Top 10 událostí z energetiky za poslední 2 týdny
Uplynulé dva týdny se nesly především ve znamení elektromobility. Velká Británie ohlásila zahájení testování tzv. elektrických dálnic, ale ani Česká republika nezůstává pozadu a bude se snažit o ekologizaci dopravy.
Polsko se potýká s nedostatkem elektřiny z důvodu, u kterého se na první pohled zdá, že nemůže být tak zásadní.
Rakouská vláda dotuje české odpůrce jádra a výstavba jednoho z prvních reaktorů EPR je kvůli průtahům v arbitráži.
1. Velká Británie bude testovat „elektrické dálnice“ umožňující bezdrátové nabíjení za jízdy
Koncem letošního roku bude dle tiskové zprávy britské vlády zahájeno testování takzvaných elektrických dálnic. Bude se jednat o testování bezdrátového nabíjení elektromobilů během jízdy s tím, že projekt bude probíhat prozatím na speciálních silnicích mimo běžnou dopravu.
„Potenciál nabíjení nízkoemisních vozidel během jízdy nabízí zajímavé možnosti. Vláda již uvolnila 500 milionů liber, které budou vynaloženy během příštích pěti let, tak aby Británie patřila na popředí této technologie, což pomůže s nárůstem pracovních příležitostí a růstem v tomto odvětví,“ říká k projektu ministr dopravy Andrew Jones.
2. Polsko se potýká s nedostatkem elektřiny. Velké průmyslové firmy musí omezovat výrobu
Polské továrny a průmyslové závody jsou nuceny omezovat svou produkci z důvodu nedostatku elektrické energie v síti. Na vině je dlouhotrvající teplé a suché počasí a jím způsobený nedostatek vody v řekách, která je nutná pro chlazení elektráren. Situaci nepomáhá ani slabá výroba z větrných zdrojů a vysoká poptávka po elektřině v důsledku vyššího použití klimatizací.
S podobnou situací v podobě státem řízené regulace spotřeby elektrické energie se Polsko setkává poprvé od 80. let. Regulace spotřeby elektřiny započala včerejším dnem, polská vláda bude dále během tohoto týdne jednat o prodloužení těchto restrikcí, které by mohly trvat až do konce měsíce.
3. Ceny Li-ion baterií budou kvůli udržitelnému rozvoji v automobilovém odvětví pořád klesat
Automobilový sektor trhu s lithium iontovými bateriemi bude díky rozumnému snižování cen baterií neustále růst. Podle nových zpráv společnosti Technavio tomu tak bude až do roku 2019.
Tato zpráva předpovídá, že globální trh s lithiovými bateriemi v odvětví automobilismu v letech 2015 až 2019 poroste každoročně o více jak 21 %. Hlavním tahounem rapidního poklesu cen Li-ion baterií budou samozřejmě ostře sledované elektromobily, dále také spotřební elektronika a různé zálohovací a UPS systémy.
4. Česká fotovoltaická asociace navrhuje až 60% investiční dotace pro malé fotovoltaiky na střechách
Česká fotovoltaická asociace (ČFA) uvedla, že navrhuje až 60% výši investiční dotace pro nejmenší fotovoltaické elektárny umístěné na střechách v rámci programu Nová zelená úsporám 2016, jehož podoba je nyní Ministerstvem životního prostředí připravována.
Zařazení malých fotovoltaických systémů do programu předeslal koncem července ministr životního prostředí Richard Brabec: „Od příštího roku v rámci Nové zelené úsporám chceme vedle podpory solárních systémů na ohřev teplé užitkové vody podpořit i fotovoltaickou část. Jinými slovy, když bude snazší papírování, nižší cena a investiční podpora ze strany státu, věřím, že se to může revolučně změnit. A fotovoltaiku bude využívat řádově víc lidí.“
5. 6 nejdůležitějších zdrojů energie v Německu v prvním pololetí 2015
Spotřeba energií v prvním pololetí v Německu meziročně vzrostla o 3 %. Podle AGEB byla hlavní příčinou zvýšení spotřeby studenější zima. Mezitím se obnovitelné zdroje posunuly na čtvrté místo v žebříčku nejdůležitějších zdrojů energie, když předběhly hnědé uhlí.
Celková spotřeba energie v prvních šesti měsících roku 2015 vzrostla na 6,720 PJ (resp. ekvivalent 229,3 mil. tun uhlí). Při zahrnutí vlivu různých teplot se spotřeba změnila pouze minimálně. Podle AGEB by letos při stejných teplotních podmínkách jako v loňském roce mírně pokleslo množství emisí uhlíku. Mírný vliv na spotřebu energií měl i pomalý rozvoj německé ekonomiky.
