Domů
Plynárenství
GasNet uvedl do provozu první mobilní samoobslužnou čerpací stanici na LNG v ČR
Ad

GasNet uvedl do provozu první mobilní samoobslužnou čerpací stanici na LNG v ČR

Společnost GasNet, tuzemský lídr v distribuci zemního plynu, úspěšně zprovoznila v tuzemsku první mobilní veřejnou samoobslužnou plnicí stanici na zkapalněný zemní plyn – LNG. Čerpací stanice se nachází v Klecanech u Prahy, kousek od dálnice D8. Řidičům nákladních vozů je tato moderní a ekologická technologie k dispozici non-stop.

Řidiči nákladních vozů na LNG mohou nyní pohodlně a komfortně tankovat v Klecanech u Prahy v areálu Volvo Group Truck Center Praha-sever. Veřejná čerpací stanice je pouze 8 kilometrů od hlavního města, je samoobslužná a otevřená 7 dní v týdnu 24 hodin denně. Rovněž platba prostřednictvím tankovací karty, kterou GasNet distribuuje svým zákazníkům, je velmi jednoduchá.

LNG stanice od společnosti GasNet
LNG stanice od společnosti GasNet

„LNG je pro nákladní dopravu ekonomická, ekologická a efektivní alternativa ke klasickým palivům. Technologie pohonu na LNG u tahačů je za více než 20 let dobře vyzkoušená a ověřená. Jsme přesvědčeni, že nákladních aut na LNG bude u nás rychle přibývat, a to obdobným tempem jako v případě stlačeného zemního plynu, tedy CNG. Věříme, že LNG bude hrát klíčovou roli při dosažení environmentálních cílů České republiky do roku 2025 respektive 2030 v oblasti snižování emisí“, říká Thomas Merker, Chief Financial Officer skupiny GasNet, a dodává:

„Chceme se zasadit o vybudování trhu se zkapalněným zemním plynem v nákladní dopravě. Zprovoznění naší první mobilní stanice proto považujeme za důležitý milník. Je to také jasný signál dopravcům, kterým chceme usnadnit cestu k LNG a zpřístupnit jim tuto technologii a infrastrukturu.“

Technologie LNG je bezpečná a spolehlivá

Pro společnost GasNet je bezpečnost a spolehlivost provozu absolutní prioritou. „Naši odborníci jsou připraveni proškolit řidiče a ukázat, že tankování vozů na LNG je stejně snadné, jako u naftových aut,“ vysvětluje Filip Dostál, Head of Business Development, GasNet.

„Zvolili jsme jednu z nejmodernějších dostupných technologií, která umožňuje bezproblémové a rychlé natankování všech značek nákladních aut na LNG. Jedná se o vozy značky VOLVO, Scania a IVECO. Řidiči zvládnou natankovat po krátkém zaškolení sami a doba čerpání je stejná jako u dieselových vozů. Do deseti minut je nádrž plná,“ doplňuje F. Dostál.

Pro snížení emisí v nákladní dopravě je LNG jedinou reálnou alternativou

Zájem o LNG jako o moderní a ekologické palivo v poslední době výrazně stoupá v celé Evropě. I v České republice je pro splnění emisních cílů EU v nákladní dopravě větší využití vozidel na LNG v současné době jedinou vyzkoušenou a reálnou variantou.

LNG stanice natankuje až 6 aut za hodinu
LNG stanice natankuje až 6 aut za hodinu

Ve srovnání s naftovými motory mají vozy na LNG při srovnatelném dojezdu výrazně nižší emise, nižší hlučnost a nižší provozní náklady. Podle Národního akčního plánu čisté mobility by mělo do roku 2030 jezdit po tuzemským silnicích 6 900 nákladních vozidel na LNG a měli bychom mít 30 plnicích stanic.

„V současnosti je zkapalněný zemní plyn obecně považován za velmi perspektivní palivo. Dynamický růst pozorujeme i jinde v Evropě, v poslední době zejména v Německu, Itálii, Francii a Nizozemí. V této oblasti vidíme velký potenciál také pro Českou republiku, a proto zde aktivně působíme již delší dobu. Podíleli jsme se na testování vozů na LNG, spolupracujeme s výrobci vozů a samozřejmě také s dopravci. Naše působení a aktivní roli v nastartování tuzemského trhu s LNG chceme a budeme rozhodně posilovat a upevňovat i nadále,“ uzavírá T. Merker.

Štítky:LNG
Gasnet
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(19)
HoMBeR
10. červenec 2020, 01:15

Hi-tech termoska to mně pobavilo ale pan Vozar má pravdu je to taková lepší termoska a říká se tomu kryogení nádobá nic méně v české republice je firma na výrobu velkých kryogeních zásobníků a kdo by chtěl vidět jak to vypadá uvnitř tak v Praha-Kyje stojí rozpůlená cisterna na převoz zkapalněných plynů

No taky se připojím do diskuze ovšem upozorňuji lidi že je nechci strašit ani děsit.

Ano je pravda když tahač natankuje 540 Litrů LNG x 2 nádrže je udávaný dojezd až 1600km a ujeďte tolik kilometrů a ješte ktomu osobnim autem vím že osobák má menší nádrž ale i tak proto se osobáky nikdy nebudou dělat na LNG ale jenom na CNG

A o úniku přebytečného plynu z nádrží lng by mě to taky docela zajímalo protože třeba ropné plošiny nebo rafinerie přebytečný plyn musí spalovat

A k tomu děšení lidí všechno je to pěkné že je to ekologictější ale pořád je to zemní plyn fosilní palivo a teď si představte že za 6,8,10let každý 4 kamion bude jezdit na zemní plyn co to udělá s cenou plynu když se plyn využívá v zimním období na vytápení

Vodík je čisté ekologické palivo to je pravda ovšem v dnešní době se vodík zase vyrábí ze zemního plynu a je to energeticky náročné to už můžu radši jezdit na CNG

pokud se však jedná o takzvaně zelený vodík který se vyrabí elektrolízou vody pomocí přebytků elektřiny v síti tak to jo ale s vodíkem se musí zacházet opatrně jednak pro svoji hořlavost a taky je 14x lechčí než vzduch takže když unikne do atmosféry a na nic se nenaváže tak odcestuje do volného vesmíru a už ho nedostaneme zpátky

Rusko LNG snad ani nikam nevyváží protože ho asi ani nevyrábí rusku stačí dobří sousedi evropa a čína kam vedou velké plynovody. Vetšina LNG v evropě je z Kataru a Austrálie až pak je USA a proto se američanom nezamlouvá výstavba dalších plynovodu, no ale stejnak se LNG vozí z přístavů do střední evropy a proto bych se nedivil kdyby se ve středí evropě postavil zkapalnovač aby se mohl spotřebovávat i ten ruský zemní plyn jako LNG

A z tohoto všeho plyne zě evropa v zemním plynu není vůbec soběstačná a tak jí asi nic jiného nezbyde než elektromobilita

Mnoho lidí bude spíše zajímat tento dokument o využití LNG

https://www.lng.cz/-/media/Images/lng/article/vydali-jsme-prvni-ceskou-studii-o-lng-v-doprave-a-energetice/Vyuziti_LNG_v_doprave_a_energetice_a_jeho_bezpecnost.pdf

Ovšem tato celá ekologizace se odvíjí od vysoké ceny ropy která je v tuto dobu hodně nízká a nikdo nechce investovat do něčeho nového když to staré funguje.

autoland.cz
27. srpen 2020, 19:27

Pane Suchý, jaký je cenový rozdíl mezi kubíkem CNG a kubíkem LNG....Mám na mysli samozřejmě cenu, před zpracováním na CNG a LNG. Jak známo, tak CNG je cca 1,4 kubíku na jedno kilo a kilo stojí třeba 25Kč s daní.

Jak je to s kilem LNG a jaká je tedy cena? Prosím reakci i na mail

Tom
7. červenec 2020, 12:25

Ví někdo, jak se řeší udržování teploty paliva v tom nákladním autě?

