12. červenec 2021
Aktuální výroba v ČR
EU chce od roku 2020 zastavit růst emisí z letecké dopravy

Evropská komise chce změnit systém obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) tak, aby do něj mohla lépe začlenit regulaci emisí CO2 z letecké dopravy. To je závěrem dohody s mezinárodní civilní leteckou organizací ICAO, jejímž cílem je stabilizace mezinárodní produkce emisí z letecké dopravy.
Evropská unie je dle svých slov předním zastáncem pro řešení stále rostoucí produkce emisí z letecké dopravy. Na shromáždění ICAO v loňském roce iniciovaly státy unie dohodu o opatření na celosvětové úrovni, která má vést k zastavení růstu emisí z letadel.
Systém bude po aerolinkách požadovat monitorování a hlášení ročního objemu vyprodukovaných emisí CO2 na mezinárodních letech a tam, kde dojde k překračování limitů stanovených pro rok 2020, budou společnosti platit kompenzace.
K zavedení tohoto systému na celosvětové úrovni bude potřeba implementovat jisté změny do systému ETS, aby přechod byl co nejplynulejší. Komise zatím navrhuje pokračovat v dosavadním systému pro lety, které se uskutečňují v rámci evropské ekonomické zóny. Tím mají být zaručeny rovné podmínky všem leteckým společnostem.
„Tímto návrhem zajišťujeme, že letecký sektor bude přispívat k našim klimatickým cílům. Nyní vyzýváme státy po celém světě, aby se podílely na tomto novém konceptu již od počátku a pomohly nám dokončit a implementovat pravidla, která jsou šetrná k životnímu prostředí a přinesou reálné snížení emisí v letectví.“
Komisař pro klima a energetiku Miguel Arias Caňete
Prohlášením EU prodlužuje výjimku pro vnitrostátní lety z nového systému emisních povolenek pro civilní letectví. Jedná se o kompenzaci produkovaných emisí od roku 2020. Byl navržen podobný koncept, jako s emisními povolenkami, tedy , že letecké společnosti si budou kupovat tzn. „emisní jednotky“, které budou generovány v jiných sektorech, kde dochází k úspoře emisí – např. OZE.
Zpočátku dobrovolně, později však povinně
Projekt je rozdělen do dvou časových období. První od roku 2021-2026 bude fungovat na dobrovolné bázi. Zatím se plánuje zapojit 65 zemí, včetně všech států EU. V druhé fázi během let 2027-2035 bude účast povinná. Díky zapojení 18 z 20 států s největším leteckým průmyslem by postupně mělo být 80 % produkovaných emisí vyváženo pomocí „emisních jednotek.“
ČR je spolu s ostatními členskými státy podepsána pod dokumenty, vesměs deklarujícími stejné cíle o omezení emisí v letectví. Jedná se o konkrétně o Bratislavskou deklaraci ze 3. září 2016, jež říká, že se členské státy včetně ČR zapojí do projektu od samého začátku. Další je dokument definující postoj EU k projektu – ICAO A39-WP/414 a poslední dokument High Ambition Coalition, který deklaruje zapojení EU, Mexika a Marshalových ostrovů do projektu od samého začátku.
Mohlo by vás zajímat
14. červenec 2021
14. červenec 2021
4. srpen 2021
3. září 2021
12. září 2021
28. září 2021
1. listopad 2021
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.