6. Do konce příštího roku bude v ČR více než 150 veřejných CNG stanic. Kdo nové stanice postaví?
S rychle rostoucím počtem automobilů na CNG (stlačený zemní plyn), kterých nyní po českých silnicích jezdí více než 10 000 a kterých jenom společnost ŠKODA letos plánuje prodat další 3 000, roste také počet veřejných CNG plnících stanic. Těch by na konci roku 2016 mělo být v ČR v provozu více než 150.
Jenom v loňském roce přibylo dle tiskové zprávy Českého plynárenského svazu 26 nových veřejných stanic, což je hodnota srovnatelná s přírůstkem za předchozích 5 let. A tempo výstavby nových stanic nezpomaluje, naopak. Za prvních 6 měsíců bylo otevřeno dalších 15 nových stanic.
7. Rakousko dotuje české odpůrce jádra miliony
Hornorakouská vláda vyplatila českým organizacím bojujícím proti jaderné energetice v roce 2014 podporu v celkové výši 140 916 eur (téměř 4 miliony korun). Podle rakouského deníku Oberösterreichische Nachrichten jsou to ovšem vyhozené peníze, jelikož dle průzkumu společnosti Sanep stále více Čechů jádro podporuje. Ekologické organizace poukazují na zaujatost průzkumu a tvrdí, že postoj k jádru není v ČR tak jednoznačný.
Jak dále uvádí rakouský deník, celková podpora protijaderné politiky rakouskou vládou mohla být v minulém roce až 700 000 eur (19 milionů korun).
8. Stavba Olkiluoto 3 může přijít v arbitráži až na několik miliard euro
Energetická společnost Teollisuuden Voima Oyj (TVO) a konsorcium Areva-Siemens zvýšily svoje požadavky v arbitráži o výstavbě jaderné elektrárny Olkiluoto 3. Důvodem arbitráže je obrovské zdržení při výstavbě a z toho plynoucí náklady jak pro budoucího provozovatele elektrárny TVO, tak pro konsorcium Areva-Siemens, které je hlavním dodavatelem projektu.
Olkiluoto je jedním z prvních reaktorů EPR ve výstavbě.
TVO nyní odhaduje, že náklady a ztráty způsobené zpožděním ve výstavbě Olkiluoto 3 budou 2,6 mld. euro. Podle aktuálních informací se předpokládá, že reaktor EPR v Olkiluoto začne dodávat elektřinu do soustavy v prosinci 2018 (výstavba přitom začala již v roce 2005).
9. Pět kroků, které mají přinést ekologizaci české dopravy
Z hlediska ekologizace naší dopravy nepatří Česká republika mezi špičku. Na našich silnicích jezdí necelých deset tisíc aut na CNG a elektromobilů pouze několik stovek. Jak uvedl server Lidovky.cz, do vlády míří nová strategie, která má počet “eko” vozidel podstatně zvýšit a tím naší dopravu učinit více zelenou. Server Lidovky.cz uvedl celkem 5 nejdůležitějších kroků, které mají ambiciozní plán pomoci realizovat.
Realizace tohoto plánu bude záviset na počtu provozovaných “eko” vozidel a na tom, jak rychle budou přijaty potřebné legislativní změny. Cílem strategie, která vychází z Národního akčního plánu čisté mobility, je docílit přibližně 50 tisíc aut na zemní plyn do roku 2020.
10. Energy Union Tour: Největším problémem ČR je dovoz veškerého plynu z Ruska
Po květnové návštěvě místopředsedy Evropské komise Maroše Ševčoviče v Praze v rámci Energy Union Tour, kdy je prezentována Energetická unie a možnosti, které pro jednotlivé státy přináší, byla vydána zpráva shrnující aktuální stav energetiky v ČR z pohledu 5 stěžejních oblastí a přínosy Energetické unie pro ČR v těchto oblastech.
Z pohledu energetické bezpečnosti spočívá podle zmíněné zprávy největší riziko pro ČR v importu veškerého plynu z Ruska, přestože by plynová infrastruktura umožnila diverzifikaci zdrojů a tras plynovodů. Obchodně jsou dodávky plynu z Ruska a Norska zajištěny v poměru 75 % a 25 %.
Dále jsme psali o:
Havárie v jaderných zařízeních: 50. léta a Konec 50. let až 70. léta
Blackouty – 1. část: Největší blackouty v historii lidstva, 2. část: Významné události 21. století
StoreDot – nabijte svůj smartphone za 60 sekund!
Česká přenosová a distribuční soustava – 1. díl: Elektrifikace a princip funkce
Letní energetický balíček – první konkrétní návrhy k vytvoření Energetické unie
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se