Domů
Ostatní
Nehoda jaderné ponorky USS Thresher

Nehoda jaderné ponorky USS Thresher

Jaderná energie nachází uplatnění nejen v elektroenergetice, ale také v námořní a vesmírné dopravě. Bohužel se ani tato odvětví neocitla bez nehody. V dnešním článku popíšeme zkázu ponorky USS Thresher z roku 1963.

Jaderné ponorky nabízejí velké výhody v podobě téměř neomezené doby ponoru s možností rozsáhlého pohybu pod vodou. Potřebný kyslík mohou ponorky vyrábět pomocí elektrolýzy. Jaderný pohon navíc nevyžaduje přívod kyslíku, a proto mohou ponorky plout tisíce mil bez nutnosti vynoření se. Vývoj amerických jaderných ponorek začal ponorkou USS Nautilus, která jako první proplula pod severním pólem. Tato ponorka nyní slouží jako muzeum využívané pro účely exkurzí.

Po úspěších s USS Nautilus se zájem o jaderné ponorky významně rozšířil a s ním také jejich výroba. Bohužel však tento proces nebyl nijak regulován, a tak se výrobci dopouštěli mnohých chyb, jejichž důsledky mohly být také příčinou zkázy ponorky USS Thresher.

USS Thresher byla první z třídy nových hlubinných ponorek a skutečně novou zbraní, podobnou Nautilu, která byla již nějakou dobu v provozu. Zdrojem energie byl reaktor S5W, se kterým ponorka dokázala plout pod hladinou rychlostí až 30 uzlů za hodinu. Aby byly veškeré technické nedokonalosti odstraněny, trvala výroba a vývoj nového typu ponorky velmi dlouho. Následně bylo třeba provést patřičné námořní zkoušky.

Jaderná ponorka USS Thresher Zdroj: U.S. Navy, Wikimedia Commons

Testovací ponor USS Thresher a události roku 1963

Pro ověření maximální hloubky ponoru byly prováděny hluboké ponory, které jsou však bezpečně nad hranicí hloubky, při které dojde k destrukci trupu. Při posledním hlubinném ponoru byla USS Thresher sledována doprovodnou lodí USS Skylark. Podvodní telefon umožňoval komunikaci i skrz velké množství vody. Ponorka ohlásila začátek provádění hlubinného ponoru v 7:45 ráno. Po hodině a půl, kdy se zdálo být vše v pořádku a ponorka již byla v testovací hloubce, obdržela USS Skylark zprávu:

„Dochází k drobným potížím, ale máme kladný úhel náklonu. Vypouštíme hlavní balastní nádrže. Budeme vás informovat.“

Dále byl z telefonu slyšet zvuk stlačeného vzduchu. Nepochybně se jednalo o první pokus o vytlačení vody z hlavních balastních nádrží. To se však stalo naprosto nemožné, jak se ukázalo z pozdějších testů na jiných identických plavidlech, neboť vzduchová potrubí zamrzla.

V 9:16 ráno uslyšela loď Skylark další zprávu, tentokrát poněkud zkomolenou, ve které posádka ponorky informovala o testovací hloubce. Zároveň zpráva obsahovala úryvek další informace, ve které padlo číslo 900. Toto číslo se pravděpodobně týkalo testovací hloubky 900 stop.

V 9:18 ráno slyšel operátor sonaru na USS Skylark velmi jasný a hlasitý zvuk prudkého podvodního výbuchu, který byl okamžitě rozpoznán jako imploze ponorky. Ponorka USS Thresher byla toho dne definitivně ztracena a na její palubě zahynulo 129 námořníků.

Zjišťování příčin nehody

Jediné, čím si můžeme být jisti, bylo řečeno během slyšení před výborem pro atomovou energii (JCAE) v roce 1964. Nikdy nebudeme přesně vědět, co bylo příčinou havárie a co se přesně stalo na palubě před nehodou. Po důsledné analýze bylo vyřčeno několik teorií, která zahrnují, či vylučují záplavu mořskou vodou z poškozeného potrubí, či jiného vodního systému, který by způsobil ztěžknutí ponorky a její potopení.

