Domů
Jaderné elektrárny
Model výkupu elektřiny z nového bloku Dukovan schválila vláda
JE Dukovany a Mohelno

Model výkupu elektřiny z nového bloku Dukovan schválila vláda

Vláda dnes schválila model výkupu elektřiny z plánovaného nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany. Na twitteru o tom informoval ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Návrh zákona počítá s tím, že v případě, že bude výkupní cena vyšší než cena tzv. silové elektřiny na trhu, rozdíl zaplatí všichni spotřebitelé prostřednictvím tarifů. Ve druhém případě, kdy výkupní cena bude nižší než cena na trhu, bude dopad na spotřebitele opačný. Silová elektřina je neregulovaná část z konečné ceny elektřiny pro odběratele.

Havlíček i energetická společnost ČEZ už dříve uvedli, že pravděpodobnější variantou je, že lidé díky stavbě za elektřinu ušetří. Analytici naopak upozorňují, že dlouhodobý výhled cen elektřiny na trzích je vždy nejistý, což vývoj v minulosti několikrát ukázal. Záměr už dříve kritizovaly ekologické organizace.

„Výkupní cena může být jak pod tržní cenou silové elektřiny, tak nad ní. Finální dopad v době aplikovatelnosti pravidla tak může být jak negativní, tak pozitivní. Dopad se rozloží mezi zákazníky podle velikosti jističe – při nižší spotřebě či podle spotřeby elektřiny – při vyšší spotřebě elektřiny,“ uvedlo v podkladech k materiálu ministerstvo průmyslu a obchodu.

Havlíček v květnu uvedl, že předpokládá, že velkoobchodní cena elektřiny poroste a lidé na stavbě Dukovan vydělají. V opačném případě bude dopad v desítkách korun ročně za rodinu, což je podle něj daleko méně, než lidé každoročně platí ve fakturách za elektřinu na podporu takzvaných podporovaných zdrojů.

Už dříve odhadl, že výkupní cena by se mohla pohybovat mezi 50 až 60 eury (asi 1320 až 1600 Kč) za megawatthodinu (MWh). Předkládaný materiál žádný návrh částky neobsahuje, má být obsažen až ve smlouvě o výkupu. Cena elektřiny na Pražské energetické burze pro rok 2021, na který se teď obchodníci nejvíce zásobí, činí aktuálně kolem 45 eur (asi 1190 Kč) za MWh.

„Při rozdílu výkupní ceny a tržní ceny silové elektřiny ve výši deset eur by mohl činit doplatek průměrné domácnosti se spotřebou 3,3 MWh ročně – může odpovídat čtyřčlenné domácnosti, standardně vybavené elektrickými spotřebiči včetně elektrické varné desky a trouby, která však nepoužívá elektřinu na vytápění a ohřev teplé vody – necelých 100 Kč/rok,“ napsalo v podkladech pro vládu MPO.

„Pandemie koronaviru nám ukázala, jak zranitelná je globální ekonomika. Z tohoto důvodu považuji dlouhodobou predikci tržních cen za vysloveně spekulativní záležitost,“ řekl ČTK už dříve výkonný ředitel investiční skupiny Energy financial group Tomáš Voltr.

Navrhovaný zákon počítá s tím, že výkup by provádělo MPO, respektive jím pověřená právnická osoba vlastněná státem za předem stanovenou cenu. Smlouva mezi investorem a státem, garantující podmínky výkupu elektřiny, by byla uzavřena minimálně na 30 let, s možným prodloužením o deset let, a to i opakovaným.

Havlíček dříve uvedl, že nový dukovanský blok by měl mít výkon 1200 MW a ročně vyrobit devět terawatthodin elektřiny, což by odpovídalo desetině očekávané české spotřeby. Blok by měl být uveden do provozu v roce 2036.

Model financování nového dukovanského bloku schválila vláda před týdnem. Zařízení by stát při výstavbě měl financovat bezúročně, za provozu se počítá s dvouprocentním úrokem. S modelem financování nesouhlasí opozice, vadí jí také možnost, že by Dukovany stavěly ruské nebo čínské firmy.

