V Bolívii byly potvrzeny největší zásoby lithia na světě, dvojnásobné oproti původním předpokladům
Podle provedených průzkumů jsou zásoby lithia v Bolívii až dvojnásobně větší, než se doposud předpokládalo. Bolívie tak disponuje minimálně 15krát větším množstvím lithia, než kterým dle odhadů disponuje ČR.
V jihoamerické Bolívii odhadovala skutečný potenciál tohoto kovu americká konzultantská společnost SRK. Ta nyní vydala osvědčení, že se v zemi nachází zhruba 21 milionů tun tohoto kovu, který je důležitou surovinou pro výrobu lithium-iontových akumulátorů. Odhady, které se až doposud uváděly, počítaly zhruba s polovičním množstvím okolo 10 mil. tun.
Největší zásoby tohoto kovu se nacházejí pod solnou pouští Uyuni a dále v lokalitách Coipasa a Pastos Grandes. Všechny lokality se nachází v horském region And.
Bolívie tento měsíc již podepsala předběžnou dohodu na vybudování 8 zařízení, které by lithium dobývaly s účastí čínské společností Xinjiang Tbea Group-Baocheng. Mimo to běží v oblasti Uyuni několik projektů na těžbu, které zaštiťuje vláda.
Bolívie se nyní, stejně jako ČR, nachází v prvotních fázích a jedná s evropskými a asijskými společnostmi o možnostech, jak surovinu nejlépe vytěžit. Bolivijský president Evo Morales, který v roce 2006 znárodnil těžbu nerostných surovin, chce aby i v případě zapojení zahraničních firem byl zvolen model, který respektuje svrchovanost státu nad nerostnými zdroji.
Těžba lithia v americkém státě Nevada. Autor: Doc Searls
Mohlo by vás zajímat:
Tuším další zemi kde bude potřeba bojovat za demokracii proti despotické socialistické vládě:-))
Hodně štěstí kucí indiánskýýýý
Plný souhlas ! Je zajímavé, že se USA vojensky angažují hlavně v zemích s obřím surovinovým bohatstvím : Irák, Irán, Venezuela,.... atd. Pokud bude krutá občanská válka v nějaké - "vyschlé africké zemičce bez surovin" - a bude tam jeden milion mrtvol, tak USA ani nezvednou obočí a budou se tvářit , že nic nevidí ani neslyší. Nebude nutné tam : "Roubovat s pomocí tanků demokracii" a poté rozdávat metály vrahům. Indián Evo Morales je silně levicový politik , který má blízko k Madurovi i Castrovi . Myslím si, že se brzy stane cílem dalšího vývozu demokracie Made in USA na hlavních tanků. Víme všichni jaké režimy v Latinské Americe USA podporovaly , třeba fašistu generála Pinocheta , který pak zavraždil 30 000 vlastních lidí a další masa lidí tam pak uprchla do emigrace. Pinochet zrušil politické strany a nastolil fašistickou diktaturu, tím si získal sympatie USA. Je dobře, že lithium v Bolívii už začíná těžit Čína = stát, kde bylo loni prodáno 1. 250 000 elektromobilů, = 54 % globálního počtu a kde počet nabíjecích míst letos překročí 1 000 000 , zatím 850 000. Jen za leden 2019 bylo v Číně zprovozněno 44 000 !! nových nabíjecích míst elektromobilů ,meziroční nárůst o 231 %. Slušná práce !
No jo, Loudile, Pinochet sice zavedl fašistickou diktaturu (pozn. přečtěte si někde proč se fašismus tak nazývá, od čeho se ten název odvozuje), ale zase dokázal zajistit celému Chile dosatek toaletního papíru. A to je tak cenná deviza, že vaše ideje jsou proti tomu v řiti.
Oblast kolem Uyuni je neskutečně krásná. Ale je to velmi zranitelná vysokohorská skoropoušť, kde jakékoliv narušení povrchu se hojí desetiletí. Takže se obávám, že celá oblast bude naprosto zdevastována. Jednak vlastní těžbou, jednak dopravou materiálu ke zpracování. Všichni příznivci elektromobilů, kteří mají pocit, jak je tato technologie šetrná k životnímu prostředí, budou mít již brzo před sebou obrázky, ze kterých jim dobře nebude. A co na to ekologičtí aktivisté?
Nic není zadarmo. Ukažte mi třeba elektrárnu, která negativně neovlivní přírodu či lidi. Není to : ani uhlí ani atom ani solár ani vítr ani plyn ani biomasa ani vodní elektrárna. Buďto to hulí popel, nebo to dělá hluk, produkuje CO2, zabírá pole a louky, nebo mění krajinu a zanáší řeky bahnem,.... Nám lidem ve velkých městech přinesou elektroauta méně hluku a méně zplodin, na druhé straně to ovšem odnese zase krásná příroda třeba v Bolívii. "Něco za něco", bohužel .
