Domů
Emise CO2
Brabec z návrhů EK ocenil uhlíkové clo, skeptický je k autům bez emisí
Poslko emise CO2

Brabec z návrhů EK ocenil uhlíkové clo, skeptický je k autům bez emisí

Emise CO2
49 komentářů
16. červenec 2021, 07:14
ČTK

Z klimatických návrhů Evropské komise ocenil ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie a uhlíkové clo, které by měly platit podniky dovážející do Evropské unie neekologicky vyráběné produkty. Spíše skeptický je ministr k záměru, aby nové vozy v EU od roku 2035 nemohly produkovat oxid uhličitý. Tento i další navrhované kroky by měly dopad na životy především chudších lidí, sdělil včera Brabec ČTK.

„Tam je spousta opatření, která nepochybně budou znamenat velké dopady na životní úroveň lidí, především těch chudších lidí, kteří jsou ohroženi energetickou chudobou,“ uvedl ministr.

Zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie, aby ubylo emisí, podle něj musí být technicky proveditelné. „Nesmí se stát to, že Evropa udělá velmi nákladná opatření, která ovlivní životy milionů lidí, ale globálně to nepřinese ten efekt tolik, protože to někdo vyrobí někde jinde s většími emisemi,“ doplnil.

Důležité je proto podle Brabce pro udržení konkurenceschopnosti EU navržené uhlíkové clo, které by se mělo platit třeba při dovozu oceli, hliníku, cementu, hnojiv či elektřiny. Česko bude v budoucnu vyžadovat dopadové studie, uvedl. „To se mnohdy nedělalo na úrovni členských států, i když byly slibovány. To určitě budeme chtít,“ podotkl ministr.

Brabec uvedl, že je příznivcem nejrychlejšího scénáře odklonu od uhlí, které v Česku projednávala Uhelná komise, tedy do roku 2033. Cíl pro zvyšování podílu obnovitelných zdrojů pro Česko ale podle ministra nemůže být srovnatelný například s cíli Německa, Švédska a dalších zemí, které mohou stavět pobřežní větrné elektrárny. „My musíme jít samozřejmě jinou cestou. Takže nelze ušít jeden kabátek pro všechny a myslet si, že bude slušet všem,“ podotkl.

Podle návrhu Evropské komise by se měl podíl obnovitelných zdrojů na výrobě energie v EU do roku 2030 zvýšit na 40 procent místo dosud plánovaných 32 procent. Předseda Komory obnovitelných zdrojů energie Štěpán Chalupa ve středu ČTK řekl, že k případně navýšenému podílu na úrovni EU by mělo Česko podle metodiky výpočtu Evropské komise přispět 29 až 32 procenty. Zatím se ale počítá s růstem podílu zelených zdrojů na 22 procent do roku 2030.

Podobně se Brabec vyjádřil i ohledně plánu na konec výroby dieselových a benzinových aut od roku 2035. „Ta doba je na první pohled za 14 let, ale je velmi krátká. Nesmí se stát, že takovýto cíl bude znamenat, že ve finále ti lidé, protože budou mít problém koupit si drahé auto, vlastně začnou odsouvat nákup toho auta,“ zdůraznil ministr. Brabec nicméně spoléhá na vývoj technologií, je podle něj potřeba se odborně bavit o tom, co je dosažitelné. Už dříve dnes médiím řekl, že je ohledně tohoto návrhu EK spíše konzervativní a předpokládá, že podobný přístup budou mít i některé „velké státy“.

Česko podle Brabce určitě dosáhne na 40 procent úspory emisí do roku 2030 oproti roku 1990. Evropa se přitom posouvá na 55 procent, a to by v ČR znamenalo na jednotku emisí třeba mezi 53 a 55 procenty nesmírně nákladné věci, upozornil.

O návrzích Evropské komise budou v budoucnu jednat členské státy a Evropský parlament – a také ho schvalovat. Nové náklady, které lidem či firmám opatření zřejmě přinesou, by podle EK měla částečně pokrýt unijní pokladna, například pomocí nového fondu.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(49)
Jan Stehlik
16. červenec 2021, 08:13

Uhlíkové clo - penízky do rozpočtu na dotace . Samozřejmě zase to postihne nejchudší . Těžko asi někoho kdo teď lítá tryskáčem :-)

Jan Veselý
16. červenec 2021, 08:27

Jak moc? Bude to pro nejchudší "šum na pozadí" nebo to pro ně bude likvidační? A jak to počítáte? Bez konkrétních odhadů je to jen bohapustá demagogie.

