Domů
Obnovitelné zdroje
Německé OZE stanovily nový rekord, když se v roce 2020 podílely na zatížení sítě téměř z 50 %
Větrný park Havelland v Německu. Zdroj: Mainova
Zdroj: Mainova

Německé OZE stanovily nový rekord, když se v roce 2020 podílely na zatížení sítě téměř z 50 %

Obnovitelné zdroje energie v Německu stanovily nový rekord, když jejich podíl na zatížení soustavy v roce 2020 dosáhl téměř 50 %. Tento rekordní podíl je částečně způsoben nižší spotřebou a výrobou elektřiny pramenící ze snížené aktivity průmyslu v době omezujících opatření proti šíření onemocnění COVID-19. Uvádí to údaje německého síťového regulátora.

Podle dat Bundesnetzagentur (BNetzA), německého síťového regulátora dosáhl v roce 2020 podíl obnovitelných zdrojů energie (OZE) na zatížení soustavy 49,3 %. To je více než o tři procentní body více než v roce 2019, kdy tento podíl dosáhl 46,1 %.

Tento rekordní podíl je částečně způsoben nižší spotřebou a tudíž i výrobou elektřiny. Díky prioritnímu výkupu elektřiny z OZE se výroba elektřiny z konvenčních zdrojů výrazně snížila, a v důsledku toho narostl podíl OZE. Výroba z konvenčních zdrojů energie činila 259,2 TWh, ve srovnání s rokem 2019 zaznamenala poklesl o 12,2 %.

Podíl elektřiny z OZE na zatížení soustavy se liší od podílu na hrubé konečné spotřebě elektřiny, který německá vláda používá jako ukazatel pro rozšiřování OZE dle EEG zákona. Zatížení soustavy nezaznamenává vlastní spotřebu elektráren ani průmyslové sítí, takže zde použitá výpočtová základna má tendenci vést k vyššímu podílu OZE ve srovnání s podílem na hrubé konečné spotřebě elektřiny.
Zatížení soustavy se počítá z čisté výroby elektřiny snížené o export z přenosové soustavy a čerpání přečerpávacích vodních elektráren, navýšený o import do přenosové soustavy.

Nejvíce přispěly pevninské větrné elektrárny

Celkově dosáhla výroba OZE v roce 2020 233,1 TWh, což je o 4,1 % více než 223,9 TWh z předchozího roku.

Nejvíce přispěly větrné elektrárny, zejména onshore (pevninské), které vyrobily 103,1 TWh, což je o 3,5 % více než v předchozím roce (99,6 TWh). Výroba z větrných elektráren na moři (offshore) byla o 11,2 % vyšší (26,9 TWh v roce 2020 oproti 24,2 TWh v roce 2019). Offshore a onshore větrné elektrárny dosáhly společně podílu 27,4 % na zatížení sítě.

Fotovoltaické elektrárny vyrobily v roce 2020 45,8 TWh o 9,3 % více než v roce 2019 (41,9 TWh). Celkové pokryly 9,7 % zatížení sítě. Zbývajících 12,2 % připadalo na biomasu, vodní elektrárny a další obnovitelné zdroje.

Pokles objemu exportované elektřiny, nová propojení

Německo bylo v roce 2020 opět čistým vývozcem elektřiny, když tento ukazatel dosáhl 18,9 TWh. Celkem Německo exportovalo 52,5 TWh (v roce 2019 to bylo 59,4 TWh) a importovalo 33,6 TWh (v roce 2019 24,2 TWh).  Ve srovnání s rokem 2019 (35,1 TWh) poklesl čistý vývoz o 46,2 %.

Od poloviny listopadu je Německá přenosová soustava nově přímo spojena s Belgickou soustavou. Propojení zajišťuje linka ALEGRo s přenosovou kapacitou 1 GW. Čistý export z Německa do Belgie činil od zahájení provozu této linky 0,4 TWh.

Díky podmořskému kabelovému vedení NordLink bylo také vloni vytvořeno přímé spojení mezi Německem a Norskem, které je od prosince ve zkušebním provozu. Uvedení 1,4GW linky do běžného provozu se očekává na jaře 2021. Až do konce roku 2022 má však mít německý TenneT možnost snížit jeho dovozní kapacitu směrem do Německa na nulu, důvodem jsou obavy o stabilitu německé soustavy.

Větrný park Havelland v Německu. Zdroj: Mainova

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(52)
Richard Vacek
5. leden 2021, 07:13

To už budou asi blízko maximální smysluplné hodonotě pro OZE. Bez levné a smysluplné akumulace si pak začnou konkurovat navzájem.

Jan Veselý
5. leden 2021, 07:59

Jistá kategorie "expertů" tvdila, že strop bude 10%, pak 20%, pak 30%, ...., teď asi budou tvrdit 60%.

blaha.p
5. leden 2021, 09:35

Německý plán: v roce 2030 podíl 65%

Richard Vacek
5. leden 2021, 09:47

Jde o smysluplný poměr. Protože samozřejmě se dá jít výše, ale to už se nebude jednat o smysluplný, neboť se budou často vyskytovat doby, kdy nebude elektřinu kam dávat. Vždyť už teď mají v Německu kvůli OZE nejvyšší cenu elektřiny.

blaha.p
5. leden 2021, 10:22

základní vlastnost OZE je její nestabilní výkon. V budoucnu budou přibývat dní s velkými přebytky, které se budou muset ukládat, protože s nízkým podílem stabilních zdrojů bude energie chybět v době, kdy nebude foukat a svítit. V následujícím desetiletí dojde k obrovskému rozvoji velkých bateriových úložišť, to samé bateriových úložišť RD a firem k jejich FVE, tyto úložiště budou v budoucnu využívané v zimě, kdy jsou majitelům z důvodů nízké výroby EE z FVE zcela bez užitku. Tyto bateriová úložiště budu schopny v budoucnu ukládat desítky TWh. Dojde k ukládání přebytků do H2, a také dojde k propojení jednotlivých států i kontinentů k přenosu EE (chystá se mořský kabel z FVE severní Afriky do Evropy, nebo nedávno zprovozněný kabel mezi Norskem a Německem, který vede přebytky z německých VTE do norských vodních el. a v období nedostatku EE z VTE opačně, tento jediný kabel má kapacitu cca 10 TWh/rok), určitě vzniknou další způsoby ukládání přebytků EE z FVE a VTE, kterých bude obrovské množství, hlavně v období od března do září, protože v budoucnu bude mít většina firem a RD svoje FVE, v Německu už v roce 2020 FVE vyrobily nejvíc EE v období od března do září ze všech německých zdrojů.

Jan Veselý
5. leden 2021, 11:55

Jak měříte smysluplnost? A víte proč mají Němci tak vysokou cenu elektřiny a na jak dlouho?

Martin Hajek
5. leden 2021, 10:16

Tak k nezaplacení už to jednoznačně je, respektive už ani bohatý Německý spotřebitel není schopen ty náklady na levné OZE zaplatit.

Jan Veselý
5. leden 2021, 11:28

Jenom jeden? To je v pohodě. Nebo jste to myslel jinak? Já jen, že jsem nikde nezaznamenal, že by se Němci někde srocovali a protestovali nebo tak něco. Vy ano?

Obchodník
5. leden 2021, 13:06

Pane Veselý, Němci jsou zvyklí neremcat, srocování je typické pro Francouze a dále na Jih. A opravdu si myslíte, že ten kabel do Norska zaplatili němečtí odběratelé s úsměvem na rtech?

Jan Veselý
5. leden 2021, 14:29

I obchodník by měl znát rozdíl mezi investicí a výdajem. Ten kabel umožňuje Němcům si v případě potřeby cucnout levné elektřiny, tj. má solidní předpoklad, že se vyplatí. A půlku platili Norové, těm to taky bude vydělávat.

Josef
6. leden 2021, 00:06

Ten strop už je pane Veselý už byl dávno překonán a to přesně ve chvíli, když se OZE začali nouzově odstavovat a dává se jim za to kompenzace - to byl ten stop. Teď prakticky jak jsou podmínky, tak se část OZE odstavuje, protože výroba je prostě vyšší než spotřeba no a tím logicky cena energie dále roste. Můžete to řešit ,vývozem, budováním nových linek, , akumulací, výrobou umělých paliv a výrobou tepla, odstavováním zdrojů od sítě

Výhodná je jen první možnost a tu už Němci vyčerpaly, výstavba nových linek je pomalá a výstavba akumulačních elektráren odporuje zelené ideologii, takže tu si vyškrtneme, takže teď jsou na řadě ty nejhorší varianty tedy výroba umělých paliv a přeměna el. energie do tepla.

