Domů
Obnovitelné zdroje
Nová polská legislativa může zničit perspektivní trh pro větrníky
Větrné elektrárny v bouři

Nová polská legislativa může zničit perspektivní trh pro větrníky

Polským legislativním procesem prochází nový zákon, který by výrazně ztížil život provozovatelům větrných elektráren. Nově má být pro místo výstavby větrné elektrárny stanovena minimální vzdálenost od obydlí a zpoplatněné povinné audity každé dva roky. 

Polsko, které je označováno za jeden z nejperspektivnějších trhů pro obnovitelné zdroje, momentálně schvaluje zákon, který by výrazně přitížil provozovatelům větrných elektráren a jejich developerům, jak uvádí shrnutí zákona společnosti Dentons.

Nově by podle zákona měla být stanovena minimální vzdálenost od obydlí občanů, ve které nemůže být elektrárna postavena. Podle návrhu by toto „ochranné pásmo“ mělo být desetinásobně větší než je výška větrné elektrárny.

Stejné pravidlo pro nové větrné turbíny má německé Bavorsko, kde se zejména kvůli této restrikci postavily ve třetím čtvrtletí 2015 pouze 4 elektrárny.

Další novinkou má být nové povolení, které musí získat každá nová větrná turbína (nikoliv park jako celek). Navíc toto povolení musí být podle návrhu zákona obnovováno každé dva roky nebo po provedení opravy. Za vydání povolení by měl být účtován správní poplatek, nyní omezen pouze horní hranicí 1 % z investičních nákladů (do přijetí prováděcích předpisů bude účtován v horní hranici).

“Nová legislativa je zátěží pro developery větrných elektráren. Zavadí dodatečná pravidla s jediným účelem – zabránění dalšímu rozvoji větrné energetiky v Polsku.“
Oliver Joy, mluvčí European Wind Energy Association

Zvýšit by se měla také daň z nemovitostí, která se původně vztahovala jen na část nákladů turbíny. Nyní by se vztahovala i na cenu dalších částí větrné turbíny (rotor, gondola apod.).

Onshore větrný park
Onshore větrný park

Za zmínku stojí i navrhované sankce za nesplnění podmínek týkajících se nových povolení pro provoz. Kromě peněžních sankcí je možné udělit i trest odnětí svobody ve výši dva roky.

Přijetí tohoto zákona může ovlivnit i českou energetickou společnost ČEZ, která připravuje v Polsku 15 větrných elektráren.

Polsko v loňském roce nainstalovalo 1.27 GW větrných elektráren, což jej řadí v evropském měřítku na druhou příčku (v roce 2014 pouze 444 MW).Ke konci roku 2014 mělo Polsko 11,4% podíl obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě energie. Cíl do roku 2020 je stanoven na 15 %.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
Jan Veselý
3. březen 2016, 13:38

A tak to je, polští konzervativní politici se mohou 100x zaklínat Bohem a církví katolickou, ale jak začne jít o moc a prachy, jak je strach z havířů, tak ani slovo papežovo nemá váhu.

Nejpikantnější na tom všem je, že právě v Polsku potřebují nové zdroje, nejlépe takové, které nejsou závislé na dodávce chladící vody. A vrtule se dají stavět dost rychle.

Milan Vaněček
3. březen 2016, 14:29

Ano, o vrtulích a PV to platí, nechají se stavět velmi rychle. Čína právě potvrdila, že v roce 2015 dosáhla dva "světové rekordy" - postavila v tom roce 32,5 GW větrníků a 18,3 GW solárů.

Jinak bych Polákům nevyčítal ty normy na větrné elektrárny, když takové mohou mít Bavoři, proč ne i Poláci.

Jan Veselý
3. březen 2016, 16:02

O Číně mám aktuálně článek čekající na schválení k publikaci. Ta velikost čínské energetiky je šílená. To se ani jinak nedá nazvat.

Lukáš Brandejs
3. březen 2016, 16:23

Vždyť u nás je to stejné, ani k tomu nepotřebujeme podobné zákony. Aneb zkuste u nás postavit větrný park ve vhodné lokalitě - to jest v zásadě pouze v horách. Okamžitě se vynoří celá řada sdružení s obligátním výkřikem "No pasarán". Což o to, každý má právo na názor. Stejné skupiny ovšem protestují i proti PVE a přehradám obecně, o jádru nemluvě, to je ten největší nepřítel. ZEVO jsou také fuj. Pak je ovšem otázkou, z čeho tu elektřinu vlastně vyrábět, že... Zbývá jen špinavé uhlí a o něco méně špinavý, ovšem o to geopoliticky rizikovější zemní plyn.

Tomáš
3. březen 2016, 17:09

Poláci dělají přesně to samé co naši politici.

