Domů
Elektromobilita
Firmy nabízejí testy baterií, které pomohou určit cenu ojetého elektromobilu
Nissan LEAF zapůjčený od švédské půjčovny elektromobilů MoveAbout.se, foto: Tomáš Jirka
Foto: oEnergetice / Tomáš Jirka

Firmy nabízejí testy baterií, které pomohou určit cenu ojetého elektromobilu

Elektromobilita
16 komentářů
24. říjen 2023, 14:48
ČTK

U tradičních automobilů se spalovacím motorem mohou najeté kilometry a počet let rychle napovědět potenciálním zájemcům, kolik by měli za auto zaplatit. U elektromobilů však tento vzorec nefunguje. Jejich hodnota závisí především na dojezdu a schopnosti baterie udržet nabití. Donedávna neexistoval způsob, jak měřit stav baterie, což brzdilo prodej ojetých elektromobilů. To se však nyní začíná měnit, protože firmy pospíchají s rozšiřováním testů baterií, které by měly pomoci kupujícím zjistit, jakou cenu ojetý automobil skutečně má. Některé z nich trvají pouze několik minut, uvedla dnes agentura Reuters.

Jednou z nich je britská začínající společnost Altelium, která vyvinula test stavu baterie elektromobilů. Certifikát na základě tohoto testu letos začalo nabízet více než 7000 prodejců ve Spojených státech a přes 5000 v Británii.

„Pokud nebude správě fungovat trh s ojetými vozy, nebude správně fungovat ani trh s novými vozy a přechod k elektrickému pohonu se neuskuteční,“ uvedl manažer pro rozvoj podnikání firmy Altelium Alex Jons.

Tvrdí také, že o testy baterií projevily zájem i další země, včetně Číny.

Baterie obvykle tvoří až 40 procent ceny nového elektromobilu. Je přitom důležité, jak se s baterií zachází. Příliš časté rychlé nabíjení elektromobilu, neustále nabíjení, když je baterie téměř plná, nebo ponechání baterie dlouhou dobu plně nabitou, může vést k jejímu rychlému znehodnocení. Rakouská firma Aviloo, která vyvinula test pro prodejce a soukromé osoby, zjistila, že po ujetí 100.000 kilometrů se stav baterie elektromobilu může lišit až o 30 procent.

Zákazník, který chce použitý elektromobil s 90procentním dojezdem nového vozu, může nakonec koupit elektromobil s dojezdem 70 procent kvůli špatným nabíjecím návykům předchozího majitele. To může snížit hodnotu vozu o tisíce eur, uvedl ředitel firmy Aviloo Marcus Berger. Mezi investory tohoto podniku patří i Volkswagen.

„U elektromobilů vám počet najetých kilometrů a stáří nic neřeknou,“ uvedl Berger.

„Vše je o baterii,“ dodal.

Výrobci aut poskytují informace o dojezdu elektromobilů, podle kritiků jsou však tyto informace často příliš optimistické. Jsou proto zapotřebí nezávislé testy. Nedostatečný přehled také poškodil trh s elektromobily.

Podle údajů společnosti Recurrent klesly ceny ojetých elektromobilů v USA v září meziročně o 32 procent, ceny aut se spalovacím motorem ale jen o sedm procent. V Británii se v srpnu ceny elektromobilů snížily o 23 procent, zatímco ceny vozů se spalovacím motorem nejméně o čtyři procenta vzrostly, upozornila firma AutoTrader. Jako důvod uvedla právě obavy spotřebitelů o životnost baterií ojetých elektromobilů. Ceny ojetých elektromobilů také ovlivnila cenová válka, kterou odstartovala společnost Tesla.

Údaje společnosti AutoTrader a Deutsche Automobil Treuhand ukazují, že zůstatkové hodnoty tříletých elektromobilů v Británii a v Německu jsou o více než deset procentních bodů nižší než u jejich ekvivalentů na fosilní paliva.

„Znalost kapacity baterie (elektromobilu) bude rozhodující,“ uvedla ředitelka pro výzkum a vývoj v oblasti mobility ve společnost Cox Automotive Stephanie Valdez Streatyová.

Cox Automotive vlastní největší aukční síň ojetých vozů na světě.

Společnost Driverama, která ročně vykoupí v Německu stovky ojetých elektroaut, aby je prodala ve střední Evropě, používá systém Aviloo k vyřazení elektromobilů s kapacitou baterie nižší než 80 procent nebo s vadami baterie, uvedl generální ředitel Eldar Vagabov.

Závod o správné ocenění ojetých elektromobilů se stává naléhavý kvůli hrozícímu přílivu vozidel. Například v Evropě se v roce 2021 prodalo více než 1,2 milionu nových plně elektrických vozů. Mnoho z nich se dostane na trh s ojetými vozy v roce 2024, kdy skončí jejich leasingové smlouvy. Pokud ceny ojetých elektromobilů zůstanou nízké, mohlo by to snížit i ceny nových.

S nabídkou testů kromě začínajících firem přichází i německá certifikační agentura TÜV Rheinland, která působí ve více než 60 zemích. V autoservisech v Německu spustila službu Battery Quick Check, kterou vyvinula společně se začínající firmou Twaice, a očekává, že příští rok ji uvede na dalších trzích.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(16)
feliz navidad
24. říjen 2023, 14:58

Ještě budeme s láskou vzpomínat na dobu, kdy se jenom stáčely tachometry...

