Domů
Vodík
Německo doufá ve vodík z Alžíru
RWE se zaměří na vodík
Zdroj: RWE

Německo doufá ve vodík z Alžíru

Německá vláda se v příštích letech poohlíží po dodávkách vodíku mimo Evropu. Ministr hospodářství a klimatu a německý vicekancléř Robert Habeck se tak jako účastník podnikatelské delegace dohodl s Alžírskem na vytvoření pracovní skupiny, která má usnadnit rámec pro dovoz.

Německá vláda odhaduje, že do roku 2030 bude poptávka po dovozu vodíku činit 45 až 90 TWh ročně. O něco méně, než je polovina předpokládané domácí výroby, což znamená, že dovoz by mohl hrát významnější roli, než se předpokládá.

„Německo a Alžírsko udržují od roku 2015 úzké energetické partnerství. Nyní ho chceme rozšířit a podpořit Alžírsko, aby v budoucnu vyrábělo více ekologického vodíku," uvedl vicekancléř Robert Habeck (Zelení).

Alžírsko a Německo tak plánují zřídit společnou pracovní skupinu, která by zajistila, že bude vodík proudit. Alžírsko mimo jiné podle serveru Euractiv doufá, že do roku 2040 bude dodávat 10 % poptávky po vodíku v EU.

„Nyní je úkolem vytvořit nezbytné technické a ekonomické podmínky pro dodávky vodíku mezi Alžírskem a Evropou," řekl Habeck, který zemi navštívil s podnikatelskou delegací.

Krok za krokem

VNG, druhý největší obchodník s plynem ve východní Evropě, se stal první německou energetickou společností, která získala alžírský plyn a  uzavřel dohodu se státní společností Sonatrach.

Tato "historická smlouva" posloužila k posílení "energetického partnerství Sonatrachu s Evropou" a "znamená zahájení dodávek zemního plynu do Německa", uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti Rachid Hachichi.

Délku trvání smlouvy ani dohodnuté objemy společnosti nezveřejnily.

Generální ředitel VNG Ulf Heitmüller ji v prohlášení Sonatrachu označil za "střednědobý kontrakt na dodávky plynu" a dodal, že jeho společnost doufá, že kromě zemního plynu bude v budoucnu dovážet také vodík.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(33)
Petr
17. únor 2024, 11:00

Toto je hodně důležitá věc. Jednak jde o energetickou bezpečnost EU, jednak o zajištění toho, aby blízké okolí Evropy prosperovalo. Prosperující země = menší tendence k emigraci.

Jan Veselý
17. únor 2024, 11:20

Takhle už byli Němci vyjednávat i v Namibii, Mauretánii a bůhvíkde ještě. Je hodně zemí, které mají hodně OZE a místa pro ně. Všechny mají příležitost si přilepšit.

Dobré je to, že tohle není ropa, míst s výborným potenciálem pro výrobu je mnohem více než je potenciální velikost trhu.

Petr Zelený
18. únor 2024, 21:32

Alžírsko má hodně OZE ?? V roce 2021 měli jen FVE s podílem 0.7 pct a z hlediska primární spotřeby 0,0.. pct. Evidentně mají spousty přebytků OZE ze kterých mohou vyrobit zelený vodík. Dopadne to jako všechno eko projekty - Potěmkinova vesnice - za EU peníze postavíme malou FVE, kterou zapojí normálně do sítě a dodávat nám budou šedý vodík s certifikátem že je zelený a ukazovat ty fotky jedné konkrétní FVE a my si budeme plácat po ramenou jak jsem eko ..

Jan Veselý
18. únor 2024, 22:33

To, že ty zdroje, zatím, nečepují, ještě neznamená, že neexistují.

Petr Zelený
19. únor 2024, 10:34

Těžko byste našel lepší místo, kde by se daly FVE stavět - mají velké plochy kde nikdo nebydlí a kde hodně svítí slunce, elektrárny mají téměř 100% plynové, tak nebude problém s regulací výkonu, když se bude vyrábět EE z FVE - jen ušetří plyn a ten vyváží, takže o to víc vydělají. Tak přemýšlím, kde udělali soudruzi z Alžíru chybu, že mají podíl OZE na primární spotřebě energie 0% a na elektřině 0,7%, když je to tak výhodné a mají pro to ideální podmínky a jsou regionální energetická velmoc, tak energetice asi rozumí. Z hlediska emisí bude lepší, když nejdřív aspoň trochu dekarbonizují vlastní energetiku a pak teprve budou řešit, že jim zbydou přebytky i na vývoz. Takže je rozhodně efektivnější, když jim dáme peníze, aby si za ně koupili FVE, když je to pro ně teď drahé, než stavět ještě dražší výrobnu vodíku, vodíkovody apod. Dotace na nákup FVE pro vlastní elektrickou síť vyjde na ušetřené CO2 efektivněji.

