Domů
Energetika v zahraničí
Výzkumníci kritizují německé plány na využití biopaliv a e-paliv v silniční dopravě
E-paliva , biopaliva. Zdroj: Pixabay
Zdroj: Pixabay

Výzkumníci kritizují německé plány na využití biopaliv a e-paliv v silniční dopravě

Podle studie Fraunhoferova institutu pro výzkum systémů a inovací (Fraunhofer ISI) je používání syntetických paliv, známých také jako e-paliva, ve střednědobém až dlouhodobém horizontu pro silniční dopravu nevhodné. Autoři studie se kriticky staví k postoji německé vlády, že e-paliva budou v budoucnu hrát důležitou roli při dosahování klimatické neutrality v dopravě. Podle studie existují proti jejich používání v osobních a nákladních automobilech mnohé důvody.

Plány Německa na využití e-paliv v dopravě

Modernizační balíček na ochranu klimatu německé vlády z konce března přisuzuje klimaticky šetrným palivům neboli tzv. e-palivům důležitou roli v dekarbonizaci dopravy. Pod pojmem e-paliva se obvykle rozumí syntetická paliva vyrobená z biomasy nebo za využití elektřiny z obnovitelných zdrojů energie.

O využití e-paliv v silniční dopravě se v Německu diskutuje již několik měsíců, neboť by to umožnilo pokračovat v klimaticky neutrálním provozu automobilů se spalovacími motory, jejichž prodej měl být zakázán po roce 2035. Zavedení úplného zákazu spalovacích motorů zablokovala německá vládní strana FPD. Tato vozidla tak bude možné pořídit i po roce 2035, ovšem za předpokladu jejich provozu na klimaticky neutrální syntetická paliva.

V krátkodobém horizontu má být dle modernizačního balíčku stimulován nárůst výroby a používání e-paliv. Ve spolupráci obchodníků s minerálními oleji a výrobci a dovozci automobilů má být vypracován plán pro rozšíření syntetických a klimaticky neutrálních paliv. Také má být podporován výzkum pro další technický rozvoj a masovou výrobu.

Z vědeckého hlediska nahlížíme na používání e-paliv v silniční dopravě z různých úhlů pohledu poměrně kriticky a rádi bychom touto studií z pohledu vědy a výzkumu e-paliv přispěli do kontroverzní diskuse,” uvádí studie.

Biopaliva vs. e-paliva vyráběná za využití elektřiny z OZE

Biopaliva neboli paliva z biomasy, která jsou obvykle považována za klimaticky neutrální, se již v silniční dopravě ve značné míře používají, většinou ve směsi s fosilními palivy. Jsou však kritizována za celou řadu negativních dopadů na životní prostředí při některých způsobech pěstování a výroby, zejména konvenčních biopaliv z potravin a krmiv. V některých případech se dokonce uvádí, že mají negativní dopad na klimatickou bilanci ve srovnání s referenčními fosilními palivy.

Modernizační balíček proto zdůrazňuje, že tato paliva by měla být pokud možno vyloučena. Jiná biopaliva, jako jsou tzv. pokročilá biopaliva z odpadů a zbytkových materiálů nebo biopaliva z odpadního kuchyňského oleje a živočišných tuků, jsou naopak hodnocena pozitivněji, a proto by mělo být jejich používání podporováno.

Potenciál udržitelné biomasy, který má Německo k dispozici, je však omezen na přibližně 10 až 14 % současné celkové potřeby primární energie v Německu. Biomasa je navíc potřebná i v jiných odvětvích, jako je výroba tepla nebo průmysl.

Studie Fraunhofer ISI se tak zaměřuje na paliva vyráběná za využití elektřiny z OZE. Při výrobě e-paliv z elektřiny se elektřina nejprve přeměňuje na vodík a poté na syntetické produkty s přídavkem CO2. Ty lze využít přímo, např. v chemickém průmyslu, nebo právě  jako e-paliva na výrobu energie.

Vysoká cena a energetická náročnost výroby e-paliv

Jako významnou překážku k využívání e-paliv Fraunhofer ISI uvádí jejich omezenou dostupnost a očekává, že e-paliva budou v dohledné době vzácná a drahá. Jen pro dosažení cíle 10 % ekologického vodíku a syntetických paliv do roku 2050 by se musela celosvětová výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů energie oproti dnešní úrovni téměř zdvojnásobit, uvádí institut.

