Domů
Akumulace energie
Průmysl na výzvy Bruselu slyší. Nová koalice plánuje pomoci s rozvojem a využíváním OZE
electricity market
Zdroj: Evropský parlament

Průmysl na výzvy Bruselu slyší. Nová koalice plánuje pomoci s rozvojem a využíváním OZE

Začátkem března společnosti SolarPower Europe, The European Association for the Storage of Energy, WindEurope a Breakthrough Energy založily průmyslovou koalici, která chce podpořit zvýšení odolnosti evropské energetické sítě a umožnit rozvoj obnovitelných zdrojů energie. Zároveň plánují pomoci s formováním budoucí politiky EU v oblasti skladování energie.

S tím, jak se Evropa snaží dekarbonizovat svůj energetický systém, budou technologie skladování energie, jako jsou přečerpávací vodní elektrárny, baterie a vodík, stále důležitější, protože umožní skladovat přebytečnou větrnou a solární energii a následně ji uvolnit, když výroba nepostačuje k uspokojení poptávky.

Evropská komise počítá s tím, že potřeba flexibility v evropské energetické soustavě by se mohla do roku 2050 zvýšit až na 30 % celkové poptávky po elektřině, protože podíl obnovitelné energie v síti dosáhne podle odhadů 69 % do roku 2030 a 80 % do roku 2050.

Bez skladování energie to nepůjde

„Skladování energie je klíčem k vybudování odolného a dekarbonizovaného energetického systému," řekla eurokomisařka pro energetiku Kadri Simsonová.

Obnovitelné zdroje se o své slovo hlásí navíc už nyní. „Minulou zimu vyrobily obnovitelné zdroje v EU více elektřiny, než se vyrobilo z plynu nebo uhlí. Je zřejmé, že solární a obnovitelné zdroje mohou Evropu zásobovat elektřinou ve všech ročních obdobích," uvedla Walburga Hemetsbergerová, generální ředitelka společnosti SolarPower Europe. Její vyjádření je v souladu se studií think tanku Ember.

Skladování energie může rovněž přispět ke zmírnění omezení v síti a k minimalizaci nákladů na její rozšíření, uvedl Patrick Clerens, generální tajemník Evropské asociace pro skladování energie.

„Potřebujeme silnou energetickou infrastrukturu, aby se obnovitelné zdroje staly celoroční normou. To znamená brát vážně skladování energie a připravit síť," dodal.

Podpora skladování

V letošním roce již EU učinila kroky na podporu těchto technologií. Například baterie a úložiště jsou uvedeny jako "strategické technologie" v nedávno navrženém zákoně o čistém průmyslu, což uvolňuje další regulační a finanční podporu. Tento trend plánuje koalice SolarPower Europe, The European Association for the Storage of Energy, WindEurope a Breakthrough Energy dále podporovat.

„Je zapotřebí více skladování, které by pomohlo zvýšit kapacitu větrných elektráren, které se mohou připojit k sítím, zejména v jejich nejslabších místech. Musíme také zajistit, aby každá kilowatthodina vyrobená větrnými elektrárnami mohla být využita naplno a co nejlépe," řekl Giles Dickson, generální ředitel společnosti WindEurope.

Jak skladovat energii? Možností je více

Reforma trhu s elektřinou, kterou Komise provedla, rovněž zavazuje země EU, aby posoudily své potřeby flexibility a stanovily orientační cíle pro technologie.

Vedle toho reforma zavádí další způsoby podpory skladování prostřednictvím kapacitních mechanismů, které zajišťují příjmy pro dodavatele záložní energie, a opatření k řešení regulačních překážek, kterým čelí projekty skladování, včetně dvojího zdanění a problémům s povolováním.

„Skladování energie je často zapomenutým pokladem. V současné reformě trhu s elektřinou máme velkou příležitost uvolnit potenciál skladování energie v evropském energetickém systému," uvedla Emma Wiesnerová, která vyjednává za skupinu Centre Renew Europe.

Aby toho však bylo možné dosáhnout, potřebuje toto odvětví nízká technická, finanční a politická rizika, řekla pro článek, který vydal EURACTIV.

„Technologie a investice jsou zde. Nyní průmysl očekává politickou jistotu a dlouhodobé perspektivy," řekla Wiesnerová a dodala, že mimo jiné bude upřednostňovat dlouhodobé perspektivy v kapacitních schématech a hodnocení flexibility a kapacity sítě.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(27)
Karásek
14. květen 2023, 10:44

V ČR jsme s OZE jako vítr přes 10 let pozadu Větrnostně srovnatelné Rakousko vyrobí z větru už 12 %elektřiny. U nás to není ani 1 %.

intfor
14. květen 2023, 12:02

Kdo chce, tak se může podívat na mapu, nebo zajet na vylet a zjisti, ze jak u vody, tak u větru, má Rakousko mnohem lepší podmínky.