Vám ve velkých městech, milý Loudile, to přinese v prvé řadě rozkopání ulic a chodníků, kvůli nedostatečné infrastruktuře, pak budování kompetní sítě dobíjecích stanic a v neposlední řadě častější opravy zcela zdevastovaných silnic, protože elektromobily jsou obecně těžší. Pak zvýšený provoz odtahovek, který více než nahradí výpadek emisí osobních vozů, protože nejsme Kalifornie a v zimě u nás často mrzne, což možná nevíte, dost snižuje dojezd elektromobilů.
Tak vám přeju, ve vašem vysněném světe hezké dýchání.
Teda vy jste ale myslitel..
1) Nevím, kde se kvůli montáži muselo přistoupit k "rozkopání celé ulice" - řekl bych tak v 0 případů, maximálně kousek chodníku, popř. se využilo/využije již stávající rekonstrukce komunikace.
2) Síť dobíjecích stanic se v ČR již někdy od r. 2010 pomalu a utěšeně rozrůstá s tím, jak narůstá počet elektromobilů, jako elektromobilista můžu říct, že v současné době celkem odpovídá počtu elektro aut.
3) Jakej zvýšenej provoz odtahovek proboha?! Já jezdím elektromobilem starým skoro 20 let, s NiCd louhovkama, dojezd tak 75km a nikdy jsem žádný odtah nepotřeboval. Řekl bych, že daleko větší počet odtahů způsobí s prominutím k***i, kteří svou nepozorností zaviní nehody, než nějaký vybitý elektromobil. Ono stačí trochu používat mozek a člověk vždycky dojede, nebo někde dobije. Elektřina je k mání všude.
4) Chladné počasí = menší dojezd, to je jasné, ale s tím se dá dopředu počítat...Nic, co by mělo elektromobilistu vyvést z míry.
Za mě jste neuvedl ani jeden pádný argument, proč elektro ne. A že jich pár je - např. výroba a na druhou stranu zpětné zpracování baterií, s tím souhlasím, ale vše podléhá nějakému vývoji a tak i tyto procesy jde samozřejmě zoptimalizovat.
Pořád jde o těžbu v oblasti bez vegetace. Mnohem horší je těžba hliníku ze zemin nacházejících se pod původními lesy Brazílie. Samozřejmě ostatní parametry těžby zůstávají otevřené (v obecnější rovině např. potenciální otrava spodních vod, způsob nakládání s výsypkami, odkališti atd.) .
Hned jak jsem to začal číst, tak mne napadlo, jak jsou na tom s lidským právem a zda je ta země demokratická. To víte, USA nedaleko a to je nebezpečné. A jak tak čtu, že Morales znárodnil suroviny, což by měl udělat každej stát a společnosti nechat jen minimální zisk, aby to za něj vytěžila. Tak bych se nedivil, kdyby se nějakej zmetek zase prohlásil za prezidenta a USA muselo Bolívii zachránit. Jak je z článku patrné, tak Morales tam chce pustit evropské a asijské firmy a na ty potřebné z USA jaksi pozapomněl. No nedivil bych se nějakým problémům s demokracií v této zemi. A pokud žádné nemají, tak sankce sem a sankce tam a on se nějakej problém najde. A pak hurá a amíci to tam vyrabují.
Snad už brzy půjde Lithium někam a budou se všude montovat kapacitory,které netrpí na stáří,mráz a jsou rychle nabité.Baterie Lion není správná cesta,je to jen zatím.Tyto velmi nedokonalé baterie jsou vhodné leda do notebooku,mobilu popř. elektrokola.
Souhlasím, nic není dokonalé, ale vše si musí projít svým vývojem. Vedle nějakých Pb, NiCd a dalších baterií s opravdu bídnou hustotou energie se ty založené na lithiu jeví jako revoluční. Bohužel, zatím i ty nejlepší superkapacitory Lithium s přehledem válcuje energetickou hustotou. Až/pokud tomu tak nebude, dokážu si představit, že Lithium postupně nahradí. Třeba jako SSD postupně nahrazuije HDD.
Mno, tak to vybadejte, navrhnete, realizujte, prodavejte. Nobelovku za fyziku mate jistou.
Každý i sebelepší akumulátor trpí samovolným vybíjením a u kapacitorů je ten čas několika násobně kratší. Máte vůbec předsavu, jak dlouho by vám v garáži to auto vydrželo nabité ???
No a tak u Cínovce nám to zadarmo zbyde nevytěžený? Tak to nevim, jestli to nejni škoda...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se