Index domácností (Vše)
1595Kč/měsíc
-1,54%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
68,52USD/Barel
+1,6%
Ropa - WTI (Oct25)
64,52USD/Barel
+1,93%
Emisní povolenky (Dec25)
77,57EUR/t
+1,07%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,42EUR/MWh
+0,83%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103,2USD/t
+1,51%
Index domácností (Vše)
1595Kč/měsíc
-1,54%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
68,52USD/Barel
+1,6%
Ropa - WTI (Oct25)
64,52USD/Barel
+1,93%
Emisní povolenky (Dec25)
77,57EUR/t
+1,07%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,42EUR/MWh
+0,83%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
103,2USD/t
+1,51%

Největší sklápěč na světě pracuje v dolech a má elektrický pohon

David Vobořil
23. srpen 2015, 08:35
1 komentář
nejvetsi-sklapec-na-svete-pracuje-v-dolech-a-ma-elektricky-pohon
Zdroj: Unsplash

Největší sklápěč na světě byl testován na povrchovém dole na Sibiři po pouhých dvou letech vývoje. Uveze 450 tun nákladu – ekvivalent 350 VW golf nebo 7 Airbusů A320-200 včetně paliva a pasažérů.

Zajímavostí je řešení pohonu, jenž obstarávají čtyři elektromotory o výkonu 1 200 kW, které pocházejí z továrny Siemensu a představují ekvivalent 1 800 koňských sil. Celkový výkon sklápěče je tedy neuvěřitelných 7 200 koní. Toto 360 tunové nákladní vozidlo, jinak také nazývané dumper, z dílny běloruské společnosti BelAZ je schopno dosáhnout rychlosti 64 km/h, to ovšem v případě, že neveze žádný náklad.

BelAZ 75710, jak zní celé označení, je vybaven novými ovládacími prvky, jako dynamickým systémem rozdělení výkonu obou náprav a schopností pokračovat v činnosti i v případě, že jeden z motorů selže. Generátory zajišťující elektřinu pro elektromotory pohánějí dva 16-válcové dieselové motory, každý s výkonem okolo 1 700 kW. Celkový objem nádrže je 5 600 litrů nafty.

Elektrická vozidla byla využívána pro těžkou práci v dolech již roky, ale tyto náklaďáky, známé jako trolley truck, získávaly elektřinu z nadzemního elektrického vedení. Běloruský výrobce BelAZ chtěl dosáhnout účinnosti trolejových nákladních vozidel v kombinaci s mobilitou klasických diseleových sklápěčů. Vysvětluje Katherine Tweedová z IEEE Spectrum

Se svými rozměry spíše než nákladní vozidlo připomíná bytový dům. Na délku měří 20 m, na šířku 10 m vysoké je 8 m. Uveze o 25 % více nákladu než současné největší dumpery na trhu, při zároveň výrazném snížení nákladů na tunu přepravovaného materiálu. Podle společnosti BelAZ se navíc může pochlubit i o 25 % vyšší účinností ve srovnání s předchozími návrhy.

Zvýšení účinnosti je velice důležité u nákladních automobilů využívaných v dolech z důvodu dodržování předpisů ohledně vypouštěných emisí do ovzduší. Těžební společnosti chtějí svá vozidla využívat tolik hodin, kolik je možné při současném dodržování předpisů tykajících se životního prostředí.

Vůz byl představen v říjnu 2013 a následně byl testován v sibiřských dolech. Na trh byl uveden na konci minulého roku a využíván bude především k přepravě uhlí a železné rudy.

Kompletní specifikace zde.

Komentáře (1)

Pavel Veselý12. září 2021, 17:32

No má pohon jako dieselelektrická lokomotiva. Co je na tom divného.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se