Bob
17. únor 2024, 22:56

S Ruskem už jsme zkoušeli obchodovat a jak to dopadlo?

Jan Veselý
18. únor 2024, 15:23

Německo obchoduje s celým světem a je díky tomu bohaté, nějaký východní despota na tom nic nezmění.

Bob
18. únor 2024, 15:30

To ano, ale Němci si mysleli, že když budou obchodovat s Ruskem, stane se z Ruska prosperující, přátelská a bezproblémová země.

Zdeves Pavel
17. únor 2024, 14:13

Doufat mohou, to jediné je asi energetický nezachrání.

Richard Vacek
17. únor 2024, 15:14

A jaké má být ERoEI takového vodíku? Pokud méně než cca 7, tak je nesmysl se tím vůbec zabývat, protože takový zdroj není schopen zajistit fungování vyspělé společnosti.

Jiří Švarc
17. únor 2024, 17:40

Řekněme, že co 1 GW solárů v Alžírsku, to 1 TWh za rok produkce vodíku (1 GW -> 1,6 TWh EE/rok x účinnost elektrolýzy).

90 TWh je tedy 90 GW FVE, což jsou instalace za 2 roky pro celou Evropu(!).

To je naprosto utopická představa v roce 2030. I kdyby byly panely zdarma, tak to nejsou ani schopni za těch 5-6 let postavit.

Jiří Švarc
17. únor 2024, 17:40

Řekněme, že co 1 GW solárů v Alžírsku, to 1 TWh za rok produkce vodíku (1 GW -> 1,6 TWh EE/rok x účinnost e..zy).

90 TWh je tedy 90 GW FVE, což jsou instalace za 2 roky pro celou Evropu(!).

To je naprosto utopická představa v roce 2030. I kdyby byly panely zdarma, tak to nejsou ani schopni za těch 5-6 let postavit.

Petr Zelený
19. únor 2024, 10:41

Alžírsko má spotřebu 65 TWh elektřiny ročně a za posledních 5 let se zdvojnásobila a poroste zřejmě dál. Podíl FVE je skoro nula, všechno jde z plynu. Takže několik nových GW FVE nového výkonu jen řeší vlastní spotřebu, až pak by mohly být přebytky pro výrobu vodíku. Jinak je to ekologický zločin vyrábět lokálně elektřinu z plynu a vedle toho z FVE vyrábět vodík na export, kde se 70% energie ztratí.

Pravoslav Motyčka
17. únor 2024, 18:33

Zavřít jaderné el. a dovážet vodík aneb Německý velký skok.

Baton David
17. únor 2024, 19:57

co budou ale dělat s těmi slavnými letními přebytky, v rámci regulace sítě měli přece vyrobit vodík na zimu

Pravoslav Motyčka
17. únor 2024, 22:22

Letní přebytky - zatím žádné nemají. Alžírsko navíc nemá ETS , takže když bude vyrábět vodík za zemního plynu pak bude EU spojená stejně jako při dovozu LNG.....

Jiří Švarc
17. únor 2024, 22:19

Pro 90 TWh vodíku potřebují na vstupu 150 TWh, to je asi stonásobek současných německých letních přebytků z FVE.

Roman Čejka
17. únor 2024, 22:51

Do levného zemního plynu budeme přimíchávat drahý vodík.

Místo zemního plynu z Afriky budeme dovážet vodík ?

Místo zemního plynu s největší energetickou hustotou a současně s malým rozsahem výbušnosti budeme používat plyn s nejmenší energetickou hustotou a ohromným rozsahem výbušnosti.

Na závěr mohu jen konstatovat myšlenku: “Čím více zelený, tím více adidas”

Bob
17. únor 2024, 23:04

A budeme budovat další plynové elektrárny s účinností max. 60% a dovážet ještě více zemního plynu s tím, že ho někdy nahradíme bioplynem a vodíkem.