Stát by se měl na stavbě podílet ze 70 procent. Zbytek by měla zaplatit společnost ČEZ, která bude hradit také všechny případné dodatečné náklady. Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš v květnu ČTK řekl, že očekávaná suma za stavbu bloku v současných cenách je zhruba šest miliard eur (přibližně 162 miliard korun). Smlouvy mezi státem a ČEZ o stavbě nového dukovanského bloku budou podepsány v úterý.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Michal Mazgal
27. červenec 2020, 21:26

Kdyby vláda společně s ČEZ a.s. investovala do výroby elektřiny z větrné energie, tak by za ty peníze postavila predikovaných 5800 MW. Protože by vytvořila jednu obrovskou zakázku, tak by sleva byla obrovská. V době, kdy by bylo energie víc, tak by se lidem zapínaly bojlery, akumulovalo by se a ještě by se dobíjely auta za sníženou cenu, nebo zdarma a nebo dokonce za zápornou cenu. ALE to tu nikdo nechce. Díky záporné ceně elektřiny by lidé investovali do akumulace a elektromobilů. Protože by se naučili, že automobil má být vždy za každých okolností připojen k síti a čekat na levnou elektřinu... (21% výkonu, to znamená, že kdyby běželo 1/5 větrných elektráren, tak bylo elektřiny stejně)

St
28. červenec 2020, 07:57

Dvě otázky. Kam ty větrníky chcete postavit? A co budete dělat, když nebude foukat vítr?

Předem děkuji za Vaše odpovědi.

Pavel K
28. červenec 2020, 08:59

Uz jsme Vam tu nekolikrat naznacovali, jak energetiku v EU resit pomoci OZE.

1) EU zajisti propojeni soustav a vedeni k budoucim off-shore VTE

2) dale se zpristupni moznost vsem byt producentem energi a regulatorem. Jak jiste vite,m v CR je mereni po fazich a nemoznost trzne vyuzivat baterky. Pokud se domluvim se sousedem, nemuzu k nemu natahnout drat od me FVE na ohrati jeho bojleru. Proc?

3) Byl tu clanek o durazu na rozvinuti off-shore, coz je dle meho nazoru spravny smer. Nadale mame docela velke Stredozemni more, Jadran, Atlantik u Pyrenejskeho poloostrova i na plovouci FVE.

4) VTE v CR bych podporil informacni kampani, aby si je stavely treba obce. Nase mala obec (2 obce dohromady) ma katastr 500 ha a i docela vetrna mista. Akorat jsme v zastupitelstvu vsichni neuvolneni, takze stavba VTE je nepredstavitelna z byrokratickeho hlediska. Pokud by toto pro obec zajistil kraj ci stat, jiste by se naslo vice obci, ktee by si jeden ci dva vetrniky postavily a meli by z toho uzitake vsichni obcane.

5) Proc pri prekroceni 10 kWp musim mit licenci od ERU, pkud stavim na sve strese? Dnes jsou panely lacine a mam strechu na jih 7 x 17 metru, mam BEV, TC, takze spotrebu velkou a tudiz bych ji chtel celou + jizni zed, osadit FVE. Proc mohu jen cast? Nechci prece stavet na poli.

6) Souhrn predchoziho je - namotivovat co nejvice firem a jednotlivych lidi ke stavbe OZE a propojit EU.

7) Nakonec zapominate, ze JEDU2 je pricmrndavani ve spotrebe CR (schvalne, kolik procent?), takze pokud nebude svitit a foukat, tak nasi republiku + vyvoz do zahranici, nepokryje. Snobr v rozhovoru pro DVTV rekl (a znel logicky), ze 160 mld je lez (uz jen proto, ze stat rekl, ze pujci 6,58 mld Eur a je to jen 70 % castky), castku odhaduje na dvojnasobek. A v rozpoctu jsou daleko dulezitejsi projekty, nez firmam stavet elektrarny.

8) I ta JEDU2 bude potrebovat zalohu a doplnujici elektrarny. Jake tedy?

petr
28. červenec 2020, 13:45

A proč si ta vaše větrná obec nepostaví ty vrtule? Je to skoro zadarmo, fouká skoro pořád a nakonec by jste i sousedy donutil uvažovat o akumulaci a nákupu elektroauta.......jestli tedy číháte na nějaké peníze od okolních obcí, tak já si svou peněženku držím až křečovitě......

Pavel K
28. červenec 2020, 14:01

Protoze na to jeji neuvolneni predstavitele (patrim mezi ne) nemaji a to predevsim kvuli byrokraticke neschopnosti a nedostatku casu. Vic jak placeny cas zabere jen provoz obce. Po zkusenostech s projektanty (uz 2 roky nam projektuji inzenyrske site pro novou zastavbu - necele 2 ha) a nejspis nestihneme ani termin srpen 2021. Vsude, na koho se obratime, tak chcou penize a pak jen rikaji, ze nestihaji, zapiraji se, apod. Obcane netrpelive nadavaji, ze se nic nedeje a mela se vybrat jina firma (tady krasne plati, z epo bitve je kady general). Pred tim, se 2,5 roku jednalo s brnenskym biskupstvim, kde zase zapirali, ze zadne doporucene dopisy nedostali a to nekolkrat po sobe. Kdyz dostali, tak zase menili uredniky, kteri to ztratili/.Kdyz bych rekl ,ze si postavime VTE, tak me asi po techto zkusenostech zabiji, kdyz ted jsou vsichni sedivi z tech starosti, ktere maji.

Cozpak jsem to nepsal dost srozumitelne, ze jste zacal s penezenkou? Kde jsem ji zminil?

Jeste drobnost, na jednom z mistnich kopcu je vysilac O2. NA nej si lide rychle zvykli a nepovazuji za hyzdu krajiny...

St
28. červenec 2020, 14:31

Pane Pavle K.

Řešit energetické problémy čistě pomocí OZE je nesmysl. To by jste už mohl vědět.

Ad 1) jak chcete dostat tu EE např. od Baltu či Severního moře? Už dnes Němci s tím mají obrovské problémy.

ad 2 nemám s tím problém, pokud se nebude krajina hyzdit větrníky a ti producenti nebudou vyžadovat dotace. Otázkou jak něco takového prospěje přenosové soustavě. Osobně nemám problém od toho, aby se někdo dobrovolně odstřihl od drátů a co se týče EE spoléhal jen a jen na sebe.

Jinak se sousedem se už můžete domluvit dnes. Nikdo Vám v tom nebrání.

Ad3 Jak chcete transportovat takové množství EE?

ad 4 větší rozšíření VTE je v ČR totální nesmysl, jednak u nás až na výjimky tolik nefouká a hlavně větrníky hyzdí krajinu, zabíjejí ptáky a hmyz. Nehledě na to, že jsou hlučné. Toto se lidem opravdu nelíbí.

ad 5 ať si každý staví co chce, ať má každý nárok se odpojit od sítě.

Na druhé straně musíte pochopit ERU, že když jste připojen, tak máte záruku, že vždy (mimo odstávky a nenadálé situace) budete mít k dispozici EE. Pokud by si mohl každý do soustavy zasahovat, tak by tu byl nebetyčný guláš.

ad 6 Ať se ty firmy a jednotlivci motivují samy, pokud to bude pro ně výhodné, tak si to udělají samy bez jakýchkoliv rad, pomocí a dotací

ad 7 tech bloků samozřejmě potřebujeme více, ještě budete rád, že tu budeme mít jaderky, protože uvidíte jak OZE ještě zamává s cenami EE, zvláště v zimě. Navíc těch 160 mld je částka celkem a nebude se vydávat najednou. I kdyby tak to pro náš rozpočet není zas takový problém. Do OZE jsme za roky 2013-2019 bezmála 186 mld. Kč. Za to by byl blok jak malovaný. :-)

ad 8 s tou zálohou máte naprostou pravdu a větrníky či soláry ji nepotřebují? Navíc JE je predikovatelný zdroj EE který může pracovat 24/7. Což o větru slunci se nedá říci.

Pavel K
28. červenec 2020, 15:35

1) Informacni kampan, lidem se musi padne zduvodnit, nac je dobre to vedeni. Rekl bych, ze Nemci s tim maji mensi problemy jak my s CRT ci dalnicemi :-)

2) Proc producentum OZE odpirate dotace a jedne akciovce u nas byste dal dotace jak investicni tak provozni? NEni to nespravedlive?

