Začínající nizozemská firma postaví v Číně závod na baterie za 1,6 mld. eur
Začínající nizozemská společnost Lithium Werks podepsala smlouvu o výstavbě závodu na akumulátorové články a baterie v Číně za 1,6 miliardy eur (41,3 miliardy Kč). Agentuře Reuters to dnes řekl zakladatel firmy, nizozemský podnikatel Kees Koolen.
Na financování projektu se z poloviny budou podílet rozvojové banky, 15 až 30 procent peněz má přijít od čínských nebo regionálních finančních zdrojů a zbývající částku poskytne Lithium Werks a investoři.
Závod by měl od roku 2030 vyrábět ročně baterie s celkovou kapacitou uskladnění 500 gigawatthodin (GWh) elektrické energie, což je asi tolik, kolik vyrobí ročně nejvýkonnější vodní elektrárna v ČR, Dlouhé Stráně.
Koolen do Lithium Werks investoval 41 milionů eur a v současnosti ve firmě vlastní 50procentní podíl. Očekává však, že jak firma poroste, jeho podíl se bude snižovat.
Firma se zaměřuje na lithium-železo-fosfátové baterie velikosti přepravního kontejneru. Rychle se nabíjejí a jsou vhodné pro různá použití, včetně solárních a větrných farem. Koolen odhaduje, že trh s akumulátory bude nakonec mnohem větší, než trh s elektrickými vozy.
Závod se má nacházet na šedesátihektarovém pozemku v deltě řeky Jang-c’-ťiang. Postaven bude ve spolupráci s čínskou organizací Zhejiang Jiashan Economic & Technological Development Zone Industry Corporation, která zastavuje, pronajímá a provozuje pozemky a reality v hospodářské a technologické rozvojové zóně Ťia-šan.
Koolen je partnerem v investiční firmě EQT Partners a poradcem Uber International. Měl také důležité postavení ve firmě Booking.com v počátcích její přeměny na největší internetové stránky pro rezervaci hotelů.
Mohlo by vás zajímat:
Gigatovárny na baterie už porostou jako houby po dešti, pokrok už nikdo nezastaví. Jen by mě zajímal systém čínských investičních pobídek že Holanďané staví v Číně a ne v EU, Musk v USA, jen EU není akceschopná.
Kromě náboženských fanatiků nikdo jiný pokrok nikdy nezastavoval.
Ovšem něco trochu jiného jsou dotace, kdy musí těžce zdaněný poctivě pracující amorálně platit na umělé urychlení svého konce, a nějací vybraní většinou na základě žvanivosti dostanou dotace na "skákání" do budoucnosti, která v polovině případů většinou v té formě ani nenastane, a plýtvání zdroji je proti přirozenému postupnému vývoji obrovské.
Výroba až od roku 2030 ?? Takové hlemýždí tempo ? Na tohle není Čína zvyklá ! Takovéto "fabričky" se tam postaví běžně do dvou let .
Těch 500 GWh bude 25x více než teď vyrábí Musk v Nevadě. To jen tak pro srovnání.
2030 není výroba, ale ten udávaný šílený vrchol výroby.
Osobně se mi to moc nezdá, jestli tím nezvládnou zabrat skoro celý globální trh.
Leda, že by nešlo jen o ty napsané kontejnery, a dodávali ty železité baterie i pro ekola a ebusy.
V oblasti většiny energetiky a autobusů by šli s těmi baterkami do přímého střetu s plynem, který podle mě bude ještě minimálně 20 let levnější, zvláště když se poslední desetiletí vyhodilo takové příšerné množství peněz na megamrazničky LNG.
Určitě to trh nenasytí, je to na 10 milionů současných a tak jen na 5 milionů budoucích elektromobilů (vše ročně, rok 2030). A aut se ročně vyrábí ??? (tak 70 milionů).
Plus energetika bude potřebovat ještě víc. A všiměte si, je to bez "úzkoprofilového" kobaltu.
Jenže tam se píše o kontejnerových bateriích, takže všechna vozidla kromě lodí můžete vynechat.
Každá tepelná elektrárna a velká rozvodna si asi jeden kontejner vezme, ale později pro větší a trvalé šíření vidím alespoň 20 let problémů.
Proti bateriím levnější plyn pro regulaci upřednostní všechny vyspělejší státy s dobrou logistikou a velká přístavní města i rozvojových států. Urbanizace pádí globálně všude (v Česku se to nezdá protože tady naopak nejpomaleji na světě).
Takže nám zbyl jen chudý vnitrozemský venkov a pár měst Afriky, Jižní Ameriky a v Asii několik zemí jako Afghánistán.
Ten jeden článek baterie má velikost AA. Co z toho pak sestavíte, je další věc.
Je nulová šance, aby to byl případ této nově draze stavěné továrny na kontejnerové baterie pro energetiku.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se