Domů
Přenos elektřiny
ČEPS upravila Kodex, do řízení soustavy se budou moci zapojit nové subjekty
Ad
Dispečink ČEPS, Bohdalec. Zdroj: ČEPS
Zdroj: ČEPS

ČEPS upravila Kodex, do řízení soustavy se budou moci zapojit nové subjekty

Společnost ČEPS upravila Pravidla provozování přenosové soustavy (Kodex PS) v části II. Umožní tak uplatnění nových technologií a dodavatelů na trhu služeb výkonové rovnováhy. Změny již byly schváleny Energetickým regulačním úřadem, většina z nich vstoupí v platnost na začátku příštího roku.

Mezi nejvýznamnější změny na trhu se službami výkonové rovnováhy (SVR), které v podobě upraveného Kodexu PS vstoupí v platnost 1. ledna 2021, patří zavedení integrovaného agregátora, další využití technologie bateriových systémů akumulace energie, konkrétně v režimu stand-alone, snížení kodexových minim pro poskytování SVR ze současných 3 a 10 MW potřebného minimálního výkonu na hranici 1 MW a nabízení volných nabídek (vysvětlení ve Slovníčku pojmů na konci zprávy).

Energetika se postupně mění v bezemisní a decentralizovanou a ČEPS se na tuto změnu intenzivně připravuje, mimo jiné v oblasti řízení soustavy. Nová úprava Kodexu PS přispěje k rozšíření portfolia dodavatelů služeb výkonové rovnováhy, což by mělo mít do budoucna pozitivní dopad i na spotřebitele elektřiny,“ říká Pavel Šolc, člen představenstva ČEPS, a. s., pověřený řízením úseku Energetický obchod a dispečink.

Nová verze Kodexu PS obsahuje také několik úprav s účinností od 1. 4. 2022. Týkají se především zavedení standardních produktů SVR pro přeshraniční sdílení regulační energie (viz Slovníček pojmů).

Zapojení nových technologií do poskytování SVR společnost ČEPS zároveň dlouhodobě testuje prostřednictvím řady inovačních projektů.

Slovníček pojmů

Kodex PS: Pravidla provozování přenosové soustavy (Kodex PS) obsahují informace pro účastníky trhu a minimální technické, konstrukční a provozní požadavky pro připojení a užívání přenosové soustavy.

Služby výkonové rovnováhy (SVR): Pomocí SVR společnost ČEPS udržuje rovnováhu mezi výrobou a spotřebou elektrické energie, která je předpokladem fungování celé elektrizační soustavy. 

Integrovaný agregátor: subjekt, který využívá flexibilitu od většího počtu výrobců a/nebo spotřebitelů a přeměňuje ji do standardních produktů, jež pak nabízí na různých trzích s elektřinou či SVR. Současně má za tyto výrobce/spotřebitele odpovědnost za odchylku.

Bateriové systémy akumulace energie v režimu stand-alone: samostatně stojící velké bateriové systémy, které se dokážou na povel z dispečinku nabíjet či vybíjet, a tedy vlastně spotřebovávat či „vyrábět“ elektřinu.

Snížení kodexových minim pro poskytování SVR v praxi znamená, že se budou moci certifikovat zařízení s nižším výkonem a následně se účastnit elektronických výběrových řízení na poskytování SVR.

Nabízení volných nabídek: Certifikovaní poskytovatelé SVR budou mít možnost nabízet regulační energii, i když neuspějí ve výběrovém řízení na rezervaci SVR.

Standardní produkty SVR: K tomu, aby bylo možné přeshraničně vyměňovat regulační energii, je nutné zavést standardní produkty regulační energie, které budou u všech provozovatelů přenosových soustav stejné. Tyto produkty mají na rozdíl od těch využívaných v současnosti kratší dobu náběhu (resp. dodání).

Úvodní obrázek: dispečink ČEPS, Bohdalec. Zdroj: ČEPS, a.s.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
PetrV
1. prosinec 2020, 06:00

Velká bateriová úložiště jsou drahá a řešení na 7-10 let, kdy odejdou. Zároven neřeší lokální problémy s ee, především centra měst Praha, Brno...

PetrV
1. prosinec 2020, 06:15

To síť V2X vehicle to everything a předně V2G bude sloužit pro vyrovnávání spotřeby v místě. Stačí mít připojenou nabíječku k síti a datové připojení, nebo komunikaci mezi auty. Nebo je nedostatek ee v centru města jako je Praha, Brno. Dodám z eauta.

Rostislav Žídek
1. prosinec 2020, 15:59

Jiste... A potom misto prejeti z Brna do Ostravy za dve hodinky... Bude majitel elektroauta zastavovat v Olomouci na rychlonabijecce, protoze jeho baterie po celem dni nabijeni nbyla plna.

PetrV
1. prosinec 2020, 09:13

To je věc, se kterou bude mít problém v energetice každý. Zdroj M5+ a M5- v centru města je to hlavní pro energetiku. A pak Jaderné elektrárny. Fotovoltaiky se stanou trochu stabilní, jakmile budou ukládat ee do baterií, ale u FVE stejnosměr je stejnosměr. Nemají šanci ale proti V2G.

Větrníky vyrábí střídavě jako JE a proti nim nemají ve spolehlivosti šanci. A v poměru cena/výdrž jsou jsou bez dotací v pytli. Je to jen past na hlupáky, co do toho vrážejí a spotřebitele, kteří tyto oze nesmysly platí.

Energetik 007
1. prosinec 2020, 09:38

To skončí špatně tak začátek léta 2021 na Chodově bouchne vvn trafo v Německu začne foukat a svítit a Praha bude v blackoutu.

Poslední primátor, který se snažil postavit 3x100MWe náhradní zdroj byl Hudeček, současná garnitura to vypustila.

Takhle se dá řídit výroba rohlíků které se dají vyrobit na sklad u elektřiny to nejde protože výroba se musí rovnat spotřeba. Možnost akumulace do baterií je minimální a do stavby VE a PVE se nikomu nechce, i když studie výpočty jsou a návratnost IRR a NPV jsou reálné.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se