Domů
Akumulace energie
USA dotahují Čínu z pohledu dodavatelského řetězce pro li-ion baterie, Česko se stále drží vysoko
Větrná elektrárna s bateriovým úložištěm. Zdroj: Vattenfall
Zdroj: Vattenfall

USA dotahují Čínu z pohledu dodavatelského řetězce pro li-ion baterie, Česko se stále drží vysoko

Čína i nadále dominuje žebříčku BloombergNEF (BNEF) zaměřenému na hodnocení zemí z pohledu dodavatelského řetězce pro li-ion baterie. Česká republika se stejně jako loni umístila na 15. místě. Vyplývá to ze zveřejněné tiskové zprávy BNEF.

Výzkumníci z BNEF uvedli, že Čína disponuje v současné době zhruba 80 % globální výrobní kapacity pro bateriové články a v následujících 5 letech by svou výrobní kapacitu měla dále více než zdvojnásobit.

Vzhledem ke skutečnosti, že vlády napříč světem začínají vnímat strategickou důležitost bateriového průmyslu, začínají však dodavatelské řetězce dalších zemí narušovat dominanci Číny.

„Spojené státy se posunuly žebříčkem nahoru a skončily druhé za Čínou jak pro rok 2021, tak pro rok 2026. Jako země mají Spojené státy druhý největší trh pro elektromobily právě po Číně. Tesla a asijští výrobci bateriových článků pokračují ve významných investicích v zemi a politika Bidenovy administrativy v oblasti podpory vytvoření domácího dodavatelského řetězce pro baterie a růstu elektromobility dále posílí jejich pozici,“ uvedl BNEF.

Žebříček států z pohledu dodavatelského řetězce pro baterie. Zdroj: BNEF Žebříček států z pohledu dodavatelského řetězce pro baterie. Zdroj: BNEF

V sestaveném žebříčku BNEF, který hodnotí celkem 41 kritérií rozdělených do pěti oblastí, se významně nahoru posouvají také evropské státy, a to zejména díky stabilnímu růstu prodejů elektromobilů. Pokud by se evropské státy nehodnotily samostatně ale jako celek, dominovala by žebříčku právě Evropa.

„Evropa si stanovila ambiciózní cíl pokrývat veškerou poptávku po bateriích v regionu z vlastních zdrojů a vyčlenila miliardy eur na státní podporu, která má přilákat investice do dodavatelského řetězce pro baterie. Již nyní začínáme pozorovat výsledky těchto snah,“ uvedla Cecilia L’Ecluse, analytička pro akumulaci energie v BNEF.

Zajímavostí sestaveného žebříčku je, že většina států bohatých na potřebné suroviny pro výrobu baterií se umisťuje zpravidla níže kvůli nedostatečnému domácímu dodavatelskému řetězci či malé poptávce po bateriích. I přesto však některé z těchto zemí, jako například Austrálie či Finsko, stoupají pomalu žebříčkem vzhůru.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Jarslav Loudil
15. říjen 2021, 14:35

Pokud má Čína plných 80 % globální výrobní kapacity Li-on článků , pak tedy opět blahopřání do Pekingu. Je to velmi dobrý výkon. Čína "jede" i v "nabíjecích bodech" elektromobilů. Jen za měsíc prosinec 2020 zprovoznila 112 000 kusů těchto veřejných nabíjecích míst, což je více, než kolik jich mají USA dohromady. Myslím si, že bychom měli konečně skončit s onou "ideologickou předpojatostí" vůči Číně. Jsou to lidi jako my a my se k nim chováme, jako kdyby měli lepru.

Jan Stehlik
15. říjen 2021, 15:59

Na začátku je řečeno , že čína vede trh z 80% a pak krásná tabulka kde čína a USA jsou si pomale vyrovnané . Kapku nepoměr.

Josef
15. říjen 2021, 23:05

Čína už je v elektromobilitě technologicky před námi a její náskok už se bude jen zvyšovat. USA má proti Číně ovšem jednu výhodu a tou jsou hojné zásoby fosilních paliv. Čína má proti tomu zásoby fosilních paliv nedostatečné a velmi intenzivně je těží takže za pár desítek let nebude mít k dispozici téměř žádná levně těžitelná fosilní paliva. Proto tak rychle přechází na elektřinu , protože ta jediná se nechá vyrábět ve velkém množství z nefosilních substitucí. Naproti tomu USA v tomto směru nic netlačí. Mohou klidně 10 let čekat a pálit vlastní ropu v dopravě, Čína si naopak tento postup nemůže dovolit. Pokud by totiž jejich spotřeba ropy vzrostla na úroveň spotřeby v USA, potřebovali by 80 milionů barelů ropy denně což je 80% současné světové těžby ropy a to není reálné. Nemohou si paliva ani vyrábět z uhlí, protože toho už mají také málo vzhledem k jejich obří těžbě, takže jim zbývá pouze elektrifikovat a diverzifikovat výrobu el. energie mezi uhlí OZE a jádro.

Josef
15. říjen 2021, 22:45

No cena el. energie u nás právě překročila 6kč v topné sazbě, takže el. mobil jezdí při domácím nabíjením prakticky za stejnou cenu jako auto na LPG k tomu má poloviční životnost a 2 násobnou cenu... tankuje za několik minut a při kombinovaném provozu benzín+ plyn ujede 1000km.....

Carlos
15. říjen 2021, 23:59

Extrapolujete z příliš krátkého trendu. Při současných cenách se do kategorie zajímavých investic dostávají desítky projektů, během nějaké kratší doby dojde ke prudké špičce v instalacích nových zdrojů, pak cena splaskne. Kolik těch zdrojů pak bude zase roky zavřených je otázka. Když došlo k ropným šokům, tak poměrně dost vrtů pak po kolapsu ceny zůstalo zapečetěných až někdy do roku 2008/10. V příštích dvou letech se dá očekávat zvýšení zájmu o instalace MVE, solárů a různých kogeneračních jednotek. Z velkých instalací bych to viděl na rozjetí dalších projektů v Norsku a posilování propojení.

Roman
16. říjen 2021, 11:45

Tak protože vlastním EV i FVE elektrárnu, sleduji dlouhodobě ceny energií. Mám nyní od srpna silovou elektřinu zafixovanou na 2 roky za 1295 Kč/MWh + DPH. To znamená cenu pod 2,6 Kč/kWh s DPH. Myslím že za 2 roky bude situace výrazně jiná. Ke zlepšení dojde už v okamžiku kdy Německo dá razítko na zprovoznění Nordsteamu 2.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se