
EasyJet chce do 10 let dostat do vzduchu elektřinou poháněné dopravní letadlo
Britská letecká společnost EasyJet oznámila partnerství s americkým startupem Wright Electric, ze kterého by mělo vzejít dopravní letadlo poháněné elektřinou schopné přepravit až 120 osob. Elektrický pohon má společnosti mimo jiné pomoci snížit palivové náklady, které tvoří podstatnou část výdajů leteckých společností.
Bateriemi poháněný elektrický letoun má nabídnout dolet 335 mil (540 km). Přestože se nejedná o žádnou závratnou hodnotu, dolet by měl být dostatečný pro přepravu zhruba pětiny pasažérů společnosti, jejíž lety trvají v průměru dvě hodiny. Letadla by tak mohla létat například z Londýna do Paříže, Bruselu, Amsterdamu, Kolína nad Rýnem nebo Glasgow. Kromě úspory na palivových nákladech by elektrický pohon měl rovněž pomoci v omezení emisí a hluku.
„Stejně jako jsme to viděli u automobilového průmyslu, i letecký průmysl se bude poohlížet po elektrické technologii, aby jsme omezili svůj dopad na životní prostředí. Poprvé v historii si tak dovedeme představit budoucnost bez leteckého paliva a jsme nadšeni, že se na tom můžeme podílet. Nyní je to spíše otázkou kdy, a ne jestli, budou létat elektrická letadla na krátké trasy.“
Carolyn McCall, výkonná ředitelka EasyJet
Startup Wright Electric byl založen v roce 2015 americkým podnikatelem Jeffreym Englerem a návrhářem elektrických letadel Chipem Yatesem. Společnost již vyvinula prototyp dvoumístného elektrického letadla a v současné době pracuje s několika leteckými společnostmi, včetně EasyJet, na přeměně letounu na 120místné dopravní letadlo.
Za projektem stojí silní finanční partneři
Britský přepravce se na partnerství nicméně nebude podílet finančně, ale místo toho americké společnosti poskytne poradenství a odborné znalosti z oboru, které jí mají umožnit vyvinout komerční letadlo s bateriovým pohonem. Finanční pomoc naopak přislíbily například Harvardská univerzita nebo technologický inkubátor Y Combinator, který se podílel na úspěšných projektech jako AirBnB nebo Dropbox.
Zdroj úvodní fotografie: EasyJet
Mohlo by vás zajímat:
Mají letecké společnosti taky tak hrorazné daně na palivo tak jako běžní smrtelníci a nebo si čepujou palivo za desetikačku za litr?
Platí jen povolenky na emise a o to ještě jen na vnitrostátních linkách. Jinak žádné daně letecké společnosti neplatí a mají tedy palivo za výrobní cenu. Se spotřební daní jako na benzín by šla samozřejmě letecká doprava rychle ke dnu.
Na obrazku je dokonce letoun jeste pokrocilejsi generace s pohonem, jaky svet jeste nevidel. Opravdu tam zadny viditelny pohon neni. Uzasna fake news, az jsem se lekl ze jsem si omylem otevrel denik blesk :)
Elektromobilům věřím, ale rvát akumulátory/ultrakondíky nebo vodík do letadla je totální kravina.
Pane MPI,
jistě, stejně jako hrozně hloupý nápad montovat do kočárů jakési motory kde něco vybuchuje místo staletími osvědčených koní.
Je to fake. Na druhou stranu je pravda, že význačné společnosti na elektropohonu letadel (zatím pro mnohem menší letadla) pracují, měli jsme před lety společný EU projekt pro Airbus a ukazovali nám v Mnichově možný prototyp.
A že už ten Airbus lítá, že? Nebyl to náhodou takový menší tunel?
Bohužel neumíte číst. To velké letadlo je fake. Ale malé elektroletadlo od nich už přeletělo kanál la manche. Takhle to začíná. Jsem rád že Vás mohu vzdělávat, já se taky rád poučím co nového v EU v tepláremství.
Na dnešek se mi zdálo o těchto letadlech jak padají z nebe tak jsem hledala bilooranzova letadla a toto je to co jsem viděla jak pada....
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se