Ale současně zakážeme plynové kotle s účinností téměř 100%, které ovšem též mohou spalovat vyčištěný bioplyn, nebo vodík.

Přitom turbíny na vodík a směsi zemního plynu s vodíkem se teprve zkoušejí a můj plynový kotel z běžné produkce už je na směs zemního plynu a vodíku připraven.

Pravoslav Motyčka
18. únor 2024, 00:15

Ten Váš plynový kotel byste měl prodat dokud je čas , protože od roku 27 bude povolenka a pak povinný vodík. Je to dost jednoduchá matematika povolenka zdraží plyn asi o 1/3 a vodík pokud ho skladujete potřebuje na vstupu nejméně 3,5x více el. energie než dodá. Kdežto na tepelné čerpadlo 3,5 x méně takže je zhruba 12,2x efektivnější než vodík. Topit vodíkem je energetická utopie , ekonomicky to bude o něco lepší protože elektřina pro vodík bude levnější , ale topit vodíkem nepůjde. A nedoufejte, že se to zastaví.

4 z 5 lidí to podporují nebo alespoň podle toho volí ,takže se nezmění vůbec nic.

Petr Baláš
18. únor 2024, 09:39

Jaké bude SCOP u tepelného čerpadla v rodinném domku s radiátory? Napovím Vám - 3,5 to opravdu nebude. A představa, že všichni vyhodí radiátory a přejdou na podlahové topení je opravdu dost naivní.

Bob
18. únor 2024, 12:10

Nejen při topení do radiátorů, ale i pro ohřev TV bude nízký COP.

A pro letní období je TČ nadbytečná investice (pokud nutně nepotřebujete chladit). Na to stačí FVE na střeše a obyčejný kombinovaný zásobník v zimě ohřívaný plynovým kotlem.

Bob
18. únor 2024, 12:05

Já pořád doufám, že nakonec zvítězí zdravý rozum, podobně jako u spalovacích motorů, které nakonec nebyly zakázány, když je alternativa syntetických paliv.

Mimo jiné se začíná prosazovat diesel palivo vyrobené z odpadů rostlinných olejů. Oproti naftě úspora 90% CO2, ale i prachu a oxidů dusíku. Tohle natvrdo zakázat je vrchol zelené idiocie.

Cena je jiná věc, ale proč, něco, co může být "zelené" "natvrdo" zakazovat (dávat nesplnitelné podmínky).

To jako zlikvidujeme výrobce kotlů a plynárenskou infrastrukturu, abychom za pár let (nebo desetiletí) zjistili, že bychom je potřebovali pro využití vodíku?

Ostatně pokud se přejde na elektřinu z OZE skladovanou přes vodík, bude to navýšení ceny pro spotřebitele zhruba stejné.

Hlavně ale v horizontu životnosti kotle nepředpokládám, že by došlo k úplné náhradě zemního plynu. Kromě toho plynový kotel bude moci být použit jako komponenta hybridu TČ-kotel pro dobu nízkých venkovních teplot, kdy TF TČ vzduch-voda je tak nízký, že se nevyplatí používat drahou elektřinu, ale levnější plyn. Taková sestava splní i podmínku 115% účinnosti.

Pravoslav Motyčka
19. únor 2024, 00:00

Podívejte se Bobe , 4 z 5 lidí to podporují takže nedoufejte , já nemám nic proti Vašemu kotli , ale moderní tepelná čerpadla mají SCOP okolo 3,5 do radiátorů a 4,6 do podlahy . Je to topení ohřev TUV , ale není jiný v zimě je to méně v létě více. Když budete mít TČ tak i burzovní ceny cena 1kWh je cca 4,1kč když si to podělíte pak máte 1171 kč /MWh tepla z čerpadla. Plynový kotel má proti spalnému teplu účinnost tak 90%.

