Domů
Elektrárny v ČR
Lidé mají zájem o solární elektrárny, dodavatelé mají násobně vyšší poptávku
Zdroj: ČEZ ESCO
Zdroj: ČEZ ESCO

Lidé mají zájem o solární elektrárny, dodavatelé mají násobně vyšší poptávku

Lidé i firmy mají zájem o fotovoltaické elektrárny. Jejich dodavatelé zaznamenali nárůst poptávky, v meziročním srovnání až několikanásobně. Zároveň se o měsíce prodlužují termíny dodání. Kvůli pandemii covidu i konfliktu na Ukrajině se řada dodavatelů potýká s výpadky dodávek některých součástí, například baterií, zjistila ČTK. Solární elektrárna pro rodinný dům vyjde řádově na stovky tisíc korun.

Například u společnosti ČEZ ESCO, která se zaměřuje na firmy, obce i velké zákazníky, vzrostla poptávka po solárních elektrárnách meziročně trojnásobně. Firma letos již zahájila 80 projektů, dvojnásobek jako za celý loňský rok. Instalací fotovoltaiky si tak lidé podle ČEZ zajistí svou vlastní spotřebu elektrické energie na zhruba 30 let.

„Celá Evropa dnes hledá způsoby, jak posílit vlastní výrobu energií a snížit závislost na Rusku. Tento trend jednoznačně vidíme i u českých firem a obcí. S tím, jak se zvyšují ceny energií, tak roste raketově zájem o všechny produkty, které mohou pomoct zákazníkům ušetřit a přispět k energetické bezpečnosti,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.

Podobně roste zájem i o další úsporná řešení. Například u projektů energetických úspor formou EPC má už teď ČEZ ESCO projekty v realizaci na úrovni trojnásobku tržeb loňského roku. Energetické služby se zárukou (EPC) zákazníkovi přímo garantují ve smlouvě, že dodavatel řešení těchto úspor dosáhne, jinak musí rozdílovou částku dodavatel sám doplatit.

ČEZ nabízí solární elektrárny v cenách po odečtení dotace od 160.000 až do zhruba 355.000 korun. Investice do nejprodávanějších fotovoltaik u E.ON se pohybuje kolem 200.000 Kč s DPH po odečtení dotace, která se také pohybuje zhruba ve výši 200.000 Kč, často tedy pokrývá až 50 procent investice.

E.ON eviduje nárůst poptávek po solárech meziročně o čtyřnásobek.

Za hlavní důvod nárůstu zájmu o fotovoltaiky považujeme zejména velký nárůst ceny elektřiny. Lidé se nyní více zajímají o možnosti, jak za energie ušetřit, jak se před vyššími náklady za energie chránit a jak být energeticky více soběstační,“ řekl vedoucí zákaznických řešení E.ON Ondřej Hájek.

Lhůty dodání solárních elektráren se u E.ON ze standardních tří měsíců, což je doba nutná pro vyřízení projektu, získání dotace a připojení k distribuční síti, prodloužily často až na pět až šest měsíců. Tuto změnu podle Hájka nezpůsobily pouze nižší kapacity na straně dodavatelů, ale i celosvětový problém s dodávkou materiálu a nedostačující kapacity úřadu schvalujícího dotace.

Společnost S-Power Energies zaznamenala nárůst poptávky po solárních elektrárnách meziročně o 2,5násobek. V prvním čtvrtletí letošního roku firma přijala až 3500 poptávek měsíčně. „Termíny instalací se skutečně prodloužily, aktuálně v S-Power Energies uvádíme osm měsíců od podpisu smlouvy. Proti dřívějšku jsou nyní termíny dvojnásobné. Důvodem však nejsou pouze instalační kapacity, ale i výpadky v dodávkách technologií, které nejsme schopní ovlivnit,“ řekla ČTK mluvčí Věra Kubátová.

Pandemie covidu podle ní narušila dodavatelské řetězce, konflikt na Ukrajině znemožňuje dovoz technologií kamionovou dopravou přes Rusko a Bělorusko. „Aktuálně tak dochází k výpadkům dodávek technologií, zejména baterií. V S-Power Energies se přesto snažíme dělat maximum, proto i za cenu vyšších nákladů (pro nás, nikoli pro klienta) jezdíme k některým zákazníkům nadvakrát. Aby nemuseli čekat déle, než je nutné, instalujeme jim nejprve samotnou fotovoltaiku, a teprve posléze bateriové úložiště,“ uvedla Kubátová. Očekává,že firma by letos mohla nainstalovat na 2200 solárních elektráren.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(44)
K. Dvořák
18. květen 2022, 12:12

Výsledek blbnutí v duchu hesla "Bezpečnost = Panzerfaust a solární panely do každé rodiny". Zajímalo by mě, jaká je jednotková spotřeba kvalifikované lidské práce a materiálů a jaký je typický faktor využití domácích instalací ve srovnání s velkými projekty. Ne, že bych po velkých solárních projektech volal, ale je vidět, že když něco děláne blbě, tak tím nejblbějším možným způsobem ...

Ladislav Novák
18. květen 2022, 13:34

Vývoj jako za komunistického totalitního režimu. Nefunguje socialismus? Potřebujeme ještě více socialismu! :-D

Jsme v energetické krizi, do které nás přivedly astronomické dotace do Občasných Zdrojů Energie? Vyřeší to ještě větší dotace do OZE. :-P

No a že lidi hloupnou pod masívní zelenou klimatickou propagandou, se v době prudkého růstu inflace a enormního růstu cen energií ani nedivím. Pro letošek už jsou firmy zahlceny objednávkami, náklady prudce rostou, takže žádná seriózní firma vám nezaručí, kolik bude jejich dodávka stát peněz, a energetický systém státu tlačený skrze nesmyslnou energetickou politiku EU/EK ke kolapsu, může v budoucnu (pokud se k vládě dostane rozumná síla, která nesmyslnému plýtvání vyhlásí STOP!) veškeré obří dotace podporující inflaci zastavit.

Ale nebojte se, tahle (Fialova) vláda to určitě nebude...

Jan Veselý
19. květen 2022, 19:11

Co to tady blábolíte? Energetika má problémy, hlavně protože cena zemního plynu vylítla až do nebes. Jsou to právě OZE, které vám tak lezou krkem, kdo zahraňuje výrobu elektřiny v EU. Tyhle zdroje totiž za poslední dva roky přidaly 88 TWh/rok výroby elektřiny a půlka z toho je právě na úkor zemního plynu.

Takže přestaňte tady šířit ta svoje ničím nepodložená tvrzení.

Jan Veselý
19. květen 2022, 19:12

Ještě přidám můj zdroj

Ladislav Novák
19. květen 2022, 21:21

Bavit se o energetice s ignorantem, který nerespektuje zákadní fyzikální data o OZE, asi nemá smysl. Takže hurá zpátky do (základní) školy! :-)

hlpb
18. květen 2022, 12:35

toto je jen začátek obrovského FVE boomu, který nás čeká, do roku 2030 bude v ČR naistalováno několik set tisíc střešních FVE. Energetické firmy a stát se budou muset připravit na to, že od března do září bude obrovský propad poptávky po EE z velkých elektráren, protože velká část RD, BD a firem pokryje svojí spotřebu samovýrobou. Tento celosvětový boom FVE bude mít za následek to, že kolem roku 2028 se stane Rakousko z dovozce vývozcem EE a bude svoje přebytky EE dodávat do naší sítě.

Emil
18. květen 2022, 12:57

Rakousko v létě elektřinu vyváží celkem pravidelně už teď, tak je mi záhadou, kam jí bude vyvážet ještě víc, když bude "obrovský boom FVE" i všude kolem. Obzvlášť když jí dnes vyváží převážně do Maďarska a Slovinska, tedy do zemí s ještě lepšími podmínkami, které jistě v tom celosvětovém obrovském boomu FVE nezůstanou pozadu a budou mít dost své vlastní elektřiny.

Problém má Rakousko v zimě, kdy elektřinu naopak hodně dováží, a tento problém mu ten "obrovský boom FVE" sotva vyřeší.

hlpb
18. květen 2022, 13:56

Emile, na jaře, v létě a na podzim, bude Rakousko do ČR, Německa, Polska, protože cena EE z FVE+VTE bude několikrát nižší než z českých, polských německý uhelných elektráren.

