Domů
Životní prostředí
Průlomová technologie umožní využití plastů pro výrobu paliva pro nákladní lodě
Autor fotografie: Marco Verch (Flickr)

Průlomová technologie umožní využití plastů pro výrobu paliva pro nákladní lodě

V Amsterdamu se staví nová továrna, která má potenciál způsobit revoluci v nakládání s plastovým odpadem. Průlomová technologie umožní dříve nerecyklovatelné plasty využít k výrobě paliva pro dieselové nákladní lodě.

Skupina, která stojí za tímto zařízením se nazývá Bin2Barrel a jde holandskou firmu založenou v roce 2012 společností podnikající v oblasti odpadového managementu, Floris Geeris a Paul Harkema. Podobné chemické recyklační technologie byly již v minulosti testovány, Bin2Barrel je ale první společností, která tuto metodu chce využít komerčně.

Díky spolupráci s amsterdamským přístavem a grantem od nizozemské vlády se očekává spuštění zařízení již koncem tohoto roku. Pokud vše půjde dobře, bude se jednat o první ze čtyř zařízení na přepracování plastu na palivo, která budou vybudována poblíž přístavu. Podle odhadů by továrna měla za první rok provozu zpracovat 35 000 tun plastového odpadu a vyrobit tak 30 miliónů litrů paliva z materiálu, který by byl jinak zničen.

Návrh továrny pro přepracování plastů na palivo; Zdroj: Bin2Barrel

Celý projekt nabízí mnoho výhod pro životní prostředí. Amsterdamský přístav odhaduje roční snížení produkce emisí CO2 o 57 000 tun.

Nejvýznamnějším přínosem je samotná metoda likvidace odpadu. Plast používaný v továrnách není vhodný pro tradiční recyklaci a doteď byl buď likvidován ve spalovně, nebo odvezen na skládku. Přeměnou na palivo získává plast novou možnost využití a nevstupuje do životního prostředí jako odpad.

Dalším důležitým benefitem je samotné palivo vyprodukované závodem, které je následně využito v námořním průmyslu. Pro získání, přepravu a případné spalování tradiční nafty je potřeba velké množství energie. Tím, že je v podstatě bypassován tradiční výrobní proces, výroba dieselu z továrny Bin2Barrel vyprodukuje o 80 % méně CO2. Poskytuje tak alternativu k biopalivům, která vyžadují velkou rozlohu zemědělské půdy a zdrojů k pěstování rostlin.

Kritici metody přepracování odpadu na energii tvrdí, že tento druh technologií brání rozvoji skutečně obnovitelných zdrojů energie, jakými je například slunce a vítr. Nicméně zastánci podobných recyklačních modelů argumentují, že továrny jako tato jsou nezbytné, protože poskytují mnohem ekologičtější možnosti než obvyklé energetické zdroje z fosilních paliv a zároveň zpomalují proces rostoucího znečištění plasty.

Rostoucí znečištění oceánů plasty je v současnosti často diskutovaným problémem; Autor fotografie: Dimitar Dilkoff

Roon van Maanen, ředitel Circular & Renewable Industry v amsterdamském přístavu, komentuje důvody, proč je podle něho tento závod důležitý. „Využívání a nedostatečné metody zpracování plastů způsobují znečištění po celém světě. Bin2Barrel představuje inovativní a velice potřebnou technologii, která umožní využití v současnosti nerecyklovatelných zbytků plastů způsobem, který dává smysl. Vytvořením nového produktu z jinak problematického odpadu bude tato továrna pomáhat přístavu přejít k uzavřenému ekonomickému cyklu“.

Je samozřejmé, že abychom zajistili udržitelnou budoucnost, musíme se zbavit závislosti na fosilních palivech. Zakladatelé Bin2Barrel to potvrzují a vidí v metodě „plasty na palivo“ užitečný mezistupeň. Hlavním cílem společnosti není být hlavní producentem paliv, ale místo toho obrátit pozornost směrem k recyklaci plastů a obhájit uzavřený palivový cyklus.

Ideou společnosti je „zavedení chemické recyklace k vytvoření nových plastů“. Jednou bude technologie tak pokročilá, že Bin2Barrel se bude chtít zaměřit na přeměnu plastového odpadu na hodnotné chemické komponenty, které budou moci být použity znovu v úplně nových produktech.

Autor úvodní fotografie: Marco Verch (Flickr)

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Petr Hariprasad Hajič
21. červenec 2018, 13:05

Jakýkoli způsob dalšího využití plastů, který je šetrný k životnímu prostředí a zvýší výrazně cenu plastového odpadu a zájem o něj, je přínosem, protože zabraňuje nekontrolovatelnému zamořování planety plasty.

Carlos
21. červenec 2018, 13:17

S odpadem je to špatné a složité, zejména v méně rozvinutých zemích. Před třemi lety jsem četl v rozmezí dvou hodin(!) článek o tom jak v Libanonu je problém s odpadem a vyváží to k moři a tím jak v Libanonu není v Bejrútu dostatek elektřiny. Přitom odpad má zhruba výhřevnost lignitu. Kdyby každý v aglomeraci ročně vyprodukoval 100kg spalitelného odpadu, je to 200 000t, ze kterých by bylo asi 140GWh elektřiny, což odpovídá konstantnímu výkonu cca 16MW, to je málo, ale pořád lepší než nic, navíc jsem asi podhodnotil produkci odpadu. U nás na tom nejsme také o moc lépe. Někde jsem slyšel že by bylo třeba asi 10 Brněnských spaloven k tomu aby byl vyřešen z větší části problém s odpadem.