„Je zřejmé, že se stalo něco, co přinutilo kapitána vypustit hlavní balastní nádrže, ale pouze kapitán věděl, co se doopravdy stalo.“

Admirál Rickover nechal na podobné ponorce přezkoumat svary potrubí se slanou mořskou vodou a shledal velké množství nedostatků. V roce 1964 sdělil komisi JCAE, že USS Thresher mohla na moře vyplout se stovkami problémů, o kterých nikdo nevěděl. V jeho poznámkách je kladen důraz na pokračující zaměstnání standardních pracovníků, kteří nyní museli pracovat v průmyslu, ve kterém se nepřipouštějí lidské chyby, aniž by k tomu byli nějak proškoleni.

Průřez jadernou ponorkou USS Nautilus Zdroj: static, flickr.com

Rickover se snažil přesvědčit vývojáře lodi USS Nautilus a později také USS Thresher o evolučnosti těchto zařízení, která „nejsou pouze obyčejnými loděmi s jaderným pohonem, ale novými zbraněmi“.

Jeden ze senátorů během slyšení poznamenal, že si už dávno představoval nový „kočár bez koní“, který by byl něčím víc než jen zařízením s namontovaným spalovacím motorem, a přemýšlel, jestli námořnictvo nedělá něco podobného s jadernými ponorkami.

„Inovace, měnící síly, vyžadují přehodnocení celého výrobního systému. Pokud to vývojáři nepochopili, způsobilo to námořnictvu po výstavbě USS Nautilus velké strasti. Pravděpodobně kvůli tomu nyní padla celá posádka ponorky USS Thresher.“

Rychlý rozvoj jaderných ponorek byl objednán a schválen kongresem, to však nevedlo k rychlému zlepšení výrobních dovedností. Naopak to spíše vedlo ke zvýšení problémů s jednotlivými plavidly, problémů, které nemohou být opraveny prosazením stávajících standardů.

„Aby bylo při výstavbě dosaženo nových standardů a nároků na každý svár, šroub, či jinou součástku, která může ovlivnit vodotěsnost ponorky, je zapotřebí založit nové přístupy ke kontrole kvality.“

Program kvality SUBSAFE

Výše zmíněným výrokem zapálil admirál Rickover jiskru programu SUBSAFE, který se řadí mezi nejúspěšnější programy zajištění kvality v americkém námořnictvu.

V novém programu vývoje jaderných ponorek amerického námořnictva, který měl být uznán jako zcela nový směr, byla ztráta lodi USS Thresher něco jako nehoda jaderného zařízení na Three Mile Island. Rychle se rozšiřující programy spíše zhoršují kvalitu kvůli nedostatku talentovaných a šikovných lidí.

Zdroj náhledového obrázku: U.S. Navy Photograph – Naval Historical Center, Wikimedia Commons

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(10)
Milan Stejskal
16. únor 2021, 06:48

Zkuste prosím opravit údaj o rychlosti. Správně je pouze uzel (=1 námořní míle za hodinu)

Miroslav
16. únor 2021, 11:45

30 Uzlů za hodinu ještě nezní tak špatně jako 56 kilometrů za hodinu za hodinu.

energetik
16. únor 2021, 12:08

Nevíte někdo na jakém principu funguje ten podvodní telefon?

"slyšet vzduch stlačeného vzduchu."

A jak se slyší vzduch stlačeného vzduchu?