Emil
18. květen 2022, 14:18

Až na to že Německo občas neví co s elektřinou z FVE+VtE už teď, natož v roce 2030, takže asi sotva budou ještě v tu samou dobu importovat z Rakouska, když už teď ji tlačí kam se dá včetně Rakouska. A jen tak na okraj: marginální cena "EE z FVE+VTE" je z principu nulová a dělení nulou není v oboru reálných čísel definováno...

Jaroslav Studnička
18. květen 2022, 14:21

Já se naopak domnívám, že si své přebytky ponechá na výrobu třeba zeleného vodíku a tedy do akumulace, než aby elektřinu vyváželo za nízké ceny.

Ladislav Novák
18. květen 2022, 15:49

"Zelený vodík" je nesmysl. Jestli má Rakousko kvalitní (tedy regulovatelný v čase podle potřeby sítě) vodní zdroj energie, nebude si jej ničit neefektivní výrobou vodíku. To je něco podobného, jako fantasmagorie aktivistů, že ze slunečních poledních špiček FVE budou vyrábět vodík.

Nikdo, kdo používá mozek a vzdělání, nebude provozovat náročnou a drahou technologii elektrolytického štěpení vody a následného zpracování produktu dvě-tři hodiny denně (což odpovídá špičce dodávky FVE) nebo podle toho, jestli tento den / týden / měsíc zrovna fouká nebo ne. :-)

Ladislav Novák
18. květen 2022, 16:02

Vyrábět vodík spotřebou el. energie z kvalitního (regulovatelného podle potřeby sítě) zdroje nedává smysl. Stejně tak nedává smysl výroba vodíku jen v poledních špičkách FVE (řádově 3 hodiny), kdy je elektřiny přebytek A hlavně, ať už se ten vodík vyrobí elektřinou z jakéhokoliv zdroje, jeho výroba je velmi drahá. Protože ani ten momentální přebytek el. energie třeba z VFE není zadarmo, ale byl draze zaplacen dotovanou výstavbou FVE.

Ivan Novák
18. květen 2022, 22:59

Bohužel, zelený vodík může dávat svému výrobci velmi dobrý obchodní smysl v situaci, kdy jiné způsoby akumulace nebo dovoz špinavých zdrojů z prostoru mimo EU budou úředně znemožněny. Nepochybuji, že o takovou situaci výše zmínění parťáci, umístění u nadprůměrně větrného mělkého moře, usilují, resp. jsou si jí vědomi a určitě by jim nevadila, jen to skrývají za světaspásná hesla.

Petr prochaska
18. květen 2022, 13:06

EU si zdražila energie tím, že nechce brát ropu, plyn a uhlí z Ruska. Soláry se tím pádem vyplatí za současných podmínek. Do budoucna to může být všelijaké. Třeba velké poplatky za možnost připojení k síti, nízká cena elektřiny v době, kdy svítí. Rusko se také může vyřešit. Ale uvidíme, co soudruzi v EU vymyslí.

Ivica Bojič
19. květen 2022, 07:12

To se pletete, v EU se zdražila energie už před válkou, kdy rus neplnil své evropské zásobníky před zimou, rus odešel ze spotového trhu, když se začal připravovat na okupaci demokratického státu. Přesně v tu dobu a ne jinak, zelené zdroje za to nemohou, došlo totiž k raketovému zdražení kvůli rusovi. Nerezervoval si kapacitu, přiškrtil své dodávky. OZE se v Evropě budují roky. Takže, jestli se teď má evropa špatně, může za to z velké části rus.

Ladislav Novák
19. květen 2022, 14:16

Že Rusko chytře využilo (zneužilo) nesmyslnou energetickou politiku Německa a EU/EK ke svému prospěchu, ještě neznamená, že hloupá politika likvidace klasické energetiky zaváděním neefektivních a nestabilních zdrojů OZE a vynucený výkup veškeré produkce do rozvodných sítí na zdražování energií nemá vliv.

Každý, kdo je v energetice alespoň trochu orientován dobře ví, že fanatický "boj proti uhlíku / CO2" nás v energetice vede do slepé uličky a navíc vynucuje obrovské plýtvání prostředky občanů i státní pokladny povinným zaváděním nesmyslů do praxe.

Tuhle hloupou "zelenou" politiku a vytvoření závislosti na ruském plynu Rusové rádi podpořili štědrými dotacemi aktivistických spolků, protože jim velmi vyhovuje.