Brani mi v tom legislativa (nemam licenci distributora) stejne jako vudelavat na svych baterkach. Proc tu pisete takove nesmysly???

3) UHVDC

4) To chcete treba obcim nebo mistnim spolkum zakazat stavet VTE, kdyz bude vetsinova shoda? A fosilni zdroje, doly, nadzemni vedeni, mobilni vysilace, vysilace TVE, komunikace, industrialni budovy, to vse krajinu nehyzdi. Ostatni hyzdit nechate a VTE ne?

Videl jsme proad s cloveke, ktery se stara nekolik let o VTE, jeste tam pry nikdy nevidel mrtveho ptaka. Jiny clovek s malym vetrnikem tvrdil, ze ba nem maji vrabcaci hnizdo. Kolik tech ptaku a hmyzu tedy VTE zabije? Jsou nejaka tvrda data? Jak daleko od VTE (myslim jednotlive, u faremje to jasne) je ta slyset a jak hlasite? To s enelibi lidem nebo Vam? :-)

5) Bez licence si tak velkou VTE na strese sveho domu nepostavim, proc? No a proc bych se mel odpojovat ze site? Cozpak neplatim dane nebo za odebrany proud? To mi chcete rici, ze dnes do soustavy nikdo nezasahuje, jak chce a ten nebetycny gulas neni? Co kdyz budeme vsichni odebirat proud na urovni hlavniho jistice a za 5 minut neodebereme nic? Nebo odber neni zasah do site?

6) Dobre souhlasim, tak at tedy zadne dotace nedostane JEDU2, je to fer, ne? Proc jedna a. s. ma narok na dotace a jine subjekty ne? Proc nejsou rovne podminky a neudela se vyberove rizeni na zhotovitele?

7) Za 186 mld by byl blok, ale nebude. Proc chce stat pucit CEZU 175 mld KC a pritom to je 70 % ceny a jeste tvrdi, ze ta bude 160 mld? Pokud cenu nad 160 mld doplatite, pak jiste nebudu jediny, kdo zmeni nazor a se stavbou JEDU2 bude souhlasit. Zavezete se?

8) Takze tvrdite 100% z JE (nebo jak byste resil "nase energeticke problemy"?), ze dle Vas OZE jsou naprd a JE nepotrebuji zalohu? Nikdy se nestalo, z eby JE nejela neplanovane? A co potom? O vetru a slunci, baterkach a PVE v cele Evrope (a prilehlych morich) se da taky rici, ze muzou (presne to same slovo jste pouzil o JE) jet 24/7. A pocasi neni predikovatelne?

A jak chcete resit energeticke problemy? Jake jsou vlastne problemy? :-)

Carlos
28. červenec 2020, 18:13

1) Předělání dvojitého vedení 400kV na 3x +-550kV DC se dostanete na nějakých 137 % kapacity původní linky, to jenom tak pro začátek.

Další věc je že se musí elektrárny naučit vycházet vstříc lidem v okolí. Do Šluknovského výběžku chce ČEZ stavět už X let vedení 110kV, místní několikrát řekli že buď to má jít kabelem, nebo po atypických stožárech (ale normálně se používají v zahraničí), nebo že si to má domluvit s německou energetikou a tahat to z Německa, nebo že si tam má postavit elektrárnu... ČEZ jak kozel tvrdohlavý trvá na vedení na soudcích a s dost širokým průsekem. V normální zemi by se to už postavilo po dohodě. Všimněte si že to není že by to vedení nechtěli, bylo dáno za jakých podmínek to může být. ČEZ se chová s prominutím jako de-l. Takže elektrárny se musí začít také přizpůsobovat tomu co v okolí povolí lidi. Někde jim bude míň vadit vysoký stožár s malým průsekem, někde pro ně bude přijatelnější mít na široko v poli natažené vedení na portálech, které ale nebude kazit výhledy a někde se bude muset udělat kabel.

2) To jsme tu řešili tak před měsícem. Díky fyziologii oka zaniknou větrníky daleko dřív než chladicí věže JE a FVE jsou taky dost slušně zignorovány.

