Studie: E-vlaky mají být až o třetinu levnější než jejich vodíkové protějšky

DomůElektromobilitaStudie: E-vlaky mají být až o třetinu levnější než jejich vodíkové protějšky

Německá studie tvrdí, že provozovatelé železnic by mohli při výměně dieselových motorů značně ušetřit výběrem vlaků poháněných elektrickou energií z baterií. Elektrické vlak mají být o více než třetinu levnější než jejich vodíkové protějšky.

Ne všechny vlakové linky mohou být elektrifikovány buď z důvodu nákladů na elektrifikaci nebo technické neproveditelnosti vlivem omezení z důvodu útesů, lesů nebo tunelů. Vzhledem k rostoucímu tlaku na snižování emisí v dopravě dieselové motory budou muset být v budoucnu nahrazeny jinou alternativou.

Německo se zavázalo ke sešrotování všech dieselových lokomotiv do roku 2050, což znamená, že po roce 2025 už nebudou tento typ lokomotiv nakupovat. Alternativním řešením v dnešní době jsou palivové články nebo baterie.

Asociace pro elektrické, elektronické a informační technologie (VDE), založená Německou vládou, publikovala minulý týden studii, ze které vychází, že navrhované vlaky poháněné bateriemi mohou vyjít až o 35 % levněji než vlaky poháněné vodíkem.

Tato studie bude podkladem k informování 16 německých regionů o tom, jaké možnosti jsou k dispozici pro obtížně elektrifikovatelné linky.

Studie VDE vychází z předpokladu, že provoz vodíkových vlaků bude oproti bateriím vysoce nákladný. Rovněž poukazuje na to, že během 30 let provozu musí být palivové články vyměněny až sedmkrát. International Rail Journal však uvádí, že studie nebere v úvahu levnější, ne tak čisté formy vodíku.

Studie předpokládá, že palivem bude dražší „zelený vodík“ vyrobený spíše z obnovitelných zdrojů než ze zemního plynu. A že náklady na elektřinu budou vysoké, aniž by se zohlednila skutečnost, že k elektrolýze vodíku by mohlo docházet v noci, když jsou ceny elektřiny nejlevnější.