Domů
Akumulace energie
Západní firmy chtějí snížit dominanci Číny investicemi do syntetického grafitu
Recyklace li-ion bateriií v dolnosaském Salzgitteru je projektem koncernu Volkswagen. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Západní firmy chtějí snížit dominanci Číny investicemi do syntetického grafitu

Firmy ve Spojených státech a v Evropě si vybraly nový způsob, jak se vypořádat s nadvládou Číny v dodávkách grafitu, který je důležitou složkou většiny baterií pro elektromobily. Investují do výroby syntetického grafitu, podle odborníků to ale bude těžký boj, uvedla agentura Reuters.

Syntetický grafit byl vyvinut koncem 19. století, ale teprve v posledním desetiletí se začal používat v elektromobilech. Jeho využití rychle roste. Do roku 2025 by syntetický grafit mohl mít na trhu s anodami pro baterie do elektromobilů až dvoutřetinový podíl, odhaduje společnost Benchmark Mineral Intelligence. Každý elektromobil potřebuje pro anody, tedy záporné elektrody, v bateriích v průměru 50 až 100 kilogramů grafitu. To je zhruba dvojnásobek potřebného množství lithia.

Trh se syntetickým grafitem podle výzkumné společnosti Mordor Intelligence v příštích pěti letech vzroste o více než 90 procent. V roce 2028 by jeho hodnota měla činit 4,2 miliardy USD (96,3 miliardy Kč). Společnosti, které se chtějí vydat novým směrem, ale čelí obrovské konkurenci z Číny. Ta zpracovává více než 90 procent světových zásob přírodního grafitu, který se používá prakticky ve všech anodách pro elektromobily. Čínští giganti zaměření na suroviny pro baterie, jako je BTR a Shanshan, ale také investují stovky milionů dolarů do zvýšení výroby syntetického grafitu.

Zavádění syntetického grafitu do dodavatelského řetězce baterií „je v Číně zralé a komerčně úspěšné“, uvedla analytička britské výzkumné společnosti Rho Motion Victoria Hugillová. Čínští výrobci ovládají významný podíl na malém, ale rostoucím trhu se syntetickým grafitem. Příchod nových společností, jako je americká Anovion, australská Novonix a norská Vianode, ale pohánějí dva faktory, upozornila Hugillová.

Jedním faktorem je to, že je snazší zřídit závod na výrobu syntetického grafitu než uvést do provozu nové těžební lokality na přírodní grafit. Producenti totiž mohou v USA využít pobídek, které jsou součástí loňského zákona o snížení inflace IRA, pokud bude tato výroba ve Spojených státech nebo u partnerů, kteří jsou součástí severoamerické zóny volného obchodu. A nové závody se nemusejí nacházet v blízkosti grafitového dolu, řekla Hugillová.

Firma Anovion staví závod na syntetický grafit v Georgii za 800 milionů USD, firma Novonix pak v Tennessee za 160 milionů USD. Obě firmy využijí pobídky americké vlády. Výstavba nových výrobních závodů na syntetický grafit ale i se státními pobídkami vyžaduje ohromné investice, upozornil generální ředitel Novonixu Chris Burns.

Firma Vianode, kterou vlastní Norsk Hydro a výrobce baterií Elkem, chce vybudovat závody na syntetický grafit v Evropě a Severní Americe. Do roku 2030 chce závody s kapacitou pro dva miliony baterií do elektromobilů. Bývalý manažer firmy Hydro Hans Erik Vatne upozorňuje, že proces výroby umělého grafitu firmy je poháněn obnovitelnou energií a má o 90 procent nižší uhlíkovou stopu než grafit z Číny. Vianode tak svým postupem rozptyluje obavy, že proces výroby syntetického grafitu, který je tradičně založen na fosilních palivech, není udržitelný.

Vatne jako výhody syntetického grafitu také uvádí rychlejší nabíjení a delší životnost baterií. Další odborníci dodávají, že syntetický grafit je obecně čistší a nabízí lepší předvídatelný výkon než přírodní grafit. Vatne je teď dočasným předsedou správní rady firmy Vianode.

Cenový rozdíl mezi oběma surovinami se v letošním roce výrazně snížil. To vede výrobce k tomu, aby do anod baterií přimíchávali více syntetického materiálu. Náklady na anody představují méně než deset procent nákladů na bateriový článek pro elektromobily.

Podle výzkumné společnosti Fastmarket bude Čína i nadále dominovat trhu se syntetickým grafitem. Do roku 2030 se její produkce podle odhadů zvýší na dva miliony tun z letošních přibližně 1,6 milionu tun.

„Skutečnou pravdou je, že Čína bude na tomto trhu v příštích deseti až dvaceti letech největším hráčem,“ řekl Burns.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Pavel Lukavsky
12. září 2023, 19:26

Tak stačí obnovit grafitovy důl v Českém Krumlově a vypálíme Číňanům rybník. Spolu s lithiem z Cinovce můžeme být bateriové velmoc.

Pravoslav Motyčka
12. září 2023, 21:22

nevím jestli umělý grafit nebude levnější než těžba , patrně ano a bude to rozhodně ekologičtější. Co se týče lithia , když ho začneme těžit , tak ho stát vyveze a nebude z toho prakticky nic . Navíc my budeme tak dlouho čekat až lithium ztratí svojí cenu dnes v Číně už jezdí auta s levnými sodíkovými bateriemi jsou ještě nic moc, ale mají potenciál kapacity vyšší než lithium a jak jistě jistě víte chlorid sodný je prakticky všude na světě téměř zadarmo na rozdíl od lithia. Takže ty baterky budou levné a bude jich moci být vyrobeno prakticky neomezené množství podobně jako křemíkových článků pro FVE. To povede k tom ,že lithium jako prvek ztratí svojí cenu a jeho těžba se prakticky zastaví , protože se bude desítky let recyklovat ze starých baterií nové už budou sodíkové. Je to něco jako LED technologie nejdříve to bylo drahé a špatné ,ale s velkým potenciálem a vidinou poklesu cen , dnes si koupíte LED žárovku s účinností 210lm/W pod 100kč s životností 5 a více let ( a nebo s životností rok a poloviční účinností za 30 kč .... ) podobně to může být i bateriemi za 10 let 15 let budou se vyrábět masově, budou levné a na bázi sodíku.

Miroslav
13. září 2023, 07:49

A Grafitový důl ve Starém Městě pod Sněžníkem.

Pavel Lukavsky
12. září 2023, 21:35

Tak lithium se stále prodává za nádobek ceny než před kovidem.

Pravoslav Motyčka
13. září 2023, 00:47

Jo , protože k němu ještě neexistuje alternativa , "NAONky" ještě nejsou tak dobré , jenže podle mě je to jen otázkou času stejně jako u LED technologie. Která vyřadila z trhu všechny ostatní zdroje pro všeobecné osvětlování.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se