Kategorie

Elektromobilita

Těžba lithia je obrovská příležitost, těžaři plánují velký projekt

5. červen 2023obnovitelne.czPod proudem
V Krušných horách se finalizuje průzkum a přípravné práce na těžbě lithia. Firma Geomet, z většiny vlastněná společností ČEZ, spolupracuje s experty z celého světa a už brzy by chtěla mít hotovou studii proveditelnosti. Pokud projekt získá potřebná povolení, mohla by těžba lithia začít už v roce 2027. Může přitom jít o zásadní a velkolepý projekt, a to nejen v samotné těžbě, ale i ve výrobě baterií.  Jak daleko pokročila příprava těžby lithia? Jak složité je se do ní pustit? A jak je na tom Česko dnes v obl

#43 Elektromobilita jako jediná cesta pro budoucnost dopravy?

11. duben 2023ČZU v PrazePodcast plný života
Bude Evropa připravena do roku 2035 na rozmach elektromobility nebo nás "zachrání" syntetická paliva pro spalovací motory? Je vůbec reálné, abychom vždy a všude využívali výhradně elektromobily? Kdy to dává smysl a kdy naopak elektromobil není výhodný? A jak by dle našeho hosta vypadal ideální automobil pro budoucnost? Byl by to elektromobil, diesel, benzín nebo hybrid? To vše zodpoví náš dnešní host z Technické fakulty ČZU, doktor Petr Jindra.

Vliv elektromobility na distribuční soustavu a e-mobilita jako potencionální zdroj flexibility

20. prosinec 2022Asociace AKU-BATAKUCAST
Tématem předvánočního dílu AKUCASTu je „Vliv elektromobility na distribuční soustavu a e-mobilita jako potenciální zdroj flexibility“. Cílem diskuze nebylo tentokrát řešit výhody a nevýhody elektromobilů, ale s odborníky na distribuci a flexibilitu, Stanislavem Votrubou z PREdistribuce a Martinem Cmíralem z LEEF Technologies, jsme si povídali o tom, jaký vliv budou mít tyto „baterie na kolech“ na distribuční soustavu, jak elektromobily chytře využít k její stabilizaci či v jakém rozsahu mohou být zdrojem fl

Budou mít obyvatelé sídlišť kde nabíjet své elektromobily? Přístup poskytovatelů energií se různí

25. duben 2022Novinky.czPo asfaltu
Budeme-li opravdu za pár desítek let všichni jezdit elektromobily, musíme je mít kde nabíjet, a to i pokud bydlíme na sídlišti. Plánování dobíjecí infrastruktury je běh na dlouhou trať.

Vodíkové auto je vlastně elektromobil, který potřebuje třikrát více elektřiny

1. březen 2022FOCUS ONFOCUS ON
Vodíkové auto má nevýhodu, že zatímco auta na LPG a CNG se dají v případě potřeby přepnout na benzín, tak vodíkové auto je v podstatě elektromobil. A neumí fungovat na nic jiného než na vodík, takže když dojde vodík, nejede se, říká motoristický novinář Vojtěch Dobeš.

5: Transformace dopravy: je elektromobilita naše budoucnost?

27. červenec 2021Fakta o klimatu2050
O elektroautech se mluví v poslední době opravdu hodně. My se v páté epizodě zaměříme na detailní srovnání spalovacích motorů a elektromotorů a vyjádříme se ke třem argumentům, které lze v souvislosti s elektromobily často slyšet:  Mají příliš krátký dojezd. Není pro ně vytvořená infrastruktura. Jejich výroba je příliš ekologicky náročná. Dozvíte se, jak by mohla vypadat doprava budoucnosti a také to, proč je důležité přemýšlet nejen nad typem pohonu, ale nad celou řadou dalších věcí – od způsobu, jak stavíme svá sídla, až po normy, na které jsme ve společnosti zvyklí. Host: Oldřich Sklenář (Asociace pro mezinárodní otázky)

Kvůli nové emisní normě budou menší auta neprodejná, elektromobilita není revoluce, říká Jahn

14. červenec 2021DVTVDVTV
„Návrhy, které teď vidíme, by znemožnily vyrábět menší vozy typu Fabie, protože náklady na jejich výrobu by stouply tak, že by byly prakticky neprodejné,” říká o chystané emisní normě Euro 7 člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Přechod k elektromobilitě podle něj bude v případě tuzemské automobilky postupný. „Spalovací motory si Škoda musí kvůli trhům jako Rusko nebo severní Afrika udržet delší dobu, dieselů ale bude dál ubývat. Je před námi pár těžkých let, po roce 2025 ale bude elektromobilita mnohem příjemnější,” dodává.

Elektrickým autem stovky kilometrů? Jde to i v Česku

23. březen 2021Novinky.czPo asfaltu
Dá se v Česku jezdit elektromobilem dál než „kolem komína” i mimo hlavní trasy? A potřebujete při tom schopnost auta nabíjet baterii stejnosměrným proudem na vysokovýkonné nabíječce? To všechno se dozvíte v prvním díle podcastu Po asfaltu.

LIVE: Jan Fousek – Elektromobilita a energetika

26. září 2020Sev.en EnergyEnergetický podcast
Vítejte u třetího dílu energetického podcastu, který byl nahrán v rámci festivalu Praha Září. V této epizodě si povídáme s Janem Fouskem, z Asociace pro akumulaci energie a věnujeme se hlavně o budoucnosti elektromobility, udržitelných zdrojů a o zjednodušování ekologických otázek. Uslyšíte také o tom, co je zelený vodík, jak se v současnosti vyrábí a jak by jeho výroba měla vypadat v budoucnosti. Mimo jiné si povídáme i o startupech v oblasti obnovitelných zdrojů, které jsou v mnoha ohledech specifické. V rozhovoru také uslyšíte, jak efektivně přemýšlet o investicích, které se dělají pro dalších 40 let a jak takové investice mohou ohrožovat „černé labutě”.  

LIVE: Jakub Ditrich o elektrokolech

26. září 2020Sev.en EnergyEnergetický podcast
V druhé epizodě z festivalu Praha Září si povídám s Jakubem Ditrichem, evangelistou elektrokol. Jakub se věnuje elektrokolům přes 12 let a mluví o tom, že elektrokola nejsou novou sportovní vymožeností, ale naopak jde o základní dopravní nebo přepravní prostředek. V rozhovoru uslyšíte o historii kol, jejichž vynález nedávno oslavil dvousté výročí. Také uslyšíte o tom, jak si stojí Česko v globálním měřítku, co se týče elektrokol. Jakub Ditrich také mluví o unikátním postavení Číny v prodeji a nákupu elektrokol. A Samozřejmě si povídáme i o roli elektrokol v udržitelnosti, mobilitě a jaký mají význam z hlediska energetiky.