Problém s tím má např. Merkelová a poté, co odešla z politiky, čelí v Německu silné kritice. No a notoricky známý bývalý (1998 až 2005) německý sociálnědemokratický kancléř Gerhard Schröder kvůli neochotě distancovat se od Ruska zřejmě přijde o většinu finančních výhod, na které má jako někdejší šéf německé vlády nárok. Se Schröderem, který je znám úzkými vazbami na ruského prezidenta Vladimira Putina a zastáváním vysokých postů v ruských energetických společnostech, nyní došla trpělivost i jeho domovské sociální demokracií (SPD).

Takže ano, Rusko a jeho pátá "zelená" kolona v EU vyvolali společně ruku v ruce energetickou krizi a stále ji svou politikou "bleskového zavádění OZE" prohlubují.

Ladislav Novák
18. květen 2022, 13:41

FVE dodávají energii jenom když svítí sluníčko a je malá oblačnost, během roku nějakých 10-15% času, pár hodin denně hlavně v létě. Rakušané budou muset pouštět vodu do turbín jenom když nesvítí, a to je stejně zase těch 85% času v roce.

Strach o jejich vodní elektrárny nemám. :-)

hlpb
18. květen 2022, 14:03

Láďo, tak to se dost pleteš, FVE v létě vyrábí EE 16 hodin. Např. v Německu v květnu má výroba ze Slunce podíl 21%, denně německé FVE vyrobí v průměru 250 GWh (obě české JE cca 70 GWh). Po roce 2030 budou FVE v Německu průměrně vyrábět cca 1 TWh/den a budou mít podíl 50-80%.

Ladislav Novák
18. květen 2022, 15:55

:-) Odkaz pro neinformované aktivisty. Z grafu se dá odečíst, kolik FVE v Německu v danou hodinu dodává elektrického výkonu do sítě a jaké množství současně dodávají uhelné elektrárny, které stejně musí být v provozu. A jak rychle klesá výkon FVE odklonem slunce od kolmice na plochu slunečních kolektorů.

Doporučená kapitola z fyziky: Zákon odrazu

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/01.05.2022/19.05.2022/today/

hlpb
19. květen 2022, 11:17

Láďo zvaný Kolmice, ve fyzice jsi chyběl asi ty.

Tak se podíváme na podíl výrob ze Slunce v Německu v jednotlivých hodinách včera 18.5. data jsou z Agory:

5:00 = 0,3%

6:00 = 4%

7:00 = 12%

8:00 = 23%

9:00 = 35%

10:00 = 43%

11:00 = 48%

12:00 = 50%

13:00 = 50%

14:00 = 48%

15:00 = 44%

16:00 = 38%

17:00 = 27%

18:00 = 16%

19:00 = 6%

20:00 = 1,5%

Za tento den německé FVE vyrobily celkem 304 GWh (jen pro tvojí naivní představu naše obě JE ten samý den vyrobily pouze 70 GWh) snad už to chápeš

Ladislav Novák
19. květen 2022, 15:22

:-) A co má být? Já nepsal o dodané energii do sítě v procentech jednoho slunečného dne v květnu (18.5.2022 maximum výkonu v poledne 38,5 GW, ale 17.5. jen 29 GW) , kdy se sluneční záření (a výkon fotovoltaiky ve slunečném dni) blíží svému ročnímu maximu, ale o jejím obecném průběhu v čase.

Takže ti děkuji za potvrzení skutečnosti, že fotovoltaika i při desetinásobném navýšení instalovaného výkonu není schopna trvale dodávat energii do sítě a nahradit fosilní a jaderné zdroje.

Jaderná elektrárna jede trvale den/noc a v době, kdy Německo má el. energie nedostatek (což je v grafu dobře vidět), si tuto elektřinu od českých výrobců rádo koupí. Naopak, čím více fotovoltaiky bude do sítě připojeno, tím více fosilních zdrojů (těch snadno regulovatelných) bude muset být v provozu na zálohování OZE a dodávání energie v době, kdy nefouká a/nebo nesvítí. :-)

Tady je graf o půl roku zpět v zimě, kdy výkon fotovoltaiky v Německu je malý, a s výjimkou jediného dne maximum výkonu nepřesáhne 5 GW ve špičce.

Je zřejmé, že příspěvek do celkové výroby el. energie v Německu je zanedbatelný.

