Domů
Plynárenství
Americký vodíkový průmysl slibuje v roce 2021 významné milníky
Vodíková palivová nádrž
Zdroj: Joseph Brent / Creative Commons / CC BY-SA 2.0

Americký vodíkový průmysl slibuje v roce 2021 významné milníky

Spojené státy americké se s velkou pravděpodobností zařadí mezi řadu států, které při snaze o dosažení ambiciózních klimatických cílů vsadí na vodík. Lídrem mezi americkými státy by měla v této oblasti zůstat Kalifornie, která se chystá již v letošním roce začít s přimícháváním vodíku do stávající plynárenské infrastruktury. Informoval o tom zahraniční server Platts.

Zesílení orientace na vodík jakožto prostředek pro dosažení klimatických cílů oznámily v loňském roce například Evropská unie či Kanada. Jižní Austrálie by dokonce chtěla do pěti let začít s jeho vývozem a podobné plány má také Chile, jehož vláda stanovila pro svou zemi ambiciózní cíl stát se jedním z největších globálních vývozců „zeleného“ vodíku do konce této dekády.

Podle zahraničního serveru Platts by rozvoj vodíku v USA mohl být podpořen mimo jiné i federálními finančními prostředky v rámci oznámeného závazku nově zvoleného prezidenta Joe Bidena investovat v následujících 10 letech 1,7 bilionů dolarů do „čisté“ energetiky.

Kalifornie lídrem

Tahounem rozvoje produkce a využití vodíku v USA by měla zůstat i nadále Kalifornie, kde by již v letošním roce mělo dojít k zahájení pilotního projektu zaměřeného na přimíchávání vodíku do stávající plynárenské infrastruktury.

Zpočátku by se mělo jednat o 1% podíl vodíku a o izolované části plynárenské sítě využívající zejména korozi odolná plastová potrubí. Budoucí pilotní projekty otestují i dopad přimíchávání vodíku do zemního plynu na ocelová potrubí, ze kterých je tvořena většina plynárenských sítí v USA.

Díky schválení nové legislativy v roce 2020 by měl být v Kalifornii urychlen také rozvoj využití osobních automobilů s palivovými články. Podle odhadu zahraničního serveru Platts jezdí aktuálně v Kalifornii zhruba sedm až osm tisíc osobních automobilů s palivovými články. Do roku 2035 by přitom všechna nově prodaná vozidla měla splňovat takzvaný požadavek na nulové emise.

Podobná legislativa požaduje po výrobcích větších vozů (dodávek a nákladních automobilů), aby začali s přechodem na bezemisní technologie do roku 2024. Všechna tato vozidla prodaná v Kalifornii by měla plnit uvedený standard do roku 2045.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Bizon
5. leden 2021, 18:28

Green-washing kecy. Nízká Round-trip účinnost vodíku znamená potřebu 4x více energie na vstupu než na výstupu když je o EE, to ve výsledku téměř nemůže být ekologické. U tepla budou ztráty jen poloviční, ale ztrácet polovinu ušlechtilé EE na výrobu vodíku který se pak spálí taky je taky hodně velká blbost.

Když už spalovat tak tam kde není jiná možnost, jako pohony velkých lodí a letadel, tam je energetická hustota paliv nenahraditelná. A i v tom případě pochybuji že to bude vodík, chce to P2X vyrábět něco praktičtějšího (methanol-butanol, nebo klasické uhlovodíky). Vždycky tu vzpomínám Francouzské ponorky na vodíkové články, které radši než aby skladovaly vodík tak ho dělají z nafty:D

Jan Veselý
5. leden 2021, 19:05

Jasně, proč se skladovat s vodíkem, když na methanol stačí plastový nebo plechový barel nebo nádrž libovolného jiného tvaru a objemu. A pokud by se vylil do oceánu, jen by to otrávilo pár ryb než by se to natolik smíchalo s vodou, že by to bylo bezpečné a v klidu by to ekosystém moře zlikvidoval.

Jediné smysluplné využití "zeleného" vodíku vidím jako surovinu v pro chemickou výrobu.

JS
9. leden 2021, 15:30

Přesně tak. Vodík a palivové články jsou možná zajímavé teď, v krátkodobém horizontu a tíživých emisních cílů, ale je to slepá ulička a stačí jedna jediná do finále dotažená pokroková bateriová technologie a rázem se stane vodíková infrastruktura směšná. Nemůžete konkurovat rozvážením vodíku cisternami za desítky milionů kabelům již existující elektrické rozvodné soustavy. Stejně tak směšné jsou lokální výrobny vodíku, protože nejde o nic jiného, než malou chemičku/fotovoltaiku a ty nemohou konkurovat centralizované masové výrobě. I palivový článek a vodíková nádrž jsou složitě likvidovatelný odpad, jako baterie. Ale energetická účinnost bude vždy na straně bateriového pohonu a představa, že bude někdo v průmyslovém měřítku plýtvat desítkami procent energie na výrobu, skladování a rozvážení vodíku je prostě úsměvná. Palivové články si cpěte do lodí, lokomotiv, možná kamionů, ale jakmile se zrealizuje některá z technologií baterií, která vylepší byť jen jediný z jejich současných parametrů (energetická hustota/hmotnost, spotřeba vzácných prvků, rychlost dobíjení, rychlost degradace) na pouhý dvojnásobek (a většina aktuálně rozvíjených technologií slibuje mnohem více!), začnete se škrabat za uchem...

Josef Durák
5. leden 2021, 22:30

- znám jak ušetřit a ekologicky bez i malých nákladu upravit spalovací systém - jezdit na vodu !!

Jiří
6. leden 2021, 16:46

Na vodu jezdím. Nikdy jsem o tom takto nepřemýšlel, ale ekologické to asi trochu bude. No ale že bych ušetřil to se fakt říct nedá. Asi tam holt vždycky moc chlastám, čímž si akorát za velké náklady upravuju k méně použitelnému stavu trávicí, zažívací a nervový systém.

Asi to holt nefunguje na všechny.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se