Domů
Jaderné elektrárny
V Dukovanech začala odstávka 4. bloku, zbylé tři bloky vyrábějí
Jaderná elektrárna Dukovany

V Dukovanech začala odstávka 4. bloku, zbylé tři bloky vyrábějí

V Jaderné elektrárně Dukovany dnes začala plánovaná odstávka čtvrtého výrobního bloku spojená s výměnou části jaderného paliva, kontrolami a servisem zařízení. Od sítě byl blok odpojený v poledne, sdělil ČTK mluvčí elektrárny Jiří Bezděk. Obnovení výroby elektřiny v tomto bloku firma ČEZ předpokládá na přelomu března a dubna.

V elektrárně tak budou dál v provozu tři z jejích čtyř bloků. Tříměsíční odstávka prvního bloku Dukovan skončila tento týden ve čtvrtek. Dukovanská elektrárna má celkový instalovaný výkon 2040 megawattů.

Výkon reaktoru čtvrtého bloku začali energetici snižovat dnes kolem 06:30. „V Dukovanech jde už o čtvrtou odstávku, která bude probíhat za mimořádných preventivních opatření proti nákaze koronavirem,“ uvedl mluvčí. Na odstávce jednoho bloku se v Dukovanech podílí přibližně 1500 zaměstnanců firmy ČEZ a stejný počet dodavatelů.

Kromě měření teploty při vstupu do areálu a povinného nošení roušek nebo respirátorů si elektrárna od loňského listopadu sama zajišťuje pravidelné testování pracovníků pomocí antigenních a PCR testů. „Právě díky tomuto preventivnímu testování, které provádíme každé úterý a čtvrtek přímo u elektrárny, se nám daří udržet počty nemocných v řádu jednotek,“ uvedl ředitel dukovanské elektrárny Roman Havlín v dnešní zprávě.

Třetí blok Dukovan začal znovu dodávat elektřinu do sítě ve čtvrtek po 17:00, stál od loňského 13. listopadu. Tato odstávka spojená rovněž s výměnou pětiny jaderného paliva za čerstvé a servisními pracemi měla původně skončit na přelomu minulého roku a letoška. Delší byla kvůli tomu, že specialisté museli v tomto bloku následně zatěsnit i několik teplosměnných ploch parogenerátorů.

Elektrárna Dukovany dodává elektřinu od roku 1985. Vloni jí vyrobila 14,3 terawatthodiny (TWh).

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
pr
12. únor 2021, 14:16

Nová pravidla diskuze si odporují, nebo vykosťují argumentaci: "Příspěvky v diskuzi nesmí obsahovat útoky na kohokoliv (zejména jiné diskutující, autora článku apod.)."

"Věcná a podložená kritika, která je prezentována slušnou formou, je v diskuzi vítána."

Takže když autor lže a přesto že se mu to dokáže matematickou logikou či fyzikálními zákony, stejně je postihnutelné vyjádření o lži, protože to je útok na autora.

"Příspěvky v diskuzi nesmí obsahovat žádné komerční odkazy ..."

Takže dementní argumenty např. na ceny čehokoli z minulého století nelze vyvrátit odkazem na libovolný dnešní maloobchodní prodej. Výsledkem bude nic neříkající tvrzení proti tvrzení. Smysl HTML (Hyper Text ... ) se vytrácí.

Chápu redakci, že si v zájmu návštěvnosti chce udržet autory či diskutující kteří byli odjinud argumenty vyštípáni a nejsou ochotni si připustit že svět je v poznání či obchodu jinde než oni zamrzli, ale pak hrozí riziko,že se ze serveru stane sterilní, poklonkovačný a nezajímavý plátek. Zatím klobouk dolů, že diskuze zůstává otevřena. Uvidíme ;-)

Vinkler
12. únor 2021, 14:21

Můžete použít formulaci: Správnost vašich argumentů lze s úspěchem vyvrátit. :-)

pr
12. únor 2021, 14:29

Jenže již nelze argumentovat jak lze ten "vývrat" provést. Bez dosazení reálných aktuálních dat do nicneříkajícího vzorce se například cenu akumulace nedozvíme. A komerční odkaz na BĚŽNOU koncovou CENU je smazatelný. Inu jak píši, uvidíme.

oEnergetice.cz
12. únor 2021, 17:04

Skvělé, jsme rádi, že se pravidla ujala a pravidelní diskutující je již pročetli :)

Abychom zavedení pravidel vysvětlili - účelem samozřejmě není jakkoliv omezovat debatu nebo mazat nezávadné příspěvky. Jde nám pouze o to, aby se debatovalo slušně, diskuze měla úroveň a nebyla zneužívána k zjevné inzerci.