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/10.12.2021/20.12.2021/today/

No a aby bylo možné seriózní porovnání, jak se věci mají v létě a v zimě, tak přidám ještě detail jednoho dne s minimálním výkonem FVE v prosinci 21, aby bylo možno porovnat, jak dokáže Německo se svými astronomickými náklady na OZE vykrývat vlastní spotřebu v zimních dnech. ;-) Z grafu je vidět, že museli dovozem vykrývat polední odběrovou špičku 20 GW výkonu, zatímco výkon FVE byl max. 3,3 GW.

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/04.12.2021/04.12.2021/today/

Je třeba ještě něco dodat? :-)

Jenom připomenu, že výběrem data od - bis - do (a kliknutím tlačítka "zeitraum darstellen") si každý může individuáně vybrat časový úsek pro zobrazení až několik let zpátky a seznámit se se skutečným podílem jednotlivých zdrojů energie v Německu tak, jak jej tato organizace uchovává v databázi pro veřejnou potřebu.

Ladislav Novák
19. květen 2022, 16:25

A co v zimě? Kolik vyrobí německé FVE za den a kolik české JE za stejnou dobu? :-P

Ladislav Novák
18. květen 2022, 16:04

Ano, je mi jasné, že po roce 2030 v Německu dospějí k energetickému komunizmu. :-P

Antonín Mikeš
18. květen 2022, 16:46

Řešením tedy je v Německu zavést květen na celý rok. :-)

Antonín Mikeš
18. květen 2022, 16:52

Jenže obě české JE mají v ČR podíl pouhých 37,5% v letošním květnu. Já vím kam se to hrabe na úžasných 21% FVE v Německu.

Sranda je že Německo má 33% uhlí a ČR 38%, žádný zásadní rozdíl, u nás plyn 7% v DE 11%. Čili i přes obří investice v DE jsme na tom prakticky stejně.

Kam bude DE v roce 2030 ukládat ty obří polední přebytky? Nebo je bude exportovat stejně jako Rakousko?

Peter Zachara
18. květen 2022, 16:55

nerobte si z Blahu soufky, on to mysli vazne.

Turby
18. květen 2022, 19:29

No prave :-)

hellokitty
18. květen 2022, 21:28

Ladislave, o baterkach ste uz poculi? to je taky vynalez co tu bol este pred vynalezom distribucnej siete, mne momentalne napajaju barak "ked nesvieti slunicko", lebo sa cez den nabijali "ked svietilo slunicko"

a este jedno sokujuce odhalenie: FVE funguju aj ked je pod mrakom, dni kedy nevyrobili nic vam spocitam na prstoch jednej ruky (napoveda: 3)

Jan Veselý
19. květen 2022, 10:55

To víte, spousta lidí je zaseknutá v binárním 0-1 myšlení. To, že existuje celý spojitý interval možné výroby a pravděpodobnostní funkce popisující jak pravděpodobná je jaká produkce je nad jejich chápání.

Ladislav Novák
19. květen 2022, 19:17

Ano, lze říci, že s jistou pravděpodobností dnes v noci zafouká vítr, aby alespoň pohnul s vrtulemi fofrníků, ale také lze se 100% jistotou říci, že slunce v noci svítit nebude. A je tomu tak už celé miliardy let, takže tady tu binární funkci svítí - nesvítí lze s úspěchem použít. U větru si musíte hodit mincí, ale 50% pravděpodobnost je pro vítr hodně vysoká, takže bych raději doporučil házet kostkou, tam už byste se mohl někdy i trefit. ;-)

Jan Veselý
19. květen 2022, 20:21

Vzdejte to Láďo, jste úplně mimo. Takový detail, jako je existence předpovědi počasí vás úplně míjí, co?

