Čína v pondělí vydala první letošní seznam doporučených ekologických vozidel, čímž otevřela cestu ke státním dotacím 185 modelům automobilů. Čína se díky štědrým dotacím v předešlých letech stala největším světovým trhem s elektřinou poháněnými vozidly, avšak rozsáhlé podvody přinutily tamní vládu přehodnotit systém podpory.

Země do podpory elektromobilů a plug-in hybridů již nainvestovala miliardy dolarů. Vydatné státní dotace mají tamnímu automobilovému průmyslu pomoci předehnat zahraniční konkurenci a rovněž přispět k omezení znečišťování ovzduší.

V loňském roce vláda vydala 5 seznamů, na nichž se nacházelo téměř 2200 modelů. Vidina zisku státní dotace nicméně vedla k řadě podvodů, jejichž odhalení donutilo čínskou vládu omezit rozsah podpory a zvýšit technické standardy pro žadatele. Ve výsledku tak výrobci všech dříve schválených modelů budou muset žádat o možnost čerpání dotace znovu v letošním roce.

Čínský trh táhnou levné místní modely

V minulém roce se prodeje elektromobilů a plug-in hybridů v Číně od ledna do listopadu zvýšily o 60 % na přibližně 402 tisíc vozidel. Do roku 2020 chce země navýšit počet těchto vozidel na svých silnicích na 5 milionů.

Na rozdíl od západních trhů, kde dominují například automobilky Tesla či Nissan, se v Číně prodávají zejména vozidla místních výrobců jako BYD, BAIC Motor nebo Geely. Podle Dawei Zhanga, generálního ředitele čínského dealera EVBuy, má většina čínských elektrických vozidel podobné specifikace, a rozhodujícím faktorem pro zákazníky je tedy cena.

„Je to dopravní prostředek. Je čistě pro zajištění mobility, spíš než pro předvádění se, vlastnění velkého auta pro celou rodinu nebo pro jakékoliv technologické faktory,“ dodává Dawei Zhang.

V loňském roce se cena dvoudvéřového modelu Chery eQ pohybovala v Šanghaji díky státním dotacím okolo 60 tisíc Juanů (220 tisíc Kč). Pokud by však byl vůz prodáván bez podpory, jeho cena by byla zhruba o 100 tisíc Juanů (366 tisíc Kč) vyšší.

Autor úvodní fotografie: KotVadim

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *