Domů
Jaderné elektrárny
Maďarsko chce prodloužit životnost své jaderné elektrárny Paks o dalších 20 let
Jaderná elektrárna Pakš
Zdroj: Pakš

Maďarsko chce prodloužit životnost své jaderné elektrárny Paks o dalších 20 let

Maďarsko podniklo první krok k prodloužení životnosti svých jaderných bloků v elektrárně Paks na 70 let. Provozovatel elektrárny notifikoval tento záměr u Evropské unie a odhaduje, že celý proces potrvá zhruba 10 let. Původní životnost současných bloků typu VVER-440 z osmdesátých let minulého století byla 30 let.

Maďarská státní energetická společnost MVM oznámila, že informovala Evropskou unii o svém záměru prodloužit životnost svých jaderných bloků v elektrárně Paks o dalších 20 let. MVM předpokládá, že celý proces, který by umožnil výrobu elektřiny v Paks až za rok 2050, potrvá zhruba 10 let.

„Při procesu prodlužování provozní doby zkoumáme a vyhodnocujeme každý kousek našich zařízení a systémů. V případě potřeby je vyměňujeme, a to vše samozřejmě v souladu s mezinárodní praxí a pod přísnou úřední kontrolou. Jen díky maximálnímu nasazení v oblasti bezpečnosti a dobrého správcovského přístupu je jaderná elektrárna Paks plně schopna sloužit Maďarsku po desetiletí," řekl Péter János Horváth, generální ředitel provozovatele MVM Paksi.

Stávající čtyři bloky jsou ruské reaktory VVER-440, které zahájily výrobu elektřiny v letech 1982 až 1987. V současné době tvoří zhruba 50 % energetického mixu země. Jejich původní projektovaná životnost činila 30 let. V roce 2005 ovšem elektrárna získala povolení k provozu prodloužené o 20 let, a může tak vyrábět elektřinu do roku 2032 až 2037.

Prodloužení životnosti předpokládá zhruba 250 projektů, jejichž detailní harmonogram chce mít MVM připravený do roku 2028. Společnost dále uvedla, že od příštího roku bude s ohledem na energetickou situaci držet zásoby jaderného paliva v lokalitě na tři roky.

Zvyšování jaderné kapacity

Maďarsko kromě současného plánu na prodloužení životnosti elektrárny Paks zahájilo také projekt Paks II se dvěma bloky VVER-1200. V případě, že současné bloky budou stále v provozu, tak nové bloky s instalovaným výkonem 2 400 MW více než zdvojnásobí maďarský jaderný potenciál. Podle plánu by měl první blok Paks II zahájit výrobu elektřiny v roce 2032. Jaderné zdroje tak mohou významně pomoci dosažení uhlíkové neutrality země do roku 2050.

„Tato elektrárna již není ta samá jako ta, která zahájila provoz před čtyřmi desetiletími. A to díky neustálému vývoji, renovacím a opatřením zvyšujícím bezpečnost. V neposlední řadě pak díky odpovědnému, oddanému týmu profesionálů s mimořádnými znalostmi a zkušenostmi je tato elektrárna již o generaci vyspělejší, než byla, když zahájila provoz," dodal Horváth.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(12)
Petr prochaska
11. prosinec 2023, 08:41

Pokud to maďarům projde, tak by se mohla prodloužit životnost i JEDU. Tzn, že by byla životnost JEDU 2055-2057.

Miloslav Černý
11. prosinec 2023, 11:46

Když by se OZ nevyvýjely dle předpokladů pro energetickou soběstačnost a ekonomickou výhodnost, tak by to byl další náš žolík. Rozhodně ekonomicky příhodnější než nové jaderné monstra s nejistou potřebnou dobou provozu, nejenom pro návratnost, ale tvorbu zisku pro další rozvoj, aby jsme snadněji čelili podobným krizím, které se úplně vyhnout v současným světě zatím nejde.

Omega
11. prosinec 2023, 09:29

Jednu věc Orbánovi nelze upřít - kope za Maďary - a to tak že tvrdě.

Když nastala krize forintu a spousta lidí měla hypotéky v eurech kterému se posunul kurz a lidi začali mít problémy. Tak prostě převedl hypotéky na forinty a ty "nezrealizované" zisky bankám nenechal.

Když mu EU zablokovala fondy, zablokoval pomoc Ukrajině - a peníze z EU dorazily.

Když nastal problém s cenou paliv - tak je zastropovoval.

Teď maďaři budou mít 4GW výkonu v jádře - takže naprosto v pohodě splní jakékoli EU pravidla o dekarbonizaci.

PS: Hádejte kde 3tí největší automobilka na elektromobily staví továrnu? Ano je to čínský BYD a ano je to Maďarsko

Jiří Švarc
11. prosinec 2023, 09:57

BYD není 3. největší, je největší.

Petr
11. prosinec 2023, 13:10

Ale prosím vas... BYD fakt není největší, letos se pouze dostal do první desítky největších automobilek. Největší je Toyota, pak Volkswagen, Kyunday, Renault, Stellantis, GM, Ford, Honda a Suzuki.

Jiří Švarc
11. prosinec 2023, 13:21

Přečtěte si ještě jednou komentář, na který reaguji.

Petr
11. prosinec 2023, 13:06

Orbán za nikoho extra nekope. Řeší problém, kdy je po celý rok těžce závislý na dovozu elektřiny ze Slovenska, Ukrajiny, Rakouska, Česka a Německa. Proud energie prakticky pořád běží z německých větrníků + českých a slovenských jaderek do Maďarska.

feliz navidad
12. prosinec 2023, 10:03

O tom, jak "prakticky pořád" běží proud z německých větrníků do Maďarska se můžete přesvědčit pohledem na agorameter a electricity maps.

Od začátku roku 2023 je kromě cca 20 dnů Německo čistým dovozcem, takže žádný proud z větrníků do Maďarska neběží.

Petr
11. prosinec 2023, 13:07

Zastropování cen paliv byla naprostá konina a vidí to snad každý kromě těch, co onanují nad obrázkem Orbána.

Michal K.
11. prosinec 2023, 16:20

prosim, neporusujte pravidla diskusie

Karásek
11. prosinec 2023, 18:19

Jde o to aby se jim to po těch sedmdesáti letech nerozpadlo. Takovou dobu nebyla dosud žádná JE provozována. Něco přes 50 let má JE Beznau ve Svýcarsku. Maďarům jde zřejmě o to aby do toho roku 2055, což bude těch 70 let provozu stihli dokončit ty dva bloky VVER 1200 s Rosatomem. Možná to i stihnou. Dávám tomu 50 na 50.

feliz navidad
12. prosinec 2023, 10:04

10 let se bude rozhodovat o tom, zda se prodlouží životnost o 20 let? Tak to je vážně masakr...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se