Popularita CNG v ČR neustále roste
Počet automobilů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) i nezbytných plnících stanic v Česku každým rokem roste. Obliba alternativních paliv mezi veřejností stoupá a výjimkou nejsou ani prodejci pohonných hmot – dříve konkurenční produkt nyní sami často zařazují do svého portfolia.
Ačkoliv se síť plnících stanic neustále rozrůstá, stále pokrývá malou část území ČR. Většina stanic se tak nachází ve velkých městech či podél dálnic. Do konce příštího roku by mělo být na území Česka v provozu více než 150 veřejných CNG stanic.
Na čem závisí výběr lokality pro nové stanice, uvádí v rozhovoru pro portál EurActiv místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek
„Lokalita závisí na mnoha faktorech, ať již na hustotě CNG stanic v daném místě, průzkumu počtu CNG vozidel nebo na dostupnosti přípojky plynu, ceně pozemku nebo přítomnosti dopravního podniku, který právě obdržel dotace a rozhodl se například vystavět vlastní plnicí CNG stanici pro svůj autobusový vozový park,“ řekl Šimek.
Není třeba budovat stanici novou, postačí stojan
Řada veřejných plnících stanic navíc vzniká na již existujících čerpacích stanicích, nicméně jejich výstavba je limitována technickými možnostmi, jakou je zejména dostupnost plynovodu
O oblibě CNG pohonu v ČR svědčí i počet vozidel, kterých na našich silnicích jezdí zhruba 13 tisíc. Podle Šimka by nárůstu jejich počtu zcela jistě pomohlo, kdyby Česká republika využila možnost úplného, nebo alespoň částečného osvobození od daně v případě užití zemního plynu a biometanu pro pohon vozidel.
„Snížená spotřební daň je pro rozvoj alternativního paliva důležitá podpora. Ekologické výhody paliva CNG jsou neoddiskutovatelné, a proto se domnívám, že by stát měl rozvoj zemního plynu v dopravě podporovat sníženou sazbou spotřební daně až do dosažení minimálně 10% podílu na spotřebě pohonných hmot.“
Jiří Šimek
Co může řadu lidí od CNG pohonu odradit, jsou omezení pro parkování CNG vozů v podzemních veřejných garážích. Ta jsou v mnoha případech až nesmyslně striktní, zejména u otevřených patrových parkovišť a střech, která jsou odvětrávána dostatečně.
Mohlo by vás zajímat:
Omezeni vjezdu CNG vozidel do garazi je obecne nesmysl ukazujici miru byrokracie u nas...
Propan-butan (LPG) je tezsi nez vzduch, takze pri moznem uniku by se mohl v neodvetravanych prostorach hromadit, coz neni idealnim stavem samozrejme. Metan (CNG) je ale lehci nez vzduch, a tedy pokud neni garaz opravdu uzavrena, bude i z ni unikat, ale uredne je plyn jako plyn...
Doufam, ze vyroba Octavii G-Tec a jejich pomerne uspesny prodej dokaze tyto nesmysly zviditelnit a nasledne zmenit - spalovani plynu netvori saze jako u kapaliny, coz je velka vyhoda dnes.
Tomáši,
máte pravdu, že omezování vjezdu vozidel s CNG pohonem je místy přehnané. Nicméně byrokracie se s tímto neduhem snaží bojovat a od 1. ledna letošního roku je v platnosti novela zákona 341/2014 Sb., která již parkování CNG vozidlům v garážích plošně nezakazuje.
Navíc podle současně platných norem vzniká od určitého počtu parkovacích míst povinnost v nově vznikajících garážích vyhradit 10 % jejich kapacity právě pro vozidla s plynovým pohonem.
Co se týče parkování ve starších garážích, pak záleží pouze na jejich technickém vybavení a rozhodnutí provozovatele, zda vozidlům na plynový pohon vjezd umožní či ne.
EM
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se