Matěj Suchý
7. červenec 2020, 13:33

Tahače mají vakuově izolované nádrže. Navíc - na rozdíl od osobních aut -jsou téměř neustále v provozu. Palivo tedy není třeba v nádrži držet nijak dlouho. Každé natankování čerstvého plynu schladí zbývající plyn v nádrži. Pokud například auto delší dobu nejezdí a tlak v nádrži vyroste nad cca 10 barů, páry plynu se před tankováním vypustí zpět do zásobníku plnící stanice. Takto se sníží tlak v nádrži vozidla a umožní se tankování. Tento typ stanice řídí celý proces automaticky.

Tom
7. červenec 2020, 18:03

Děkuji za objasnění.

Přece jen musí být situace, kdy se auto odstaví na několik dnů- víkendy, prázdniny, poruchy, opravy. To se plyn nechá unikat?

Lubos Vozar
7. červenec 2020, 14:38

Su to v podstate take velmi Hi-tech "Termosky" . Viac sa mozete docitat nizsie:

https://www. anstertrailer.com /lng-lpg-tank-trailer-guide/

Lubos Vozar
7. červenec 2020, 15:05

Nic komplikovane, su to take "Termosky" z high-tech materialov.

Viac sa docitate tu:

https://www. anstertrailer. com/lng-lpg-tank-trailer-guide/

Matěj Suchý
7. červenec 2020, 16:35

Tahače mají vakuově izolované nádrže. Navíc na rozdíl od osobních aut jsou v provozu bez větších přestávek, proto není potřeba držet palivo v nádrži nějak dlouho. Každé natankování čerstvého plynu zchladí zbylý plyn v nádrži. Pokud má vozidlo nějakou delší odstávku a tlak v nádrži vyroste cca nad 10 bar, je potřeba před samotným tankováním tlak snížit přepuštěním par plynu do zásobníku čerpací stanice. Tento konkrétní typ LNG stanice řídí proces odtlakování a plnění automaticky. Pokud máte další dotazy, ptejte se. Matěj Suchý, GasNet.

Lubos Vozar
7. červenec 2020, 17:17

Skusim to tu pastnut este raz, prvy pokus stale nie je schvaleny.

Je to v podstate Termoska:

www. anstertrailer. com/lng-lpg-tank-trailer-guide/

Tom
7. červenec 2020, 17:38

Spíš jsem měl na mysli nádrž toho náklaďáku. Co, když to někde nechá přes víkend nebo týden. Tak dobrá izolace tam být přece nemůže.

Matěj Suchý
8. červenec 2020, 10:00

Nádrž vozidla je stejně jako zásobník stanice vakuově izolovaná - dvě stěny a mezi nimi vakuum. Prostup tepla je tedy opravdu minimální. Za víkend nebo několik dní odstávky tlak nevystoupá natolik, že by se musely otevřít bezpečnostní ventily. Pokud by vozidlo mělo mít delší odstávku, měl by se plyn předtím spotřebovat a zbylý vyčerpat. Taková odstávka nastává zpravidla v případě servisu. Specializované servisy by měly být vybavené servisním zařízením opět s vakuově izolovaným zásobníkem, kam plyn může přečerpat. Zdraví, Matěj Suchý, GasNet.

Filip
7. červenec 2020, 14:03

Nejsem si jistý, jak to funguje u kamionů, ale u lodí to je myslím tak, že když je palivo spotřebováváno, tak tím se snižuje jeho tlak v nádrži, a proto se podle stavové rovnice musí snižovat i teplota (p*V=n*R*T). Pokud k tomu někdo víte více, budu rád, když mě doplníte.

Tom
7. červenec 2020, 17:27

Jo, nebo třeba u lng tankerů jsem četl, že výpar je přidáván do motoru během jízdy.

Pokud to dobře chápu, je tam palivo o -60stupních asi. Možná pod tlakem, nevím? Jenže co s odstaveným autem zas tak dobrou izolaci mít přece nemůže.

U kapalného vodíku chápu, že zas tak nevadí, když se v nejhorším případě vypaří, ale tohle palivo by v atmosféře končit přece nemělo.