Carlos
6. leden 2021, 01:31

Akumulační elektrárny nejsou jenom přehradní, nebo přečerpávací. V Severním Německu je myslím jedna na stlačený vzduch. Dále jsem to tu navrhoval jinde a to použít i tepelnou akumulaci v kombinaci s teplárnami. A nemyslím si že komukoliv bude vadit pokud se teplárna vybaví elektrokotlem a zásobníky na sole a k tomu parogenerátorem.

Jiří
5. leden 2021, 11:32

No zatím to v akumulacích vypadá na souboj drahý smysluplných bateriových úložišť a nesmyslného a ještě dražšího vodíku.

Levná a smysluplná akumulace je následujících 15 let utopie.

Jan Veselý
5. leden 2021, 11:54

Bateriová akumulace už je dostatečně levná pro několik z cca 12-15 jejich možných aplikací ve výrobě, přenosu a distribuci elektřiny. A cena jde dál utěšeně dolů.

Vodík, zdá se, většina lidí nepochopila. Má obrovský smysl jako chemická surovina, chemické fabriky ho spotřebují obrovské množství. Jeho cena je jednak v tom, že když se bude vyrábět z OZE elektřiny, ušetří to obrovské množství zemního plynu, který bude využitelný jinde. Za druhé, pokud se např. postaví velké větrné farmy (v mělčinách Severního moře je místa dost), mohou většinu času vyrábět vodík, ale pokud bude dobrá cena, mohou elektrolyzéry vypnout/utlumit a dodávat do sítě. Klasická demand response.

pr
5. leden 2021, 12:24

Co je drahého na vyřazených akumulátorech z elektromobilů? Jejich cena je pro stavbu energetických úložišť přijatelná.

energetik
5. leden 2021, 07:25

Super, další rekordní rok v řadě. Jen tak dál a nepolevovat.

Chci vidět jak v Dukovanech a Temelíně proudí pára opačným směrem jak nám tu už v roce 2010 věštili "naši energetici".

Jan Veselý
5. leden 2021, 07:57

Jo, vzhůru k 60%, kde to taky "néééjde". A pak ještě dál :-)

Martin Hajek
5. leden 2021, 10:14

Je to tak skvělé a levné, že Německá vláda musí pro příští rok bohatým Německým spotřebitelům masivně dotovat OZE ze státní kasy, aby úplně nepadli na krovky z té záplavy levné a spolehlivé elektřiny. I tak se nedoplatí za redispečink.

blaha.p
5. leden 2021, 10:29

nesmysl, Německo má sice nejdražší EE z Evropy viz data níže, ale že by se z toho Němec zhroutil, že má o 40% dražší EE než obyvatel ČR to rozhodně ne, při přepočtení na kupní sílu, máme EE mnohem dražší než v Německu

https://www.energetikainfo.cz/33/eurostat-ceny-elektriny-a-zemniho-plynu-klesaji-uniqueidgOkE4NvrWuMF1Z1s5yTC1Q05A7GuX4Nd7yUXgS7_ZjQ/

Emil
5. leden 2021, 11:05

Cena elektřiny pro domácnosti 2019 včetně daní a poplatků v paritě kupní síly (PPS):

Německo: 0,268 €/kWh

ČR: 0,255 €/kWh

www. irozhlas. cz/ekonomika/elektrina-cena-poplatky-cez_2005180705_jab

Emil
5. leden 2021, 11:51

Škoda jen, že v tom článku porovnávají pouze cenu elektřiny v hlavních městech a nikoliv za celou ČR a Německo, o čemž byla doposud řeč. Ani ve srovnání Praha - Berlín ovšem neplatí, že "při přepočtení na kupní sílu, máme EE mnohem dražší než v Německu."

Navíc silně pochybuji, že "cena za jeden kWh včetně daně vychází na 31,68 eur", autor si asi plete Eura a Eurocenty.

pr
5. leden 2021, 12:16

I u nás je tomu pane Hájku tak jak píšete. Je to nepochopitelné proč strana a vláda v ČR rozhodla aby (jak píšete BOHATÉ) velkoodběratele dotovala prostřednictvím příspěvků na OZE bába Dymáková ze svých daní.

Brutálně se tak snížil tlak (nejen) na podnikavce nutící je k energetickým úsporám. Projděte se v zimě po celém bývalém areálu Vítkovic s.p. a uvidíte, že takto vyhazujeme naše daně pánuBohu do oken. Strop plateb na OZE je jedno z největších zvěrstev které prdlament a poblitici v něm odhlasovali.

Juan
5. leden 2021, 11:21

Pane Veselý, abyste pochopit substilní důvody, proč Green New Deal nemůže fungovat, je třeba se ponořit více do detailů:

1.žádný typ OZE není schopen produkovat v zimě dostatek EE

2.v zimě by byla sice možnost spalovat biomassu ale tato závislost by vedla k dalšímu rozsáhlému odlesnění.

3.tzv. Battery backup pro OZ je velmi drahá záležitost. Díky těmto vysokým nákladům se používají baterie jen v krátkých časových úsecích. Omezená kapacita těchto úložišť na 3 dny nedovoluje vyrovnávat sezonní a roční výkyvy.

4.dokonce i v teplé a slunné Kalifornii je třeba mít k dispozici rozsáhlé záložní kapacity a zdroje k vyrovnávání nedostatečné produkce v zimním období z OZE, založených na větru, slunci, vodě a 3denních bateriích.

5.žádný z odborníků zabývajících se využitím větru a slunce nepochopil nutnost stavby předimenzovaných OZE a rovněž tak i záložních kapacit nebo dostatečně finančně ohodnotit tzv. backup electricity providers. Místo toho předpokládají, že v úvahu připadají pouze náklady na samotná zařízení plus měniče.Tento přístup vytváří dojem, že kolísající EE z větru a slunce je mnohem přínosnější než ve skutečnosti je.

6.ať se zdá veškeré hospodářství založené na EE jakkoliv přitažlivé tato realita se nedá očekávat dříve než za 150let, s ohledem na postup transformace od roku 1985.

7.Odklon od fosilních paliv zní velmi svůdně, avšak dnešní ekonomika díky nim vyrábí a transportuje na místo určení téměř vše. Jestliže v této situaci dojde k chybnému kroku a přitom se sníží celková spotřeba primární energie, bude tu dnešní svět stát bez fungujícího finančního systému a s nedostatkem potravin.

8. Rozsah této přestavby na vodní, sluneční a větrnou energii by byl nejen nesmírně rozsáhlý a náročný ale zároveň i devastující s ohledem biosféru. Viz tzv. ecological footprint.

P.S. takhle bych mohl klidně pokračovat i dále. Např. když budeme budovat předimenzovaný OZE systém, nezbude nám již dost netto energie na vyšší platy, které by každý z nás rád měl.Navíc budou lokální OZE systémy mnohem lokálnější než nám bude libo. Pochybuji, že lidé v severní Africe nám tam dovolí stavět OZE pro naši potřebu.

Jan Veselý
5. leden 2021, 11:44

Proč motáte do Energiewende, sen části levice v USA? Jinak ve zkratce:

ad 1) No a? Němci nežijí v binárním světě 100% nebo nic. Jejich plán je 80% a pak se uvidí.

ad 2) Proto to nikdo neplánuje. Slaměný panák.

ad 3) To není žádná novinka, proto nikdo neplánuje řešit sezónní výkyvy pomocí baterií. Slaměný panák.

ad 4) Aha, takže dáváte Němcům za pravdu.

ad 5) To je váš chybný předpoklad. Proto ani vaše vývody netřeba komentovat.

ad 6) To je nějaké zmatené, uměl byste být přesnější a konkrétnější?

ad 7) Svět potřebuje dostatek dostupné a relativně levné energie, "fosilní" je váš předpoklad.

ad 8) To je váš předpoklad, který je v rozporu s čímkoliv, co jsem na toto téma četl.

ad P.S.: Za peníze v Praze dům, lidé v severní Africe nám dovolí nám úplně v pohodě dovolí stavět OZE pro naši potřebu, za předpokladu, že z toho budou mít nějaký prospěch, třeba peníze. To je základní ekonomický mechanismus, na ropu, zemní plyn, uhlí a asi tak milion dalších komodit to běžně funguje. Proč by to v případě OZE mělo být jinak?

Vladimír Šťastný
5. leden 2021, 12:25

Pročpak asi v Africe zkrachoval projekt Desertec?

Carlos
5. leden 2021, 13:19

Pokud se pamatuji, tak DESERTEC byl projekt z období 2005-2010, FVE drahé, termické solární elektrárny, jakbysmet a navíc s problémy nových technologií (trvá to než se koncept rafinuje, řeší se jestli vařit, vodu, mít tam tlakovou vodu, kapalné sole, olej, zda akumulovat teplo, jak uspořádat turbogenerátory...) A v roce 2010 došlo arabské jaro. A v momentě kdy po sobě střílí Ahmed a Karim, tak tam opravdu nebude stavět elektrárnu Jean ani Boris (A po balkánském dobrodružství ani Franta). Jenže ten projekt, jeho idea v jakési formě existuje. A to konkrétně v synchronním propojení Španělska a Maroka, Tuniska a Alžírska, dále Turecka a (mapa je asi už zmatečná v té oblasti) Sýrie a Iráku. Vznikají také nějako HVDC kabelové propojky.

Na idee DESERTECu, který byl jeden velký centrálně řízený projekt pomalu organicky vzniká něco podobného, ale menšího a asi by se dalo říct že i efektivnějšího.

Ekoterorista
5. leden 2021, 08:43

Hlavně, že cena EE stále stoupá a jako příčina se udává rostoucí cena povolenek.

Čekal bych spíše opačný trend.

Jinak jsem stejného názoru, že bez patřičné akumulace to dál nebude dost dobře provozovatelné.

Jan Veselý
5. leden 2021, 11:45

Při 50% podílu OZE jsem nepozoroval, že by současná úroveň akumulace nestačila. Uvidíme za pár let na 60%.

Petr
5. leden 2021, 17:09

A co ta snaha Němců a Rakušanů podvodně zneužívat českou přenosovou soustavu? Dokud jsme nemuseli vyhodit 2 miliardy na ochranu před těmi povedenými dobroserskými sousedy.

Teď už bylo Německo donuceno natáhnout speciální vyčlěněný kabel a začít poctivě platit alespoň Norsku, když svými slovanskými sousedy opovrhuje.

Carlos
5. leden 2021, 19:07

Museli? Nemuseli. Stačilo aby ČEPS s těmi státy jednal od začátku kdy se Německo chtělo do transformace energetiky pustit. Analýzu toho že ty přetoky budou museli mít přinejmenším kolem rok 2010. Stejně jako muselo být někomu jasné co znamená společná obchodní zóna při dané konfiguraci sítě. Spíš bych to viděl že někdo zaspal, nebo chytračil a ukolébával se jak jim to nepůjde a bude třeba řešit spíš export elektřiny než tranzit. Také je otázka proč se, při naší poloze, nikdo nepokoušel o to dostat se do té jednotné obchodní zóny. (Pokud se o to pokoušeli, reálně, ne jen na oko, tak se omlouvám)

Proč proč proč? Proč mi to smrdí nějakým nezdařeným záměrem na to exportovat a zároveň sem nepustit moc konkurence?

Navíc za situace že tu máme celou "B" síť 220kV, která by se dala povýšit na 400 (či 2x400)kV, nebo na 3x +-220-250kV a tím výrazně posílit přepravní kapacity po Evropě. Samozřejmě za unijní peníze, ale proč místo toho děláme příslovečnou krávu a stavíme megawattroutery? Nechápu.

Ivan Novák
5. leden 2021, 20:12

Jen pár poznámek:

- co vím, ČEPS jednal s 50 HzT atd. řadu let o tom, jak se vyhnout riziku občasného přetěžování česko-saského profilu, než přistoupil k vlastnímu řešení. Němci doplnili phaseshiftery i do rozvodny na jejich straně a nyní je provoz koordinován bez nějakých konfrontací. Kromě toho došlo přes rakouské protesty k rozdělení DE-AT jednotné obchodní zóny, takže ceny lépe odrážejí stav techniky.

