10. březen 2015
Aktuální výroba v ČR
Největší sklápěč na světě pracuje v dolech a má elektrický pohon

Největší sklápěč na světě byl testován na povrchovém dole na Sibiři po pouhých dvou letech vývoje. Uveze 450 tun nákladu – ekvivalent 350 VW golf nebo 7 Airbusů A320-200 včetně paliva a pasažérů.
Zajímavostí je řešení pohonu, jenž obstarávají čtyři elektromotory o výkonu 1 200 kW, které pocházejí z továrny Siemensu a představují ekvivalent 1 800 koňských sil. Celkový výkon sklápěče je tedy neuvěřitelných 7 200 koní. Toto 360 tunové nákladní vozidlo, jinak také nazývané dumper, z dílny běloruské společnosti BelAZ je schopno dosáhnout rychlosti 64 km/h, to ovšem v případě, že neveze žádný náklad.
BelAZ 75710, jak zní celé označení, je vybaven novými ovládacími prvky, jako dynamickým systémem rozdělení výkonu obou náprav a schopností pokračovat v činnosti i v případě, že jeden z motorů selže. Generátory zajišťující elektřinu pro elektromotory pohánějí dva 16-válcové dieselové motory, každý s výkonem okolo 1 700 kW. Celkový objem nádrže je 5 600 litrů nafty.
Elektrická vozidla byla využívána pro těžkou práci v dolech již roky, ale tyto náklaďáky, známé jako trolley truck, získávaly elektřinu z nadzemního elektrického vedení. Běloruský výrobce BelAZ chtěl dosáhnout účinnosti trolejových nákladních vozidel v kombinaci s mobilitou klasických diseleových sklápěčů. Vysvětluje Katherine Tweedová z IEEE Spectrum
Se svými rozměry spíše než nákladní vozidlo připomíná bytový dům. Na délku měří 20 m, na šířku 10 m vysoké je 8 m. Uveze o 25 % více nákladu než současné největší dumpery na trhu, při zároveň výrazném snížení nákladů na tunu přepravovaného materiálu. Podle společnosti BelAZ se navíc může pochlubit i o 25 % vyšší účinností ve srovnání s předchozími návrhy.
Zvýšení účinnosti je velice důležité u nákladních automobilů využívaných v dolech z důvodu dodržování předpisů ohledně vypouštěných emisí do ovzduší. Těžební společnosti chtějí svá vozidla využívat tolik hodin, kolik je možné při současném dodržování předpisů tykajících se životního prostředí.
Vůz byl představen v říjnu 2013 a následně byl testován v sibiřských dolech. Na trh byl uveden na konci minulého roku a využíván bude především k přepravě uhlí a železné rudy.
Kompletní specifikace zde.
Mohlo by vás zajímat
26. září 2015
2. říjen 2015
1. říjen 2015
5. říjen 2015
26. únor 2021
1. březen 2021
7. květen 2021
Komentáře (1)
No má pohon jako dieselelektrická lokomotiva. Co je na tom divného.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.