Ne se sousedem se moc legálně v dnešní době spojit nemůžete, dokonce si podle zákona nesmíte ani natáhnout vedení přes cizí cestu byť byste to měl 6 m v luftě, nebo pod ní, pokud nemáte licenci na distribuci a rozvod proudu. Přinejmenším to nejde oficiálně.

I na záložní zdroj, který se nemá jak k síti napojit protože je to přes stykače, které nedovolí jeho paralelní připojení, musíte mít papíry a povolení.

3) Neslyšel jste o HVDC? Ale ono i HVAC umí celkem slušné proudy a výkony.

4) Blbost, většímu rozšíření VtE brání akorát tak 8hysterie vyvolávaná lidmi kteří se jinak tváří jako racionální a vědečtí. Ptáků pozabíjí mnohonásobně více kočky, hmyzu pravděpodobně auta, vlaky a kde co dalšího.

5+6) Ať teda stát přestane zneužívat daňové prostředky na podporu jedné nejmenované energetické firmy, přestane dělat problémy pro samovýrobu a pod. Pak se budou lidi opravdu motivovat, stejně jako firmy.

Pokud ale stát totálně dodrbe ekonomickou signalizaci svými kroky, tak jak se mají lidi sami motivovat?!

Nezlobte se, ale pokud na uhelné elektrárny musí, při všech škodách,které působí, vymýšlet až EU emisenky a ty ty škody kryjí jen z poloviny, zhruba, přičemž škodami se pak uehlná energie dostává na těch řekněme 70-80€/MWh. Jenže přestože to lidi platí, tak to není na faktuře a nemají tak reálnou signalizaci skutečné ceny, takže pak reagují jinak než by reagovali na skutečnou cenu.

Jedna věc pak je "aby v síti nebyl guláš" a druhá je to co předvádí u nás elektrárny různými nesmyslnými omezeními a povoleními a pod. Řeknu to tak, elektrárny nemají co strkat čumák za místo připojení. Celá problematika odběratelské výroby se dá pokrýt dvěma ustanoveními, že do sítě nesmí přetékat proud mimo nějaký krátkodobý poruchový stav do reakce ochrany.

7) Kdo my?

Já žádný blok JE tak nějak ke svému štěstí ani obohacení nepotřebuji. Navíc scénář se sítí čistě na OZE je tak horizont 2060+. Do té doby budou pořád dostupné další jiné typy elektráren, provozně a investičně levnější než JE.

Víte, mne už nebaví tady to "my" kterým se někdo snaží mluvit za mne aniž by se ptal.

8) U těch je ale ta "záloha" součástí normálního tržního prostředí a FVE a VtE jsou pro distribuovanost, řekněme +- rovnoměrnou, celkem dobrým průměrovacím zařízením, takže by nemylo hrozit že naráz ze vteřiny na vteřinu vypadne 1300MW, což u nového bloku hrozí.

Martin
28. červenec 2020, 18:29

@Carlos

Ten "de-l" co nechce stavět vedení není ČEZ, ale ČEPS - tedy firma stoprocentně vlastněná státem. Její zisk je v podstatě příjmem státního rozpočtu (a není zrovna malý) a tedy to jsou daně. Že náš stát je jaký je, za to nemůže ČEZ.

Carlos
28. červenec 2020, 19:06

Martine,

mluvím o vedeni 110kV které patří ČEZu. Více například zde: decinsky. denik. cz/zpravy_region/vybezek-na-novoborsku-je-blize-stozarum-20190325.html

Petr
28. červenec 2020, 09:03

Instalovaný výkon není u VE totéž, co dodaná elektrická energie. V roce 2019 (dle statistiky ERÚ) vyrobily VE 700 GWh elektřiny za rok brutto při inst. výkonu 339,4 MW, tedy skutečný koeficient ročního využití za rok 2019 je 23,54%. Pokud přepočteme 5 800 MW dle koeficientu, dostaneme výrobu 11,96 TWh. U JE výše se odhaduje STABILNÍ dodávka 9 TWh ročně při instalovaném výkonu jednoho bloku 1 200 MW. Jen trochu suchých dat.

Martin
28. červenec 2020, 14:20

5800 MW. Když to dotáhnu do dokonalosti:

https://www.obnovitelne.cz/clanek/890/nejvetsi-vetrna-turbina-na-svete-miri-az-do-oblak-vyrobi-dost-elektriny-pro-cele-mesto/

483 kousků těchto drobečků bychom museli postavit.

Rotor 220 metrů. Stavět je potřeba plusmínus 10 průměrů od sebe. Takže jeden stožár velikosti skoro Eiffelovy věže ... každé dva kilometry. Jestli dobře počítám, je nutná plocha cca 45x45 km. Doporučuji si tento čtverec nakreslit na mapu.

Průměrná využitelnost u nás je necelých 24 %. Tento obr na tom bude možná lépe, budu počítat 30 %. Tedy nestabilní výroba na úrovni 1700 MW.

A jedna turbína by musela stát méně, jak 335 miliónů, aby to dorovnalo nový Dukovanský blok. Cena by mě samotného zajímala ... společně s nutnou zálohou.

S tím, že životnost je tak dvacet až pětadvacet let. U JE je předpoklad v podstatě trojnásobku, možná i více.

A když to trochu zjednoduším - u JE jsou dvě obrovské věci. Nádoba a generátor. U tohoto teoretického větrného parku máme k převozu skoro patnáctset stometrových listů vrtulí. Logistika tohoto mě docela děsí. A to ani nevím, jak přesně se staví sloupy jako takové.

Michal Mazgal
27. červenec 2020, 21:30

Jaderná elektrárna potřebuje vysoce kvalifikované pracovníky, kdežto údržba větrných elektráren ne. V době ohrožení novým virem se zvedá riziko nehody! Ale naše vláda přece ví co dělá.

Martin
28. červenec 2020, 16:13

Ano, souhlasím. Z důvodů bezpečnosti je vhodné se zbavit všech odborníků, kvalifikovaných pracovníků. Národ nevzdělaných prosťáčků na tom bude rozhodně lépe. Bude homogenní, nikdo nebude vyčuhovat, nikdo se nebude povyšovat.

Pavel K
28. červenec 2020, 16:18

A jak byste se jich chtel zbavit? Nezenete je do gulagu? :-)

petr
28. červenec 2020, 18:48

Nebezpeční jsou bohužel zejména ideologicky zabarvení zastupitelé - zde bych naopak doporučoval je sestěhovat do jedné obce a jejich nápady vysílat v nějaké reality show

Michal
28. červenec 2020, 06:42

Je to směšné jak se řeší to financování, přitom se na OZE splachuje do záchodu skoro 50 miliard ročně aniž by to bylo někde vidět, takhle bychom mohli ty bloky stavět zadarmo za ty peníze co už máme a za 4 roky je těch směšných 160 miliard našetřeno, což by bylo dřív než se vůbec kopne do země.

St
28. červenec 2020, 07:59

Tak nějak. Díky OZE máme např. u FVE cenu cca 472 € MWh. A to se vyplatí :-)

Pavel K
28. červenec 2020, 08:01

Diky OZE nebo kvuli nasim politikum?

Pokud si stojite za tim nazorem, ze je to kvuli OZE, tak proc to tak neni po celem svete?

St
28. červenec 2020, 14:33

Kvůli obojím. Ale v podstatě máte pravdu, že hlavně kvůli politikům. Jak už jsem řekl, kdybychom nevyhazovali peníze oknem za OZE, tak máme tu nové bloky JE jak malované.

St
1. srpen 2020, 09:55

Opravdu pane Pavle K nemám překled o tom jak se dotují či nedotují OZE ve světě. Ale pokud vím, tak v chudých zemích spíše sázejí na konvenční zdroje EE jak na OZE. Viz např. Pákistán či Indie.

Pokud se budeme bavit o JE tak v případě JEDU nejde o dotaci, ale o půjčku. Což je obrovský rozdíl. Byť uznávám, bezúročnou.

Pavel K
28. červenec 2020, 16:22

Takze vsude na svete dostavaji OZE dotace?

A jak je to s JE, jejich vlastnosti neni potreba dotaci?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se