16. červenec 2020
Aktuální výroba v ČR
Využívání vodíku v energetice má v EU politickou podporu

Proběhl neformální summit ministrů energetiky členských zemí EU, kde byla podepsána tzv. Vodíková iniciativa. Jejím cílem je maximalizovat potenciál užívání vodíku jako paliva v dopravě a energetických sektorech. Současně byl v tomto týdnu v Německu zprovozněn první vodíkový vlak na světě.
Hydrogen Initiative
V tomto týdnu bylo téma vodíku diskutováno na neformálním summitu ministrů energetiky členských zemí EU. Ministři podepsali tzv. Vodíkovou iniciativu (Hydrogen Initiative), jejímž smyslem je maximalizovat potenciál užívání vodíku jako paliva v dopravě a energetických sektorech.
„Zelený vodík skrývá velký potenciál pro dekarbonizaci evropské ekonomiky. Komise Vodíkovou iniciativu vřele vítá, protože bude dále rozvíjet inovace napříč EU.“
Miguel Arias Cañete, komisař pro energetiku a ochranu klimatu
O vodíku se také hovoří jako o možném doplňku obnovitelných zdrojů energie, a to jako řešení problémů s uskladněním energie. Tyto procesy se nazývají power-to-gas nebo power-to-hydrogen. „Obnovitelný vodík“ je vyráběn elektrolýzou za použití elektřiny a vody. Tento vodík pak může být přidán do plynárenské soustavy. Ta podle informací Euractiv může pojmout až 10 % vodíku jako doplňkové palivo k zemnímu plynu, aniž by byly nutné další úpravy. Další alternativou je využití vodíku v dopravě, kde se dnes vodík používá nejvíce v autobusech nebo kamionech.
První vodíkový vlak na světě
V Německu byl 16. září zahájen provoz prvního vodíkového osobního vlaku na světě. Vlak Coradia iLint je poháněn pouze vodíkovými palivovými články a vyrobila ho francouzská společnost Alstom. Dva vlaky, které má Německá federální železniční asociace k dispozici, budou jezdit v regionu Dolní Sasko po 100 km dlouhé trati.
Palivové články konvertující vodík a kyslík na elektřinu umožňují lokomotivě jet rychlostí až 140 km/h. Přestože se jedná o bezemisní technologii, tak během výroby vodíku přesto mohou být nějaké emise vypouštěny.
„Pro Alstom a budoucnost mobility je toto revoluce. První vodíkový vlak na světě vstupuje do osobní dopravy a je připraven pro sériovou výrobu.“
Henri Poupart-Lafarge, CEO Alstom
Tento vlak je prvním z mnoha plánovaných. Na konci roku 2017 Alstom podepsal smlouvu o dodání 14 vlaků s vodíkovými palivovými články a o poskytnutí údržby a dodávek paliva na 30 let.
Mohlo by vás zajímat
25. srpen 2020
5. leden 2021
27. květen 2021
2. červen 2021
16. červenec 2021
12. září 2021
12. září 2021
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.