Domů
Elektromobilita
Německo a EU našly shodu ohledně budoucnosti spalovacích motorů
Dobíjecí infrastruktura pro elektromobilitu
Zdroj: Unicorn

Německo a EU našly shodu ohledně budoucnosti spalovacích motorů

Německá vláda se dohodla s Evropskou unií na postupném ukončení prodeje nových automobilů se spalovacími motory do roku 2035. Dohoda je součástí strategie EU o dosažení nulových čistých emisí do roku 2050.

Dohoda tak ukončila spor o to, zda budou moci výrobci vyrábět automobily využívající takzvaná e-paliva i po roce 2035. I po tomto datu tak bude umožněno registrovat nové automobily a sice za předpokladu, že palivo, které používají, je uhlíkově neutrální, jak informoval server DW.

Kompromis sklidil vlnu nevole například ze strany zastánců elektronomobility. Kritici návrhu o e-palivech argumentují tím, že výroba e-paliv je velmi nákladná a energeticky náročná. Používání těchto paliv v automobilu se spalovacím motorem vyžaduje přibližně pětkrát více obnovitelné elektřiny než provoz bateriového elektromobilu.

Německá vláda původně navrhovala termín vyřazení vozidel se spalovacími motory do roku 2030, ale narazila na odpor některých členů vládní koalice a rovněž lokálních i zahraničních výrobců automobilů. Kompromisní dohoda stanoví termín 2035 pro všechny nové osobní automobily a lehká užitková vozidla, která mají být bezemisní.

Dohoda rovněž obsahuje ustanovení na podporu vývoje a výroby elektrických vozidel, včetně financování výroby bateriových článků a nabíjecí infrastruktury. Německá vláda se zavázala investovat do roku 2024 do výroby bateriových článků 1,5 miliardy eur.

Německo je největším trhem s novými automobily v Evropě a očekává se, že dohoda bude mít významný dopad na evropský automobilový průmysl. Výrobci automobilů budou muset urychlit přechod na elektromobily, aby splnili nové požadavky.

Dohodu chválí některé ekologické organizace, které ji považují za významný krok k dosažení klimatických cílů EU. Někteří však časový plán kritizují a považují navržený postup za příliš pomalý a zastávají původní termín roku 2030, který měl být klíčovým pro úplný přechod na elektromobilitu.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Pravoslav Motyčka
28. březen 2023, 18:25

Pokud budou auta moci jezdit pouze na syntetická paliva pak to stejně znamená konec aut s čistě spalovacím motorem , protože cena těchto paliv bude nejméně 2 násobná proti dnešním cenám PHM. Výhodné by mohly být hybridy , kdy prvních 100 km auto pojede na elektřinu a pak na umělé palivo. Tím bude možné používat auto na velké vzdálenosti bez nutnosti stepování u nabíječky bude to ale drahé.

Ivan Švančara
28. březen 2023, 18:47

ked si palivo vyrobis v case ceny elektriny zadarmo zariadenim, ktore v tom case bude zadarmo, tvoj pracovny cas bude zadarmo a aj tvoje auto bude nepredajne, potom podla nasich radoby energetikov budes jazdit absolutne zadarmo. Raj na zemi.

Slavomil Vinkler
28. březen 2023, 19:11

To máte jedno, pokud se nepřizná, že GD císař je nahý, tak ee energie se zvedne aspoň 10x a s tím všechno.

Pravoslav Motyčka
28. březen 2023, 21:17

Cena energie má svoje limity. Nebude to tak ,že by 1kWh stála 20kč , alespoň tedy doufám. U nás se stane to , co naše vláda už dávno plánuje , je to výrazný pokles vývozu el. energie a srovnání cen s Německem. Během asi 5 let dojde k odstavení 1GW výkonu v uhlí a tím rapidně poklesne vývoz el. energie z ČR. V současné době máme díky limitům cca 500 mil. tun těžitelného hnědého uhlí. Pokud bychom těžili 40 mil tun ročně , pak je za 12 let po uhlí. V roce 36 by už nebylo co těžit. Těžba bude proto do budoucna klesat. Vláda spoléhá na růst výroby elektřiny z FVE, rozvoj tepelných čerpadel a na úspory. Tyto 2 zdroje + úspory , ušetří velké energie včetně zemního plynu , které chce vláda použít v zimě k výrobě el. energie. Není to hloupá koncepce a vede k nízkým emisím CO2 , ale ne k nulovým a to bude velký problém , protože až se budou mít likvidovat plynové zdroje nebude za ně žádná náhrada a jejich provoz na vodík bude nereálně drahý.

Turby
28. březen 2023, 22:05

Je to z nouze cnost, ale urcite ne chytra strategie. Chytra by byla, pokud by jsme meli uz spusteny dva nove bloky a dalsi 2 by byly ve vystavbe se spustenim do cca 10 let. Dobre si pamatuju ty tanecky pred vice nez dekadou. A vsichni vime jake osoby nejvice kricely, ze JE je nesmysl a v plynu je jedina budoucnost. No, ne ze by to ted bylo jinak. Jen jsou trochu jine kulisy a trochu jina dogmata.

Michal K.
29. březen 2023, 08:28

takze ideme podla planu. znicit priemysel EU.

Michal K.
29. březen 2023, 08:43

co by som chcel podotknut, je nerovny pristup EU k BEV a k spalovakom. U spalovakov sa uz dnes zdanuje nadlimitna produkcia CO2, a od 2035 sa ma zdanovat vsetko nad nulu. Avsak produkcia CO2 pri BEV ostava danovo zvyhodnena. To ako preco ? Emisie CO2 z BEV neskodia a nesposobuju klimaticku zmenu ?

Spotreba kWh na 100 km pri BEV sa da merat, takisto vieme merat produkciu CO2 na 1kWh elektriny v kazdej clenskej krajine EU. Takze to rozhodne neni technicky problem.

A treba podotknut, ze BEV ma dalsie produkcie CO2, ktore spalovak nema (vyroba baterii), alebo vyssie emisie v pripade pneumatik. To by takisto malo byt predmetom zdanovania a nie predmetom danoveho zvyhodnenia.

Ivan Švančara
29. březen 2023, 09:27

viete mi vysvetlit, preco maju pneumatiky vyssie opotrebenie, ked vezu naviac iba 100 kg baterku? Irony off.

Michal K.
30. březen 2023, 10:03

no pretoze ta "100 kg" baterka moze kludne vazit 500-800kg v zavislosti od kapacity. A to uz sa prejavi.

Ivan Švančara
30. březen 2023, 14:29

takze baterka ma takmer polovicku kapacity len na to, aby viezla samu seba?

Jiří Švarc
29. březen 2023, 22:12

Chápu dobře, že navrhujete dvojí zdanění elektřiny při výrobě, tak při použití a při tom použití dokonce jakýmsi průměrem pro všechny včetně těch co mají vlastí FVE?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se