Domů
Čistá mobilita
Nedostatek baterií bude po čipové krizi další zkouškou pro elektromobily
Akumulátory od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Nedostatek baterií bude po čipové krizi další zkouškou pro elektromobily

Podle společnosti SVolt, klíčového čínského výrobce akumulátorových článků, způsobí rostoucí poptávka po elektromobilech a problémy se zajištěním surovin krizi v dodávkách baterií pro výrobce automobilů, kteří se již nyní potýkají s čipovou krizí. Informaci uvedla agentura Bloomberg.

"Až skončí nedostatek čipů, budou hlavním nedostatkem v dodávkách pro průmysl baterie. Výrobní kapacita akumlátorových článků bude v příštích několika letech napjatá, protože expanze si vyžádá svůj čas," řekl v rozhovoru Yang Hongxin, předseda společnosti SVolt Energy Technology, která uzavřela partnerství se Stellantis, čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě.

Světoví výrobci automobilů vyvíjejí nové elektrické modely, protože ceny baterií klesají a vlády stanovují termíny pro postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacími motory.

Poptávka po lithium-iontových článcích v dopravě a pro skladování energie vzroste v roce 2030 až na 5,9 TWh ročně, což zatíží dodavatelské řetězce, uvádí BloombergNEF ve zprávě New Energy Outlook zveřejněné ve středu.

Dostupnost dostatečného množství lithia, měděných fólií a některých katodových materiálů by se podle Yanga mohla stát překážkou v úsilí bateriového sektoru udržet krok s poptávkou. Současné vysoké ceny surovin se mohou zmírnit až ve druhé polovině příštího roku a cenový tlak se projeví v celém dodavatelském řetězci.

Tzv. bateriový nebo akumulátorový článek je základem bateriových modulů skládaných bateriových systémů pro elektřinou poháněná vozidla, stacionární bateriové instalace a obecně všech Li-Ion bateriových aplikací. Zdroj: CATL

Ceny všech klíčových kovů pro výrobu baterií v uplynulém roce vzrostly, přičemž ceny uhličitanu lithného v Číně se více než zdvojnásobily. Nárůst cen síranu kobaltnatého podle BNEF naznačuje problémy ve výrobě tohoto materiálu.

"Baterie by mohly být další součástí elektromobilů, která bude čelit potenciálnímu nedostatku," uvedl Dennis Ip, analytik hongkongské společnosti Daiwa Capital Markets. Podle něj by lithiové materiály mohly být v příštích dvou až třech letech nedostatkové, což by potenciálně zvýšilo náklady na výrobu elektromobilů.

SVolt i CATL do roku 2025 výrazně zvýší výrobní kapacity

SVolt usiluje o další zapojení do výroby lithia a zkoumá lithiové doly a provozy na solných jezerech v Číně, uvedl Yang. Společnost plánuje agresivní expanzi výroby a chce do roku 2025 dosáhnout výrobní kapacity akumulátorových článků v objemu více než 200 GWh ročně z méně než 1 GWh v roce 2020.

Podobně i lídr ve výrobě lithium-iontových článků, společnost Contemporary Amperex Technology (CATL), plánuje do roku 2025 navýšit výrobní kapacitu na 550 GWh ročně.

SVolt od začátku roku oznámil čtyři nové projekty v hodnotě přibližně 4,6 miliardy dolarů, včetně závodu v Německu za 2 miliardy eur, který bude první továrnou firmy v Evropě. Společnost rovněž zvažuje rozšíření o jednu nebo dvě další výrobní základny v Číně, uvedl Yang.

Společnost podle Yanga dále koncem roku 2022 nebo začátkem roku 2023 plánuje vstup na burzu cenných papírů Star Board v Šanghaji.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
energetik II
27. červenec 2021, 15:38

Myslím, že by bylo dobré využít rostoucích cen lithia a otevřít na Cínovci důl co nejrychleji. Máme zásoby 3 % světových zásob lithia, takže není na co čekat. Svoji Gigafactory jsme měli stavět už dávno. Takhle jen opět "zaspíme" dobu !

Jan Stehlik
27. červenec 2021, 19:10

Hezky se to povídá , ale v chile mají v tuně horniny 10x více lithia než u nás. Tudíž u nás musíte vytěžit 10x více hmoty . Ale třeba někdo je ochoten nakoupit desetkrát dražší surovinu.

Carlos
27. červenec 2021, 19:32

No zapomínáte na věci jakože v Chile je to sůl, cenu přepravy, možnost těžit spolu s ním další kovy, atd. Nezapomínejte že VŠCHT má novou celkem slibnou metodu a u Příbrami jsou hutě na neželezné kovy, které by mohly mít zájem o některé další kovy. Navíc řetězec produktů může být velmi krátký a robustní na rozdíl od dlouhých tras do jižní Ameriky.

Jan Stehlik
27. červenec 2021, 20:35

Nikdo netvrdí , že se bude dopravovat surovina z jižní ameriky . Přdpokládám , že to mají skoupeno čínané . Tudíž to odvezou do číny a nám dodají baterie za polovic toho co my tady vyrobíme . Proto asi budou zavedeny ty uhlíkatá cla.

Josef
28. červenec 2021, 12:42

Přesně tak , těžba v Cínovci nebude jen o lithiu budou se využívat všechny suroviny v hlušině a i ta se nakonec rozemele a bude prodávat jako drť , písek do betonu nebo kamenivo.

Ladislav Novák
24. květen 2022, 21:12

Nebo jako výživový doplněk se spoustou skvělých minerálů. :-D

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se