Jan Stehlik
16. červenec 2021, 08:40

Asi nechápete jak fungují ruzné daně . Spotřební daně (na výrobek) vždy postihnou více nejchudší , protože ti ze svého příjmu většinu utratí . Ale pro bohaté jsou duležité korporátní daně či majetkové . Spotřeba (jejich utrata) je jen marginalita v příjmech .

Jan Veselý
16. červenec 2021, 08:43

Takže jenom obecné kecy, co? Nic konkrétního a ještě blbě. Spotřebnímu koši chudých lidí dominují potraviny a náklady na bydlení. Ničeho z toho se uhlíkové clo prakticky nedotkne.

16. červenec 2021, 09:21

Náklady na bydlení zvedne cena bytu, tu zvedne cena materiálu železo cement atp. (jde stavět z materiálů ne který se clo ani zvýšené daně nebudou vztahovat třeba z bambusu ale cena je vyšší) a z vyšší ceny bytů bude chtít majitel nemovitosti vyšší nájem. Podobné je to u potravin. Také budou dražší...

Energetik 007
16. červenec 2021, 09:23

Součástí nákladů na bydlení je i příprava UT a TUV a toho se uhlíková daň sakra týká..

Takže až bude teplo z CZT nad 1000Kč/GJ všude v ČR dojde k hromadnému a živelnému odpojování od CZT a v paneláku se vystrčí komínek na balkon a bude se topit tím co přijde pod ruku...

V domcích přijdou ke slovu kamna typu Petry...

Jan Veselý
16. červenec 2021, 09:57

@Já: To jako, že chudí lidé staví baráky z železobetonu? Já myslel, že paneláky jsou už dávno postavené. Drtivá většina potravin (z těch hlavních snad kromě rýže) je původem z EU. Na jejich produkci má případné uhlíkové clo minimální vliv.

@Energetik 007: Teplárny už uhlíkovou daň dávno platí. A svět se vzhůru nohama nepostavil.

@Oba - Prodáváte jenom pocity, bubáky a hastrmany. Nic co by se alespoň vzdáleně blížilo reálné analýze důsledků.

blaha.p
16. červenec 2021, 10:10

nějaké uhlíkové clo nás rozhodně nemusí trápit, ceny se zvýší stejně i bez cla, teď to sledujeme v přímém přenosu. Za půl roku zdražilo např. železo o 150%, podobně je na tom dřevo a další materiály. Myslím, že nějaké clo i ve výši 30% je proti tomuto zdražovaní bezvýznamná prkotina

Jan Stehlik
16. červenec 2021, 10:40

Tak když máte plat 300tis. a vše proclíte 30% , tak jste o 90tis. chudší a musíte se uskrovnit. Když má někdo příjem 100 milionu a utratí 5 milionu (95 mio dá na investice) , tak ho nějaké 2 miliony navíc vubec nezajímají.

Vše zdraží díky emisním povolenkám a clo se zavádí , aby se odstranila levnější konkurence . Vše jede totiž na fosil . Zdraží vše od rohlíku , po koupaliště :-) . Nejen ocel , plasty teplo , ale cokoliv na co se podíváte . Samozřejmě asie sice deklaruje že chce být někdy v budoucnu ekologická , ale indie (1,5miliardy) , indonesie (1 miliarda) se teprve elektrifikuje . Tudíž na nějaký green deal hází bobek . O číně ani nemluvě.

Na tom clu (sazbě) , bude krásně viditelné jak zchudnem . Uvidíme kam ty prostředky pujdou , ale nedělám si iluze o nějaké efektivitě a ziskovosti . Spíše to dopadne obrovským plýtváním.

Jan Veselý
16. červenec 2021, 11:09

@ Jan Stehlík: Aha, takže cucání si hauznumer z prstu. Vy totiž vůbec nemáte vůbec tušení o kolik to bude. Jestli 30%, 3%, 0.3%, 0.03% nebo něco úplně jiného.

Jenda Stehlik
16. červenec 2021, 11:17

Pane Veselý. Samozřejmě nikdo nezná budoucí ceny povolenek nebo výšku cla. To záleží na vrchnosti.

