Americký vodíkový průmysl slibuje v roce 2021 významné milníky

DomůPlynárenstvíAmerický vodíkový průmysl slibuje v roce 2021 významné milníky

Spojené státy americké se s velkou pravděpodobností zařadí mezi řadu států, které při snaze o dosažení ambiciózních klimatických cílů vsadí na vodík. Lídrem mezi americkými státy by měla v této oblasti zůstat Kalifornie, která se chystá již v letošním roce začít s přimícháváním vodíku do stávající plynárenské infrastruktury. Informoval o tom zahraniční server Platts.

Zesílení orientace na vodík jakožto prostředek pro dosažení klimatických cílů oznámily v loňském roce například Evropská unie či Kanada. Jižní Austrálie by dokonce chtěla do pěti let začít s jeho vývozem a podobné plány má také Chile, jehož vláda stanovila pro svou zemi ambiciózní cíl stát se jedním z největších globálních vývozců „zeleného“ vodíku do konce této dekády.

Podle zahraničního serveru Platts by rozvoj vodíku v USA mohl být podpořen mimo jiné i federálními finančními prostředky v rámci oznámeného závazku nově zvoleného prezidenta Joe Bidena investovat v následujících 10 letech 1,7 bilionů dolarů do „čisté“ energetiky.

Kalifornie lídrem

Tahounem rozvoje produkce a využití vodíku v USA by měla zůstat i nadále Kalifornie, kde by již v letošním roce mělo dojít k zahájení pilotního projektu zaměřeného na přimíchávání vodíku do stávající plynárenské infrastruktury.

Zpočátku by se mělo jednat o 1% podíl vodíku a o izolované části plynárenské sítě využívající zejména korozi odolná plastová potrubí. Budoucí pilotní projekty otestují i dopad přimíchávání vodíku do zemního plynu na ocelová potrubí, ze kterých je tvořena většina plynárenských sítí v USA.

Díky schválení nové legislativy v roce 2020 by měl být v Kalifornii urychlen také rozvoj využití osobních automobilů s palivovými články. Podle odhadu zahraničního serveru Platts jezdí aktuálně v Kalifornii zhruba sedm až osm tisíc osobních automobilů s palivovými články. Do roku 2035 by přitom všechna nově prodaná vozidla měla splňovat takzvaný požadavek na nulové emise.

Podobná legislativa požaduje po výrobcích větších vozů (dodávek a nákladních automobilů), aby začali s přechodem na bezemisní technologie do roku 2024. Všechna tato vozidla prodaná v Kalifornii by měla plnit uvedený standard do roku 2045.

Autor úvodní fotografie: Joseph Brent (flickr)