To je celé. Díky za pochopení.

pr
12. únor 2021, 17:44
pr
12. únor 2021, 17:52

čímž jste ale ani nenaznačil jak udávat reálné ceny když ne ověřitelným linkem. Mimochodem, někdo zmínil konkrétního telekomunikačního operátora, je to také závadné?

Nebo se zde máme bavit ve smyslu "kdyby náhodou jste byl tak laskav a našel si, že reálná cena na trhu je podstatně nižší než uvádíte, tak mé výpočty platí"? "Ale cenu Vám zde neuvedu, protože by mohla ukazovat na konkrétního obchodníka, najděte si ji sám"?

Takto si představujete argumentaci?

Carlos
13. únor 2021, 09:51

Neodporují, spíš to cílí na takové to nadávání do ovcí, chování se jako hovado a pod. Prostě na různé Pavly a PetryV.

Obecně se jako komerční odkaz na internetu chápe něco ve smyslu: "nejlevnejsi-holinky-kupujte-tu. com" "TalireZaHalire. net" "Super kabelky z krokodyli kuze kupujte baggator. net" Myslím že pokud někdo řekne "měnič 10kW stojí bambilion" a budeme mu kontrovat "No nevím, ale na zelenyUfon. cz jsem ho našel za tři švestky a dvě jabka (link: zelenyUfon .cz/index?render=supermenic10kW)" tak to projde.

Právní prohlášeni: Všechny odkazy jsou smyšlené, jejich podobnost s reálnými je čistě náhodná.

Jaroslav Studnička
13. únor 2021, 11:58

souhlasím, snad bude klid od příspěvků pr, blaha.p, apod...

Pavel
14. únor 2021, 13:17

A od carlosů, co se své problémy s chováním a vyjadřováním promítají do jiných.

pr
12. únor 2021, 14:20

Zajímavé, mrzne až praští a přesto se plánují odstávky jednoho bloku za druhým. Opravdu máme na zimní období nedostatek výrobních kapacit? Jsem jediný, kterému to připadá divné?

Ivan Novák
12. únor 2021, 18:22

Momentálně to není divné nebo hrozivé, jen málo šikovné. Prostě tak z historických důvodů a s ohledem na složení právě používaného paliva vyšly termíny kampaní. Při větším využití výkonového efektu by šel konec o pár týdnů protáhnout, ale s nižší výrobou. Kartogramy zavážky paliva se počítají, a odstávky, spojené se spoustou dílčích činností a dodávek, se plánují dlouho dopředu, a když jsou všichni a všechno ve startovních blocích, odložit zahájení by vyšlo dráž. Výroba z uhlí to zatím pro ČR jistí, existenčně není nyní nutné ždímat JE příliš.

Menší radost ČEZu a každému, kdo z jeho hospodaření něco má, tj. i majoritnímu akcionáři, vzniká spíš asi tím, že burzovní cena pro krátkodobé obchody je vlivem povolenek a německého bezvětří vysoko zrovna když se oslík bezuhlíkaté výroby méně otřásá.

tanečník
12. únor 2021, 19:13

Je zřejmé, že odstávky jsou plánovány tak, aby se nepřekrývaly odstávky Dukovan a Temelína. Z toho plyne, že téměř celý rok je nějaký blok odstaven nebo ne?

pr
12. únor 2021, 21:22

a vadilo by, kdyby v létě (přebytek energie z OZE) se odstávky překrývaly?

Marek Kuchejda
13. únor 2021, 13:49

Odstávky se moc nemůžou překrývat. Neboť vysoce specializované firmy, které dělají údržbu, nemohou pracovat na několika místech najednou. Je to nastavené tak, že cestují celý rok po jednotlivých blocích. Pane pr, berte to tak, že to je informace, která rozšiřuje Váš obzor. Vše nejde zredukovat na spotovou cenu elektřiny ve slunném dni v červnu ve 12:00

pr
14. únor 2021, 01:39

Jste na omylu, to co jste napsal je blábol a nijak nerozšiřuje obzor kohokoli. Dokud někdo nedá argument proč v době kdy je zapotřebí elektřina z jádra se nesmyslně odstavuje a v létě se nesmyslně argumentuje, že je elektřiny nadbytek. Vysoce specializovaných firem může být tolik, že zvládnou odstávky v létě. Lidí je dost. Inu a v zimě budou mít volno, nebo můžou lepit pytlíky.