- územní příprava rekonstrukce socialistického vedení 220 kV na 440 kV je jen nepatrně snazší než novostavba. Tisíce vlastníků dotčených věcnými břemeny. Pokud v trase za starého provozu byla vyhlášena chráněná kultura nebo příroda, nutno obejít, a jestli jde velkoplošně o NP či první zónu CHKO, je po žížalkách (linka přes Labe v Českém středohoří).

Martin Hajek
6. leden 2021, 13:06

Byly to zlaté časy pro teplárny s elektrokotlem. Za spotřebu té skvělé zelené elektřiny dostávaly v rámci poskytování záporné regulace ČEPSu velmi dobře zaplaceno, aby se síť nezhroutila.

Jan Veselý
6. leden 2021, 16:04

Tak proč si vás platí, abyste všude říkal, že to néjdé?

pr
5. leden 2021, 11:55

Článek popisuje zatížení sítě a ohání se procentem OZE na tomto zatížení. Zmiňuje i propojení a exportovanou/importovanou energii ale již nezmiňuje objemy OZE které tečou těmito propojeními a importem. Z tohoto pohledu nepopisuje článek ověřitelně, že procento zatížení sítě sedí s procentuálním tvrzením a tak je v mých očích pouze jakousi reklamní kampaní čísel které nesedí.

Emil
5. leden 2021, 11:59

Snad se s tím německý síťový regulátor, který čísla zveřejňuje, nějak naučí žít...

Ivan Novák
5. leden 2021, 12:24

Ještě si dovolím pro p.t. ctěné publikum opakovaně podotknout, že dokud se bude masivně používat harmonický střídavý proud, je v soustavě potřebná, ke zvládání rychlých přechodových dějů, určitá minimální mechanická setrvačnost synchronních generátorů. ENTSO-E má pro výpočty typově nastaven výpadek 3000 MW, průběžně a pro příští léta jim to vychází OK za předpokladu, že kontinentální soustava bude tvořit celek. Technika ovšem není obchod. Střídače tuto bezpečnostní rezervu neposkytují a řekl bych, že Německo ji již nyní v některých obdobích bezplatně čerpá z okolních soustav.

Britové v Londýně, byvše s širším okolím propojení méně kapacitně, si to to před časem vyzkoušeli na vlastní blackout.

pr
5. leden 2021, 12:34

takže jsme blbí, že Německu tuto hmotu zdarma poskytujeme a je zapotřebí toho ve vlastním ekonomistickém zájmu zanechat. (když na to doplácíme) Neboli srovnat krok s Německem ať v mezinárodním měřítku nejsme za vola. Zrušme tedy mechanické generátory i u nás aby se to v Německu začalo řešit.

Veselkapb
5. leden 2021, 12:34

Stačí si vyhodnotit poslední týden. Zataženo, tma i v poledne, mlha a vítr žádný. Jak to asi pak dopadne až zavřeme uhlí, dožije jádro a nic se nepostaví (odhodlání jaksi chybí; nebo když to budeme stavět bez Ruska, nebo té proklaté Číny)? Že by nás pak zachránil plyn z Ruska?

Nebo se vrátíme k hlubokým regulačním opatřením a nemocnice pojedou na agregát?

Obchodník
5. leden 2021, 13:23

No mi také přijde zajímavé, že se nikdo nepozastavil nad tím, že Němcům z roku na rok klesl vývoz EE o 46,2%, takže až odstaví zbytek jaderek a uhlí, kdo jim bude tu síť EE dotovat?

Jan Veselý
5. leden 2021, 14:35

Nad tím se nikdo nepozastavuje. Aktuálně je levnější vyrábět pološpičkově elektřinu ze zemního plynu než z uhlí. Paroplynek mají země okolo Německa dost vlastních, takže neměly důvod kupovat z Německa. QED

Ivan Novák
5. leden 2021, 15:35

Levnější je to proto, že emise GHG při těžbě a dopravě plynu nejsou zatíženy světaspásnými povolenkami. Trochu pokrytecké, že.

A opět se musím opakovat, roční bilance je jiná věc, než rovnováha v každém okamžiku. Zatím je na kontinentu účetně odepsané pružnosti dost a OZE se příliš nekanibalizují, ale nově zainvestovat soustavu, závislou na fosiliích jen pro nutnou kogeneraci, o které píše studie Fraunhoferů k r. 2050, si nebudou moci dovolit ani ti Němci.

Carlos
5. leden 2021, 19:09

To je otázka, jestli je to pokrytecké, nebo jaký je výhledový plán emisenek. Pokud jsou to sice ne zanedbatelné, ale malé objemy a jsou tu paliva, která je třeba eliminovat prvně, tak dává smysl plyn pro nejbližší období tímto nezatěžovat.

pr
5. leden 2021, 15:42

Asi si spočítali externality a řekli, že dotovat jiné nebudou. Nechcete náhodou silou obsadit Německo a donutit jej vyvážet své zdraví?

Ondra
5. leden 2021, 16:14

Prd si spočítali - prostě kvůli drahejm povolenkám a levnýmu plynu (kvůli teplý zimě a covidu) si elektřinu v okolních zemích loni vyrobili sami jak píše p. Veselý o kousek vyš. Stači se podívat kolik Němci vyváželi v posledních 10 letech když povolenky stály prd a je jasný že jim sou nějaký externality jedno.

Zase ukazujete že se v energetice moc neorientujete podobně jako svym komentářem o exportu/importu nahoře.

pr
6. leden 2021, 00:14

To už tu psalo více lidí, nejste první. Prostě se s tím smiřte. Stejně jako jsem se s tím již dávno smířil já.

Ondra
6. leden 2021, 08:53

S tim že tady často píšete nesmysly a zbytečně urážíte lidi sem se už dávno smířil. První určitě nejsem a je mi to jedno ale stejně tak nebudu ani poslední. A dokud tady budete psát nesmysly tak na ně budu taky reagovat. S tim se můžeme taky smířit.

Milan Vaněček
5. leden 2021, 16:17

Prosím Vás, nechte je žít, neposmívejte se těm co říkali o Energiewende

"to néééjde", teď už každý může vidět že to jde v celém světě a že už Německo přestává být vedoucí silou, v jiných státech se OZE budují mnohem rychleji.

Teď to vypadá, že aby EU udržela krok s Čínou, Japonskem, USA, Britanií, Indií, .... tak bude muset urychlit budování OZE.

Samozřejmě, rostoucí podíl FVE a VtE vyvolává nové výzvy pro technický pokrok. Kdo je bude řešit nejrychleji získá z toho i největší ekonomický a politický vliv.

Stačilo 20 let aby se VtE a FVE staly významnou silou v energetice, za dalších 10-20 let už budou silou dominantní.

Martin Hajek
6. leden 2021, 13:13

Pane Vaněčku, a teď ještě tu o Perníkové chaloupce... Celá ta skvělá obnovitelná energie z větru, fotovolatiky a dalších hraček se na globální spotřebě energie podílí 2 %. Fakt si myslíte, že za 20 let bude dominantní? A vít, co to slovo znamená?

PetrV
5. leden 2021, 19:23

Za nějaký rok si povíme soudruzi...

Ivan Novák
6. leden 2021, 15:34

Dodatek k efektivitě: Fraunhoferův inst. už zveřejnil komplexní německá data za celý rok 2020. Výrobu z větru nerozlišují na onshore a offshore, ale mají pro několik let zpátky čísla jednotlivých větrných farem na moři, z nich lze roční průměr využití Pinst offshore odhadnout na 40%. Odtud pak vyjde, že loni byl instalovaný výkon onshore VTE v Německu využit na 21,9% (předloni 21,3%, a pro srovnání, v r. 2015 to činilo 19,1%).

Seehirt
7. leden 2021, 10:25

Německo má instalovaných 60 GW výkonu ve větrných zdrojích, a přesto může vypadat prosinec, jak je zobrazen na tomto grafu:

https://www.osel.cz/popisek.php?popisek=30954&img=33nemecko-ma-instalovanych-60-gw-vykonu.jpeg

Poměrně dost dnů jsou dodávky z větru téměř nula a výkon obnovitelných zdrojů zajišťuje pouze spalování biomasy a vodní zdroje. Obnovitelné zdroje jsou zeleně, klasické šedě. Fialová linie je německá spotřeba a světle modrá cena elektřiny v daný moment (Zdroj Agora-Energiewende).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se