Poláci si hýčkají uhelné elektrárny ( s uhlelnými doly) proti VE a

u nás se hýčkjí atomové před FVE.

Jaký rozdíl ? Žádný, stejně zaostalé myšlení a boj proti pokroku.

Lukáš Brandejs
4. březen 2016, 08:57

Abychom si to ujasnili - jak třeba p. Veselý z našich debat asi ví - já rozhodně jádro za zaostalou a nepokrokovou technologii nepovažuji. Prostě myslím, že bychom měli jít spíše cestou a la Finsko = kombinace JE +OZE+ (u nás) PVE. Plyn tak maximálně ve špičkovém či pološpičkovém režimu. Žádné uhlí + minimum plynu = minimum emisí. Což považuji za zásadní a důležité.´ A třeba větrníky v krajině mi přijdou krásné, nikoli hyzdící a potenciál větru nevyužíváme ani zdaleka, což je škoda. Proto jsem se vyjadřoval i zde.

Jan Veselý
4. březen 2016, 10:06

Já osobně považuju jadernou energie za příliš velký high-tech na něco tak rutinního až fádního, jako je výroba elektřiny. Myslím si, že je fajn mít a provozovat jaderné elektrárny, které už stojí, ale rozhodně nemá nejmenší smysl budovat nové. Hlavně když aktuálně spočívá výroba z aktuálně nejlevnějšího zdroje v tom, že se udělá "vrtule na tyči" a nejhorší efekt, který to má na lidi je ten, že je to vizuálně uráží. A úplně nejhorší věc, co s tím dokáže kdokoliv udělat je, že to rozbije.

A na druhé místo s cenou se cpe dokonce něco vůbec bez pohyblivých dílů. Fakticky kus šutru pod sklem.

Obojí se dnes levnější, provozně bezpečnější, investičně snadnější (nejsou problémy s překračováním rozpočtu a doby výstavby), jde to budovat rychleji, nepotřebuje to ani palivo ani chladící vodu a je to bezodpadové.

Mikeš
4. březen 2016, 12:37

Já tedy nevím za co platím podporu OZE, když je to OZE nejlevnější zdroj ze všech a podporu nepotřebuje? Šak větrák na tyči mi svaří i kámoš Pepa a šutr pod sklo umí dát každý ne? A stejně ročně cpou lidi do "monopolů" miliardy korun, místo aby si svařili větrák nebo sehnali kamen a sklo, a za ušetřený miliardy jeli na dovču trochu dál než na Mácháč.

Poslední dobou opravdu fundovaná debata tady :-D

Milan Vaněček
4. březen 2016, 14:38

ad Mikeš: vy jste opravdu ještě nepochopil, že tím poplatkem na svém účtu za elektřinu nepodporujete OZE, ale podporujete pijavice, přisáté na dotacích za cokoliv (pole plná fotovoltaiky-hádejte kdo je největší příjemce těchto dotací v ČR, spalování biomasy ve velkých elektrárnách-opět stejný největší příjemce, biopaliva, ...). Už Vám to došlo? Platí to co již hodně dávno říkali Angličané: když zasedá parlament, občané, bojte se o svůj majetek a peníze...

Kdežto kdo si dá FV na svoji střechu (bez dotací), kdo si u vesnice postaví větrný park s tím, že její obecní rozpočet dostane polovinu zisku, - tak by měla vypadat podpora OZE u nás.

A jako jinde na světě: když je vypsána nějaká podpora, tak jen do určité CELKOVÉ výše. Když hospodářství šlape dáme na to klidně 3 miliardy, když nešlape (jako 2009-10) dáme maximálně miliardu jednu (a ne 25 miliard za FV každý rok).

Jan Veselý
4. březen 2016, 15:13

Lidi dost mate to, že byli dlouhá léta zvyklí na pomalé tempo vývoje ve výrobě elektřiny. Jenže větrné a fotovoltaické zdroje jsou fakticky tovární výrobky, ne stavby. To s sebou nese jednu výhodu zvanou zkušenostní křivka. To znamená, že každé zdvojnásobení vyprodukovaného výkonu znamená asi 20% (FV), resp. 10% (VtE) ceny dolů. Je to dáno tím, že ve fabrice rychle roste produktivita práce, automatizace, drobné vylepšení, ... To ve stavebnictví není.

To taky znamená, že třeba fotovoltaika udělala (díky nízkému základu na úvod) za posledních 10 let obrovský cenový skok z ~20 Kč/kWh na ~2 Kč/kWh (v podmínkách ne moc slunečné střední Evropy, doma na střeše). Poplatek za OZE platíte taky, jaký platíte, protože OZE dostaly žduchanec ve formě dotací, který to zlevňovaní dost urychlil. V ČR to navíc udělala megazlodějina pro pár vyvolených, takže ten příspěvek je počítám tak 4-5x vyšší než by měl být, díky neschopným politikům a všeho schopným šíbrům, co je pásli.

P.S.: FV panel si normálně můžete objednat v E-shopu, a bude stejně účinný jako ten od ČEZu.

Mikeš
4. březen 2016, 19:38

"To taky znamená, že třeba fotovoltaika udělala (díky nízkému základu na úvod) za posledních 10 let obrovský cenový skok z ~20 Kč/kWh na ~2 Kč/kWh (v podmínkách ne moc slunečné střední Evropy, doma na střeše)."

Tak to je pravda :-) dokonce ještě levnější, já teda bral jen ceny bez úroků a podobně ale první systém na který sem natrefil sem propočítal pomocí dat z TZBinfo a opravdu to vychází cca na 1,5-1,6 kč/kWh.

Ale řekněme že je to stále dost vysoká cena ted sem koukal a na burze je cena kolem 0,5 kWh a navíc tu energii mam jen když zdroj funguje, z principu to není generátor ale nahodilý zdroj, fungující v době kdy ho nepotřebuji protože jsem v práci, zálohování bateriemi mě přijde asi dosti draho že? A v konečném důsledku proč si pro pár korun úspor, které uvidím v návratnosti složitého zařízení možná za několik let komplikovat život, když "od pantáty vedou dráty do žárovky nade vraty.." a stačí jen platit fakturu..

Milan Vaněček
3. březen 2016, 17:11

a nebo fotovoltaika (5kW) na vlastní střeše (platí pro cca polovinu obyvatel ČR). Ovšem za podmínek pro fotovoltaiku příznivých (tj jako v Německu mít na to právo a nebýt za to penalizován různými poplatky) a bez dotací.

Jan Veselý
3. březen 2016, 17:47

Nedávno jsem studoval EIA na větrnou farmu v Bratříkovicích nedaleko Opavy. Pikantní bylo, že samotná obec byla jasně pro (proč taky ne, za každou vrtuli by dostali 200 000,- Kč/rok), ale nakonec to zablokovaly sousední obce. Nevím jestli to byla závist nebo strach z novinek.

Josef
3. březen 2016, 20:16

Zákon se dá vždycky změnit , tady jde o to ,že Poláci na rozdíl od nás nechtějí vyvážet el. energii do Rakouska za mizivé ceny , sami mají el. energie dost. kvůli členství v RVHP musí podporovat OZE, takže se zařídili po svém.

Jan Veselý
4. březen 2016, 06:06

Tři tvrzení, z toho dvě mimo realitu a to třetí s nedomyšlenými důsledky.

1) Zákony se dají měnit libovolně, ale stabilita regulatorního prostředí dělá investorům rozdíl v ceně úvěru na výstavbu. Takže v Německu si investoři půjčují na 4-5% úrok a v zemích s divoce se měnící a občas i nepřátelskou legislativou to je klidně i okolo 12%. To vám elektřinu z VtE prodraží, protože na splátky úvěru za výstavbu potřebujete vydělat více než 3x tolik peněz.

http://www.energypost.eu/cost-capital-renewables-varies-hugely-across-eu/

2) Poláci elektřinu přes ČR do Rakouska běžně exportují už dnes.

3) Poláci nemají (jako jediná země EU) dost vlastní výroby pro špičky spotřeby.

nikdo
4. březen 2016, 01:11

Polakum se nedivim tezko si mohou postavit vice vetrnych elektraren kdyz budou vyrabet elektrinu ve stejnou dobu jako Nemecke VE, az prestanou Nemci zatezovat jejich soustavu pretoky tak si budou moci VE postavit i Polaci.

Jan Veselý
4. březen 2016, 06:09

Chcete říct, že třeba větrné elektrárny postavené na větrných hůrkách u Katowic nebo u Kielců budou vyrábět synchronizovaně s elektrárnami u Brém nebo Hamburku?

nikdo
5. březen 2016, 22:52

Ne, ale vzhledem k prevladajicim zapadnim vetrum je pravdepodobne ze budou vyrabet ve stejnou dobu jako elektrarny Nemecke kolem 50 rovnobezky, vlastne Nemecke budou vyrabet v tomto pripade s predstihem.

Nemam k dispozici vetrnou mapu Polska ale z svetove http://www.transformacni-technologie.cz/obrazky/589.png usuzuji ze by vetsina polskych VE lezela pobliz Baltskeho more tudiz stejne jako Nemecke na severu.

Jan Veselý
7. březen 2016, 07:49

Mám pro Vás dárek. Můžete online studovat, jak moc je to stejné: http://earth.nullschool.net/

nikdo
9. březen 2016, 01:24

Dekuji, kez bych na to mel cas.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se