Levnější alternativy, vysoká energetická náročnost výroby e-paliv a jejich sporná ekologická bilance jsou podle zprávy dalšími důvody proti používání e-paliv pro osobní a nákladní automobily. Například přímá elektrifikace silniční dopravy by byla z hlediska spotřeby elektřiny až pětkrát efektivnější kvůli "obrovským" ztrátám při přeměně, píší autoři.

Autoři doporučují používat e-paliva v oblastech, kde neexistuje jiná alternativa k dosažení neutrality skleníkových plynů, jako je chemický, ocelářský průmysl nebo mezinárodní letecká a námořní doprava.

"Pokud by se oproti očekávání ukázalo, že dnešní vědecké prognózy pro e-paliva jsou příliš pesimistické, mohlo by se jejich využití v silniční dopravě později také blíže zvážit," uvádí studie.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
Pravoslav Motyčka
10. duben 2023, 19:59

Autoři mají pravdu , jenže vidí svět jen z jednoho úhlu , pokud Němci chtějí dekarbonizovat a nevědí jakými technologiemi je logické si nezavírat vrátka k umělým palivům , protože nikdo neví jaké technologie přijdou , pokud budou baterie , které se nabijí za 5 minut a poskytnou jízdu 1000km a cenově budou přijatelné , pak pro syntetická paliva prostor nebude , ale pokud EV ujede v zimě 250 km po dálnici a více ne a bude se nabíjet hodinu pro dalších 200 km jízdy pak bude doprava bez umělých paliv neřešitelná. Z tohoto pohledu je logické zachovat technologickou neutralitu.

Jiří Kelnar
11. duben 2023, 09:10

Potřebujete opravdu plnění kritéria 5 minut a 1000 km? Upřímně tenhle dojezd mnohé spalováky neplní - reálně tak 900 km. Aktuálně umí EV (Ioniq 6) nabít na 300 km dálničního dojezdu za 16 minut. To už není absolutně omezující. Navíc když oproti spalovákům máte ten základní dojezd 450-550 km každý ráno k dispozici a nemusíte nikam jezdit čerpat. To nabíjení na 200 km za hodinu, to už bude nějaký opravdu starší elektromobil.

richie
11. duben 2023, 11:48

realna situacia : .. dojdem na benzinku, ktora ma sice uvadzane nabijanie pre dve auta s max vykonom 300kW, ale len v pripade nabijania jedneho auta .. viac miest nema (obemdzenie aktualnych privodov z distribucie) - tento stojan je dost casto obsadeny (jediny v okoli) a tak si pri nabijani pockam aj viac ako hodinu, nez budem moct odist - alebo to risknem (ak mam rezervu) dojst na dasiu benzinku (viac ako 80km), ale tam je nabijacka uz len 50kW a nemam istotu ako bude osbsadena ..

niekedy je realita trochu odlisna od teorie

Pavel K
11. duben 2023, 12:58

Pokud potřebujete často cestovat na vzdálenosti přesahující kapacitu baterie , pak tento životní cyklus má nejlépe vyřešen bohužel jen Tesla. Ale rozhodně nic nebrání tomu, abychom měli v autech aktuální informace o nabíječkách v okolí.

Tak když mluvíte o realitě, jak často jezdíte trasy, kde najedete > 300 km po dálnici, aniž byste pak měl přestávku? Kolik času za měsíc strávíte na benzince?

Poopravím pana Kelnara - pokud neplánujete delší jízdu, není vhodné nabíjet nad 80 %, takže bych pro neplánované jízdy snížil ten dojezd vzorového auta na 350 km.

K druhé Vaši poznámce. 46 % obyvatel žije v rodinných domech (viz Google). Můžete mi říci příklad nedostatečného připojení RD k síti, aby se nedalo nabíjet 3x16 A v noci?

A pokud píšete o riziku omezení nabíjení, tak pokud někdo bude potřebovat mít takovou spotřebu za určitý časový úsek, pořídí si bateriové uložiště,, nebo si to zaplatí v aktuální ceně elektřiny. Není ta současná realita vypínání nabíjení pouze testovací projekt?

A moje obecná otázka, není přece jen prospěšnější hledat způsob, jak něco udělat, než důvody, proč to nemůže fungovat (jsou prospěšné identifikovat překážky pro hledání těch způsobů)?

koumák
11. duben 2023, 13:36

Ale v ČR se 70% aut prodává na firmy. Takže představovat si, že domkaři budou doma nabíjet "za své" služebáky mi moc nesedí. to bude chtít něco jiného.

Pavel K
11. duben 2023, 14:00

Koumáku, to bude chtít něco moc složitého, třeba změřit spotřebovanou elektřinu (wallbox s elektroměrem) pro dobíjení a nechat si ji proplatit firmou?

Mám dojem, že lidem musí dát mnohem víc zabrat nalézat problémy než jejich řešení.

Michal K.
11. duben 2023, 14:06

jj tesla to ma vyriesene. Nie tak davno kolovali po internete memecka ako servisna auta tesly su obycajne spalovaky :)

Petr Dolák
11. duben 2023, 19:03

Taky jakmile erár začne zaznamenávat výpadky v inkasech spotřebních daní z prodejů fosilních APH, tož Staňura bude muset zvednout sazby DPH nejen na pivo, vodné a palivové dřevo, ale i na léky, kojeneckou výživu i na omalovánky prostě.

Pravoslav Motyčka
11. duben 2023, 19:29

Víte o čem je auto ? O tom, že cestu nemusíte plánovat, prostě si sednete do auta jedete. A ne, že bude člověk něco plánovat, aby dojel nebo někde nuceně čekal u nabíječky. Auto , které toto vyžaduje není plnohodnotným vozem.

Jiří Kelnar
12. duben 2023, 08:52

Ad Pavel K: Jojo, počítám s tím, že u NCM baterek je dobrý se držet na těch 80 %, ale právě když plánujete delší cestu, tak není problém nechat baterku nabít na 100 %. Hlavně je problém, pokud se to nechá plně nabítý delší dobu, pokud se to nabije třeba na 80 % a těsně před odjezdem se to doklepne na 100 %, tak to baterce tolik neuškodí.

richie
13. duben 2023, 11:52

Pavel K 11. duben 2023, 12:58

Pokud potřebujete často cestovat na vzdálenosti přesahující kapacitu baterie , pak tento životní cyklus má nejlépe vyřešen bohužel jen Tesla. Ale rozhodně nic nebrání tomu, abychom měli v autech aktuální informace o nabíječkách v okolí.

Tak když mluvíte o realitě, jak často jezdíte trasy, kde najedete > 300 km po dálnici, aniž byste pak měl přestávku? Kolik času za měsíc strávíte na benzince?

co sa tyka jazd, tak 2x tyzdenne nieco cez 400km (KE-BA) a vacsinou bez zastavky

K druhé Vaši poznámce. 46 % obyvatel žije v rodinných domech (viz Google). Můžete mi říci příklad nedostatečného připojení RD k síti, aby se nedalo nabíjet 3x16 A v noci?

tak minimalne u nas na slovensku nie su vynimocne lokality, kde su radi ze maju aspon 3x16A hlavny istic a posilnenie siete/trafa v nedohladne (dokonca aj jedna cast/ulica priamo v Kosiciach - bezne vyhadzovala istic klima) - teda tam by to uz bolo nabijanie len na tych 2~7kW => 10~17h nabijania (podla velkosti a stavu vybitia baterky)

A pokud píšete o riziku omezení nabíjení, tak pokud někdo bude potřebovat mít takovou spotřebu za určitý časový úsek, pořídí si bateriové uložiště,, nebo si to zaplatí v aktuální ceně elektřiny. Není ta současná realita vypínání nabíjení pouze testovací projekt?

nedavno tu bol "oslavny" clanok, ze to uz niekde v Nemecku zaviedli, predtym tu boli nejake informacie o niecom podobnom z Britanie .. ano zatial to nie je vo velkom, ale zaklady uz polozili a snahy (legislativne a aktivisticke) uz su dlhsie .. ale ved tu opisujeme "buducnost"

A moje obecná otázka, není přece jen prospěšnější hledat způsob, jak něco udělat, než důvody, proč to nemůže fungovat (jsou prospěšné identifikovat překážky pro hledání těch způsobů)?

