Domů
Rychlé zprávy
Ford oznámil plány investovat přes 11 miliard dolarů do elektromobility
Továrna na elektromobily Ford, Michigan
Zdroj: Ford

Ford oznámil plány investovat přes 11 miliard dolarů do elektromobility

Americká automobilka Ford minulé pondělí oznámila své plány na rozšíření výroby elektromobilů. Toho chce automobilka dosáhnout výstavbou dvou obřích moderních areálů v Tennessee a Kentucky, ve kterých mají být vyráběny další generace elektrických pick-upů řady F a baterie pro pohon budoucích elektrických vozů Ford a Lincoln.

Do výroby elektrických vozidel chce Ford spolu se svým partnerem, společností SK Innovation, investovat celkem 11,4 miliardy dolarů. Pro Ford, jehož podíl má činit přibližně 7 miliard dolarů, se má jednat o největší jednorázovou investici v jeho 118leté historii a dosud největší investici do závodů na výrobu baterií v USA. Podle Fordu má díky dvěma novým závodům vzniknout až 11 tisíc pracovních míst, výroba vozidel a baterií v nich má započít v roce 2025.

Oznámení o plánech pro nové závody podle Fordu navazují na nedávné plány na rozšíření výrobních kapacit v závodech v Michiganu a souvisí se silnou poptávkou po vozidlech Ford F-150 Lightning, E-Transit a Mustang Mach-E. Ford očekává, že do roku 2030 budou elektromobily tvořit 40 až 50 % jeho celosvětové roční produkce automobilů.

Plně elektrický Pick-Up Ford F-150 Lightning, zdroj: Ford

Vzniknout má jeden z největších automobilových závodů

Zhruba 5,6 miliard dolarů z celkového obnosu investic plánují společnosti investovat do nového automobilového závodu Blue Oval City, který se má stát jedním z největších automobilových závodů na světě. Automobilka si od něj slibuje dosažení nižších výrobních nákladů a vyšší udržitelnosti výroby.

Kromě samotné montáže vozidel má komplex zahrnovat také bateriovou továrnu s roční produkční kapacitou 43 GWh, v areálu se mají zároveň nacházet klíčoví dodavatelé komponent a recyklační závod. Areál je podle Fordu navržen tak, aby byl po jeho plném zprovoznění uhlíkově neutrální a negeneroval žádný odpad určení ke skládkování.

V rámci investičních plánů mají vzniknout celkem 3 továrny na výrobu baterií s celkovou roční produkční kapacitou až 129 GWh

Další dvě továrny na baterie mají vzniknout v dedikovaném závodě v Kentucky. Ten má mít rozlohu přibližně 6 km² a jeho roční produkční kapacita má činit až 86 GWh. Dohromady mají továrny být schopné vyrobit až 1 milion baterií určených pro elektromobily, a to včetně baterií s dlouhým dojezdem pro vozy SUV a Pick-up. Realizace dvojice zmíněných bateriových závodů má stát 5,8 miliard dolarů.

Investice do bateriových továren mají být provedeny prostřednictvím nového společného podniku BlueOvalSK, který má být vlastněn napůl Fordem a napůl SK Innovation. SK Innovation plánuje do výstavby tří bateriových továren investovat 4,45 miliard dolarů. Podle společnosti má tento objem být úměrný jejímu 50% podílu v BlueOvalSk.

„Toto je naše chvíle - naše největší investice v historii firmy – pomoci vybudovat lepší budoucnost pro Ameriku. Nyní se posouváme k uvádění přelomových elektromobilů určených pro většinu a ne jen pro úzkou skupinu. Jde zde o vytvoření dobrých pracovních míst, která budou podporovat americké rodiny, o mimořádně efektivní uhlíkově neutrální výrobní systém a rostoucí odvětví, které přinese užitek komunitám, prodejcům vozidel a akcionářům.“ – Jim Farley, president a výkonný ředitel Ford
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
Milan Vaněček
4. říjen 2021, 10:22

Tak už i konzervativní Ford jde naplno na elektromobilitu. Myslím, že ve světě už je rozhodnuto (v USA, Číně, Japonsku, Německu, Francii), elektromobilů bude přibývat, teď ještě 5-10 let to bude pro bohaté, po 2030 to již bude levnější a mnohem lepší než klasická auta.