Jan Veselý
16. červenec 2021, 12:56

@ Jan Stehlík - Takže vlastně přiznáváte, že nic nevíte. Takže ani nemůžete být schopen odhadnout následky. Díky za přiznání. Nejste jako ti další v tomhle vlákně, kteří nejspíše referují o tom, co viděli při své poslední cestě časem.

Jenda Stehlik
16. červenec 2021, 16:11

Pane Veselý. Žádné clo či daně nezvednou kvalitu života. Jen zdrazuji. Pochopím technické normy. Když je olovo škodlivé, tak ho zakaži v benzínu. Když jsou škodlivé emise prachu v topeništi, tak nářadím takové normy, že jsou potřeba dát do krbovek katalyzátory (jak to mají v usa). Pak si s tím výrobci poradi technicky a konkurence zajistí dostupnost pro spotřebitele.

Carlos
17. červenec 2021, 10:00

Pane Stehlíku, máte tam zlý kvantifikátor. Vemte si třeba že nějaká země kašle na ekologii, chemie jde rovnou do řek, nemá odsířené provozy... a protože takto šetří, tak má levné výrobky ale otravuje to život v okolních zemích. Tak se ty země domluví a uvalí na ni clo ve výši takové že se jim přestanou ty fabriky vyplácet. Ano vzroste třeba cena silonek, gumových hraček a třeba zdraží rysováčky,ale za to nebudete mít lepší ŽP.

Pokud chceme porovnávat kvalitu života a cla. tak se MUSÍ jít nevyhnutelně za první iteraci, což jsou ceny v obchodech.

@Jan Veselý

Honzo, kolik kilo CO2 se teď vypouští na tunu ocele? Myslím že z toho můžeme odhadnou kolik bude to clo zhruba. (Byť nevím jak ten model bude fungovat a asi bych raději viděl napojení na trh emisenek než nějaké clo dané z centra)

Edit:

www. mckinsey. com /industries/metals-and-mining/our-insights/decarbonization-challenge-for-steel

Tu píší 1.85t, tuna ocele stála v roce 2019 kolem 600 USD, pokud stojí emisenka 50€, tak se bavíme o zdražení nějakých 15-16 %, pokud to počítám správně.

Jan Veselý
17. červenec 2021, 13:24

@ Carlos - To je strašně proměnlivá veličina. Hrozně záleží druhu oceli, huti, nuancím ve výrobě, podílu šrotu ve vsázce a dalším věcem. Globální benchmark se pro "obyčejnou" ocel pohybuje okolo 1.5 t_{CO2}/t_{ocel}. Pokud huťaři, se kterými jsem se o tom bavil, nekecali, budou se hutě schopny během pár let dostat někam na úroveň 1 t_{CO2}/t_{ocel}. Tohle je samozřejmě primární produkce s uhelným "pohonem", u elektro oceláren fakticky hlavně záleží na zdroji elektřiny.

Jo, a samozřejmě, trvale se zlepšují mechanické vlastnosti vyráběných oceli, na stejné zboží je jí potřeba míň a míň.

@ Stehlík - Cena je předmět komunikace mezi ekonomickými subjekty a cena by měla reflektovat i negativní externality (třeba rozesírání globálního klimatu). Jinak poskytujete trhu falešnou informaci (třeba "toto zboží je levné, je možné s ním plýtvat") o skutečné hodnotě tohoto zboží. To je historicky ověřená cesta do průšvihu.

energetik
18. červenec 2021, 11:11

CO2 clo to už nezhorší, protože horší to už asi moc být nemůže a to i bez cla. Kde dělají ti "naši" soudruzi pořád chybu?

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/byt-vyjde-na-12-hrubych-rocnich-platu-cesko-je-druhe-nejhorsi-v-evrope-170032

Josef
16. červenec 2021, 23:39

Pokud zavedete clo zchudnete 3x

1) zdraží se tím dovoz toho zboží

2) tím jak se zdraží dovoz zvedne se cenová úroveň, protože poklesne konkurence a tím se sníží i míra inovací což je další snížení životní úrovně do budoucna

3) reciproční clo na oplátku poškodí vývozce takže místo toho abychom využívali toho , že nám tady něco jde produkovat levně a se ziskem nebudeme to moci dělat a místo toho budeme muset dělat něco méně ziskového.