ale ano, s tymto suhlasim, ale zial vacsinou sa stretavam (aj tu) len z brezbrehym optimizmom miesanym s absolutnou neznalostou suvislosti a zakonitosti, ktore na to maju nejaky vplyv/dopad ..

inak sam mam doma FV, ale nove auto teraz kupujem znova fosil (plug-in by sa mi pacil, ale nie za tie ceny ake su)

Jiří Kelnar
12. duben 2023, 08:46

Právě pro tyhle situace se nám síť každým rokem víc a víc zahušťuje a co je problém dneska, nebude problém během 3 let a podobně. Jinak teda u nás už je teď ta síť celkem zajímavě hustá.

richie
11. duben 2023, 11:55

ad Jiří Kelnar 11. duben 2023, 09:10

Navíc když oproti spalovákům máte ten základní dojezd 450-550 km každý ráno k dispozici a nemusíte nikam jezdit čerpat. .. trochu nekorektne tvrdenie, kedze je aplikovatelne (aj to s obmedzenim) na menej ako cca 30% obyvatelstva (rodinne domy s dostatocnym pripojenim k sieti)

nehovoriac o riziku v buducnosti, ked moze byt toto nabijanie regulovane/obmedzovane - vid uz sucasna realita v niektorych statoch europy ..

Jiří Kelnar
12. duben 2023, 08:49

No, pokud vím, tak nikde k tomu omezení zatím nepřistoupili a udělali jen legislativní podklad. No jde o to, že to auto většinou stojí třeba 10 hodin, takže během té doby si bude umět a moct vykomunikovat s WB a sítí, kdy nabíjet tak, aby ten dojezd měl.

Michal K.
11. duben 2023, 13:37

s tymi 300 km dialnicneho dojazdu by som bol opatrny. K tomu bude treba prisposobit sposob jazdy, ziadna tehla na pedal a 150km/h. Casto stretavam BEV na dialnici ako si to valia 110 aby nahodou z tych 300km nebolo len 16 minut jazdy.

A takisto na to nabitie 300km za 16 minut to uz potrebujete "lepsejsi" charger (1ooKw sunka stacit nebude. Kolko aspon takych mame v republike?). Na to potrebujete mat k dispozicii volnu kapacitu vo vedeni, a to nie hocijaku. To len tak z nebicka nespadne.

Jo a Ioniq 6, to je take "lacne" ludove auticko

Jiří Kelnar
12. duben 2023, 09:10

Ano, není možný dát cihlu na plyn a jezdit 150+ a čekat nějakej dojezd přesahující pak 200 km. Otázkou je, proč to dělat, že? On ten dojezd při 130 km/h je stále v pohodě a při běžném provozu stejně neustále zpomalujete. Holt za překračování povolené rychlostí Vás EV vytrestá víc, než spalovák.

Ano, stojanů s tímhle výkonem zatím není moc, ale pořád máme rok 2023 a ne 2035. Stačí se podívat na kvalitu nabíjecí sítě v roce 2018. Zlepšení tady probíhají každý měsíc.

A ano, Ioniq 6 holt stojí podobně, jako prémiovky od VW, BMW, Peugeotu a podobně. Holt se inovace rozšiřují od těch dražších vozů postupně do těch levnějších. Základní EV jsou teď na ceně 700-800 tis. Kč, pomalu to jde níž (či stagnuje cena a rostou platy). Tedy jako v minulém případě, počkejte za pár let.

Michal K.
12. duben 2023, 09:47

ocakavat, ze sucasne problemy za nas nejako vyriesi buducnost a vlastne, ze dobre bude, tomu sa hovori optimizmus. Do akej miery je opodstatneny a do akej miery su to ruzove okuliare ukaze buducnost.

Ist do auta u ktoreho sa mam spoliehat na to, ze neustale spomalujem, neznie zrovna atraktivne. Ale to je marginalna zalezitost.