Chce to čas, když Ford nahrazoval drožkáře v Americe, taky to trvalo hodně přes 10 let.

jozka
4. říjen 2021, 10:31

Ano je to stejne jako u energetiky. Je rozhodnuto. Akorat ne zakazniky nebo ekonomy, ale politiky a lobbisty. Ted uz jde jen o to, jak velky ten prusvih bude.

JD
4. říjen 2021, 11:06

Ne, rozhodnou zákazníci, disruptivní inovace, a s tím spojené nové byznys modely. Politici tomu mohou pomoci zpružněním regulace a legislativy a podporou nové vznikajících oborů a odvětví.

Výměna pohonu je sice důležitá, ale pouze na ní ta změna v automotive zdaleka nestojí.

https://www.reuters.com/technology/gms-cruise-gets-permit-give-driverless-rides-passengers-san-francisco-2021-09-30/

jozka
4. říjen 2021, 15:27

Sto bodu za to ptydepe.

Jinak zakaznici nerozhodnou. Zakaznikum se predlozi pouze schvalene moznosti.

Milan
4. říjen 2021, 11:16

Neměl by jste mlžit pane Vaněček. Když Ford nahrazoval drožkaře byla to úplně jiná technologie s velkou přidanou hodnotou. Kdežto dnes elektromobil vůči spalováku nemá žádnou přidanou hodnotu pro běžného řidiče, který se chce dopravit z jednoho místa na druhé. Spíše v tom vidím nevýhody.

Jiří K.
4. říjen 2021, 12:56

Milane, seděl jste v tom elektromobilu někdy? Já jo, mám ho jako druhé auto do rodiny k Octavii. Octavie má 3 výhody, je pohodlnější kvůli lepším sedačkám, má obrovský kufr a dojede zhruba 900 km. Stejně, ale do práce jezdím elektromobilem, protože tenhle malobaterkáč (má jen 24 kWh) jezdí z 1/3 ceny benzínu, má mnohem lepší odpich, po městě to žere minimum, netřepe se to pořád, nesmrdí to benzínem a je v tom ticho. Na cesty do práce mi to auto naprosto stačí.

Až bude vyrobený EV, jako ekvivalent Octavie místo velkých SUV za rozumnou cenu (parita bude kolem roku 2027) s dojezdem kolem 500 km (léto 600 / zima 430), tak nemám důvod si koupit spalovák.

jozka
4. říjen 2021, 13:30

Vam auto smrdi benzinem? Tak to doporucuji servis...

Jo a je hezke, ze vam jezdi za tretinu. Kolikze delaji na cene benzinu dane?

Jiří K.
4. říjen 2021, 13:50

Jožko nebojte se, ta Octavie je naprosto v pořádku, ony to tak spalováky prostě mají.

Víte kolik z těch 32,90 Kč dělá spotřební daň? Zhruba 12,84 Kč. Pro změnu zase u benzínu neplatím POZE. Ale máte pravdu, spotřební daň tam dělá hodně. Však až bude elektromobilů milion a parita tu dávno bude, tak se daňové výhody zruší a pak budou EV už jen třeba o 20 % levnější (to je odhad).

Ale jo přiznám se, když je hezky, tak si odpoledne nabiju auto z FVE a pak to vychází jinak. Párkrát jsem si nabil i z veřejných stojanů za 4-7,5 Kč za kWh a tam se to pak trochu blíží nákladům, které má CNG.

Milan
4. říjen 2021, 14:17

Ano, sedel. Jo, jizda je super, zrychlení taky. Ale jaké výhody má oproti spalováku? To, že je jizda levnější, je jen díky masivním dotacím. Je v tom sice tišeji, ale rozdíl není nijak dramatický.A zrychlit z nuly na 100 za 3 vteriny nepotřebuju. Reagoval jsem jen na neadekvatni srovnání pana Vaněčka.

Jan Veselý
4. říjen 2021, 14:35

Tři, vámi jmenované výhody, nestačí? Tak napíšu další - nesmrdí to lidem pod nosem, nedělá to ve městech kravál, snižuje to závislost na ropě.

