Domů
Komoditní trhy
Průliv Bab-al-Mandab: Světový chokepoint v kontextu nedávných húsíjských útoků
Ropný tanker v Bosporu
Zdroj: Teo Romera / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Průliv Bab-al-Mandab: Světový chokepoint v kontextu nedávných húsíjských útoků

Značná pozornost světového dění se v poslední době soustředí na Blízký východ, kde stále probíhají boje. V návaznosti na to započaly v regionu pomyslné geopolitické šachy, které významně doléhají i na ropné a plynové odvětví, především tedy na transport. Ačkoliv prvotní obavy varovaly před nestabilitou v Hormuzském průlivu, hlavním ohniskem je nyní další důležitý chokepoint, Bab-al-Mandab. Tento článek tak do jisté míry navazuje na předchozí, věnovaný Hormuzskému průlivu, kdy v podobném duchu představí jeho důležitost pro globální obchod s ropou a zemním plynem.

Bab-al-Mandab je úzký průliv oddělující Rudé moře a Adenský záliv. V překladu „Brána nářků“ je klíčovým geografickým bodem na obousměrné trase Středozemní moře – Indický oceán. V přibližně třicetikilometrové šíři probíhá systematická doprava, přičemž v obou směrech jsou vymezené kanály zaručující plynulost pohybu. Co se týče přilehlých států, tak ze západní strany jej obepíná pobřeží Eritrey a Džibutska, východní stranu kontroluje Jemen. Právě z východu pramení současné problémy.

Objem transportované ropy na této trase v posledních letech značně vzrostl. V roce 2014 se jednalo o přibližně 5,1 milionů barelů, v roce 2018 pak 6,2 milionů barelů každý den (bpd). Nejnovější data uvádějí hodnotu 7,8 milionů bpd za rok 2023. V globálu tudy proudí asi 12 % veškeré ropy obchodované na moři. V rámci zkapalněného zemního plynu tudy projde zhruba 8 % celosvětového obchodu s LNG.

Nedávné útoky ze strany jemenských povstalců jsou tedy i útokem na globální obchod, neboť přepravní společnosti budou jen stěží posílat své lodě do takto nestabilní oblasti. V tom také spočívá pointa útoků, ochromením námořního obchodu vyjadřují Húsióvé podporu palestinskému Hamásu a zároveň demonstrují světu odvetu za náklonost k Izraeli. Nutno podotknout, že povstalci mají silné vazby na regionálního hegemona Írán.

Konsekvence útoků na sebe nedaly dlouho čekat. Londýnské Joint War Committee ještě v prosinci loňského roku rozšířilo vysoce rizikovou zónu v Rudém moři, v návaznosti na to pak vzrostly poplatky za námořní pojištění. Uvádí se výše v podobě 0,5-0,7 % hodnoty lodě, na začátku prosince přitom dosahovaly 0,07 %. Celý transport se všemi dalšími poplatky se tak výrazně prodražuje, stejně tak roste i cena ropy.

Přepravní společnosti jsou drženy v šachu, protože jedinou alternativní trasu představuje obeplutí celé Afriky kolem Mysu Dobré naděje. To však reálně znamená 7400 kilometrů a 14 dní plavby navíc, což by za běžných podmínek ztrácelo z ekonomického hlediska jakýkoli smysl. Jenže co naplat, když regionem otřásá krize a je zásadním způsobem ohrožena bezpečnost.

Stále častěji jsme proto svědky prohlášení přepravců, které pozastavují transport skrze Bab-al-Mandab. To se týká i velkých ropných společností. Například britská BP pozastavila plavbu svých tankerů na dobu neurčitou již v prosinci. Norská skupina Frontline také uvedla, že se bude vyhýbat průplavu. V pátek totéž učinily tankerové společnosti Hafnia, Torm a Stena Bulk.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se