Závěr připravte se na pád životní úrovně. Zelený komunismus se dostává na další úroveň... jinak nechci být škodolibý, ale odnáší to nejvíce ta kosmopolitní třída co po těchto věcech nejvíce volá. Protože to, že se zastavil rozvoj měst a tím se drasticky zdražilo bydlení snížilo životní úroveň lidí ve městech , kteří jako idioti platí za ubohý byt někde na sídlišti násobek toho co to ve skutečnosti stojí a teď jim ještě teplárny zdraží topení o 100% a ti lidé co tak rádi využívají služeb velkého města ( proto tam prý bydlí) už ani nemohou jezdit autem po vlastním městě, protože díky zónám není pro ty dole kde zaparkovat a vedení města jim tam schválně zúžuje silnice a dělá si tam pruhy pro sebe , plebs se tlačí v MHD a teď ještě v rouškách kvůli odpůrcům očkování se špatným zdravotním stavem aby se jim chudáčkům nic nestalo, přitom očkovat se mohli od ledna nebo února. Když ze sebe necháte dělat hlupáky tak je z vás udělají.

A kam to spěje ? budete mít energii na příděl překročíš příděl tak si zaplatíš násobek ceny jezdíš moc autem zaplatíš více atd. chceš na dovolenou zelená stopa je moc veliká v zahraničí jsi byl loni letos pojedeš vlakem kempovat za Prahu, protože musíme být uhlíkově neutrální.... máš byt, je pro tebe moc velký zdaníme ti ho, protože co by tomu řekli ti co mají malý a bydlí jich v něm více....

jan
17. červenec 2021, 11:55

Takže výsledek bude

1) kravál o vystoupení z unie - okamura se sveze

2) zavedení principu sociální rovnosti a brutálnímu dodanění majetku nad 2+1, protože to bude nová vůle lidu

3)tak si budou všichni rovni protože nikdo nebude mít nic

4)stoupne cena koní

pokud někdo nepřijde s elektromotorem na absolutno tak zelená revoluce při současném velikosti populace na planetě bude znamenat konec civilizace jak ji známe teď. Snad ne..

Ja
16. červenec 2021, 09:33

Zajímalo by mě zda se ten zákaz bude vztahovat na všechny vozidla se spalovacím motorem, třeba také na traktory. Pokud ne, koupím si nějaké SUV a zaregistruju ho jako malotraktor. Podobné jako Tatra dělá nebo dělala Tatraktor,což je nákladní automobil zaregistrovaný jako traktor, na něj se nevztahují zákazy jízd jako pro kamiony atp.

Jan Veselý
16. červenec 2021, 09:58

A za pár let budete za stejného osla jako podobní "chytráci" s Edisonovými tepelnými koulemi.

jan
17. červenec 2021, 12:00

S přídělem nafty na hektar a plodinu si asi nepomůžete. Mimoto traktor může mít maximálku 50 kmh, to v návaznosti na ty Tatraktory provozovanými dopravci.

Ivan Novák
16. červenec 2021, 09:59

Čína právě spustila svůj program regulace emisí systémem "povolenek". Srovnání cen v přibližně stejném období (Platts, USD/t CO2):

Čína 8,20

EU 61,90

Kalifornie 24,30

Jižní Korea 18,70

Austrálie 13,80

Jsme prostě jedničky.

blaha.p
16. červenec 2021, 10:23

Doplnil bych i další velké státy, které mají podobné ceny jako EU:

Kanada = 40 dolarů

Velká Británie = 60 dolarů

Emil
16. červenec 2021, 10:36

Až na to, že v Kanadě to jsou kanadské dolary, což odpovídá asi 31 USD.

blaha.p
16. červenec 2021, 11:24

Emčo, to jsi ale objevil Ameriku, že. A v Austrálii je australský dolar, heč. Ale to je nepodstatné.

Daleko zajímavější je informace, že v Kanadě se cena zvyšuje automaticky každý rok do roku 2022 + 10 dolarů = 50 CAD,

od tohoto roku + 15 CAD tzn. že např. v roce 2025 bude cena emisní povolenky v Kanadě 95 CAD, v roce 2028 = 140 CAD, a v roce 2030 = dost vysokých 170 CAD. Podobný vývoj se očekává i v EU a USA.