Ladislav Novák
21. květen 2022, 07:40

:-) Předpověď počasí elektřinu nevyrábí. :-P

Ladislav Novák
19. květen 2022, 15:37

Nikdo vám nebrání, abyste si doma hrál s fotovoltaikou a napájel z drahých baterek svůj mobil, laptop a pár LEDek na svícení večer. Pokud si ji pořídíte bez toho, aby vám někdo připlácel z vlastní kapsy, máte mou podporu. Pokud navíc sídlíte někde pod horami na salaši, která nemá přípojku na veřejnou rozvodnou síť zásobovanou levnou elektřinou z JE, pak může být fotovoltaika s baterkou snadno dostupným (a nejspíš jediným možným) řešením. Dřeva na topení v lese kolem máte dostatek, takže v zimě nehrozí, že byste umrznul z nedostatku slunečního záření. V krajním případě si na kolo (bicigeľ) přidáte dynamo a můžete posilovat svou kondici dobíjením baterií. ;-)

hellokitty
20. květen 2022, 09:44

bavi ma ako z jazyku prispevku usudzujete nejake stereotypy, akurat ze uz nadpolovicnu cast zivota som prezil na juznej morave, kde tych stromov moc nemame

tie baterie su trochu vacsie nez vasa predstavivost a tak mi utiahnu nielen ledky alebo laptop ale aj pracku a elektricku ruru, takze si mozeme cez noc z baterky aj upiect chleba na rano

Ladislav Novák
20. květen 2022, 18:59

Takže provozujete sluneční fotovoltaiku jako energetiku vlastního domu v ostrovním režimu a odpojil jste se od veřejné el. rozvodné sítě?

To se určitě "vyplatí". :-P

Milan Vaněček
19. květen 2022, 20:24

Humorista pan Ladislav Novák žije stále v době před padesáti lety. To ještě nebyly IT, kde je samozřejmé napájení nebo jištění elektřinou pouze z baterií. Nyní si lidé bez nich život nedikáží představit.

Elektromobily byly jen sci fi. Fotovoltaika i VtE pro velkou energetiku neexistovaly. "Energie z jádra" byla vrcholem techniky.

A teď se v 21. století náhle probudil a jede si ty své "vtípky" s kterými měl úspěch před 50 lety.

Ale časy se mění.... pokrok nezastavíš.

Ladislav Novák
19. květen 2022, 21:26

Potíž je se zelenými magory. V pátek chodí protestovat proti "klimatické katastrofě" a pak jim chybí základy fyziky, počtů i biologie. Tak tady budou strašit a prudit svou hloupostí a mimořádnou aktivitou...

Jan Veselý
20. květen 2022, 09:16

Hlavní potíž je s lidmi, jako vy, kteří tady papouškují do nebe volající nesmysly.

Ladislav Novák
20. květen 2022, 19:03

Na to tady máme tebe. Ale nejsi sám. Máš tady ještě nejmíň dva-tři aktivistické souvěrce. Nějaká kampaň Greenpeace?

Jan Veselý
21. květen 2022, 21:31

Miláně, blahopřeji Vám. Našel se tu další věrozvěst své neotřesitelné pravdy, který vás osočil z toho, že neovládáte základy fyziky.

nikdo
20. květen 2022, 00:31

Nechápu proč dotujeme něco o co je takový zájem, navíc nám bylo mnohokrát tvrzeno že OZE dotace nepotřebují.

Jan Veselý
20. květen 2022, 09:15

Protože žijete v idiotském Čechystátu, kde je třeba kšeft omezit na velké hráče a zaručit jim zisky. Takže stát na jednu stranu udělá příšernou legislativu, která extrémně ztěžuje a prodražuje fungování instalačních firem. A pak se sypou dotace těm firmám, které v tom umí chodit. Což jsou v českém případě hlavně ČEZ, Innogy, E.On a jim podobní. Fakt by mě překvapilo, kdyby ČEZ měl s připojováním malých FVE do distribuční sítě provozované firmou ČEZ Distribuce stejné potíže jako nějaké malé firmičky.

Přitom instalace panelů na střechu a střídače je úplně jednoduchá věc, na kterou stačí dvojka elektrikář+montér a jejich známý, revizák, který to pak přijde zkontrolovat. Tihle to taky nakonec dělají jako subdodávku pro ty velké hráče. Jenže díky současnému systému navíc zbytečně živíte celý jeden korporát s X úrovněmi managementu.

Ladislav Novák
20. květen 2022, 19:07

Ano, taky souhlasím s myšlenkou, že stát musí zrušit obří dotace do OZE a nechat obor rozvíjet bez podpory instalačních firem, které si na montážích mastí kapsy. Velkých i malých. ;-)

Jan Veselý
21. květen 2022, 21:33

U vás, s vaším binárním myšlením, neočekávám, že něco pochopíte.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se