Miroslav
5. říjen 2021, 10:13

vypadá to jako nevyhnutelně, elektro auto aktuálně ani náhodou, ale třeba se to během 10 let změní, čert ví :o)

jozka
4. říjen 2021, 13:59

...a tu FVE vam prinesl Jezisek. Ne, vlastne ne, ta se zapocitavat nemusi, tu uz prece mate. Vzdycky mne pobavi, kdyz nekdo pak zacne vykladat o externalitach u ICE.

Jiří K.
4. říjen 2021, 14:14

Jak jsem napsal, vychází jinak, nikoliv je zdarma. Snad je každému jasné, že se musí i FVE zaplatit, ale i přes toto, vychází nabíjení ze slunce výhodněji, než ze sítě.

jozka
4. říjen 2021, 14:30

Takze tu sit uz nepotrebujete?

pr
4. říjen 2021, 17:45

Možná ne, možná ano, není to vůbec důležité, protože neexistuje zákon, který by přinutil lidi mít či nemít přípojku k DS. Na co se chcete vlastně zeptat?

Jaroslav Loudil
4. říjen 2021, 17:02

Jsem příznivec elektromobilů už jen proto, že bydlím na jedné z výpadovek z Plzně , kde za den projede 25 000 aut. I když jsem ve 3 patře, tak zásadně byt větrám jen na druhou stranu do dvora. A když náhodou otevřu okna k silnici, tak nemůžu ani koukat na televizi nebo poslouchat rádio, protože auta mi přehluší zvuk. To za pár let s elektrem nebude. A kolik takových jako já bydlí u výpadovek v Praze, Brně, Ostravě, Hradci, Pardubicích, Ústí, Varech, Olomouci,...atd ?? Pod okny mi parkují stovky aut ze kterých často odkápne nějaký ten olej, nafta či benzín. A když zaprší, tak se utvoří na asfaltě kaluže, ze kterých se chodí napít ptáci = vrabci, kosi, sýkory, straky, sojky,... a také se v nich koupou. Je mi jich líto, když vidím, že se koupou v kaluži na které jsou velká benzínová či naftová oka. Osobně bych tu kaluž nechal vypít tomu řidiči auta ze kteréh okape ,ať pak vidím, co to s ním udělá. Z elektroauta toho moc "kapat" myslím si nebude. A když tak 100 krát méně jak ze spalovacího.

Dušan
5. říjen 2021, 07:23

Obávam sa, že z hľadiska zvuku bude zmena zanedbateľná. Dnešné motory sú už pri bežných rýchlostiach takmer "bezhlučné", resp. ich prehluší aerodynamický hluk a hluk pneumatík. Mimochodom EV sú ťažšie a preto je z nich prachu z pneumatík viac ...

JVr
5. říjen 2021, 11:06

Souhlas, ale je zde několik podmínek.

Motocykly a různé "tuning" auta záležitosti, zemědělské stroje a některé nákladní automobily nepochybně neplní dnešní požadavky na hlučnost. Různé 20 let staré vykopávky, kterých po ČR silnicích jezdí hromada jakbysmet.

V případě, že v daném místě musí auto akcelerovat, tak významně roste hlučnost. Mohu říci z vlastní zkušenosti bydlíme nedaleko relativně ostré zatáčky a to je teprve frkot.

Nejhorší jsou asi ty motorky, a tam se ale obávám, že elektromobilita nic nevyřeší, oni prostě mají rádi ten zvuk (tlumiče hluku z toho vykuchávají), takže budou ty motorky opravovat a jezdit na nich jako na vetránech (nebo si prolobují výjimku jak Freeari a Lamborghini), jen doufejme, že to časem bude klesat (naštěstí je to sezóní záležitost).

Michal K.
6. říjen 2021, 08:29

a zamysleli ste sa niekedy nad tym, ze baterie do elektromobilu musi niekto vyrobit ? a z niecoho ?

Na baterie do jednej tesly potrebujete vytazit 226 ton zeminy. Tu musite vytazit, previest, spracovat.

Viete si predstavit co to urobi s prostredim taky mega zasach do prirody len kvoli jednej baterii ?

Viete si predstavit kolko sa zdevastuje prirodzeneho zivotneho prostredia pre vrabci, kosi, sýkory, straky, sojky, hmyz a mnohe dalsie zive organizmy ?

