Ačkoliv benzin a nafta stále zaujímají jasné prvenství v dopravním sektoru, v posledních letech se alternativní paliva těší stále rostoucí popularitě. Příkladem mohou být zkapalněný zemní plyn (LNG), propan butan (LPG), elektřina či právě stlačený zemní plyn (CNG). S podporou CNG se počítá také v připravovaném Národním akčním plánu čisté mobilita, který na podzim zamíří do vlády.  

Zemní plyn je tradičně využíván v mnoha průmyslových odvětvích například k výrobě tepla nebo elektrické energie či běžně v domácnostech k přípravě teplé vody nebo vaření. V posledních letech se však začíná prosazovat i jako alternativa ke konvenčním pohonným hmotám, jakými jsou benzin a nafta.

Počet všech možných typů vozidel využívajících k pohonu CNG každoročně stoupá. Vzhledem k nižším provozním nákladům ve srovnání s konvenčními palivy se stoupá podíl vozidel poháněných CNG stabilně rostoucím tempem.

V sektoru veřejné dopravy se CNG úspěšně uplatňuje pro provoz autobusů. Jejich počet se během posledních 10 let téměř zčtyřnásobil. V případě automobilů osobních a dodávkových vzrostl počet provozovaných CNG vozidel od roku 2005 na více než třicetinásobek.

S rostoucím počtem vozidel na CNG roste také počet veřejných CNG stanic. Těch má být v České repubice do konce příštího roku 150.

verejne PS a vozidla 2004-2014
Vývoj počtu veřejných plnících stanic a CNG vozidel v ČR. Zdroj: cng4you.cz

Předchozí tabulka dále ukazuje trend v nárůstu prodeje CNG, který si v posledních letech udržuje rostoucí tendenci. Ve srovnání s hodnotami před 10 lety jsou současné prodeje desetinásobné.

Výhody a nevýhody CNG

Jako každé jiné palivo má CNG svá pro i proti. Neustále rostoucí podíl vozidel s CNG pohonem však naznačuje převahu výhod toho paliva nad jeho zápory.

  • Hlavním důvodem, proč řada řidičů upřednostňuje CNG, je jeho cenová atraktivita. Náklady na pohonné hmoty mohou být oproti benzinu či naftě až poloviční
  • CNG je v posledních letech zatížen spotřební daní jen minimálně, což se pozitivně projevuje v jeho ceně
  • Vozidla s CNG pohonem se vyznačují nižší hlučností, která zvyšuje komfort pasažérů i okolí
  • Kvalita zemního plynu je v České republice velmi vysoká, běžné pohonné hmoty bývají v některých případech ředěny a jejich nedostatečná kvalita může poškodit palivovou soustavu či motor
  • CNG je velmi obtížné z vozidel běžně odčerpat a tím tedy ukrást
  • Kvalita palivových soustav pro CNG je v současnosti běžně velmi vysoká a tato vozidla jsou tedy bezpečná
  • V případě úniku plynu z nádrže dochází k jeho přirozenému odvětrání, jelikož CNG je lehčí než vzduch a nedrží se nebezpečně u země
Vyvoj spotrebni dane na CNG 2006-2020
Vývoj spotřební daně na CNG v ČR. Zdroj: cng4you.cz

S řadou výhod přichází samozřejmě i jisté nevýhody či omezení.

  • Vozidla s CNG pohonem se obvykle vyznačují vyšší pořizovací cenou. V případě kombinovaného pohonu na benzin/CNG musí mít vozidlo dvojitou palivovou soustavu, což není zadarmo. Budoucí nárůst v produkci CNG vozidel však může pořizovací cenu snížit
  • Pro dosažení srovnatelného dojezdu jako u běžných paliv je v případě CNG nutný větší objem nádrže, který se obvykle projevuje v omezení zavazadlového prostoru
  • Navzdory neustále rostoucímu počtu plnících stanic je jejich síť stále velmi řídká. Řidiči tankující CNG tedy nemohou počítat s pumpou na každém kilometru. Detailní mapa CNG plnících stanic dostupná na webu CNG4you
  • Vozidla s plynovým pohonem (CNG i LPG) mají často zakázán vjezd do podzemních garáží či uzavřených parkovacích prostor s ohledem na bezpečnost

Jednou ze zmíněných hlavních nevýhod je řídká síť veřejných plnících stanic. Následující tabulka ukazuje tříletý vývoj jejich počtu, který se během této doby téměř zdvojnásobil. V tabulce je dále zachycen počet CNG vozidel včetně jejich druhu a prodeje CNG v ČR včetně jejich energetické hodnoty.

plnici stanice a vozidla 2013-2015
Počet plnících stanic a různých druhů CNG vozidel v ČR. Zdroj: cng4you.cz

Podobně jako cena konvenčních pohonných hmot i cena CNG každým rokem stoupá. Nicméně její nárůst není tak dramatický a zaručuje vyšší míru ekonomiky provozu CNG vozidel. Následující graf znázorňuje vývoj cen CNG za posledních deset let a srovnání tohoto vývoje se změnami cen benzinu i nafty.

Srovnání cen běžných pohoných hmot s CNG. Zdroj: cng4you.cz
Srovnání cen běžných pohoných hmot s CNG. Zdroj: cng4you.cz

 Jak si CNG vede v Evropě?

Ačkoliv v celoevropském měřítku není nárůst počtu vozidel a plnících stanic CNG tak markantní jako v České republice, stále si udržuje rostoucí tendenci. V období mezi lety 2009 a 2013 se počet zemním plynem poháněných vozidel (NGV), konkrétně CNG, zvedl o 40 %.

V případě veřejných plnících stanic byl nárůst výraznější, kdy za stejné období bylo zprovozněno téměř 2000 stanic a jejich počet dosáhl 4570. Za 5leté období se teda jedná o více než 70% nárůst.

verejne PS a vozidla 2009-2013_Evropa
Počet CNG vozidel v Evropě v období 2009 až 2013. Zdroj: cng4you.cz

Z následující tabulky je patrné, že ze všech kategorií vozidel byly nejúspěšnější autobusy, jejichž počet se v Evropě více než zčtyřnásobil.

vozidla dle typu 2009-2013_Evropa
Druhy CNG vozidel v Evropě v období 2009 až 2013. Zdroj: cng4you.cz

Zdroj úvodní fotografie: eurocng.cz

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *