Především kvůli rychle zdražující elektřině se rozhodl předseda Agrodružstva Miroslav na Znojemsku Radek Janeček, že využije možností internetu věcí (IoT). Nechal ve všech provozech vytvořit síť IoT senzorů a nyní přesně ví, kde se kolik spotřebuje elektřiny a kde je možné či kde je potřeba šetřit. Uvedl to v tiskové zprávě.

Pro letošní a příští rok má cenu elektřiny vyšší proti loňsku o 37 procent, její cenu fixoval loni v únoru. Již loni proto zahájil spolupráci s firmou Soitron, která senzory nainstalovala, z nich získala data a průběžně je vyhodnocuje.

„Dosud pro nás bylo nemožné rozklíčovat do detailu zvyšující se náklady, které se odrážejí v ceně produktů. Potřebovali jsem komplexní řešení pro účinnější řízení výroby,“ řekl Janeček.

Senzory poskytují informace o nakládání nejen s elektřinou, ale i vodou, plynem, sledují, kde je jaká teplota, jak se kde větrá a svítí. Podle IT specialisty Soitronu Radima Klabala je účelem najít takové úspory, aby se náklady nezvyšovaly. „Systém umí podle předpovědí a vlastních zkušeností z minulosti i předtopit či předchladit. Pokud má zemědělec alternativní zdroj energie, je možné automaticky přepínat na zdroj, který je výhodnější,“ řekl Klabal.

Podnik díky tomu okamžitě upravil svícení ve stájích, topení, větrání i ohřev vody. A díky znalosti přesné spotřeby každého střediska je nyní možné náklady dělit mezi výkrm prasat, chov býků či dojnic. Poté je možné určit přesné náklady na kilo masa či litr mléka. Analýza dat objevila například i to, že bylo špatně zavřené okno, což způsobovalo vyšší náklady.

Cena elektřiny je klíčová především pro chov prasat, ale i pro chov dalších zvířat, protože je potřeba svítit a topit. Při stejné spotřebě mohl být letošní rozdíl proti loňsku v platbách za elektřinu až ve stovkách tisíc, přičemž Miroslav patří mezi středně velké zemědělské podniky.

V Miroslavi se v minulosti snažili využít moderní technologie i pro označování každého kusu masa, který šel na trh. Společně s firmou DataSpring spolupracovali na projektu FoodCzech, kdy mělo být z QR kódu na obalu zřejmé, kdy šlo zvíře na porážku, kde bylo chované a do kdy se má maso spotřebovat. Ambicí bylo zapojit chovatele a jatka, ale projekt zůstal pouze rozpracovaný.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *