Tesla Motors - vývoj společnosti a budoucnost
Kalifornská společnost Tesla Motors byla založena roku 2003 a z původně ryzí automobilky, vyrábějící elektromobily a jejich komponenty, se v současné době stává společnost zasahující také do odvětví energetiky.
Začátky Tesly
Společnost Tesla nebyla založena Elonem Muskem, jak by možná mnozí čekali, ale Martinem Eberhardem a Marcem Tarpenningem v červenci roku 2003. Oba se podíleli na počátečním vývoji společnosti a financovali rodící se automobilku, dokud nepřišel v únoru 2004 Elon Musk s finanční podporou 7,5 milionu dolarů, načež se stal také předsedou společnosti.
Nebyla to ovšem poslední částka investovaná Muskem, ten má v současné době ve společnosti Tesla nainvestovánu většinu svého jmění.
Hlavním cílem společnosti byla komercializace elektromobilů, počínaje sportovním vozem Tesla Roadster, který měl zavést společnost do povědomí před následným přechodem na více mainstreamové elektromobily, včetně sedanů a cenově dostupných kompaktních vozů.
V roce 2005 podepsala společnost kontrakt s automobilkou Lotus na výrobu bez hnací jednotky kompletního automobilu Tesla Roadster.
Role Elona Muska
Musk po svém příchodu do společnosti okamžitě převzal aktivní roli a podrobně dohlížel na návrh Tesla Roadsteru, do obchodních operací se ovšem nijak hlouběji nezapojoval. Eberhard přiznal, že Musk byl tím, kdo trval na tom, aby bylo pro karoserii Roadsteru využito materiálů z uhlíkových vláken a vedl také návrhu komponentů od výkonové elektroniky až po světlomety a další stylistické prvky.
V roce 2007 byl představen první produkční vůz Tesly a společnost se tak oficiálně stala automobilkou. Následně ovšem společnost zažívala těžké časy, došlo ke změně vedení, kdy se generálním ředitelem stal Ze’ev Drori, který propustil desetinu pracovníků a udělal z Tesly profitující společnost. I přesto nevydržel na své pozici ani rok.
V roce 2008 se stal generálním ředitelem Elon Musk, který v té době měl ve společnosti nainvestováno okolo 70 milionů dolarů.
Složité období Tesly
V letech 2008-2012 Tesla prodala 2 250 Roadsterů, i přesto to nebylo jednoduché období. Společnost měla problémy s včasným vyřizováním zakázek, zatímco se snažila ujišťovat své potenciální zákazníky o své schopnosti. Ani recenze vozu v populární televizní show Top Gear příliš nepomohla.
Jeremy Clarckson byl k Roadsteru velmi kritický a mimo jiné vypichoval dojezd auta, který byl necelých 90 km. Tesla žalovala britskou BBC, stojící za televizní show, za urážku na cti, ale spor prohrála.
Nová etapa a vstup na burzu
V červnu roku 2008 Tesla představuje cenově dostupný rodinný sedan pod názvem Model S s cenovkou 50 000 dolarů a uzavírá partnerství s německým Daimlerem, který získal 10% podíl za 50 milionů dolarů.
Následně v roce 2009 společnost dostává půjčku 465 milionů dolarů od Ministerstva energetiky Spojených států amerických na podporu vývoje a výroby Modelu S společně s vývojem komerční pohonné jednotky, podmínkou bylo, že si Elon Musk společně s dalšími představiteli Tesly ponechají alespoň 65 % akcií společnosti. Společnosti splatila půjčku v roce 2013, o devět let dříve, a stala se první automobilkou, která tuto půjčku splatila.
V roce 2010 vstoupila Tesla na burzu a stala se tak první americkou automobilkou od roku 1956, kdy se na newyorské burze začaly veřejně obchodovat akcie Ford. Tento tah přinesl nečekaný úspěch a podíl veřejně obchodovatelných akcií musel být oproti původnímu plánu navýšen téměř o 20 %. Hodnota kmenového kapitálu vzrostla o 41 %, finanční situace tím ovšem stále nebyla vyřešena, získané zdroje se společnost rozhodla investovat na pokrytí režijních nákladů a k rozšíření prodejní sítě.