Josef
16. únor 2021, 14:45

Jestliže se nepletu, tak tato série ponorek byla vybavena přísně tajným zařízením pro nouzové vynoření. Nebylo to nic jiného, než nádrž se stlačeným vzduchem, který vyhnal vodu z balastních nádrží. To není nic co by mělo zničit ponorku kdyby ... . Tedy nádrže byly vyrobeny tak, že snesly obrovský tlak a tak byly skutečně malé. Jenže ten, kdo toto řešeni navrhl již neznal základy fyziky plynu tedy ZÁKON ADIABATICKÝ.Takže USA v nevadské poušti skladovalo nádrže s pekelně stlačeným vzduchem, který chladili a chladili a chladili. Jenže jim nedošlo, že energii, kterou stlačenému vzduchu chlazením odebrali budou muset i vrátit = dodáním tepla z okolí. Takže armatury přivádějící stlačený vzduch do balastních nádrží se ochlazovaly až zamrzly. Ponorka neschopná dynamického vynoření a bez možností vyprázdnění balastních nádrží se potápěla a potápěla a ... . A byl konec

Mech
16. únor 2021, 15:17

To nebylo nic novýho. Problém prostě byl že při prudkém snížení tlaku vzduchu zároveň dochází k jeho prudkému ochlazení. A veškerá vlhkost se promění v led, kterej ucpal příliš tenký potrubí. Díky tomu se jim nepodařilo nouzově vynořit.

Nicméně to nebylo příčinou problémů do kterých se ponorka dostala, pouze selhání záchranýho mechanizmu.

Třída Trasher(po nehodě reklasifikována jako Skipjack) měla celou řadu dětských nemocí, což vedlo ke ztrátě sesterské USS Scorpion o něco později.

Publius Scipio
16. únor 2021, 19:29

Žádný adiabatický zákon neexistuje. Je děj adiabatický a jeho opak děj izotermický a oba probíhají podle termodynamických zákonů. Takže opravdu, je třeba znát alespoň základy fyziky.

Josef Zíka
16. únor 2021, 19:36

A co děj izochorický a izobarický?

Publius Scipio
16. únor 2021, 20:21

Non sequitor. Moje připomínka týkala hlavně toho, že (tedy pokud je mi známo)neexistuje ve fyzice nějaký adiabatický zákon, ale existuje adiabatický děj. Oba další izoděje existují, to nikdo nerozporuje, ale pořád v rámci termodynamických zákonů. Zároveň jejich souvislost s tragédií té ponorky není nikde zmiňována!

Jose
17. únor 2021, 11:37

No je to stejné jako všechny programy na obou stranách během studené války. Quick and bad.

Ale ono je celkem rozdíl přijít o tři astronauty a 129 námořníků. Neznalost, nebo spíše neprověření vlivu adiabaty na proces naplnění balastních nádrží byl jasnou příčinou problému vedoucímu ke ztrátě ponorky.

Raketoplán taky spadl kvůli úspoře pár dolarů za těsnění v ceně 50 dolarů. Poměr mezi cenou stroje součástky ukazuje pouze na lidskou blbost a nenažranost. Přitom stačilo odložit start do teplot nad nulou. Místo toho to vedlo k zastavvení celého programu NASA na dlouhé roky a zbytečnou smrt astronautů, navíc v období, kdy již bylo jasné, že socialistický blok jde do finále.

Další průser byl vyvolán nedodržením technologie a ignorací výsledků zkoušek betonu použitého ke stabilizaci plošiny v Mexickém zálivu s následky úniku milionů barelů ropy do oceánu. Zase je za tím jenom snaha o maximalizaci zisku bez ohledu na možné důsledky.

Toto vše nejsou jenom lidská selhání, ale hlavně systémová selhání ze kterých je třeba se poučit a změnit zavedené postupy. Dělali jsme to takto tisíckrát, to umíme a nic nehrozí se v těchto případech značně nevyplatilo. Holt pýcha předchází pád.

Tuten
18. únor 2021, 12:12

Mně by zajímalo , proč nedělají hloubkové testy tam , kde je hloubka jenom o něco málo větší jak je maximální konstrukční.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se