Matěj Suchý
8. červenec 2020, 10:20

Jenom opravím, že zkapalněný zemní plyn (tedy z většiny metan) má při atmosférickém tlaku teplotu asi -163°C. V nádržích vozidla má při běžném provozu tlak cca 3-10 bar a teplota je tedy o něco málo vyšší. Izolace nádrží je opravdu hodně dobrá, jak jsem popisoval v komentářích výše - je to také jeden z hlavních důvodů, proč jsou LNG tahače zatím co se týče investičních nákladů o něco dražší než naftové (provozní náklady jsou zato nižší). Máte pravdu, že metan by v atmosféře končit běžně neměl - jedná se o plyn se silnějším skleníkovým efektem než CO2. Jinak je ale neškodný a pokud tedy (vzhledem k nějakému zanedbání postupů) dojde k úniku, není to žádná ekologická katastrofa, jako by třeba unikl benzín nebo nafta. Matěj Suchý, GasNet.

Keb
8. červenec 2020, 11:01

Pane Suchý, chtěl jsem se zeptat jaky je finanční rozdíl mezi litrem nafty a ekvivalentní jednotkou lng. Děkuji KeB

Matěj Suchý
8. červenec 2020, 12:48

Záleží to na mnoha proměnných, ale indikací mohou být například testy, které ve spolupráci s námi prováděla dopravní firma DS Holding. Tahače na LNG a na diesel jezdili stejnou trasu se stejnou zátěží a náklady na kilometr vyšly v případě LNG o 23-28% nižší než u nafty. Více zde: https://lng.cz/novinky/jiz-druhy-test-potvrzuje-lng-je-jedina-varianta-pro-budoucnost-silnicni-dopravy.html a zde https://lng.cz/novinky/test-lng-v-ds-holding-dopadl-vyborne.html

Je potřeba říci, že jak zemní plyn, tak ropa jsou komodity, jejichž cena se na trzích dynamicky vyvíjí, ale trendy se často vzájemně kopírují.

Cena komodity není jediný faktor. Ve prospěch plynu mluví dlouhodobě nižší spotřební daň. Výraznou úlevou pro exportní firmy je například nulové mýtné v Německu. Sleva na mýtném pro plynové vozy by se v blízké budoucnosti měla objevit i v České republice (je to v aktualizovaném Národním akčním plánu čisté mobility).

Pokud vás zajímají konkrétnější informace, neváhejte nás kontaktovat na info@LNG.cz

Keb
9. červenec 2020, 10:54

Stačí mi to pouze v této obecné rovině. Děkuji za vyčerpávající odpověď KeB

Baton D
9. červenec 2020, 09:54

dobrý den diskutující, mohl by tu nějaký odborník porovnat lng a cng, zajímala by mě energetická hustota a energetická náročnost na uvedení do stavu stlačeného/tekutého, a bezpečnost samozřejmě. Je mi jasné že se na západě bude rozmahat spíše technologie lng upřednostněna před cng, neb cng si můžeme vyrobit stalačením klasického ng, a to je pro západní evropu nepřijatelné stlačovat nějaký zlý ruský plyn

Matěj Suchý
9. červenec 2020, 12:09

Dobrý den,

Stlačený zemní plyn (CNG) se standardně stlačuje na 200 bar - zabere tedy 200x méně místa než plyn při atmosférickém tlaku.

Zkapalněný zemní plyn (LNG) zabírá 600x méně místa než v plynném skupenství při atmosférickém tlaku. Energetická hustota je tedy 3x větší než u CNG. Z tohoto důvodu je LNG vhodný pro dálkovou těžkou nákladní dopravu, zatímco CNG je vhodný pro osobní dopravu či městské autobusy, kde nevadí nižší dojezd (častější a delší tankování/plnění). Není to tedy otázka buď a nebo.

Z hlediska bezpečnosti je to podobné - jedná se v obou případech o bezpečné prověřené technologie a chemicky se jedná o stejnou látku. U CNG je nutná obezřetnost vyplývající z vysokých tlaků, u LNG zase z kryogenních teplot.

Z hlediska energetické náročnosti je otázka, jak to počítat, protože v našem evropském případě se LNG vozí z importních terminálů, kam se dováží z jiných částí světa (kde byl již předtím zkapalněn za účelem přepravy) a kde se jej drtivá většina regasifikuje a tlačí do plynovodů. Část tohoto LNG se zkrátka odebere v kapalné podobě a dodá na čerpací stanice. Tedy žádná energie navíc.

Matěj Suchý, GasNet

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se