Petr
14. únor 2021, 07:44

"Lidí je tu dost."

Tady si někdo se svou inteligencí ani nestačil za skoro celé desetiletí všimnout, že Česko má nejnižší nezaměstnanost v celé Evropě.

hellokitty
14. únor 2021, 10:38

preco tu teda mame take zariadenia, ktore vyzaduju vysoko specializovane firmy? nie je jednoduchsie servisovat menej komplikovane zariadenia? media masiruju verejnost s tym, ake su jadrove reaktory stabilny zdroj energie a zrazu sa na niekolko mesiacov vypnu? mozno by sme ich mali oznacovat za planovane nestabilny zdroj energie, ked nevedia realne bezat 365/24/7 po dobu 60 rokov

Josef
13. únor 2021, 22:47

My nemáme , máme jich dost, zatím.

T
12. únor 2021, 15:15

My ano,kdyz vyvazime ee,horsi je to s nasimi sousedy...18Twh za rok,to jeste muzeme nejakou uhelku zavrit a bude hned mensi znecisteni... Zdroj casopis 5+2 Brno a okoli 29.1 2021.

pr
12. únor 2021, 16:45

Pozor na ty odkazy na komerční literaturu. Pravidla umožňují s takovými příspěvky zatočit. ;-)

T
12. únor 2021, 20:26

Tydenik 5+2 vydava MARFA a.s. soucasti koncernu Agrofert. Clanek: Opravdu musi Cesko exportovat tolik elektriny?

Kozák
12. únor 2021, 20:54

Bylo by lepší nevyvážet, Až na Slovensku zprovozní po několika desítkách let snažení Mochovce 3 A 4, tak ubude trh na vyvážení.

pr
12. únor 2021, 21:28

A je nějaký důvod k vývozu když si JE zatím nevydělaly ani na investice do dalšího bloku? (prostá obnova) To vůbec nehovořím o řešení "kam s jaderným odpadem". Dodnes není jasno! kam a za kolik (v cenách budoucích desetitisíců let).

Ivan Novák
12. únor 2021, 22:36

JE v ČR už by byly na několik nových bloků vydělaly dávno, kdyby nebylo třeba dividendami podporovat české veřejné finance (a když si na jejich výši minoritáři zvykli, stala se z toho smrtelná past investic). Ziskovost potenciálního nového bloku je při uvážení rizik nejistá, ale to se starými nesouvisí.

Jira
13. únor 2021, 10:02

Přesně tak, slavně soukromí vlastníci ČEZ by brečeli po dividendách. Návratnost je ale jistá. Mochovce sice zprovozní, ale uhelky se staly díky greendealu a placení emisních povolenek drahé. Navíc rakousko a německo je v deficitu, pokud jim nevrtulí a doufají v záchranu pomocí spalování uhlíkového plynu. Poláci jsou závislí na uhlí.

Martin Prokš
13. únor 2021, 13:20

Dobrý den,

Jen pro doplnění, máme na to asi podobný názor. On ČEZ sedí na dvou židlích současně.

1) ČEZ je komerční firma vlastněná vlastníky. Ti zaplatili za akcie a vlastní ČEZ, skrze správní radu ho ovládají. A když někam dali peníze, tak chtějí aby se jim ty peníze vracely a vydělávalo to. Je to jen obchod. ČEZ není fabrika na elektřinu, je to fabrika na peníze. Jakákoli firma a podnikání je v konečném důsledku prvořadě fabrika na peníze pro majitele. Stát nebo minoritní akcionáři, všichni v tomto směru chtějí to samé. Je na majitelích zda preferují taktiku více peněz krátkodobě a nehledět tolik na dlouhodobou strategii a když se něco podělá, tak firmu klidně prodat nebo zlikvidovat. Nebo méně peněz hned ale myslet dlouhodobě, generačně v horizontu vyšších desítek let. Ale cena siloviny je politickými zásahy zkřivena tak nízko, že se nevyplatí budovat a obnovovat žádné řiditelné zdroje, budou nutně prodělečné. A navíc je výhled na to, že se situace bude ještě zhoršovat, viz Zelený úděl.

