10. listopad 2017
Nefunkční zařízení k omezování emisí automobilů? MŽP proti takovým řidičům zakročí

Na Ministerstvu životního prostředí se 22. června konala přednáška spojená s diskuzí s názvem „Možnost odhalování demontáží zařízení na snižování emisí znečišťujících látek“. Akce byla zaměřena na výměnu zkušeností se zahraničními kolegy a následnou diskuzi ohledně možností regulace situace, která začíná být v poslední době velmi rozšířeným jevem, a sice kdy je na automobilech demontováno (či je nefunkční) zařízení ke snižování emisí. Konkrétně jde o filtry pevných částic, katalyzátory selektivní katalytické redukce nebo zařízení sloužící k recirkulaci spalin vozidla.
Silniční doprava, ať už osobní či nákladní, se velkou měrou podílí na znečištění ovzduší v České republice. U vozidel, kterým je instalováno zařízení na snižování emisí, ovlivňuje jejich celkové množství vyprodukovaných emisí i technický stav tohoto zařízení. Jejich omezená životnost způsobuje, že se postupem času jejich funkčnost snižuje, často je s nimi i záměrně manipulováno.
Řidiči často místo nutné výměny filtru volí možnost jeho úplného demontování či odstranění keramické části zařízení, která slouží k zachytávání pevných částic. Automobil poté emituje mnohem vyšší množství pevných částic, které značně přispívají k lokálnímu znečištění ovzduší.

Na Ministerstvu se k debatě sešli odborníci z Francie, Slovenska a Německa. Shodli se, že citovaný problém je velmi rozšířený a odhalování nefunkčních zařízení není jednoduché. Je tedy nutné zajistit, aby byla tato úprava vozidla odhalována. Účastníci diskuze upozorňovali na nedostatečnou unijní legislativu týkající se měření emisí v provozu, ve srovnání s těmi, které upravují nároky na snižování emisí při uvádění vozidel do provozu. Právně upravit tuto situaci tedy musí státy samostatně.
Odborníci si při diskuzi vyměnili užitečné postřehy a návrhy, jak proti situaci demontovaných či narušených zařízení zasáhnout, a to jak při kontrole na stanici měření emisí, tak i při běžných silniční kontrolách. Ministerstvo seminář shrnuje na svých stránkách a upozorňuje, že zařízení budou kontrolována a nepovolená zacházení s nimi častěji odhalována.
Mohlo by vás zajímat
28. říjen 2022
22. duben 2024
14. červen 2024
8. srpen 2025
15. říjen 2025
17. říjen 2025
19. říjen 2025
Komentáře (1)
Konečně si zákazníci preferující diesel káry uvědomí, že tento dopravní NENÍ výhodnější, ani levnější a poohlédnou se někde jinde. CNG, EV. Ano vím, že ani to není samospásné, rozhodně je to ekologičtější. Bohužel stále po internetu kolují nesmysly o tom, jak je výroba EV neekologická, drahá atd. Málo kdo pochopí, že i baterie lze recyklovat a výrobci jsou rádi, když sami ušetří z recyklace cenné materiály a nemusí je kupovat nové. Málo kdo si také uvědomí, že jediná vodní pumpa v EV je ta pro ostřikovače skla a světlometů. Málo kdo si umí spočítat, že vlastně jezdí levněji, je ohleduplnější k přírodě a že dojezd 200km na jeden zátah bez zastávky je naprosto v pořádku. Je smutné, že většina lidí hovoří jazykem "je to drahé" namísto "nemohu si to dovolit" - až si tohle uvědomí, začnou se vzdělávat a jejich (a také náš) život se stane mnohem kvalitnějším...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.