POZOR naše energetická koncepce počítá s cenou v roce 2030 = 30 €, s tou samou cenou počítala dnes již legendárně zbytečná uhelná komise

Emil
16. červenec 2021, 11:48

Neobjevil jsem Ameriku, objevil jsem že Bláha jako obvykle míchá hrušky a jablka. Ovoce jako ovoce, dolary jako dolary.

blaha.p
16. červenec 2021, 12:19

Emile, já nikdy nic nemíchám, nikde jsem nic o americkém, kanadském, australském dolaru nepsal, předpokládám, že všichni vědí, že Kanada má svůj dolar, tak jak ho má Austrálie. Až bylo potřeba specifikovat měnu, tak jsem jí v dalším příspěvku doplnil, alespoň jsi se poučil jaké označení má kanadský dolar, že? Jen jsem doplňoval tendenčně vybrané země s výrazně nižší platbou než EU. Ale hlavní informace, kterou jsem ti sdělil, a o které jsi neměl samozřejmě ani tušení, byla, že Kanada stanovila pevně dopředu cenu za t C02 pro rok 2025 na 95 CAD a rok 2030 = 170 CAD. A hlavní závěr je, že emisní povolenky řeší celý svět nejen EU, jak si tady někteří naivně myslí, dokonce, že dnešní cena je proti kanadské ceně v roce 2025 směšně nízká.

Emil
16. červenec 2021, 12:41

A Velká Británie má britské dolary, Čína má čínské dolary, EU má evropské dolary a Jižní Korea má jihokorejské dolary? Nebo už jste zapomněl, že jste reagoval na příspěvek, který srovnává cenu emisních povolenek v přepočtu na americké dolary, ke kterému jste doplnil cenu emisních povolenek pro Británii rovněž v amerických dolarech, ale pro Kanadu jako jedinou zemi z toho výčtu jste uvedl cenu v kanadských dolarech?

O tom, o čem já mám nebo nebo nemám tušení nemáte ani tušení, tak si to nechte pro sebe.

blaha.p
16. červenec 2021, 12:58

Emilku, neměl by jsi se ztrapňovat, už víme, že jsi ekonomiku ani nestudoval a ani se jí neživíš a je to pro tebe španělská vesnice. Víš jak působí, když chceš poučovat člověka, který se financemi živí. DOST TRAPNĚ. Ale můžeš v tom pokračovat, prskám nad tvými příspěvky smíchy. Mám tě pozdravovat od kolegů, občas jim totiž posílám tvoje příspěvky, aby se taky pobavili...

Emil
16. červenec 2021, 13:07

Víte houby, Bláho, co jsem studoval, a není to vůbec podstatné. Podstatné je, že jste do seznamu cen v amerických dolarech nenápadně zamíchal jednu cenu v kanadských dolarech. Buď jste vůbec netušil, jaké ceny vlastně uvádíte, nebo aby vám to vyšlo jak potřebujete.

richie
16. červenec 2021, 15:29

@blaha.p

"... Víš jak působí, když chceš poučovat člověka, který se financemi živí..."

Tak to je este vacsia tragedia ako som si myslel.

Osobe ktora sa zivi financiami je jedno v akej mene dava informacie do porovnavania?!? A este to naviac po upzorneni bagatelizuje vetou "Ale to je nepodstatné."

Tak sa uz ani velmi nedivim, ked vo vlastnom obore miesate hrusky s jablkami, tak technicke zalezitosti musia byt pre vas spanielska dedina .. a potom aj tak vyzeraju vase prispevky.

Jaroslav Studnička
16. červenec 2021, 21:03

A když je v úzkých, tak se Bláha chová jako pětiletý fracek...

Arimatejský
16. červenec 2021, 11:21

Ohledně cla, resp. CBAM s ministrem souhlasím, ohledně zákazu výroby spalovacích motorů v zásadě taky. Lepší cesta by byla celoevropská uhlíková daň, která by zdražila paliva a vedla lidi, kteří hodně jezdí, k nákupu bezemisnich aut, protože by se jim vyplatila.

Jenda Stehlik
16. červenec 2021, 11:44

Zapomínate, že většina lidí u nás na nové auto nemá. Kupují si ojetiny. To je ta orientace našich zemí na západní trhy .

Energetik 007
16. červenec 2021, 11:31

Celá akce snižování emisí skleníkových plynů je jen politika zavedení další nepřímé daně. Se změnami klimatu nemá vůbec nic společného.

