Domů
Čistá mobilita
Ve Španělsku připravují projekt na "elektrifikaci" nákladní dopravy pomocí vodíku
Zdroj: Heather Paul / Creative Commons / CC BY-ND 2.0

Ve Španělsku připravují projekt na "elektrifikaci" nákladní dopravy pomocí vodíku

Španělská energetická společnost Iberdola ve středu oznámila svůj projekt Y Basque Green Hydrogen, jehož cílem je elektrifikace nákladní dopravy. V rámci projektu mají být vybudovány zařízení na výrobu vodíku ve Victorii, Bilbau a San Sebastianu. Pro výrobu vodíku má být použita elektrická energie z fotovoltaických elektráren za tímto účelem vybudovaných v jednotlivých lokalitách. Realizace projektu má vyjít na přibližně 37 milionů EUR.

Samotný projekt má podporu jak Baskické vlády, tak i vedení jednotlivých provincií Araba, Bizkaia a Gipuzkoa. Projekt, díky kterému vznikne přes 1700 pracovních míst, zároveň podporuje dalších celkem 16 společností. Projekt se zaměřuje na dekarbonizaci nákladní silniční dopravy a autobusů, vodík má být ale k dispozici i pro potřeby přístavů, letišť a pro místní chemický průmysl.

Realizace projektu, který je navržen jako modulární a rozšiřovatelný, spočívá v instalaci elektrolyzérů s výkonem 10 MW, schopných denně vyrobit až 4 tuny vodíku. V rámci projektu má dojít také k výstavbě fotovoltaických elektráren pro vlastní spotřebu. Ty mají spolu další s obnovitelnou elektřinou od Iberdoly zajistit, že celá spotřeba elektrické energie těmito elektrolyzéry bude pokryta obnovitelnými zdroji.

Nově prezentovaná iniciativa rovněž počítá se začleněním bateriových úložišť, která budou přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických elektráren ukládat pro pozdější využití v elektrolyzérech či dodávky do elektrické sítě.

„Tento vývoj přispěje k vytvoření mezisektorového projektu k vytvoření udržitelného průmyslového modelu založeném na udržitelném zeleném vodíku. Zároveň by měl snížit národní závislost na dovozu energií, neboť je postaven na obnovitelné energii vyráběné z místních zdrojů. Projekt by měl rovněž posílit synergii mezi logistickým, energetickým a průmyslovým sektorem,“ uvedl Millán García-Tola, globální ředitel pro vodík ve společnosti Iberdola.

Projekty na výrobu vodíku rostou po celém Španělsku

Y Basque Green Hydrogen je jedním ze 175 projektů, které Iberdola prezentovala v rámci programu EU Next generation, anebo jsou v programu již zahrnuty. Dohromady by tyto projekty mohly zmobilizovat investice ve výši 30 miliard EUR a zahrnout více než 350 společností. 53 z těchto projektů je spojeno s vodíkem. Jejich realizací by mohla roční výroba vodíku vzrůst o 60 000 tun.

Komentáře

(6)

Josef

27. květen 2021, 20:44

1700 pracovních míst vznikne a kolik jich zanikne díky zmaření finančních prostředků díky neefektivní výrobě vodíku o tom se už v článku nepíše....

Marcel

27. květen 2021, 21:05

Pre NA stále najlepšia alternatíva. Alebo si myslíte že zníženie užitočnej nosnost, dojazdu a predĺženie času jazdy je efektívnejšie?

Predpokladám, že nezanikne ani jedno keďže zatiaľ nič nachádzate ale budujete.

Zamyslel ste sa aj nas tým, koľko miest zanikne keď prestanete vyrábať spaľovací motor? Aký dlhý je ten výrobný reťazec? (To len tak, že svet nie je čierno- biely)

Josef

28. květen 2021, 12:54

Můj argument jste nepochopil , když máte peníze a utratíte je za položku A nemáte peníze na položku B , takže sice zvýšíte zaměstnanost lidí co pracují na položce A , ale tím ,že už nemáte na položku B pak lidé co dělají to B přijdou o práci. Ona tvorba pracovních míst je totiž fikce. Ve skutečnosti nezaměstnanost neexistuje, je to umělý jev, který způsobuje stát....

Vinkler

28. květen 2021, 17:35

Mnoho lidí nechápe, že práce je nekonečně mnoho.

Jde ale jen o to, zda je placená, nebo dotovaná aby se lidé uživili. Koníček je práce dotovaná.

Omega

27. květen 2021, 22:52

10 MW * 2000 hodin ročně (španělsko) = 20 GWh z FVE, plánovaná výroba 1500 tun vodíku za rok.

Elektrolýza potřebuje 66kWh (50% efektivita) na kg, na 1 500 000 je potřeba 99GWh.

By mě zajímalo odkud vezmou těch chybějících 80GWh energie na tu elektrolýzu.

Elektrolyzér 10 MW výkon za hodinu teoreticky vyrobí 151kg vodíku, za den 3600kg

Už jen z hrubého propočtu bych řekl, že v dané prezentaci výrazně vylepšili výsledná čísla, aby jim to vyšlo.

Lubos Vozar

31. květen 2021, 13:15

Pan Omega,

vase vypocty nesedia lebo ste si nevsimli velmi dolezity detail, Ten electrolyzer tam nie je planovany jeden ale tri:

"berdrola is planning the Y Basque Green Hydrogen Initiative: a corridor that entails building three hydrogen generation plants in the logistical centres of Vitoria/Júndiz, Bilbao and Pasaia"

A to, ze FVE bude len 10 MWp som v ich vyhlaseni nenasiel

Takisto dnesne electrolyzery su skor tak na 48-50 KWh/kg ako na 66 KWh/kg

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna u komentáře
Vyžadované informace jsou označeny *
Pravidla diskuze
Veškeré příspěvky v diskuzi na webu oEnergetice.cz musí splňovat Pravidla diskuze. Přidáním příspěvku do diskuse uživatel vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Upozorňujeme diskutující, že komentáře v diskuzi budou moci přidávat již brzy pouze přihlášení uživatelé. V diskuzi se stále častěji objevují příspěvky od anonymních uživatelů, které porušují pravidla diskuze. Věříme, že díky tomuto opatření bude diskuze pod články pro všechny přínosnější.
Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj na této stránce.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.