Karásek
15. květen 2023, 00:00

Na vodu má lepší podmínky, na vít ne.

intfor
15. květen 2023, 08:48

Na vítr také. Od Alp fouká víc než v Polabí. Kdybyste se na tu mapu alespoň jednou podíval - Global Wind Atlas, Mean Power Density a ten rozdíl je hned vidět.

richie
15. květen 2023, 14:21

uz len par rokov, nez sa roztopia vsetky ladovce .. a monzo aj skor ved uz posledne dva roky maju problem s nedostatkom vody pre elektrarne

Petr prochaska
14. květen 2023, 14:12

Rakousko má ale úplně jiné podmínky na budování větrníků. V Alpách fouká hodně a okolo Vídně také. U nás jedině osázet vrcholky Krušných hor a Krkonoš, což nikdo nepovolí a něco málo na Vysočině, kde ale nebude výkon kdovíjaký.

Karásek
15. květen 2023, 00:01

V Alpách žádné větrné elektrárny nejsou a u Vídně fouká jako u nás. V ČR větší prostor pro vítr.

Emil
15. květen 2023, 07:22

U Vídně nefouká jako u nás, viz studie Ústavu fyziky atmosféry AV ČR: "Specifikem je území východně od Vídně, kde jsou podmínky mimořádně příznivé, a to jak větrností, tak charakterem krajiny. Dosud se výstavba VtE koncentrovala do nejvíce větrných lokalit, zatímco většina území včetně „středně“ větrných míst se nevyužívá. V praxi je tedy nastavena hranice rentability výše než v České republice."

Jaroslav Studnička
15. květen 2023, 07:30

Karásku, přestaňte tu šířit lži. Již vám to tu bylo několikrát prezentováno.

Milan Vaněček
15. květen 2023, 08:06

Jo, to je nejlepší pozorovat na vlastní oči. Přejedete hranici u Znojma a vidíte větrnou železnou oponu (pozor ironie!): v Rakousku samý větrník a u nás ne. A jste jen pár desítek km vzdáleností od sebe.

Podle některých diskutujících zde je to přírodní anomálie, na naší straně nefouká a na té druhé ano.

Podle mne je to politická anomálie: na jedné straně energii z větru chtějí, na druhé (pro nechápavé=té naší) ji někdo nechce a blokuje to.

Emil
15. květen 2023, 08:20

Výstavba větrníků se neřídí jen přírodními podmínkami ale především podmínkami dotačními, Vaněčku. Proto ta "opona".

Richard Vacek
14. květen 2023, 11:00

V EU se ročně spotřebuje cca 2500 TWh elektřiny. Lithiových baterií se ročně celosvětově vyrábí cca 1 TWh. Tedy pokud by celou tuto kapacitu EU využila na akumulaci, stačí to na 4 hodiny.

Dotace dovedou přinutit i vodu, aby tekla do kopce, ale ty náklady budou chybět jinde.

Milan Vaněček
14. květen 2023, 11:49

Pane Vacku, nevytvářejte umělé problémy, nikdo nechce Li baterie na zajištění VEŠKERÉ akumulace. Akumulace bude vždy o vodních přečerpávacích elektrárnách (je jich hodně a ta obrovská kapacita, využívaná doposud především jadernými elektrárnami se uvolní, neboť nových JE se staví minimum a staré se pozvolna vyřazují).

A protože OZE potřebují více akumulace než JE, tak k vodě přibudou i baterie (v energetice především ty mnohem levnější než Li) a hlavně vodík. A nejlepší akumulace bude pružná doplňková (zasmluvněná) výroba elektřiny pouze v době, kdy nefouká a nesvítí a je málo vody v řekách. Především z plynu (s čím dál tím větším podílem zeleného vodíku).

Je to tak jednoduché a technicky řešitelné, jen se nesmí pospíchat, spěchat=drahota. Technický pokrok chce svůj čas, podívejte se 50 či 100 let nazpět a sám to uvidíte....

intfor
14. květen 2023, 11:59

Když se podíváme zpětně, tak některé věci dopadly dost jinak než si tehdy někdo představoval. Domácího robota nemáme doteď, jaderná fúze pro energetiku není vyřešena, ale hrajeme hry na mobilu.

Baterie a přečerpávací elektrárny neřeší sezónní akumulaci. A vodík zatím technicky ani ekokomicky vyřešen není. Možná bude, možná nebude...

Milan Vaněček
14. květen 2023, 12:20

Ano, hodně věcí se nesplnilo. Ale technický obor-fyzika polovodičů plní své sliby na 150%. Kam všude již pronikly nepatrné čipy nebo sensory, to bylo před 20 lety nepředstavitelné. A co dokazuje fotovoltaika bylo taky před rokem 2000 pro 99% lidí neuvěřitelné....

intfor
15. květen 2023, 08:50

I kdyby, tak polovodiče neznamenají, že se vyřeší problém akumulace s vodíkem.

Jan Veselý
14. květen 2023, 11:54

Super, čtyři hodiny, to už se pozná, tím máte vyřešené večerní špičky, přidejte druhý rok další TWh a máte za dva roky vyřešený problém ranních a odpoledních odběrových špiček pomocí baterií. Tím by se ušetřilo strašně moc uhlí, plynu a vody - na jindy, na něco jiného nebo by se vůbec nemusely kupovat.

A v ceně máte brutálně robustní síť, žádná tepelná elektrárna neumí tak rychle regulovat svůj výkon jako chemické akumulátory.

Richard Vacek
14. květen 2023, 13:54

Asi tomu nerozumíte. Jedná se o celosvětovou výrobu, která jde většinou ne do akumulace, ale do elektromobilů - hlavně v Číně. A s kapacitou v automobilech počítat nemůžete pro případ bezvětrné noci. Majitelé aut budou potřebovat vyjet a nebudou ochotni nechat si při nedostatku elektřiny nechat vycucnout baterii.

Optimisticky musíte každých 20 let baterie a elektroniku okolo vyměnit, tak jakou akumulační kapacitu můžete získat pro zálohování?

Spoléhání na zázračnou technologii v budoucnosti je fajn, ale někdo by řekl, že krajně nezodpovědné.

Jan Veselý
14. květen 2023, 15:03

Však já vím na co se používají dneska Li-ion akumulátory. Taky vím, že většina současných produkčních kapacit před 4 lety ještě neexistovala. A další obrovské produkční kapacity se budují, za pár let do bude dvojnásobek těch dnešních.

Na ty 2 TWh v bateriích pro síťové aplikace vybudovaných postupně během 20 let a ve stejném tempu obnovovaných by stačilo <5% globální produkční kapacity. V reálu to znamená 3 fabriky na baterky velikosti té, co se postupně dokončuje u Wroclawi.

A jen pro info, tohle není žádná zázračná technologie budoucnosti. Tohle už je normální věc, která už se rutinně instaluje a provozuje. Já nejsem fantasta snící o thoriových množivých reaktorech, řízené fúzi a podobných "holubech na střeše", to musíte hledat jinde.

energetik
14. květen 2023, 12:09

A k čemu by bylo dobré akumulovat spotřebu energie na celý rok do akumulátoru?

Abychom přešli dvouletý hospodářský a životní cyklus? Jeden rok nepřetržitě pracovat a druhý nepřetržitě hibernovat a nabíjet akumulátory na další pracovní rok?

Richard Vacek
14. květen 2023, 16:23

To teda nechápu. Pokud stabilní zdroje nahradíte nestabilními, tak musíte snad buď těm stabilním platit za to, že čekají na bezvětří, nebo budovat úměrně s OZE i akumulaci, která vše prodražuje, protože akumulace nic nevyrábí, jen přesouvá v čase. A víme, že sezónní akumulaci není reálné provádět, protože prostě tak obrovskou akumulaci neznáme.

Jsme na začátku a už teď je výsledný energetický mix násobně dražší (a přitom na příkladu Německa vidíme, že nějaké výrazné omezení produkce CO2 se nekoná).

A kde je náhrada fosilních paliv v dalších oblastech? Vytápění? Mobilita? Vždyť i v Německu je z celkové spotřeby energie nahrazena ta fosilní jen ze zanedbatelné části. Stačí se podívat na stránky IEA a zvolit si Německo. Podívejte se, zhruba 5% energetických potřeb pokrývá vítr a solár. 5% a za jakou cenu. To má být nějaký úspěch? To je směr, který vede k té bezfosilní budoucnosti?

energetik
14. květen 2023, 16:57

Němci měli prioritu odstavit nebezpečnější a škodlivější zdroje než ty které produkují jen běžné CO2 a to se jim povedlo výborně. Se čmoudama to už bude rychlý proces když jim nerozdají odpustky a další dotace.

Michal K.
15. květen 2023, 09:18

ide im to veru vyborne

oenergetice. cz/nemecko/nemecko-po-odstaveni-poslednich-jadernych-elektraren-vyzyvaji-energetici-k-vystavbe-plynovych-elektraren

Petr prochaska
14. květen 2023, 17:45

Ano OZE jsou směr kam se energetika bude ubírat. Ze začátku to budou OZE+plyn, který už nyní bude z Norska a LNG. Pak se přebytky budou ukládat do vodíku. Technicky to možné je, samozřejmě cena bude vysoká.

Baton David
14. květen 2023, 17:49

sezónně by bylo možné v létě na zimu zpracovávat z rudy a obohacovat uran, použitelné hlavně ve Francii kde pro vytápění elektřinou jede v zimě o dost více reaktorů než v létě

Michal K.
15. květen 2023, 09:13

dobre, ze tam spomenuli zeleny plyn. Rozpravku, v ktorej neni zeleny plyn proste neberiem.

richie
15. květen 2023, 12:23

„Je zapotřebí více skladování, které by pomohlo zvýšit kapacitu větrných elektráren, které se mohou připojit k sítím, zejména v jejich nejslabších místech. Musíme také zajistit, aby každá kilowatthodina vyrobená větrnými elektrárnami mohla být využita naplno a co nejlépe," řekl Giles Dickson, generální ředitel společnosti WindEurope.

Ale ved co im brani instalovat si tu potrebnu akumulaciu priamo s veternymi elekrarnami? Ved nech si ju postavia aby maximalne vyuzili vyrobu VTE, nikto im to predsa nezakazuje ani ich nijako neobmedzuje .. a nech sami znasaju naklady na vyrovnanie nahodnej vyroby ...

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se