Příroda emituje řádově více skleníkových plynů než veškerý průmysl: vulkány, výrony ZP, trvale hořící zdroje ZP...ale i močály..

Pokud by to EU s životním prostředím myslela vážně tak zakáže leteckou dopravu a všechno pošle na železnici MAGLEV, kamiony taky na koleje a povinná elektrifikace všech železničních tratí..

blaha.p
16. červenec 2021, 11:51

Energetiku, děkujeme za tvůj osobní pohled a pocit na problematiku. Ale 99,5% vědců se shodlo, že lidská činnost výrazným způsobem přispívá k oteplování planety. Myslím, že je naprosto jasné, který pohled má větší váhu. Ten tvůj zůstane jen tobě a pár dalším. Ale nezoufej, to že je Země placatá, si taky myslí několik milionů lidí.

Martin Prokš
16. červenec 2021, 12:08

Dobrý den,

Proč jich musí být zrovna 99,5? Nestačil by jeden jediný který prostě má pravdu?

Pardon, ale nedalo mi to...

blaha.p
16. červenec 2021, 12:40

moc nerozumím, co tím myslíte. Kolem roku 2000 se ještě desetitisíce vědců na této skutečnosti neshodli většinově. Dnes už o této skutečnosti není nejmenšího sporu, prostě desetitisíce vědců z celého světa potvrdili, že člověk má vliv na oteplování. Samozřejmě se vyskytnou popírači, kteří ale patří do stejné skupiny, jako ti kteří tvrdí, že je Země placatá.

Emil
16. červenec 2021, 12:43

To prohlásil kdysi Einstein, takže tomu skutečně nemůžete rozumět...

Milan
16. červenec 2021, 12:50

Desetitisíce? Jasně, většina vědců, co jsou za to placena, to potvrdí. Grant je grant.

Jan Veselý
16. červenec 2021, 12:54

ad Milan) Podle čeho soudíte, že jsou všichni prodejné ..., které za peníze lžou? Podle sebe?

Energetik 007
16. červenec 2021, 12:35

to blaha.p

99,5% vědců ještě vloni lomilo rukama nad katastrofálním suchem... Letos je půlka Evropy pod vodou...

Petr
16. červenec 2021, 13:26

Neustále se říká, že klimatická změna bude přinášet častější extrémní jevy včetně povodní, přesto se pak dočtete takovýhle komentář. Chjo.

Jiří Kelnar
16. červenec 2021, 14:40

To tak s tou klimatickou změnou bejvá, nemáte tu pěknou zimu, klidný jaro, teplé léto a barevný podzim, ale máte samý horko a sucho nebo zimu a strašně moc vody, holt ty extrémy v době, kdy by být neměly.

hellokitty
17. červenec 2021, 12:41

katastrofalne sucho mate tento rok v kalifornii... v australii mali najprv poziare a hned po tom zaplavy, to je na druhej strane zemegule ak neviete

vyvodzovat stav klimy z lokalneho pocasia, to je vskutku trapny amaterizmus :)

Vinkler
17. červenec 2021, 14:14

Pamatuji trochu dobu kdy byly 4 nepřátele socialismumu. Jaro , léto ,podzim ,zima. Neopakuje se to?

Milan
16. červenec 2021, 12:44

99,5% z tech co se mohli vyjádřit. Ti ostatní nebyli připuštěni.

jan
17. červenec 2021, 12:06

Souhlas, prostě se zdaní život tak, že nebudete ani uvažovat o pořízení dětí. A pak stačí počkat. Ale bez sociálních bouří se to asi neobejde.

Hans
18. červenec 2021, 16:48

Nesmíte zapomínat, že je před volbami. Není tedy divu, že si tu a tam nějaký politik vzpomene na chudé, kteří si mimochodeem žádná nová auta nikdy nebudou moci dovolit. Otázkou je, jak bude v budoucnu osobní doprava vypadat. Budou se více využívat sdílené dopravní prostředky? Není lepší investovat do funkční a předimenzované hromadné dopravy místo dotací na nákup elektromobilů? Stane se hromadná doprava opět hlavním způsobem cestování do zaměstnání a na dlouhou vzdálenost? Pan ministr sice naznačil určitou skepsi nad návrhem zakázat auta s výfukem škodlivin, nicméně všem je stejně jasné, že k tomu dojde i bez nás. Necháme si opět ujet vlak?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se