Dušan
21. červenec 2018, 13:38

Predpokladám, že sa nejedná o tak celkom novú technológiu. V Poľsku som bol v jednom zariadení, ktoré vyrábalo z plastov olej, návrh technológie bol asi z Maďarska. Technológia to bol premyslená. Pri čistej vstupnej surovine bol ekvivalent výroby oleja skutočne blízko hmotnosti vstupu. Externá dodávka energie (zemný plyn) bola potrebná iba na rozbeh reakcie rozkladu plastov z polyetylénu (PE). Potom už bežala exotermická reakcia. Kondenzát (olej) bolo možné oddeľovať na základe teploty kondenzácie a tým bolo možné získať viacej frakcií (vlastnosťami podobnými benzínu a nafte). Čo si pamätám, boli s tým spojené určité problémy resp. úzke miesta:

2. plasty sa dávkovali ručne prácnym oddeľovaním z dodávaných zlisovaných kociek plastov

1. nie všetky plasty sú vhodné ako vstupná surovina. Dali sa použiť iba plasty z PE, zbytok napr. vrchnáky z fliaš, etikety obsluha ručne odstraňovala

2. jedná sa o palivo použiteľné ako prídavok k palivám do bežných áut. Zo strany štátu je potom nutné riešiť spôsob zamedzenia dodávok pre tento účel resp. prehľadnosť výberu spotrebnej dane.

Emanuel
22. červenec 2018, 05:39

Pokud je pohon velké námořní lodě pomocí spalovací turbíny, která vyrábí elektrickou energii, může taková loď využívat ke svému pohonu i slisovaný plastový odpad, který se tepelně rozloží na hořlavý plyn a ten potom slouží jako palivo pro spalovací turbínu. Z komínu lodě, která by tento plasový odpad využívala by sice vycházely i jedovaté látky, ale na širém moři by škodily životnímu prostředí jen minimálně.

Luděk A.
22. červenec 2018, 11:11

Pokud se to povede, bude to rozhodně užitečnější než vyrábět tzv. "biopaliva druhé generace" ze slámy, nespotřebovaných potravin a dalších přírodních zdrojů. Plastové odpady už dávno lidem (i dosavadní spasitelce Číně) přerostly přes hlavu!

Martin Hájek
22. červenec 2018, 17:00

Když to zvládli na Slovensku, tak to snad zvládnou i v Nizozemí :-).

Martin Hájek
22. červenec 2018, 16:59

Článek je na úrovni Rádia Jerevan. Předně výroba paliva z plastu NENÍ žádná recyklace. Je to jen jiný způsob energetického využití. No a za druhé se plasty tímto způsobem na palivo podobné naftě přepracovávají dávno (vybrané druhy plastů totiž stačí ohřát asi na 400 °C v ochranné atmosféře), a to třeba i na Slovensku. Takže nejde ani o žádnou průlomovou technologii. Určitě je lepší plasty přepracovat na palivo v Nizozemí, než je posílat ke spálení do Číny, což byla dřívější běžná praxe. Tento projekt je ve skutečnosti z nouze ctnost, protože ve všech přístavech se nyní hromadí plasty. Ovšem o recyklaci se nejedná a tímto způsobem EU své nedávno přijaté ambiciózní cíle v cirkulární ekonomice v žádném případě nesplní.

caspero
23. červenec 2018, 09:58

nic nového, jedná se o trochu upravenou hydrogenaci kterou používali Němci za války na výrobu paliva z uhlí !

Petr
23. červenec 2018, 10:00

Díky za velmi důležitou zprávu.

Já jsem si říkal, že ten poprask na internetu, kdy se jednotně rozeřvaly všechny aktivistické štěnice v žoldu globalistů, přece nemůže být způsoben jen tím, že si nějaká jejich korporace patentovala funkční papírová brčka.

Takže to bude nejspíš tohle, a minoritní špatně recyklovatelná brčka se přidají k většině dalších plastů, jenž se už dají recyklovat u nás dávno, aby vznikl co největší tlak na výstavbu těchto továren pro lodní palivo u většiny světových přístavů, a příkladně i ty fastfoodové řetězce, co chtějí dál používat brčka, se museli zavázat veškeré plasty posílat přednostně tam.

Jinak ovšem bakterie rozkládající plasty už objeveny byly, a i v rozvojových státech mohli dávno jednodušeji předělávat uhelné elektrárny na spalování dřeva a odpadu.

Takže o žádnou záchranu planety při tom kvikotu a fake news s fotkou želvy, které vrazili brčko do nosu jako vždy až tolik nejde, ale ti co vlastní akci firmy, co má monopolní patenty na tohle specifické přepracování, si vydělají velmi rychle i na úkor mnoha chudých států obří miliardy.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se