí po jejich vypršení v květnu roku 2018 již neobnoví. Nákladní automobilová doprava pokrývá pouze část potřeb společnosti Eskom, jelikož většina uhlí je do elektráren dopravována pomocí pásových dopravníků či po železnici.

Podle Koka Eskom svou spotřebu uhlí omezuje kvůli nadbytečné kapacitě, poklesu spotřeby energie v zemi a probíhajícímu nástupu nezávislých výrobců elektřiny z obnovitelných zdrojů.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Jan Veselý
2. březen 2017, 13:01

Tý brďo, tohle vození uhlí na kamionech musí být drahé jak čert. Hoši budou muset začít vozit něco jiného.

C
3. březen 2017, 14:19

Silniční doprava uhlí je zvěrstvo, buď jsou to pidielektrárny, které se nevyplatí zavlečkovat (JAR železnici má a dokonce svého času, nejpokročilejší parní lokomotivu na světě (Red Devil)), takže budou nejspíše i neefektivní a tady první na odstřel pokud se postaví byť jediný moderní blok spojený s dolem dopravníkem, nebo se dopustil historické hlouposti a nyní musí řešit co s přebujelou skupinou jedné profese.

Bohužel toto jsou a ještě dlouho budou, velká problémy při přechodu na nefosilní energetiku. Je jedno jestli to budou OZE, nebo JE, nebo třeba něco jiného, ale bez programu postupného útlumu a rekvalifikací (pokud to vůbec jde) budou vznikat takovéto problémy kdekoliv na světě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se