Stojanov sice pribuda, ale daleko menej ako pocet BEV. To hovoria cisla v EU. Pocet BEV na jeden stojan rastie. Teraz zrovna vyplaval jeden problem v Novej Bani, kde jedna zahranicna fabrika investovala do rozvoja vyroby a nemoze to rozbehnut pretoze neni elektrika. Existujuce vedenie uz ma vycerpanu kapacitu a nove v nedohladne. Distributor sa to snazi riesit uz nejaky rok, ale nechcem si predstavit riesit stavebne povolenie na vystavbu noveho vedenia. A teraz si povedzme, ze by sme v tej oblasti potrebovali niekolko nabijacih stanic. A takych silnejsich, ziadne 100kW cajiky nechceme. No nech sa paci.

Priznam sa, ze ziadneho dramatickeho zlacnovania BEV som si nevsimol. Ani toho, ze by nam nejako rapidne rastli mzdy. Co si vsimam je extremna inflacia, ktora nam znizuje zivotnu uroven a zmensuje mnozstvo penazi pouzitelneho napriklad aj na kupu noveho vozidla

Jiří Kelnar
12. duben 2023, 13:48

Nejde o optimismus, ten trend je nastavený celkem jasně. Podobně ani není důvod se spoléhat na nějaké zpomalování, ale prostě naprosto logicky si holt vyhodnoťte, jak moc potřebujete překračovat maximální povolenou rychlost a to je úplně každého věc.

Ano chápu, že se prostě objevují místa, kde je infrastruktura nedostatečná a zanedbaná. Myslet si, že miliony EV tu budou fungovat bez větších investic do vedení je iluzorní. Ty investice holt budou muset proběhnout.

Takový Nissan Leaf před 11 lety stál 35-37 000 dolarů. Tedy 750-800 000 Kč. Nyní je to cca. 28 000 dolarů. U nás tedy samozřejmě počítáme s jinými daněmi a cena je od 859 000 Kč. Rozdíl je mimo jiné ve velikosti baterky, kdy ta nová verze má skoro dvojnásobnou baterku. K tomu nyní Tesla rozpoutala cenovou válku, když zlevnila Model 3 a Model Y zhruba o 200 000 Kč, tedy na cenu od 1,1 milionu Kč (úroveň slušněji vybaveného Superbu). Jinak v roce 2012 byla průměrná hrubá mzda v ČR 25 000 Kč v roce 2022 byla hrubá mzda 40 300 Kč. A samozřejmě že tu máme vysokou inflaci, což ale nepopírá to, že EV se během let nezdražovaly, ale spíše zlevňovaly. Naopak kolik stála Fabia před 10 lety? 200 000 Kč? Nyní od 369 000 Kč.

Michal K.
18. duben 2023, 22:05

ano, ide o trend nastaveny diktatom EU. A uricte suhlasim, ze tam nejde veru o ziaden optimizmus. Tam konci vsetka sranda.

Su krajiny, kde mate neobmedzenu rychlot na dialniciach. V taliansku chcu tusim povolit 150km/h.

Takze ono ani nejde tak o prekracovanie rychlosti. Ale ako vravim, ta rychlost je marginalny problem. Pokial zijeme v slobodnej krajine, kde si mozeme slobodne mozem vybrat typ pohonu, nevidim problem.

Ja si pamatam nadsencov ohladom BEV, ktory mi pred 10 rokmi tvrdili, ze o dekadu budu BEV o polovicu lacnejsie ako spalovaky.

"Pokles" z 800 000 na 859 000, mi zrovna ako polovica nepride.

A dnes v dobe, ked je trh aut pokriveny vsemoznymi a nemoznymu regulaciami, pokutami a dotaciami, porovnavat cenu spalovakov vs BEV uz nema ziaden vyznam. Najviac sa mi paci, ze spalovaky su trestane za nadlimitne emisie CO2, ale emisie ppuzivanim BEV nikto neriesi. Asi emisie vzniknute z pouzivania BEV, nijakym sposobom neposkodzuju zivotne prostredie :)

No a k tomu argumentu o potrebnych investiciach. No tak sa proste spravia. A hotovo. Ziadne tazkosti, ziadne problemy. Dunning-Kruger efekt ako vysity. Nemci sa uz cez 20 rokov snazia zvysit prenosovu kapacitu smerom sever-juh, a vysledky su zatial zalostne. Ale vedenie na nabijacky pre miliony BEV, to je ine. To urcite pojde ako po masle.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se