Takže dejme tomu 1850kč /MWh topení plynem je dražší o 57% než topení čerpadlem a jako bonus levnější elektřinu pro celý dům. Problém je asi v tom ,že ta sleva vyjde naprázdno pokud máte malou spotřebu a počítáte 15000 ročně odpis investice. Jenže teď ten kotel zle ještě prodat ,ale od roku 27 až bude povolenka tak už ten kotel nikdo nekoupí. Nové kotle na plyn budou zakázány od roku 2029. Co se týče syntetických paliv to je fikce ano budou pro náklaďáky. Jenže když bude stát 1l 100kč a elektromobil stejně jako spalovák, tak co si koupíte ? Říkám Vám že v roce 35 budou spalováci tak 20% trhu maximálně. Problém asi není v tom samotném odklonu od fosilních paliv , ale v tom hrocení celého procesu ze strany EU a zelená ideologie.

Bob
19. únor 2024, 11:05

Souhlasím, že problém je to hrocení ze strany EU a zelených lobistů. To se ale týká i těch často nesmyslných zákazů.

To palivo pro diesel, co jsem o něm psal se prodává za cenu cca jako nafta. Pokud by bylo osvobozeno od spotřební daně (stejné jako pro fosilní naftu), bylo by cenově rovnocenné. Pokud zakážou diesel motory, bude se raději ten odpad z rostlinných olejů někam vylévat?

Konec plynových kotlů rozhodně nepodporuje většina. Dokonce ani v Německu.

Ani moderní TČ vzduch voda nedosahují průměru COP 3,5-4,6. To jsou spíše maxima.

A už vůbec ne při topení do radiátorů (do 75-90°C), nebo na ohřev TV (60°C).

Např. Acond při topné 50°C (více neudává) a venkovní 0°C udává COP 2,3, ale při venkovních -10°C COp 1,8, ale to se kvůli nízkému výkonu (23% jmenovitého) už zapíná přímotop.

To už je opravdu lepší za mrazů topit kondenzačním kotlem.

Pokud se začne používat vodík, zdraží se adekvátně i elektřina. A to více, než plyn (na výrobu elektřiny je ho cca dvojnásobná spotřeba).

Bob
19. únor 2024, 11:30

Ostatně v samém Německu museli ten návrh na zákaz plynových kotlů nakonec podstatně změkčit a Němci už "hlasovali":

Německo: Poptávka po tepelných čerpadlech letos prudce klesá, plynových kotlů se naopak prodává dvojnásobek

NĚMECKO 15 komentářů 11. srpen 2023, 11:55

Jan Budín

Milan Vaněček
19. únor 2024, 11:48

Bobe, souhlasím s Vámi, měl by zvítězit selský rozum, racionální uvažování nad ideologií, ty "4 z 5 lidí to /odchod od plynu/ podporují nebo alespoň podle toho volí" pana Motyčky, podle mne neexistují, ani v ČR, ani v Bavorsku, ani v Rakousku či Polsku (zkrátka u našich sousedů).

Zákaz plynových kotlů je nesmyslný, i z hlediska ochrany životního prostředí. Tepelná čerpadla se sama prosadí, jen když budou výrazně levnější, s delší životností a když ceny elektřiny budou velmi nízké.

hlpb
19. únor 2024, 13:05

Bobe, v Německu se v roce 2023 prodalo rekordních 356.000 ks TČ (v roce 2022 = 281.000 ks).

Petr prochaska
18. únor 2024, 13:07

A proč zrovna nestabilní Alžír a ne stabilní Španělsko, kde svítí podobně?

Jan Veselý
18. únor 2024, 15:25

Tohle není úloha "Losna nebo Mažňák", klidně to může být i Alžír a Španělsko a/nebo X jiných zemí. Zatím se rozhazují sítě a uvidí se.

Bob
18. únor 2024, 18:51

Ale Němci jednají s Alžírskem a ne Španělskem.

A brzo se budou muset rozhodnout, jestli ten vodíkovod postaví do Alžírska a potom už volba nebude.

hlpb
19. únor 2024, 13:42

Bobe, se Španělskem a Portugalskem už to Německo nejen dojednalo, ale i podepsalo.

Španělsko bude v budoucnu jedním z největších vývozců vodíku na světě vůbec.

jiri sekerac
18. únor 2024, 20:49

To už je levnější dovážet elektřinu. Vypadá to, že levicový utopisté definitivně ovládli i ekonomiku. Z Afriky nic dobrého krom nás nepřišlo. I ty evropské kolonie v Africe byly silně ztrátové, platíme za ně dodnes, vykonstruovaným otroctvím a placením výkopného za to, že jsme

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se