Jan Veselý
6. říjen 2021, 08:45

Váš problém je v tom, že abyste se mohl regulérně pohoršovat, musel byste ještě přidat další dvě otázky (a odpovědi na ně). První je, jestli je to zlepšení nebo zhoršení vůči současnému stavu, kdy si lidi vozí zadek v ropomobilu. Druhá je, jak by šlo ten celkový objem přesunuté zeminy (který vás, jak říkáte, trápí) snižovat. Co navrhujete?

P.S.: Pokud vás tak trápí ptáčci a broučci, jak se angažujete v eliminaci jejich v současnosti největší hrozby? Pro vaši informaci, je to průmyslové zemědělství spojené s proléváním krajiny pesticidy a ničením přirozených habitatů.

Michal K.
6. říjen 2021, 08:56

ja som len reagoval na predchadzajuceho kolegu. ktory sa rozculoval nad ropomobilom. a presne ako pisete. ani jeden sposob nie je idealny. ale zastierat si nevyhody jedneho a vidiet len vyhodu druheho, akosi neni ta spravna cesta k pravde.

a neni len problem presunutej zeminy. tam mate jej spracovanie, toxicky odpad z nej, kopec hlusiny, nicenie prostredia. tie vzacne kovy nie su vsetky na jednom mieste, to musite presuvat hore dole(takze dalsie emisie CO2) az na konecne miesto spracovania. atd.

zo zvyskom suhlasim

hellokitty
6. říjen 2021, 10:59

tych 226 ton viete niekde odzdrojovat?

inak viete o tom, ze na tu baterku to staci vytazit raz a potom baterka funguje 20 rokov, hej? lebo tu ropu treba vytahovat spod zeme kontinualne, kazdy den aby pohanala vsetky tie vozidla a stroje a recyklovat sa da iba velmi nakladne - a to ako financne tak aj energeticky

carbon-capture storage na kilo ulozeneho CO2 do uhliku, je zatial velmi drahy a energeticky narocny proces ako aj vyroba paliva z tohoto polotovaru a to sa este nebavime o tej sieti tankerov a cistern, ktore to musia stale dokola rozvazat na cerpacie stanice, lebo narozdiel od elektrickych dratov, ktore su natahane, ku cerpackam obvykle nevedu ziadne trubky

richie
5. říjen 2021, 09:23

V rámci investičních plánů mají vzniknout celkem 3 továrny na výrobu baterií s celkovou roční produkční kapacitou až 129 GWh

pekne .. tak pri plnej prevadzke uz za 41 rokov vyrobia dostatocnu kapacitu bateriek, aby malo Nemecko zalohu iba na 3dni! - pri aktualnej spotrebe (a to vobec nie su vynimocne poklesy vo vyrobe OZE aj tyzden, posledna studia hovori o potrebe zalohovat az 11dni, aby bola zabezpecena stabilna dodavka)

Jiří
5. říjen 2021, 14:21

To je jen Ford. Celosvětová výroba baterií za 10 let bude okolo 5 TWh ročně. Tedy to co píšete, že se stane za 41 let, to se vyrobí každý rok a dále poroste (až na 15-20 TWh ve 40. letech).

richie
5. říjen 2021, 15:15

kolko sa v skutocnosti vyrobi este uvidime a 5TWh rocne o 10 rokov je malo a neskoro, ked chcu splnit "zelene" ciele (a naviac bez jadra)

ved len Nemecko by potrebovalo UZ TERAZ minimalne tych 5TWh bateriek o 10 rokov to bude este viac - a to hovorim len o zalohovani OZE/siete a kde je este elektromobilita, ktora ma narast mozno 100nasobne?

richie
5. říjen 2021, 16:03

to Jiří

este by ma zaujimalo odkial mate tie udaje o vyrobe 5TWh rocne

co sa mne zatial podarilo dohladat nejake rozumne info, tak hovori o ocakavani bezprecedentneho narastu celosvetovej vyroby z cca 0.5TWh v roku 2020 na cca 3TWh v roku 2030 co je dost menej ako cca 5TWh

Jiří
5. říjen 2021, 17:27

Naopak elektromobilita bude to, co bude vyrovnávat poptávku po elektřině.