2) ČEZ je z větší míry vlastněný státem a stát sleduje (měl by sledovat) i strategické zájmy. To je ale v současné době v přímém rozporu s ekonomickými zájmy. Proto ty nikdy nekončící tanečky ETE 3/4, EDU 5/6, cokoli ... Nikdy na nic nedojde, přinejmenším dokud síť nebude nějakou dobu v háji a lidi nebudou natoli naštvaní, že budou chtít řešení za jakoukoli cenu. Ale do toho máme ještě nejméně 5 let cesty do kytek a dalších 5 let marastu a rostoucí frustrace. A pak to bude vyžadovat aby to někde společensky bouchlo a bůh ví co bude, jak to dopadne.

Carlos
14. únor 2021, 13:15

Jenže takto se neinvestuje... Nikde na světě... Investice se hodnotí podle budoucího přínosu. Pokud daná investiční akce, nebude mít výnos, investovat nebudete. Nikdo nebude stavět něco co se nebude rentovat. Maximálně z ideologických důvodů.

Carlos
14. únor 2021, 14:25

Pane Prokši,

ano, cena elektřiny je pokřivena politikou již přes sto let. Ten odkaz na TZB info kde jsou sepsány všechny dotace do fosilní energetiky za 50. let jste myslím četl ne? (pokud ne, tak jej dodám) Pokud by se měla narovnat, tak bude třeba kompletně změnit přístup k energetice, velmi ta pravidla uvolnit, což povede ale velmi brzy na krizi protože ten systém je v nějakém stavu držet umělými zásahy.

Pokud se ty zásahy odstraní, všechno se dereguluje, tak v závislosti na setrvačnosti/akčnosti buď dojde ke krizi kdy vznikne hafo nových zdrojů pro které nebude odbyt a budou se pak zavírat, dojdou bankroty, nebo naopak nikdo nebude investovat a bude nedostatek výkonu a cena vystřelí, následně se začnou zdroje stavět, ale cena bude nějaká relativně vysoká. Na druhou stranu v dnešní době není problém aby si účty začali lidé snižovat přes FVE, ale to by znamenalo úplně jiný model chodu sítě. Jsou na to energetici mentálně připravení?

T
13. únor 2021, 13:07

Doufaji,ze si koupi ee z Dukovan 2,ale ty jsou v nedohlednu.A o ryzika a jaderny odpad at se postarame sami. To ukazuje na to ,proc zaviraji JE.Doma chteji jen cistou EE /jestli bude kde/a zbytek si koupime,nebo jak to je?

ijn
13. únor 2021, 20:43

jenom hlupáci odkládají dostavbu ETE34=ETE12 lze ještě vůbec napsat? Nebo je to zavádějící a s hlupáky to nepohne?!!

Jira
14. únor 2021, 18:30

b) je správně. Je dle nich potřeba si užít teď, ne za 5 let. Je to takové kovbojské jako celý greendeal. Špatné je, že z greendealu mají největší zisky nejbohatší lidé světa. Je to takové socialistické přerozdělování.

Martin P
13. únor 2021, 22:16

"Třetí blok Dukovan začal znovu dodávat elektřinu do sítě ve čtvrtek po 17:00, stál od loňského 13. listopadu."

V této větě je malá nepřesnost, jde o 1. blok, který nyní najel po delší odmlce.

Jira
14. únor 2021, 18:33

1 blok jel v pátek na 40 %. Odstavit se dá, až po najetí na vyšší výkon. A nebo ať rakušané, švýcaři a italové si udělají 500 MW blackout.

Jira
15. únor 2021, 08:49

Informace o parametrech bloků 15.2.2021 v 7.00 hodin:

1. blok je v režimu 1 – stabilní provoz na nominálním výkonu, výkon reaktoru 100 %, výkon turbogenerátorů - 491 MWe

2. blok je v režimu 1 – stabilní provoz na nominálním výkonu, výkon reaktoru 100 %, výkon turbogenerátorů - 491 MWe

3. blok je v režimu 1 – stabilní provoz na nominálním výkonu, výkon reaktoru 100 %, výkon turbogenerátorů - 502 MWe

4. blok je v režimu 6 – odstávka

T
14. únor 2021, 21:16

Nasi podnikatele meli akce na balkane ve francii v polsku,mohou vyhodne podnikat i v nemecku.JE mohou koupit a pote provozovat beze ztrat v prenosove soustave a nemusi u nas nic stavet...a nemci usetri za konzervaci,ci demontaz...A hlavne nezadluzi nasi republiku na x desetileti.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se