Omega
24. říjen 2023, 16:15

a záruka platnosti testu bude celých 168 hodin

Petr Poruban
28. říjen 2023, 12:31

Myslíte, že se budou stáčet baterie? :)

Baterii je možné otestovat. To je výhoda ne?

Martin Prokš
24. říjen 2023, 15:21

Dobrý den,

To bude kouzel a čachrů s těmito testy. Jsem zvědav na reakci automobilek. Nezávisle testovat baterku nutně znamená připojit nějaké neautorizované zařízení k vozu někam na výkonovou sběrnici/vedení a potrápit baterii alespoň částečným vybitím a nabitím s výkonem alespoň několika kW. To bude sporů že ty testy jsou pro model XYZ nekorektní, že poškozují baterie/vozidlo a kouzel se SW obsluhy baterie aby ty testy buď nefungovaly vůbec, nebo aby dávaly naprosto super výsledky...

S láskou se bude vzpomínat na DieselGate jako jen na v celku neškodnou romantickou epizodku.

Heil Gréta!

K Zemi Hleď!

Jan Veselý
24. říjen 2023, 19:27

Proč tak složitě? Já viděl u Leafa, že se normálně vyjede diagnostika baterie až po jednotlivé články přes OBD. A u Tesly si to normálně zobrazíte na tabletu.

Martin Prokš
25. říjen 2023, 11:11

Dobrý den,

Zrovna Tesla a její známý přístup k informacím o bateriích. Jak jinou kapacitu montují a jinou prezentují že máte aby maskovali degradaci v čase a kouzlí s tím přes SW aktualizace - co se vám povolí a co zobrazí. Jak dělají problémy zákazníkům co chtějí reklamovat a prověřit vůz z důvodů rozdílu v reálném dojezdu vs. slibovaný dojezd. Stačí pohledat. Ano jsou to informace většinou z "divných" webů. Ona většina "seriózních" si to nedovolí uveřejnit nebo na to upozornit. Takže zrovna Tesle nevěřím ani bit informace o baterkách. Jak je to u jiných značek netuším, nakolik jsou důvěryhodné jejich vlastní informace. Možná jsou, možná nejsou.

V tomto smyslu jsou nezávislé testy naprosto logickou cestou. I kdyby neudávali absolutně správná čísla, jejich výsledky budou něco jako srovnávací měřítko. Tak jako je to s testy grafických karet nebo CPU v počítačích. Nebo testy spotřeby paliva ve spalovácích a jejich dojezdy.

Nicméně jakmile se "problém" se sekundárním trhem plně projeví (znalost reálného stavu baterií ve velkém znehodnotí ojetiny a v důsledku toho omezí i prodeje a cenu nových), tak začnou výrobci v "mezích zákona" hledat cokoli aby své výrobky nadlepšily nad konkurenci. Tak jako v těch již zmiňovaných grafikách a CPU, nebo testech spalováků.

Heil Gréta!

K zemi hleď!

Jan Veselý
25. říjen 2023, 12:10

Proti nezávislým testům nic nemám.

Michal K.
25. říjen 2023, 13:00

to neni len pristup Tesly k baterii.

legendarny je aj jej pristup k zakaznikom. Bol taky pribeh z Norska, ako skupina zakaznikov zacala drzat spolocnu hladovku, pre nespokonost z ich pristupom. Odpoved od samotneho Musk-a bola, ze obcasna hladovka je zdraviu prospesna :-)

Teraz sa zacinaju sirit historky z ich tovarne v Nemecku, a zrovna nie tie pozitivne. Tam toho bude asi viacej

feliz navidad
25. říjen 2023, 08:23

To je sice pravda, ale na tom se nedá (tolik) vydělat. Když ovšem vytvoříte test, na jehož konci je certifikát, to je jiná...

feliz navidad
25. říjen 2023, 08:24

Sakryš, to bylo na p. Veselého.

Jan Veselý
25. říjen 2023, 09:51

Už dneska dostanete certifikát na kdejakou ptákovinu. A co? Jestli to lidi budou chtít kupovat ...

Rozhodně bych to nesrovnával se stáčením tachometrů, to je normální podvod.

feliz navidad
25. říjen 2023, 12:04

Já to nesrovnávám se stáčením tachometrů, to jste špatně pochopil.

Až se začne podvádět se stavem baterie, pak budeme vzpomínat na dobu, kdy se "jenom" stáčely tachometry - tak to bylo míněno. "Stočená" baterie například z 40% na 80% bude pro kupujícího mnohem větší průšvih, než 100kkm dole na tachometru.

Jan Veselý
25. říjen 2023, 12:09

Jenže stočený tachometr skoro nemáte šanci poznat (pokud to není do očí bijící), do EV se můžete připojit přes OBD a vyjet si interní diagnostiku.

Nepopírám, že je mezi prodejci ojetých aut spousta podvodníků a darebáků. V tomhle se asi nic moc měnit nebude. A?

feliz navidad
25. říjen 2023, 19:36

A vy si myslíte, že se nedají upravit interní data?

Jan Veselý
28. říjen 2023, 13:29

Upravit interní data z diagnostiky? To je fakt dost těžké. Výrobci si integrity firmware dost hlídají.

Luke G
26. říjen 2023, 14:42

Myslím, že takto "stočenou" baterii poznáte hned při první vyjížďce. Zato auto stočené z 200 na 100 poznáte třeba až se vám někdy potká motor.... Ojeté EV budou mnohem jistější koupě než spalováky...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se