Údaje mám z benchmarkminerals (4,1 TWh), sledují továrny, které jsou již hotové a plánované plus samozřejmě je ještě dost těch, co se začnou připravovat teprve za 5 let a stihnou najet výrobu za 10 let, takže můj osobní odhad je 6-7 TWh.

Jiří
5. říjen 2021, 17:36

A jinak třídenní záloha je naprostý nesmysl, zbytečné, drahé a šílená ekologická zátěž. Optimum se pohybuje dle rozložení zdrojů od 1 do 6 hodin, s drastickým snížením cen baterií to může být 8-10 hodin nanejvýš.

Záloha na 3 dny by dala tak 3 cykly za rok, 50 cyklů za svou životnost, což by pro návratnost znamenalo potřeba snížit cenu baterie pod $5/kWh a hlavně by se tomu ekologií vyrovnala výroba elektřiny spalováním mazutu.

richie
6. říjen 2021, 08:30

aha .. teda neverite odhadom odbornikov..ok

a ten vyrok "..Naopak elektromobilita bude to, co bude vyrovnávat poptávku po elektřině."

to mate na mysli, ze ludia dostanu prikazom zalohovat el.siet vlastnymi elektromobilmi? tak todrzim palce...

a co sa tyka potrebnyc zaloh - tu je odkaz na nemecku studiu o potrebach zaloh pre 100% OZE

https://www.econstor.eu/handle/10419/236723

na dvoch tyzdnoch len zacinaju !

ano, mat to cisto v baterkach je dost drahe, preto ja pisem len o 3dnoch ako minimalnej nevyhnutnosti pri masivnejsom nasadeni nahodnych zdrojov, potom by uz mali nabehnut dalsie druhy akumulacie, ktore ale este nemame (teda zatial su vyskusane a v praxi nasadene len precerpavacky, ktore potrebuuu vhodne podmienky) a to este nie je rec o sezonnych zalohach - to vsetko je este ale v rovine vlhkych snoch zelenych (a samozrejme spekulantov, ktori radi vyuziju tieto sny na nasadenie a vyuzitie masivnych dotacii) a nez to bude pouzitelne bude koncova cena elektriny 10nasobna a samozrejme celkovo vsetko vyrazne zdrazie

hellokitty
6. říjen 2021, 11:06

3 dni zaloha v baterkach je ekonomicky nezmysel, minimalna nevyhnutnost je par hodin, sezonne ukladanie budu riesit ine technologie napr. stlaceny vzduch, syngas, flywheels, gravitacne uloziska... zalezi na tom, ktore sa vyprofiluju ako ekonomicky unosne a udrzatelne

richie
6. říjen 2021, 14:59

"..3 dni zaloha v baterkach je ekonomicky nezmysel, minimalna nevyhnutnost je par hodin, sezonne ukladanie budu riesit ine technologie napr. stlaceny vzduch, syngas, flywheels, gravitacne uloziska... zalezi na tom, ktore sa vyprofiluju ako ekonomicky unosne a udrzatelne.."

cele OZE je ekonomicky nezmysel

na to aby OZE boli funkcne (bez ohladu na ekonomiku) potrebuju akumulaciu

zatial jedina rozumne fungujuca akmulacia su baterky a precerpavacky

baterky maju vyhodu v rychlosti, precerpavacky zatial v cene a funkcii (vdaka rotacnym zdrojom vedia udrzat/korigovat aj parametre siete) - zial nedaju sa postavit hockde

problem je ze je ich obrovsky nedostatok (ako bateriek tak aj precerpavaciek ) - len Nemecko by potrebovalo bud cca 5tisic bateriek velkosti MossLanding (CA), alebo cca 120 precerpavaciek velkosti Dlouhe strane, alebo kombinaciu oboch

a to sa stale bavime len o akumulacii ktora zabezpeci potrebne rozlozenie dodavky/spotreby EE v ramci dna, prip. v ramci par dni (pri vykyvoch dodavky ObcasnychZdrojovElektriny)

sezonna akumluacia je celkom ina rozpravka o dalsich miliardach a desatrociach vyvoja/pripravy/realizacie

a tie spominane technologie - uz bolo predstavenych vela projektov - ale ani z jeden nich neprekrocil prah demo ukazky draho realizovanej z grantov a dotacii - ziadna z nich nie je nasaditelna vo velkom a s ekonomickym opodstatnenim

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se