Síť dobíjecích stanic a představení nových modelů
Model X, odhalený v roce 2012 je prvním SUV a vozidlem s pohonem všech kol od Tesly, jež by měl být uveden na trh ve třetím čtvrtletí roku 2015.
V témže roce Tesla začala s výstavbou sítě dobíjecích stanic v Kalifronii. Při onzámení svých Superchargerů, jak Tesla své dobíjecí stanice nazývá, bylo již 6 stanic v provozu. V současné době je po celém světě v provozu okolo 425 dobíjecích stanic, 203 v Severní Americe, 150 v Evropě a 76 v oblasti Asie a Pacifiku.
Stanice Supercharger je kompatibilní s Modelem S, který disponuje 85 kWh baterií, a všemi budoucími automobily Tesla. Dojezd Modelu S se navýší o 240 km za 20 minut nabíjení, a o 320 km při 30 minutách nabíjení.
Model S je navíc navržen pro rychlou výměnu baterie, která zabere 90 sekund a možná se v budoucnu stane alternativou k dobíjení, momentálně běží pilotní program, do kterého se zapojili pouze vybraní vlastníci Modelu S.
V roce 2015 společnost odhalila novou verzi Modelu S, Model S 70D, který je dražší než předchůdce, nabídne ale delší dojezdovou vzdálenost a pohon všech čtyř kol.
Vstup na energetický trh
Na energetický trh Tesla vstoupila nedávným ohlášením svých baterií Powerwall a Powerpack. Jen za první týden po oznámení byly rezervovány baterie v celkové hodnotě okolo 800 milionů dolarů. Tesla míří jednak do domácností, ale také do odvětví akumulace ve větším měřítku. V Německu už začala spolupracovat s tamější energetickou a IT společností LichtBlick.
Elon Musk tak propojuje aktivity společnosti Tesla a společnosti SolarCity, největším poskytovatelem solárních technologií ve Spojených státech, kterou založili bratranci Muska, jež je nyní předsedou společnosti.
I přes dotace stále ve ztrátě
Společnost Tesla je dotovaná daňovými poplatníky skrze státní daň za každý prodaný elektromobil a také skrze obdržené kredity ze státních předpisů palivové účinnosti, jež může prodat automobilkám, které nesplňují pravidla.
Celková hodnota Tesly na akciovém trhu činí v současné době okolo 27 bilionů dolarů. Ovšem navzdory státním dotacím se jedná stále o ztrátovou společnost. Tesla ohlásila za rok 2014 nárůst ztráty na 294 milionů dolarů, z 74 milionů v roce 2013. Za rok 2014 vyprodukovala celkem 35 000 elektromobilů a pro rok 2015 plánuje dodat 55 000 vozů, včetně nového Modelu X. Navíc měla v roce 2014 prodat palivové kredity za částku okolo 216 milionů dolarů.
O výsledcích za první kvartál a vyhlídkách pro rok 2015 jsme informovali v tomto článku.
Proč být pozitivní?
I přes dosavadní ztrátovost společnosti zůstávají mnozí odborníci i akcionáři pozitivní a nezalekávají se krátkodobých zaškobrtnutí, ať již finančních, či například problémů s nedodržováním termínů zakázek. Zde jsou uváděné důvody:
- Menší vystavení tržnímu riziku než konkurence, protože globální poptávka bude převyšovat nabídku.
- Ochrana proti riziku průmyslu díky unikátnímu obchodnímu modelu a vertikální integraci.
- Vedoucím postavením na trhu bez zjevné konkurence.
- Podstatná hodnota značky, díky produktu a inovacím.
- Jistota růstu vlastního kapitálu z důvodu vstupu na nové trhy s novými produkty.
- Podpora vládou skrze zákony o emisích CO2.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se